načítám data...

Tuníme Camaro. Díl první: kola

10. listopadu 2022, 23:09 6 komentářů Slower

Před pár lety jsem moc nechápal lidi co si dávají jiná kola na auto. A co bůh nechtěl, taky jsem teď kola vyměnil. A jak lze u auta pro amerického vidláka očekávat, nebylo to úplně jednoduché.

zobrazit celou galeriiMichal trnkamich@gmail.com: Tuníme Camaro. Díl první: kola

Byly doby, kdy jsem nechápal proč si lidi mění kola na autě. Časem jsem začal trochu respektovat, že si tam někdo dá lepší kola. Ať už lehčí, širší nebo cokoliv jiného. Nebo koupí auto s nějakými hrůzami a sežene na to originální. Nicméně mě to opravdu nelákalo a doteď neláká.

Camaro jsem kupoval v americe s pěknými černými origo koly. Bohužel už v Texasu jsem někde vymetl jámu, rozhodil geometrii a navíc auto vibrovalo. Geometrii jsem si nechal seštelovat ještě v USA v Chevroletu za $100. A v ČR jsem se jal řešit vibrace.

Tohle je origo design

Když jsem to dovezl do servisu, tak mi řekli, ze dost možná nemám vyvážená kola. To by dávalo smysl, měl jsem tam upadlé závažíčko. A kdo ví jestli jen jedno a na kolika kolech. Převážili mi všechny kola, stálo to víc než geometrie v OEM servisu v USA a řekli mi, že dvě byla rozhozená. No super. Bohužel, při rychlosti nad 100km/h to furt vibrovalo.

Nové převážení. Furt stejný. Tak jsem dovezl auto do pneuservisu kde mají nějaký přístroj co simuluje jízdu po vozovce. Prý mam hnuté zadní kolo. Neumí to opravit, ale nějak zázračně to dokázali vyvážit. Paráda!

Tak jsem si vesele jezdil asi rok, ale potom se mi vybili baterky v snímačích tlaku, kola musela dolů a samozřejmě by to v normálním pneuservisu nevyvážili stejně. Tak jsem usoudil, že je vhodný čas to kolo opravit.

A jak by šlo čekat oprava to nevyřešila. Začal jsem hledat jiné origo kola a zároveň přemýšlel o tom, jestli nezkusit pořádnou renovaci. A abych věděl jaká koula sehnat, tak jsem si musel najít číslo dílu na těch co tam mám. Jsou na ráfcích zezadu, bez zvedáku se tam nedá moc dostat, ale telefon s foťákem to vyřešil. Jaké bylo moje překvapení když jsem tam místo part number začínajícím GM našel nápisy jako “NOT OEM” a “Made in China”. Po tom, co jsem utratil v průběhu pár let asi 10 000Kč pokusy to vyřešit. Alespoň varianta renovace padla a už jsem jen hledal originální ráfky.

A to se řekne snadněji než udělá. Originálních kol ve stejném rozměru a ze stejné generace není v ČR nebo Evropě moc. Čas od času se nějaká originální kola objevila na Bazoši nebo Aukru či Allegru. Ale dát 30+k za viditelně použité a odřené ráfky? Ano, bylo to s pneu. Jenže 7 let staré pneu, často se špatným rozměrem, mají pro mě nulovou hodnotu. Postě mi to přišlo dost. Navíc, když v USA to vyjde $500 v top stavu.

Dostat kola z USA do ČR vyjde na cca 15 000Kč. S daní s clem bych se mohl dostat na nějakých 30 tisíc. Tak jsem už lovil na ebay, camaro5 fóru a jiných zákoutích internetu o kterých bych radši nevěděl.

Skoro jsem to neodvezl

A co čert nechtěl, zrovna týpek na fóru prodával origo kola ze ZL1 (top verze Camara s kompresorem a spoustou jiných vylepšení). Žádné trapné repliky, ale kované “lehké” ráfky. To lehké je v uvozovkách, protože ZL1 má širší pneumatiky – místo 245 vpředu a 275 vzadu má ZL1 285 vepředu a 305 vzadu. A i s pneu kolo váží o 1.5kg méně vepředu a 4kg vzadu. Teda i tak zadní kolo s pneu ma 29kg. Takže bylo jasno, dám $2400 za použitá kola. Ano, byly tam nové pneu přední, ale ty mají cenu cca 10 000Kč. Do té chvíle pro mě nepředstavitelná částka za kola. Natož použitá. A bez dopravy, cla a daně.

Měl jsem navíc dvojité štěstí. První, že prodávající bydlí v Miami a byl ochoten dovézt kola do přístavu. Druhé, že jsem našel na internetu pána, co vozí auta z USA do ČR a nakládá je v Miami. A byl ochoten za rozumné všimné přihodit kola do kontejneru.

Trvalo to samozřejmě měsíce než dorazila. Začal jsem komunikovat s prodejcem v květnu a vyzvednul jsem je v září. Už je je odvézt byl nečekaný problém. Jsou fakt velky.

Ještě před instalací na auto jsem je pořádně umyl a dal na ně 3 vrstvy vosku. Taky jsem tydýt a divil jsem se, že se nelesknou jako kola co umyjou detaileři a chlubí se tím. Samozřejme. Origo kola nejsou gloss, ale mají “satin” barvu.

Když jsem je dal na auto, tak jsem měl radost dvakrát. První byla, že konečně auto nehází. A druhá, že vypadají fakt super.

Posledním problémem k řešení bylo je zapsat do TP. Nechtěl jsem s nimi jezdit bez zápisu v TP a na každou technickou je přehazovat za původní. Sice jsou OEM a origo z Camara, ale zapsat je v ČR je oříšek. První pokus s webovou službou, která zajistí typový list nevyšel. Prý nemůžou dohledat žádné existující kola na Camaro s daným rozměrem. No to jsem trochu čekal.

A pak se na mě usmálo štěstí – na FB skupině o US autech pán nabízel zápis kol do TP. Napsal jsem mu. Prý to zvládne. Dokonce 305 i 315 dozadu (neorigo šířka, ale v USA to často dávají protože Michelin v USA dlouho neprodával pilot sport 305/35).

Když jsem cizímu člověku na parkovišti předával velký TP, tak jsem si říkal, jestli nejsem naivní ťulpas. Ale uklidňoval jsem se, že kopii TP mám a na úřadě mi vydají nový kdyby s tím zmizel.

Týpek ale nezmizel. Po pár týdnech mi podle domluvy poslal foto velkého TP. A já na to koukám a říkám si, že to nesedí. Tak jdu k autu a  je tam špatný profil -  přední jsou správně 285/35R20 ale na zadních je místo 305/35 315/35. A co je nejhorší – ja to tomu pánovi takhle poslal. Takže se mu moc omlouvám a on to zapíše ještě jednou. Alespoň se slevou.

A to je konec dlouhé a šílené cesty za funkčními a origo koly na Camaro. Trvalo to několik let, spoustu peněz, ale teď z toho mám opravdu upřímnou radost. A co dál? Bude se tunit něco víc? No rád bych, ale protože to chci mít legálně, tak to je těžké. Můžu přídat chladiče olejů. Nejspíš můžu vyměnit brzdy za ty ze ZL1. Možná i legálně můžu vyměnit výfuk za OEM s klapkami. Ale motor? Poradí někdo jestli to lze legálně v ČR i se zápisem do TP? A hlavně jak na to?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

GanGreen
11. listopadu 2022, 07:57
8

Hmm pěkná anabáze jen kvůli kolům. Máš můj obdiv, neinvestoval bych do toho čas ani tu kupu peněz :))
Z mého pohledu to nestálo za to. Protože jsou ty kola černy, ztrácejí se tam úplně stejně jak ty puvodní a na zběžnej pohled není vidět rozdíl :(
Na tuněni motoru se vykašli, nechci tě podceňovat, ale nevěřím že to někde ždímeš tak na krev, že by ti chyběl výkon :) to fakt radši výměn brzdy, přidělej chlazení všech olejů a případně pořeš podvozek ;)

reagovat
Irwinek
11. listopadu 2022, 11:24
1

Taky bych na tomhle " tunil " tak akorád rádio :-D

Slower
11. listopadu 2022, 21:11
2

Ja jsem v tomhle takovy rozpolceny.

Ty argumenty nejen, ze chapu, ale i beru za sve. Ty kola se tam fakt ztraceji. Navic, kdyz to jede, tak stejne nejsou videt. Mohl bych mluvit o nejakych lepsich jiznich vlastnostech. Ale ono to nema dost vykonu a ja dost skillu na to abych to poznal. Teda - ted je rizeni vic gumove nez predtim. Nicmene i tak z toho mam radost. Sice to stalo 2x tolik nez origo puvoni, ale je to takove neobvykle a "poctive".

A stejne s tim tunenim motoru - mas pravdu, nevyuziju to. Ale verim, ze to urcite poznam - vic kroutaku a (mnohem) lepsi zvuk. A kolem a kolem to je podle me stejny argument jako proc si nekupovat V8. A nevzit turbo I4 nebo V6. Oboje clovek nevyuzije. Jen to proste chce. I kdyz to jen stoji vic penez a prd z toho.

af
afro-r1
11. listopadu 2022, 15:29
1

Zamori a drahy dovoz je vzdy komplikace.
Ja koupil auto take bez original kol. Mel jsem ale stesti na mladiky spise jizanskych rysu, kteri koupili opecovavane kabria/ coupe po bavorskych duchodcich a s temi trapnymi M-Paket sedmnactkami nebo M3 osmnactkami se nemohli pred diskotekou objevit, aniz by neztratili pracne budovany socialne-kulturni status. Takze uz meli pripravena poradna kolotocarska kola a puvodni neskrabla mi davali pomalu za odvoz.
; o )

reagovat
Woyta
19. listopadu 2022, 09:38
0

Záleží kde nakupuješ. Já pár let nazpět kupoval v japonsku kola z Nissanu Skyline R32 GTR. Překvapivě celá sada stála jen 5500kč (asi nikdo nechce kované 16x8"). Doprava do čr vyšla na 6500kč a 2500kč za clo a DPH. A kola vypadají jako nová. A ano v evropě bych je koupil za dráž.