načítám data...

Škola jazdy III

21. října 2018, 23:32 7 komentářů BubaaCZek

Teď už i já vím, co že to je ten lift-off oversteer...

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Škola jazdy III

Tentokrát dva v jednom. Szkola jazdy sportowej (alias školení level 3) a Wolny trening AUTO.

Pod stromečkem jsem loni našel voucher na třetí level školení. Zaregistroval jsem se na pondělí 26. března 2018. Ukázalo se, že se jedná o rezervaci celého okruhu Motopark Krakow od 9:30 do 13:30 i s instruktorem (vyšlo to na 1k PLN). Instruktora znám již z dřívějška a rozumíme si. Vysvětlil jsem dnešní cíl, a to vylepšit brždění. Načež mi oznámil, že to si rozhodně procvičím, protože na tomhle kurzu se brzdí pouze levou nohou. Většina se jezdila na dvojku.

Za ty asi tři hoďky ježdění v Calibře jsme trénovali šikany na obě strany, napustil i kluznou vanu na procvičení zatáčky na mokrém (zkoušeli jsme různé možnosti úchopu volantu). Testovali jsme tři různé způsoby průjezdu táhlé zatáčky. Držet stopu jemně na plynu, potom chytit ztracenou přilnavost prudkým puštěním plynu a tím zatížit předek, a nebo pomoct předku přibržďováním levou, ale stále pod plynem. Jezdili jsme ten okruh v obou směrech.

Nakonec jsme nacvičovali “bečku”. Neboli rozfrčet to na kluznou plochu, přibrzdit, za jedna s meziplynem, jemně natočit kola, ručka, obtočit bečku o stoosmdesát a zpátky. Rozumně se mi to povedlo snad až na pošesté. Nejdříve trvalo naučit se držet ručku akorát dlouho, aby to i dotočilo a zároveň nepřetočilo. Ten ideální interval trefíš buď precizně, nebo máš smůlu a nevyjde to. Taky má přirozená reakce je dávat volant do kontra, jenže tak se ten smyk zruší a objet se to nepovede. Chce to dobře přibrzdit (zároveň přešaltrovat), kola mírně natočit, ručku podržet akorát dlouho, kola dorovnat a jemně pod plynem ven. Zkoordinovat všechny ty pohyby je těžší, než se může zdát (aspoň pro mne).

 

Poslední kousek je ze včerejška, 20. října 2018. Wolne jazdy AUTO. V podstatě se jedná o mini trackday. V ceně 169PLN jsou čtyři 15-minutové stinty. Hodina čistého ježdění v Seicentu. Na jízdy dojelo ještě rajdowe Cinqecento, Golf Mk.3 1.6, 2x Clio a pak už bez klecí E30 316i, M550i, GT86 MY2017, Clio RS Trophy, Porsche 996 Carrera 4S, Octavia combi, Citroen Saxo a pár dalších. No pestrá směska. Být tam kadeřníci, tak řeknu směska typická :)

Konečně jsem přišel na to, k čemu je ten restriktor na přesun brzdného účinku zepředu dozadu dobrý. Táhlá levotočivá zatáčka tam ke konci utáhne. Buď se to dá jemně přibrzdit do čisté stopy, aby se tam auto vešlo, nebo brzdu na okamžik přidupnout. Když je brzdný účinek víc na zadek tak to přidupnutí udělá přetáčivý smyk a pak to utažení bereš pod plynem. Na druhý stint jsem to posunul krapet více na předek a při přidupnutí to místo hození zadkem zastavilo přední kola a jen jelo rovně – nedotáčelo. Vrátil jsem to hned zpátky. Mi ten volnější zadek pasuje víc.

Před nájezdem do téhle táhlé tak 1-2 sekundy narážela dvojka na omezovač. Byl jsem líný tam dávat na tu chviličku trojku. Tam se stejně moc rychleji nedá. Ve druhém stintu tam tu trojku řadím a vážně se to stihne rozjet víc. Poznal jsem to, protože v nájezdu pouštím plyn a pak celou tu zatáčku, včetně toho utažení, s vyvalenýma očima poslouchám pištění zadních gum a balancuju průjezd na plynu. Můj první pořádný lift-off oversteer. Nebudu zastírat, že po tomto úchvatném zážitku jsem do té zatáčky najížděl sice za tři, ale ohleduplněji. To si budu muset jó zvykat, než si na takové spektákly troufnu jakože mimochodem. Jak tady občas píšete, že ty auta mají rozpustilý zadek – na to teda nemám, zkoušet to mimo okruh. Max Mosley k tomu měl tento nazor.

Teď je to rok a půl co jsem do toho praštil a začal se řízení opravdu učit a jezdit na treningy, trackdays a závody. Celkem mám teď čistý nájezd 16 hodin a 22 minut. Z toho 11 hodin treningu, 4,5 hodiny čistého času na trackdays a 52 minut v závodech (ha, plus 3 minuty PlechCup :D ). Říká se, že člověk potřebuje 20 hodin, aby se kompetentně naučil základy a 10.000 hodin, aby byl mistr. Technicky jsem tedy pořád začátečník. Alonzo ze mně nebude, ale kompetentní být teda hodlám!

PS: Mrknete na stranky sponzora https://www.fortelock.cz/

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
22. října 2018, 08:34
0

Obdivuju to odhodlání a hlavně upřímně závidím tu podporu doma.

reagovat
BubaaCZek
22. října 2018, 08:53
1

Dik. Tu podporu doma nemas nebo jsi to nezkusil? Taky jsem cekal kdovi co, ale vyjet na autickaruv trackday bylo v poho. Pak uz se to vyvrbilo. Dal je to o kompromisu a vic jak raz za mesic stejne neni prostor vyjet.

Ha
Hansoff
22. října 2018, 09:33
0

Třeba to zkusím znovu, až děti odrostou batolecímu věku. A pokud by některá z dcer projevila zájem o 4 kola měl bych jednodušší výchozí pozici...

BubaaCZek
24. října 2018, 20:12
0

Tak to je jasny, kdyz jsou deti hodne male neni vubec cas, ani vhodna chvile. Na druhou stranu nemit deti, asi bych se neodhodlal zacit poradne jezdit. Teprve ridit nudne rodinne auto byl spouštěč si uvedomit, jak moc jsem pacient a ze mi rizeni chybi. Coz bylo zjevne i ženě...

Jakub Pospíšil
22. října 2018, 10:00
1

Baví mě sledovat ten postup od jara, kdy jsi přijel na trackday s Cali na čínskejch gumách. Není to ani rok a sypeš okruhy v závodním Seicentu. Je to skok, o kterým bych si myslel, že bude trvat roky, ale ty jasně dokazuješ, že stačí chuť a odhodlání. To je, myslím si, pro spoustu lidí fakt inspirace.
-
Komentář upraven 22. 10. 2018, 10:00:34

reagovat
BubaaCZek
22. října 2018, 11:52
1

Kubo, dik za tenhle komentar. Nevedel jsem, jak se tahle serie vyvine a uprimne, vahal jsem jestli to vubec publikovat. Driv ty clanky byly o autech a sdileni spolecnych zazitku - prinasi nejakou pridanou hodnotu. Tohle mi prislo, ze to vypada, jako ze si tu honim triko, ze umim zvladnout smyk. Budu rad pokud to nekoho inspiruje.

BubaaCZek
24. října 2018, 20:36
0

Chtěl jsem doplnit: skutečnost je, že kdykoli dorazím na závody, tak žasnu jak moc skillu spousta lidí má a kolik moc chybí se naučit. Kolikrát se dívám co tam předvádí a říkám si: "Wow, tak to bych teda nedal".
Těch 20 hodin se něčemu naučit, jsem už několikrát zkusil. Ono je pak snadné zapůsobit na laiky. Jenže pak o to více vnímáš ten rozdíl oproti skutečně umět. Oproti těm co investovali násobně více času.