načítám data...

Aixam City - Teenage dream

Asi jste po přečtení titulku obrátili oči v sloup s výrazem "co to sakra?". Chápeme a nedivíme se, když po VW Lupo s naftovým tříválcem a elektrickém Nissanu Leaf přijde tohle, můžete...

Zobrazit galerii

Asi jste po přečtení titulku obrátili oči v sloup s výrazem "co to sakra?". Chápeme a nedivíme se, když po VW Lupo s naftovým tříválcem a elektrickém Nissanu Leaf přijde tohle, můžete se tvářit, jako kdybyste si srkli nafty s prsty v zásuvce. Snažíme se zmapovat každý kout automobilového světa.  V tomto městském minivoze, který je možno řídit od 15 let, jeli nakonec hned dva redaktoři Autíčkáře – Greeny a Ondra. Čekalo je šarmantní autíčko či napoleonova pomsta? Skončili na traumatologickém oddělení nemocnice, anebo jim Aixam vykouzlil úsměv na tváři? To se dozvíte v autentickém přepise jejich chatové konverzace.

 

Ondra: Čau Vojto, tak jsem slyšel, že ses již taky svezl v Aixamu. Francouzi prý malá auta umí, japonci jsou zase dobří přes motory, nízká hmotnost je základ zábavy, takže teoreticky by tahle čtyřsetkilová francouzská krabička s japonským dieselem měla být opravdu dobrá. Jenže co říkáš na realitu? Minimálně vzhledově se to tváří dospěle, ne jako kapotovaný scooter v podobě konkurenční Jawy Chic.

Greeny: Přesně jak říkáš, vzhledově je Aixam velmi dospělý, dokonce bych řekl, že na mě působí dospěleji než třeba Smart ForTwo a na rozdíl od něj jsem neměl potřebu si počas jízdy dát pytel na hlavu. Než jsem se s tím šel projet, tak jsem si prošel technické parametry a musím říct, že atmosferický naftový dvouválec původem ze stavební techniky v kombinaci s variatorovou převodovkou zas tak moc zábavy neslibují, ale o to víc jsem byl překvapen, že jsem se celou dobu jízdy výborně bavil.

O: Přiznám se, že u mě se zábava občas střídala s mírným děsem, přeci jen jsem s tím jezdil výhradně na sněhu a tam nízká hmotnost, krátký rozvor a celoroční pneumatiky dokáží vyvolat v řidiči pocit respektu ke stroji. Ehm, že tohle napíši zrovna o věci se 5,4 koni, které produkuje traktorový dvouválec, jsem ale fakt nečekal. Hodně pozlobit však dokáže řízení, které je intergalakticky příšerné. Má asi milion otáček od dorazu k dorazu a ani prohlédnutí si celého mechanismu mě nepřesvědčí, že je nějak spojeno s předními koly. Rovnat pak smyky přes ručku není zrovna žádný med, zejména když volant nemá žádnou tendenci vracet se do středové polohy. Tys jezdil v lepších podmínkách, taky tě to kormidlo tak štvalo? Nicméně v patnácti bych asi byl na větvi z toho, že mám vůbec něco s volantem.

G: Slyšel jsem předem, že to řízení je peklo, ale v jakém smyslu mi došlo až potom, co jsem se poprvé rozjel a zatočil. Uměl bych si představit, že bude skutečně hodně přeposilované a že s ním i ta nejdrobnější francouzska otočí jedním prstem, ale opak byl pravdou. Nevím, jestli to je kvůli chybějícímu posilovačí, ale nejen že nejde nijak extrémně lehce, ale není v něm opravdu nic cítit a hlavně se skoro nevrací, nic takového jsem ještě nepotkal. Přehled o takovém základním údaji jako je natočení kol se dá ztratit nejen při rovnání smyků na ručku, ale i při běžném parkování. Já jsem s tím jezdil povětšinou po cestách bez sněhu, ale myslím, že pocity máme oba dva stejné. Trochu podobně na mě působil i plynový pedál. Nejen, že je úzký asi centimetr a půl, ale připadalo mi že má snad jen 4 polohy a tlak do nohy skoro neklade.

O: Ano, ovládací prvky se zrovna dvakrát nepovedly. Příjemně mě ale překvapilo, že je to ve městě docela svižné. Člověk si nemusí připadat jako brzda provozu, akorát je třeba zašlápnout plyn vždycky do podlahy. Na druhou stranu na rozdíl třeba od tebou zmíněného Smartu nikdo nemůže čekat ani náznak komfortu. Vibruje to tak, až bych se bál, že to bude spolujezdkyni přinášet potěšení. Nehledě na skutečnost, že malinký dvouválec má tendenci křičet do světa, že zrovna pracuje. Víš vůbec, proč je ve Francii Aixam tak oblíbený? Není tam třeba mít na něj řidičák, což se hodí vinařům, kteří žádný nemají, protože jezdí neustále pod parou. Popravdě jsou to docela kaskadéři, nechtěl bych vidět jak by v tom chuchvalci plastu a hliníku dopadli, kdyby se střetli s protijedoucím "opravdovým" autem.

G: Musím s tebou souhlasit, když jsem si přečetl, že to má 4kw, čekal jsem, že to bude skutečně pomalé i v městském provozu, ale na rovině to zrychluje překvapivě dobře. Jediný problém nastal, když jsem vyjížděl prudší kopec, tam rychlost klesla na asi 35 km/h. Rozhodně se ale nedá říct, že by to někde něco nevyjelo, právě díky variatorové převodovce to zvládne cokoli. Jen ne rychle. A co se té bezpečnosti týče, tak jsem se díval na crash testy a nebyla to žádná katastrofa, ovšem je pravdou, že v případě takhle malého auta jsou crash testy zkreslující, protože v praxi budeš bourat do něčeho výrazně těžšího než druhý Aixam. A když už jsem u té bezpečnosti, musím říct, že na poměry zbytku auta to brzdí velmi dobře, takže tady bych slabinu taky neviděl.

O:   Je pravda, že oproti scooteru to bude bezpečné jak protiatomový kryt. A když už jsme u toho, tak musí zaznít jedna otázka – Aixam nebo scooter? Ber v potaz i cenu – zatímco scooter stojí řekněme 50 tisíc, za Aixam dáš pětkrát víc.

G: To jsi nakousl dobré téma. Nový Aixam City totiž stojí 260 tisíc a to je hodně za auto takových rozměrů a vlastností. V mém případě bych zvolil scooter a raději mokl a mrzl a zbylé peníze investoval do nějakého "normálního" auta. Jenže mi není patnáct a s jistotou můžu říct, že v patnácti bych Aixam bral bez váhání. Stejně tak je to pochopitelné u těch francouzských vinařů, po vinicích na scooteru asi těžko a navíc do Aixamu se toho i relativně dost vejde. Své zájemce si najde, jen to jednoduše nejsem já.

O: Vidím to podobně, jezdit s tím v patnácti do školy, připadal bych si jako vládce gangu, ale když mám řidičák na jakékoliv auto, tak pro mě ztrácí Aixam smysl. Za ty peníze co stojí si můžu koupit nový hatchback nižší střední, nebo velmi slušnou ojetinu, tak proč se trmácet v plastovém traktůrku s maximální rychlostí 45 km/h. I když kousek se kterým jsme jezdili neměl omezovač rychlosti a jel až 65 km/h. A choval se docela stabilně, ačkoliv jsem slyšel, že takový boční vítr s ním dokáže pěkně zahýbat. Byla to však zajímavá exkurze do další části motorizovaného světa, on by Aixam se svou spotřebou necelých 3 litrů a emisemi 77 gramů CO2 na 100 km mohl být taky považován za ekologické vozítko. A to už jsme jich vyzkoušeli víc než dost, měli bychom teď na oplátku vyfasovat poctivou benzínovou V8, co ty na to BobAshi?

G: To by bylo rozhodně fajn. Očividně máme příliš ekologicky smyšlející známé. Nezbývá než využít současných -15°C způsobených globálním oteplováním a jít se někam sklouznout politicky nekorektním způsobem, takže jdu nastartovat E30 a za chvíli se stavím…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ca
cayman
12. února 2012, 16:03
0

a ja videl tohle prditko ve zlute barve vyramovany se dvema sparcama :-D buhvi co v tom mel jeste.jen sem ho zahlidl na krizovatce

reagovat
Ha
Haselzde
12. února 2012, 21:52
0

kuuurna to je penez. To je tim ze je to maloseriovka? Nebo nechapu ze bych za ty penize mel Rencka Thalii (nemel nikdy bych si ji nekoupil). A k tomu stodeset papiru na ruce.
Jeden kamarad ma podobnyho zmetka a uznavam ze duvod ke koupi "bydlim v horach, autobus sem nejede, rodice pracujou na druhy strane a jezdi do prace o min hodku driv" mi prisel jako padny duvod pro koupi.

reagovat
Ma
Martin
13. února 2012, 07:34
0

Uff, asi si to fakt kupce najde, ale nikdo mne nedonutí tomu říkat auto :-))
Někde koluje zpráva o tom, jak ho kamion tlačil před sebou bokem a neměl ani tušení, že am něco je, dokud mu nepřilítl kelímek s kafem na přední sklo :-))
Mám svůj život celkem rád, takže tohle budu míjet z povzdálí :-)) už Smart byl strašnej zážitek

reagovat
Da
Daniel
13. února 2012, 08:04
0

Důvod pořízení byl, že bydlím v horách a jezdím s tím do školy..

reagovat
Ma
Martin
13. února 2012, 09:56
0

Ale jo, lepší, než chodit pěšky, nebo být odkázaný na stále se zhoršující služby dopravců :-) Ale myslím si, že až dosáhneš na normální auto, docela rád se toho zbavíš :-) a neříkej, že ne :-D

Da
Daniel
13. února 2012, 12:39
0

Tak to si piš.. 18-tiny Počítám na hodiny :D

reagovat
bu
bubák2
13. února 2012, 13:32
0

Tohle autíčko u nás potkávám pravidelně. V 15-ti bych to byl můj sen, ale neměl bych na něj. A vadil by mě dýzl z traktoru. To už radši dvoutakt ze skůtru.

reagovat
Da
Daniel
14. února 2012, 20:12
0

Dvoutak ze skůtru má menší ,,krouťák" teda pokud by byl omezen na 5Kw. A navíc diesel je to z toho důvodu, že i v nižších otáčkách to stále jede narozdíl od benzínu. Dělají se i benzínové verze, ale jsou pomalejší do kopce a více žerou :)

Ma
Martin
14. února 2012, 08:40
0

Tak držím palce, ať si " správně " vybereš :-)) na rozdíl od nás ostatních pro Tebe asi nebudou peníze problém, tak to hned napoprve nepřežeň :-)

reagovat
fr
franc
20. prosince 2012, 02:43
0

takovy pekac ma nekolik vyhod i proti smartu, je to vozitko hlavne pro mesto, navic clovek si to nemusi kupovat nove a ojetiny stoji par desitek tisic
staci na nej ackovy ridicak
veskere spravni poplatky vc pojisteni jsou jako na skutr
a hlavne, clovek to muze ve meste parkovat i na modrych zonach, tzn v praze, kde se normalnim autem v nekterych castech zaparkovat opravdu neda, je to k nezaplaceni
clovek to nesmi porovnavat s auty, ale se skutry a proti tem to cloveka ochrani i pred neprizni pocasi

reagovat
On
Ondra S.
10. května 2014, 23:24
0

Mě se to autíčko náhodou docela líbí! Řidičák mám sice i na nákladák, ale přesto mi to příjde dost zajimavý.
1) je to lehké, malé, skladné
2) málo to žere, povinné ručení jak na 50ccm motorku.
3) je to jednoduché (opravím to doma na koleně)
4) dá se to dobře upravovat (na vyšší rychlost a výkon)
Jsem technicky kreativní automechanik a dokážu si představit, že bych tomu kutilským způsobem vychytal mouchy, trochu to vylepšil, odhlučnil, motor naladil a upravil převody, aby to jelo rychleji (tak 90km/h a získal provozně velmi levné autíčko s nízkou spotřebou, vhodné pro každý den, které by mi dělalo radost i dobrou službu. Výborná alternativa k MHD v přeplněných městech, ale nejen tam.

reagovat
Greeny
12. května 2014, 01:39
0

no, každý je pán svého času, ale tohle bych vám opravdu nedoporučoval. Když si koupíte Fiat Cinquecento, dostanete podobně velké auto co bude mnohem rychlejší, tišší, nebude mít o tolik větší spotřebu a bude asi stejně bezpečné, jen vás bude místo cca 150 tisíc + čas na "tuning" stát asi 20. Nehledě na ceny náhradních dílů, které u Aixamu pokud dobře vím, nejsou vůbec malé. Anebo se na super malé auto použitelné jen ve městě a blízkém okolí úplně vykašlete a kupte si normální malý hatchback :)

PepaSFI
12. května 2014, 19:13
0

k tomuhle se připojuju. Ikdyž jsem příznivce malých aut, jezdil jsem Trabantem a starou Pandou, současné auto taky není zrovna velké, pro tohle vážně není žádný důvod. Jen ten řidičák. Potřebuje to stejné parkovací místo jako normální auto, v provozu to bude hrůza, když se to bude honit aby to aspoň trošku drželo tempo tak ta spotřeba asi taky nebude nejlepší, povinné ručení je jen zlomek nákladů, těch pár stovek rozdílu nehraje roli.

BobAsh
13. května 2014, 00:38
0

Jak děli pánové přede mnou. Navíc je tu ta drobnost, že Aixam pořád není tak krátkej, aby mohl stát v podélném parkování příčně. Narozdíl od Smrtě. Takový ojetý Smrť ProDva vyjde na míň než Aixam a pořád je to mnohem menší krám.

PepaSFI
13. května 2014, 14:47
0

ono je to úplně jedno, i při podélném stání se ty auta většinou stejně rovnají do předmalovaných chlívků takže stáním napříč se nic neušetří. Je pravda že malé auto snáz vymanévruje z přecpaného parkoviště. Máme tady jedno takové kde to někdy je docela zábava, auta parkují jednak po okrajích "příčně" a když se to naplní tak ještě prostředkem podélně ve dvou řadách. Jenže pak přestává fungovat rozum a jeden blbec dokáže zablokovat půl parkoviště. Někdy byl problém z toho vyjet i se starou pandou, jednou jsem musel použít dokonce metodu pootočení auta odhrábnutím předních kol.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem