načítám data...

Autíčkářův týden: Soumrak starých časů a bizár do africké pouště

Dnes vám představíme Harley, co už není Harleyem. A povíme si i něco o tom, jestli američtí zákazníci preferují benzín, nebo elektřinu. Rychle čtěte, než to smažou!

zobrazit celou galeriiNovinky: Autíčkářův týden: Soumrak starých časů a bizár do africké pouště

Harley-Davidson představuje pana Ameriku

Náhodou jsem se dostal k novince Harley-Davidson Pan America. Ta má být prý zcela revoluční a má přitáhnout pozornost lidí, které jindy Harley nechává naprosto chladnými, ke kterým vlastně taky patřím. Řekl bych, že se jí to docela úspěšně daří – on to totiž vůbec není Harley, jak si ho představujete a znáte, spadá do kategorie velkých adventure motorek, takže by měl umět i terénit. Bohužel šlo jen o krátkou předváděcí jízdu, takže nebyl čas vyzkoušet všechny funkce a hejblata, a že jich tam je. Pár dojmů vám ale nesu.

Design je stejně jako celá motorka moderní a ničím nepřipomíná harleje, co znáte. Osobně mám trochu problém s přední částí. Na první pohled působí jako po nehodě, jako by chyběla část kapoty a světlo, které někdo nouzově nahradil LED páskem. Na druhou stranu, těch krásně duhově zabarvených svodů se nemůžu nabažit! 

Motor, rovněž revoluční, má na sobě pro jistotu i plaketku Revolution, pokud byste pochybovali. A opět je moderní a neharlejovský: chlazení vodou, rozvod DOHC, dokonce s proměnným časováním sací větve. Bohužel byl dost provoz a málo prostoru na to, ho pořádně provětrat. V nižších otáčkách se chová na svůj objem a výkon až nadmíru spořádaně, akorát dost topí na pravou nohu – to je ta strana se svody.

Tolik ovládacích prvků a funkcí, co jsou zde, nemám snad ani v autě. Třeba nastavování jízdních režimů se skutečně diametralnimi rozdíly. Krom silnice je tu rain, sport a adventure, v každém z nich si navíc můžete upravit jednotlivé parametry (odezvu plynu, tuhost odpružení, brzdění motorem a spoustu dalších) nebo si rovnou vytvořit svůj vlastní. Asi největší marketingový tahák je ale to, že se jedná o první sériovou motorku s aktivním podvozkem … pauza … na světě.

Elektronicky se dá nastavit leccos, nebo si vás zváží a spoustu věcí nastaví sám, což zas taková novinka není. Navíc ale umí poklesnout zhruba o pět centimetrů při zastavení, což umožní menším jezdcům dosáhnout ke hvězdám …teda, zůstat nohama na zemi. Pět centimetrů je hodně, nenechte si nikým namluvit opak!

Verdikt?

Na silnici bych asi pořád jezdil v režimu sport. Reakce na plyn ostrá, agilita až překvapivá, zejména vzhledem k velikosti. Příležitost otestovat terén bohužel nebyla. 

Vic k tomu napsat nemůžu, potřeboval bych se s tím prostě seznámit víc. Doufám, že bude šance.

 

Nissan Juke chce závodit v africké poušti

Kdybyste si mohli vybrat auto, kterým vzdáte poctu Safari Rally, jednomu z nejdrsnějších závodů historie WRC, vaše první volba by zcela jistě padla na… Nissan Juke!

No, spíš asi ne. Na druhou stranu, zrovna Juke je jeden z těch modelů, který nás už těžko může něčím překvapit. A tenhle navíc vůbec není špatný. V redakci máme dlouhodobě slabost pro offroadové přestavby těch nejméně vhodných vozů, vzpoměňme třeba Miatu nebo Nissan Z. Stejně jako u nich nás i u tohoto Juku nejvíc mrzí fakt, že se nikdy nebude prodávat. 

Nissan Juke Rallye Tribute je pouze koncept, samozřejmě. Co je ještě smutnější, neexistuje ani ve fyzické podobě, pouze v jedničkách a nulách. A co je vůbec nejsmutnější, i tahle bizarní fantasmagorie slouží jako PR pro elektrifikaci. Představitelé automobilky neopomněli zdůraznit, že hypotetický závodní speciál by byl poháněn hybridním ústrojím. Naši kyselost by významně zmírnilo, pokud by na příští rok, kdy WRC plánuje zavést hybridní auta, Nissan se svým Jukem nastoupil na startovní čáru. Nechme se překvapit.

Prozatím můžeme nostalgicky zavzpomínat na legendární Datsun 240Z, který s pilotem Edgarem Herrmannem a navigátorem Hansem Schüllerem roku 1971 vyhrál zlato právě ve východoafrickém Safari Rally. Mimochodem, závod se letos po devatenácti letech vrací do soutěže. Vítězné Zetko tehdy poháněl šestiválec o objemu 2,4l, což v kombinaci s pohonem na zadní kola jistě zaručovalo dostatek zábavy nejen na písečném podkladu.

 

Elektrický Mustang se prodává líp než benzínový

Zajímavá informace pro všechny, kdo si pořád myslí, že ty elektrické kraviny přece nebude nikdo kupovat. Očividně bude. Červnová čísla prodejů ve Spojených státech hovoří jasně: 2 240 prodaných benzínových Mustangů, 2 465 prodaných Mustangů Mach-E. Elektroskeptici omdlévají, náčelníci Fordu si mnou ruce a vypisují marketérům šeky na tučné odměny.

Na druhou stranu je fér zmínit, že se pravděpodobně jedná o anomálii způsobenou celosvětovými logistickými fuck-upy nejen v automotive. Benzínové Mustangy zřejmě nejsou, protože stejně jako třeba Oktávky v Boleslavi čekají na nedostatkové čipy. Dosavadní prodeje za rok 2021 totiž mluví jednoznačně ve prospěch benzínu (31 950 kousků) oproti elektřině (12 975 kousků). 

I tak je Mach-E úspěšnější, než automobilka očekávala. Proroctví, že zneužívání slavného jména moderní hipsterské plečce úspěch nepřinese, se zase jednou nevyplnilo (zdravíme Pumu!).

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Grand Admiral Thrawn
03. července 2021, 17:45
2

Skutečný Mustang si nezaslouží sdílet jméno s tou elektrickou obkurností.

reagovat
Trinom
04. července 2021, 10:10
2

Já to říkám celou dobu, že ta elektrická věc se měla jmenovat Pinto (z vícero důvodů) :-D

reagovat
Ho
Honza123
04. července 2021, 13:20
-6

To je krasna demagogie s tim Mustangem.. Je naprosty nesmysl srovnavat coupe s ctyrdverovym crossoverem, ty auta maji uplne jinou cilovku a jine zamereni, urcite si nekonkuruji.. Mnohem srovnatelnejsi je treba SUV Bronco Sport, ktereho se za stejnou dobu prodalo 8355 ks. Navic aktualni generace Mustangu je na trhu od roku 2015, Mach-E je novinka..

Btw Fordu GT se prodalo 9ks, neni to jeste lepsi meritko, jak si dokazat, ze elektro leti?

reagovat
Viola Procházková
04. července 2021, 13:30
4

Tady se nekdo bere trochu moc vazne. A nas taky.

James
05. července 2021, 13:14
2

Pán Amerika se mi líbí jak vypadá, je pro mě divně-hnusný takovým tím správným způsobem. Škoda že neudrželi aby to stále byl vzducháč.
Bohužel si Harlej nemůže dát pokoj s jejich debilním středověkým úhlem 45st. mezi válci (kde narozdíl od 90st. se písty navzájem dobře nevyvažují a tak to celé strašlivě vibruje), protože to tak dělají odjakživa od dob kdy jejich motorky vypadali spíš jako tlustší jízdní kolo a je to jejich benchmark. A proto u nich známe nesmyslné uložení motoru v rámu v silentblocích, aby takto hloupě generované vibrace potlačili, tedy motor nemůže být využit jako nosný prvek a tedy pevnost rámu klesá / hmotnost stroje stoupá. A/nebo vyvažovací hřídele a tím zase roste složitost a nejspíš i hmotnost.
90st. V2 vibruje také a víc než dost, ale narozdíl od Harlejovských 45st. snesitelně a tak není nutné motor uložit v silentblocích nebo doplňovat vyvažováky, aby se to po cestě nerozšroubovalo na prvočinitele.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge B F30 Sportsman Traveler 1979
Dodge B F30 Sportsman Traveler

1979 rok výroby
142 koní výkon
5 218 ccm objem

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem