načítám data...

24 hodin Le Mans: Dobojováno jest!

18. června 2017, 15:15 7 komentářů M P Novinky

Další ročník královny vytrvalostních závodů je u konce. Tentokrát se to neobešlo bez spousty zklamání a překvapení.

zobrazit celou galeriiNovinky: 24 hodin Le Mans: Dobojováno jest!

Dnes, v neděli 18. června protnul po 24 hodinách závodění cílovou pásku vítězný vůz Porsche 919 hybrid číslo 2 kategorie LMP1, následován vozy LMP2 číslo 38 stáje Jackie Chan DC Racing a číslo 13 týmu Vaillante Rebellion. Pro Porsche je to třetí vítězství na Le Mans v řadě.

Tradičně velmi zajímavé souboje pak zaznamenala třída GTE Pro, kde do posledních chvil probíhala bitva mezi Corvette a Aston Martinem, v těsném závěsu sledovanými Porsche, Fordem a Ferrari. Nejzajímavějším momentem pak byla bitva mezi Aston Martinem a Corvette v posledním kole, načež Corvette utrpěla defekt a druhého místa v kategorii GTE Pro se ujal vůz Ford GT číslo 67 stáje Ford Chip Ganassi.

Neděláme si iluze o tom, že byste snad závod nesledovali, je jasné, že spousta z vás u televize probděla noc ( to budete zítra v práci vypadat:) ), dokonce někteří sledovali závod přímo na místě. Jako každý rok jsme měli možnost sledovat výborné řidiče na skvěle připravených strojích, ale také ty ne zcela dobré piloty zejména v kategorii LMP2, kteří způsobili spoustu nehod, které pilot stáje Corvette Racing přirovnal v rozhovoru k opilcům disponujícím AK47.

Už v pátek to vypadalo velmi nadějně pro stáj Toyota, která si dělala po zajetí absolutního rekordu tratě zálusk na letošní prvenství v kategorii LMP1, což by byla opravdu krásná záplata na loňské zklamání, kdy Toyotu těsně před koncem zradila turbodmychadla a vůz nedojel. Snad alespoň druhé místo v kategorii LMP2 bude pro Toyotu mírnou útěchou. Dodejme, že jeden vůz Toyota byl vyřazen v následku defektu zadní pneumatiky, druhý utrpěl poruchu hydraulického ovládání spojky, to vše v krátkém sledu, což způsobilo týmu Toyoty noc plnou slz. Vůz číslo 8 nakonec dojel druhý i přesto, že strávil večer dlouhé chvíle v garáži kvůli opravě hybridního pohonu.

Velké překvapení kategorie LMP2 představuje tým Jackie Chan DC Racing, jejichž vůz dokonce ještě hodinu a půl před koncem vedl celkové pořadí. Ostatně i pohled na stupně vítězů celkového pořadí s pouze jedním týmem z kategorie LMP1 působí velmi neobvykle.

Letošní ročník se odehrával v extrémně náročných podmínkách francouzského léta, teploty byly velmi vysoké a nároky na techniku jako obvykle velmi kruté.

Na tomto místě se trochu nabízí polemika na smysluplnost kategorie LMP1 jako takové. Kvůli absenci týmů jako je Audi, nebo Peugeot bylo startovní pole této kategorie poměrně chudé. Dvě Porsche, tři Toyoty a jeden monopost CLMP1/01-Nismo týmu Bykolles Racing Team, který skončil po sedmi kolech. Když se totiž podíváme na celkové výsledky kategorie LMP1 a LMP2, uvážíme-li nesmírnou technickou vyspělost vozů kategorie LMP1, a srovnáme-li to celé s výkony vozů LMP2, nabízí se otázka, zda by nebylo mnohem zajímavější, kdyby existovala společná pravidla a tyto kategorie se sloučily. Snad by byla větší šance pro menší, nezávislé týmy a dostalo by se nám divácky atraktivnějšího závodění, kde pro pódium v kategorii LMP1 nestačí pouze dojet, a to vlastně na jakémkoli místě celkového pořadí. 

Závěrem se podívejme na seznam poruch, který vyřadil některé z nějzajímavějších vozů:

Kategorie LMP1

Číslo 4 ByKolles Racing ENSO CLM P1/01: Porucha motoru po sedmi kolech
Číslo 7 Toyota TS050: Porucha spojky.
Číslo 9 Toyota TS050: Kolize s číslem 25 týmu CEFC Manor TRS Racing LMP2 těsně poté, co skončila Toyota číslo 7. Kolize měla za následek defekt a masivní poškození zadní části vozu.

Kategorie LMP2

Číslo 26 G-Drive Racing Oreca 07-Gibson: Poškozeno po nehodě s Porsche 911 RSR.
Číslo 25 CEFC Manor TRS Racing Oreca 07-Gibson: Skončilo po kolizi s Toyotou LMP1 číslo 9.
Číslo 28 TDS Racing Oreca 07-Gibson: Nehoda ze šestého místa.

Kategorie LM GTE Pro

Číslo 82 Risi Competizione Ferrari 488 GTE: Nahnáno do zdi číslem 28 týmu TDS Racing z kategorie LMP2.
Číslo 92 Porsche 911 RSR: Skončilo v hodinách po kolizi 

Kategorie LM GTE Am 

Číslo 16 Proton Competition Porsche 911 RSR: Skončilo ve zdi po kolizi s prototypem kategorie LMP2.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Regular John
18. června 2017, 15:26
1

Byl to úžasný závod, na který jsem se těšil celý rok. Fandil jsem toyotě, takže jsem byl trošku zklamaný, ale ten závěrečný souboj Corvetty a Astona vše vynahradil. Prostě na Le Mans nic nemá!

reagovat
M P
18. června 2017, 17:06
0

Já osobně mám ještě velice rád 24H na Nürburgringu, ta trať mi přijde poněkud zajímavější, ani nevadi, že tam nejezdí LMP:)

Sa
Safa
18. června 2017, 15:47
0

Pěkné to bylo. Aston v závěru neměl chybu... A samozřejmě gratulace Porsche, i když i já jsem to víc přál Toyotě...

reagovat
saage
18. června 2017, 18:08
0

Ja se tak těšil na tu epickou bitvu.. která sice přišla, ale trvala jen necelou půlku závodu. Souhlasim ze by bylo pro diváky asi zajímavější, kdyby se pravidla sjednotila a vznikla jen jedn kategorie prototypu. Vždyť by to snad ani Toyotu netesilo kdyby vyhráli nad Porsche které by dojelo treba az na celkovém 3 místě..

reagovat
krab
18. června 2017, 18:42
0

Já toho tolik odsledovat nestihnul, rychlé připojení tu na dovče nemám.. zato si užívám pomalu plynoucího způsobu života ostrovních Řeků a líných koček v zahradě pod balkónem :) .. taky zajímavá podívaná
Já se už nemůžu dočkat výletu na Le Mans classic , 2018 , nicméně bude leště letos v srpnu zajímavá série ( méně aut, ale podobné legendy) na Salzburgringu, tak snad se povede tam podívat. Termín a akci hodím do fóra, pokud se autíčkáři budou chtít přidat. Chci zas vidět starou GT40 v akci :)

reagovat
H_F
20. června 2017, 20:36
0

nevidel sem posloupnost, ale lmp2 taky aspon 2 lmp1 behem tohohle zavodu sejmuly

druha minuta





reagovat
Se
Sedrik
24. června 2017, 11:15
0

Byl jsem poprvé osobně a nemělo to chybu. Poslední půl hodina, kdy jsme na cílové rovince spolu s desítkami tisíc lidí tleskali souboji Vette s Astonem je fakt nezapomenutelná. Hlavně okamžik, kdy Vette dostala defekt a já zjistil, že sedím uprostřed ostrůvku anglánů (takže moje fandění Chevroletu pak bylo trošku optrnější :))

Celkově ale super zážitek a kdo zvažujete, zda do toho jít - běžte. Nevím o ničem, co by mělo podobnou atmosféru

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem