načítám data...

Volvo S90 Executive

08. června 2019, 12:49 25 komentářů Nimrod

Jak jsem poprvé přičichl k prodlouženému Volvu.

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Volvo S90 Executive

Je tomu pár týdnů, co mi kamarád říkal, že by mi potřeboval na sobotu, že něco koupil a potřebuje druhého řidiče. Přestože nemám rád naše hlavní město, rád jsem na to kývnul, neb si vycházíme v podobných věcech vstříc. Co bylo ale divné, kamarád se nechtěl podělit, o jaké auto jde. Je sice převážně volvista, ale zas tak jistý to u něj není, občas má nějaké cuky. Nicméně nějaký čas občas mluvil o S80 s osmiválcem, tak jsem se skoro „obávál“, že koupil ten. Ale realita byla úplně jiná a velmi mile mi překvapila.

Když jsme dojeli na místo určení, na zahrádce před garáží stála S90 (960 II pro modelový rok 1998)… ale něco mi na ní bylo divné… až pak koukám… a ona to verze Executive. Executive verze má prodloužený rozvor o 150mm, a toto místo plně připadá pro zadní pasažéry.  Tyto prodloužené verze jsou poměrně vzácné, přece jen většina lidí sáhne pro sedmičce či esku z německé produkce. Jenže, jak jsem se dozvěděl záhy, tohle není úplně „obyčejná“ Executive, ona je po jednom našel bývalém ministrovi, bylo to jeho služební auto. Důkazem jsou i třeba zbytky jakéhosi ochranného polepu na střeše pro sundavací majáček a jeho držák v interiéru.

A jak že se tedy Executive reálně liší od klasické dvojkové devítky? Pro zadní cestující poměrně hodně, přestože se v tomto případě jedná pouze o nejnižší možnou výbavu (nejvyšší nabízela místo zadní lavice dvě samostatné sedačky a mezi nimi ledničku, další zónu klimatizace pro zadní řadu atd.). Už po usednutí si člověk říká, že ty sedačky jsou nějaké jiné, takové křeslovitější. Důvod je prostý, není to pouze molitan, jako u obyčejné verze, tady jsou i pružiny. Místa pro nohy je nepřekvapivě dost. Ono v normální 960 není vzadu navzdory rozměrům auta moc místa. Pro kolena je to dobré, ale nejdou dát moc chodidla pod přední sedačky, protože tam překáží výdechy klimatizace. Tady je pochopitelně problém vyřešen a člověk si může i dát nohu přes nohu (pravda, v dnešního rodinných autech to je pomalu standard, ale dřív doopravdy nebylo). Jelikož devítky nemají zrovna moc výkonné interiérové osvětlení, dostala prodloužená verze dvě stropní světýlka čistě pro druhou řadu sedadel, která se dají natáčet. Další fajn věc je další pár repráčků v B sloupkách, které se spolu s repráky v zadním platu, dveřích a palubce starají o doopravdy slušný poslech hudby. Když jsme u toho, pan ministr si mohl na dálkovém ovládání přepínat, co bude hrát z originálního rádia. Pochopitelně jsou o 15 cm delší zadní dveře a chybí okno na C sloupku, kde přibyl znak korunky, popřípadě korunek bylo rovnou tří. Zajímavostí je, že verze Executive nikdy neměla šíbr, pravděpodobně kvůli tuhosti.

Zbytek je stejný jako u klasické 960 II. Pod kapotou se ukrývá řadový šestiválec Whiteblock o objemu tří litrů a výkonu 204 koní v 6000 ot./min. spřažený s čtyřstupňovým automatem Aisin. Vpředu najdeme klasického MacPhersona, vzadu je multilink označovaný někdy jako mk.2 a jindy jako mk.3, který se pyšní kompozitovým listovým perem uloženým po celé šířce nápravy pomáhající vinutým pružinám.

A jak se s tím jezdí? Báječně. Po nastartování se motor ustálí na klidném a tichoučkém volnoběhu, zařadí se s lehkým trhnutím D a může se jet. Jako první mi překvapilo pohodlí. Doopravdy ten přepracovaný podvozek pro druhou generaci 960 je velmi znát, zde navíc tomu pomáhají pneumatiky 205/65 r15. Akustické pohodlí je vzhledem k roku vzniku také na velmi slušné úrovni, rozhodně je zde zas jasně znát jistý vývoj od předchůdce. Pravděpodobně je lépe odhlučněný motor s podvozkem, ale hlavně je nižší aerodynamický hluk. Navzdory všeobecnému pohodlí se ale S90 relativně málo naklání v zatáčkách a díky tomu se zdá být jízda jistější. A pak tu máme motor. Sic ho převodovka pravděpodobně dost omezuje, ale i tak táhne velmi pěkně lineárně a poslouchat vytočený řadový šestiválec je vždycky radost. Od 4000 začne pěkně zpívat a nad 5000 ot./min. už slušně ryčí. V interiéru je pěkně slyšet motor, výfuk jako takový jsem už nezaregistroval. Reakce na plynový pedál nejsou bleskové, převodovka velmi pomalu přemýšlí, jestli to řidič doopravdy myslí s tím zrychlováním vážně a má podřadit… ale ono je to úplně jedno. Tohle auto zvládá i nějakou tu jakože rychlou jízdu po okreskách, ale nic to člověka nenutí dělat, spíš naopak. Ten rozdíl 15 cm je z pohledu řidiče spíš psychický, přesto jsem se v něm cítil jako v něčem nadřazeným. To auto jako celek na mě zpoza dřevěného volantu zapůsobilo tak, že je to první a zatím jediné auto, kde mi nevadil automat. Doopravdy až k takovýmto modelům mi ten automat skutečně příjemně sedí.

Takže, pořídil bych si to? Já, jakožto člověk, který má povědomí o starých Volvech, ví, že najít vůbec Executive na prodej je velmi neobvyklá záležitost. Tady má navíc jistý punc originálu i jeho historie. Je trošku škoda, že se nešlo dál, do luxusnější výbavy a skončila tak v základu. Vzhled je subjektivní a já musím přiznat, že se mi 960 II na rozdíl od 960 I nelíbí. A pak je tu ta cena. Tento kousek byl za doopravdy nízkou sumu, kdyby byl na mobile.de, prodal by se dle mého odhadu za cirka 150 000,-, ne-li víc. A za tu cenu by se už dalo pořídit lecos… Takže za mě asi ne, za normální cenu bych si to nepořídil. Ale ukázalo mi, že i já jsem schopen ocenit automat a momentálně bych se celkem rád svezl třeba BMW E32 nebo E38 750.

Fotky jsou pouze ilustrační, neptal jsem se kamaráda, jestli mohu o jeho voze něco málo napsat, proto ani neprozradím, kdo s ním jezdil.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Perníček
09. června 2019, 09:17
0

Tyjo, zdravá závist, v tom bych se taky rád svezl a je mi i vcelku fuk, jestli za volantem nebo vzadu. :D Zrovna před nedávnem jsem jednu Executive viděl u nás na prodej. :-)

reagovat
Nimrod
09. června 2019, 10:43
0

ahoj, jo, to bude ona :-)

Irwinek
09. června 2019, 13:32
0

Koukám, že Tě to řádně vzalo :-D
kdepak, " stará " volva mají neskutečné kouzlo
no, kdyby jsi nestál zrovna o Executive, ale stačila Ti " obyčejná " Longina (tedy ne + 15 cm, ale + 50 ) a nevadil by Ti volant na druhé straně, tak bych o jedné moc pěkné věděl
já osobně bych uvítal o něco mál větší šířku, 9XX je poměrně úzká, vynikne to hlavně ve srovnání třeba se 7XX BMW

reagovat
Nimrod
09. června 2019, 18:01
0

vzalo :-) nevěřil jsem, že najdu auto, kde by se mi líbil automat
tyhle moc dlouhý mi nic neříkaj... bohatě mi stačí řídit šestimetrový iveco daily :-)

Irwinek
09. června 2019, 18:59
0

Vždycky jsem ho chápal u aut typu rolls royce a spol, u amerik už tak moc ne, jejich motory by snad převodovku nepotřebovaly vůbec :-D
škoda, že není auto, kde by se na hranici města automat změnil v klasickou vařečku :-D
tyhle " longiny " jsou vůbec podivná auta :-D nechtěl bych se s tím motat po Praze a celkem ty kluky co to musí řídit s bandou ožralů vzadu obdivuju

Nimrod
09. června 2019, 19:34
0

u amerik jsi mi pobavil :-)
právě že tady díky naturelu auta mi ten automat nevadil nikde. prostě to auto musí být jakože luxusní, aby to dávalo smysl. a v případě mojí 960 to smysl nedává, holt asi chybí těch morálních 15cm rozvoru
jo, to musí být neskutečný voser. fakt mi bohatě stačí ta dodávka, i když z tohodle by bylo alespoň vidět do křižovatky

VK
VK
09. června 2019, 19:08
0

Teď je takové protivné mezidobí, 9xx už jsou moc staré (a zrznou), nové T8 zas pořád moc nové, aby byly cenově dostupnější.

reagovat
Nimrod
09. června 2019, 19:37
0

no, pro mě tímhle tak nějak končí období volva, pak už mi to nic neříká... a krabice holt na denní ježdění u nás nejsou, ty zimy jim nedělaj dobře. ale kdo dneska ještě má krabici na denní ježdění? asi nikdo. dneska to jsou mnohdy opečovávaný kousky, nebo se to bastlí na drifty nebo v lepším případě sleepery, dle vkusu každého majitele

Irwinek
09. června 2019, 19:48
0

Já mám " krabici " na denní ježdění a hodlám si jí udržet, dokud to půjde.
co taky jinýho místo ní

Nimrod
09. června 2019, 19:51
0

čekal jsem, že se ozveš :-) z mého pohledu je jich do soli škoda, no... ale to majitel pochopí většinou až když má zaplatit kvalitnímu klempíři za nové prahy (jako táta u svého fiátka)

Irwinek
09. června 2019, 20:05
0

no jo, ale lak už je v háji skoro celý, takže pokud bych šel do renovace, ty prahy budou ještě hračka. servisáci tvrdí, že díky prodělané havárce nemá renovace cenu a že jí mám dojezdit :-(
mám jí rád, a náhrada za ní není, takže dokud to půjde, budu jí udržovat a jezdit - předloni to bylo za skoro 40 litrů, ale to sešlo kdeco - kotouče, destičky, chladič klimy, nějaké silentbloky,...….

Nimrod
09. června 2019, 20:13
0

já furt čekám na ten motor... pak řekni, třeba se najde nějaká 960 II z jižních států :-)

Irwinek
09. června 2019, 20:34
0

nepsal jsi nic o motoru, co s tím máš?

Nimrod
09. června 2019, 20:56
0

já nic až na to počůrávání (kamarád furt nemá volno na dílně :-/), měl jsem na mysli ten tvůj. potká to každej, tady v tý executive také nezpívá ten původní...

Irwinek
09. června 2019, 21:09
0

Dej pokoj :-( navíc jsem to slyšel spíš o 2,9, než těch 2,5

Nimrod
09. června 2019, 21:21
0

musíš doufat, nepřeji ti to. oprava je poměrně nákladná, pokud si to člověk nedělá z většiny sám... teď je na prodej jedna 964 II s motorem z s80 za 70 000,-, ale furt je na ní hooodně práce

Perníček
09. června 2019, 21:28
0

@Nimrod: Přijeď se podívat k nám do Brna, okolo mé Hnojárny pravidelně potkávám tři krabice ať je letní pařák, nebo zimní mrazák, čili evidentně daily. Pravda, jedna z nich je docela orezlá, ale drží se. :D Aspoň mi pohled na ně zlepšuje den. :-)

Nimrod
09. června 2019, 21:47
0

kolik z nich ukrývá pod kapotou mocnou d24? :-)
kamarád má upravenou 940 také na celoroční provoz, ale už ji koupil orezlou, takže tý škoda jednoduše moc není... nafty a zrzavý ten celoroční provoz občas ještě dávaj, to jsou holt pracanti, dokud je stk od majitele nerozdělí... třeba kamarád koupil za směšnou sumu 945 b200ft. je na ní víc kitu než plechu, šla kdysí přes střechu, kvete na každym kusu, ale mechanicky je ve sklělém stavu a navíc má v sobě velmi dobře fungující lpg. to je v podstatě ideální pracant. takže jo, pár jich jezdí, ale otázka je, jak dlouho to ještě jako daily daj...

VK
VK
09. června 2019, 22:06
0

V nových hybridních je právě že znovu poháněná (i) ta správná náprava.

Nimrod
10. června 2019, 06:15
0

to to asi u mě moc nezachrání. já nemám nová auta rád, obecně mi nesedí, špatně se mi řídí a mnohdy ani nemám pocit, že řídím. navíc se cítím méněcenný, když jsou chytřejší jak já :-)

Sl
Slowhand97
04. srpna 2020, 10:01
0

Ahoj, tak nějak jsem náhodou narazil na tenhle článek a musím souhlasit, ne že bych byl poctěn vlastnit Executive, ale mám jen obyčejnou S90 a musím říci že tyhle starý Volva maj prostě své specifické kouzlo a náboj. To jakým způsobem člověk pluje krajinou, jak tiché dokáže to auto být je neuvěřitelné, pravda že co se prostoru na zadních sedačkách týká, hlavně pro chodidla, tak tam moc místa není a Executive by jistě ten problém vyřešila, ale sehnat dneska hezkou S90 je problém a sehnat hezký Executive a zaplatit ho by bylo ještě náročnějši :). Tak jsem spokojený i s klasikou. Krásná práce hezké snímky k tomu a tichá závist za tehle zážitek :)

reagovat
Nimrod
04. srpna 2020, 20:09
0

těch 15cm dělá neskutečné divy, nehledě na zbytek auta. co se chování auta týče, nic moc jiného na to vliv nemá. takže až ten větší rozvor mi rozšířil obzory co se pocitů za volantem týče. tím nechci shazovat základní verzi, jen ta executive je prostě dál a za mě je to opravdu překvapivě ohromný skok
jinak jsi koupil kus, na který se mi ptal před časem kubajs :-)

Sv
Svedsketanky.cz
10. ledna 2023, 05:07
0

Jen si dovolím upravit nepřesnost, plastové pero zadní nápravy nepomáhalo pružinám. Pružiny modelu 960I byly u modelu 960Ii a modelů S/V90 nahrazeny právě plastovým listovým perem.
Verze Executive se dodávala ve třech stupních výbavy, od Executive I která měla vzadu 3 sedadla až po Executive III která měla pouze dva nastavitelné sedáky a uprostřed bar

reagovat
Sv
Svedsketanky.cz
10. ledna 2023, 05:11
2

S90 Executive

reagovat
Irwinek
10. ledna 2023, 11:33
0

Ale tfuj, tohle se nedělá, takhle dráždit :-(

Nádherná :-D ještě ji provozuješ, nebo už jen víkendovka?