Německá značka, německá konstrukce, německá výroba. I po spolknutí koncernem PSA v roce 2017, dnešním koncernem Stellantis, Opel srdnatě bojuje za zachování vlastní identity. Snadné to není, neboť sdílení prakticky veškeré techniky bylo kategorickým a logickým krokem, koneckonců jaký jiný důvod by k akvizici dalších značek mohl vést.
Kde se Opelu udržování odlišnosti zatím daří, je oblast designu. Astra má se sesterským Peugeotem 308 společné asi jen to, že jde o hatchback, respektive combi. A nový Grandland, který měl českou novinářskou premiéru minulý čtvrtek, vcelku zdařile popírá příbuznost s Peugeotem 3008.
Nová vlajková loď značky přebírá otěže po Insignii, jež se odporoučela na odpočinek koncem roku 2022. Druhá generace Grandlandu přerostla kombíkovou Astru o 8 centimetrů a může se tedy hrdě ujmout role šéfa modelové řady. Ta teď po nějaké době opět dává smysl. V segmentu kompaktních SUV po vyřazení Crosslandu vládne Mokka, následuje o 25 čísel delší Frontera a nejvýše stojí o dalších 25 čísel větší Grandland. Corsa a Astra zatím vytrvale zastupují „starou školu“ tradičních karosářských variant.
Opel Grandland je prvním Opelem postaveným na platformě STLA medium a bude se nabízet se spalovacím, plug-in hybridním i čistě elektrickým pohonem. (Mimochodem, tím se z Opelu stává první německá značka, která má kompletně elektrifikovanou modelovou řadu, a to včetně užitkáčů).
Doposud celkem dobré zprávy. Nadšení však poněkud opadne, když se dozvíte, že spalovací motory bude zastupovat turbená tříválcová jedna-dvojka, byť lehce dopovaná 48voltovým mildhybridním systémem, s výkonem 136 koní. Není to málo, Antone Pavloviči? Právě tato motorizace přichází na český trh jako první a během představení jsem měla možnost se s ní krátce svézt.
V tichu – a hlavně v klidu
Má prvotní obava – totiž že tříválec bude pod kapotou dělat svůj obvyklý kravál a totálně zabije důstojný charakter většího SUV – se kupodivu nepotvrdila. Motor je v kabině slyšet skutečně jen pod velkou zátěží a ani pak nejde o charakteristický tříválcový ječák, kterému, přiznám se, příliš nehovím. Na odhlučnění odvedli němečtí konstruktéři dobrou práci a člověk si příjemně vychutnal jakousi méně známou Mozartovu skladbičku, která hrála z přednastaveného radia. Dobrý dojem jsem měla i z převodovky, šestistupňové dvouspojky e-DCS6, která s autem neškube a řadí logicky – alespoň při běžné jízdě městem a po okreskách.
Nenaložené auto s jednou osobou na palubě dokonce netrpělo ani velkým nedostatkem výkonu. Jistě, nebudu lhát, takhle rozměrnému vozu by více koníků jistě slušelo, nečekalo mě však žádné trápení, dokonce ani při předjíždění. Těžko ovšem soudit, co se stane, až do kabiny naložíte celou rodinu, přidáte bagáž na týden na horách a vyrazíte směrem do kopce. Tuto zapeklitou otázku nám zodpoví až regulérní test. Prozatím tedy dodám jen to, že podvozek si stále zachovává jistou tuhost, jíž se Opel vždycky odlišoval od francouzských příbuzných, celkově je ale jízda komfortní a rána se ozve, jen když najedete na záludně ostrý retardér.
Slušně vybavený i v zákadu
Pokud jde o prostor a výbavu, zde zákazník rozhodně nepřijde zkrátka. Přestože v kabině nenajdete žádné kdovíjak ušlechtilé materiály, působí kvalitně a prostoru je v ní dost i pro dospělé vzadu. Do úložných přihrádek můžete nastrkat spoustu věcí – údajně celých 36 litrů objemu, což odpovídá standardnímu palubnímu zavazadlu. A najde se tu i pár extra vychytávek, třeba chlazená schránka pod loketní opěrkou nebo režim Pure, který omezí vjemy z centrálního displeje i přístrojovky na minimum.
Už základní provedení Edition za 769 990 korun má ergonomická sedadla, automatickou dvouzónovou klimatizaci, bezklíčový vstup i startování, přední i zadní parkovací senzory a desetipalcový infotainment s bezdrátovým zrcadlením telefonu. Výbava GS pak přidá parádní světla Intelli-Lux HD, 180stupňovou parkovací kameru, vyhřívání sedadel i volantu a AGR sedadla, příplatek přitom není tak dramatický – za GS dáte 819 990 Kč.



















rock
5. 2. 2025, 13:37Ta cena je docela agresivní, vlastně je to rozměrově / cenově konkurent těch úplně nejlevnějších lowcostů na trhu (MG HS, Torres).
Škoda že tam k tomu motůrku není nějaká důstojnější alternativa.
XTad
6. 2. 2025, 08:45Ctyrvalec by byl tezko dustojnejsi.