To se do minulého blogu nevešlo. Popravdě, výběr tohoto auta byla klasická Karlovarská losovačka. Poprvé v životě jsem vlastně neřešil, jestli koupím tohle auto anebo nějaké jiné. Mělo to předem vyhrané. A cesta k němu, divte se nebo ne vedla přímo přes Autíčkář. Za normálních okolností je pan Krab takový ten klasický sledovač inzerátů a v určitých momentech velmi slabé vůle se jede na nějaké podívat, pokud to tedy s koupí myslí doopravdy vážně. Stříbrná Sally, Carrera 2 typu 996.1 z roku 2000 ovšem vůbec nikde v žádných inzerátech nebyla. Jeden čtenář totiž napsal jednoho dne soukromou zprávu a výsledek jste si mohli přečíst v listopadovém blogu. Víte, ten okamžik rozhodnutí přišel vlastně jen v jednom momentě. A to v listopadovém dni, kdy jsme se sešli a byli projet. Bez dalších rozmýšlení jsem strčil do ruky čtenáři Tomášovi klíče od Zetka a usadil se v pohodlných tmavě modrých sportovních sedačkách Carrery. A projel jsem si svůj oblíbený známý úsek, který je asi tak zhruba to nejlepší, co mám za domem. Možná, kdybych se s ní svezl někde po Praze, takovou tu klasickou předváděčku, co vám nabídnou bazary, bylo by tam spousty následného přemýšlení, jestli do toho jít nebo ne. Jenže, na oblíbené trase jsem dal první dvě zatáčky a byť projeté opatrným tempem znamenaly ten rozhodující moment. Krátký předek, ideální pozice za volantem, uprostřed rozměrný otáčkoměr, jaký mají jen vozy Porsche a lehké vibrace plochého šestiválce za mnou. Stačilo fakt zamířit citlivý volant směrem k apexu zatáčky, přidat plyn a nechat se s libozvučným kvílením šestiválce za zády vytlačit směrem k další rovince. Nikdy bych předtím nevěřil, že mě Porsche 911 bude takto bavit. Dokonce, nedávno jsem ještě tohle auto schválně přehlížel a jeho koupi považoval za znak snobismu než autíčkářství. Pořád jsem si říkal, co na tom ti prošedivělí pánové středních let vidí. Myslel jsem, že to kupují prostě protože je to cool mít takové auto na parkovišti před golfovým klubem. I když, teda vlastně si myslím, že bag se do předního zavazadelníku asi nevejde. Je to prostě jinak a basta. A zaplať pánbůh, že stále existuje řada 996 řada o kterou svět Porsche klubů po celém světě jeví nejmenší zájem. A proto si vlastně pan Krab mohl toto auto dovolit pořídit.
Já se na věci dívám dost kriticky, minimálně ohledně všeho, co se týká kultu 911. Žádnému jsem nikdy nepropadnul. Na výstavách a automobilových akcích vlastně chodívám kolem devětsetjedenáctek jen tak, bez emocí. Vždycky mě zajímaly tvarově spíš anglické značky a z evropských značek Alfa Romeo, kterou jsem si paradoxně zatím v životě nikdy nepořídil. Byl jsem prostě slepý a hluchý. Že by ale pan Krab od pomalu uplynulého víkendu začal pít kafe pouze z Porsche hrníčku (díky Tome) to asi nehrozí. Ani, to že hodí do krabice a odnese na půdu obrázky starých MG automobilií a nahradí je obraz Porsche 911 s věnováním od samotného poloboha všech autíčkářů Waltera Roehrla. Myslím, že flat six fanatikem nebudu i když sám o tom malinko začínám pochybovat. No nic, to jsem se zase nad něčím tady zasnil. Přitom jsem chtěl napsat dodatečný trošku faktografičtější blog pro ty, co by zauvažovali pořídit stejné auto. Nuže do toho.
Porsche Carrera typu 996 je auto, které kromě toho, že je momentálně nejlevnější 911 na trhu také technicky zdařilé a vyspělé dílo teamu inženýrů okolo tehdejšího CEO Wendelina Wiedekinga. Kvůli blížícím se emisním normám Euro3 a 4 věděli, že už dál nepůjde udržet ve výrobě vzduchem chlazený motor. Poslední 993 opustily brány továrny v roce 1997 a to s 272 příp 285koňovovou 3.8čkou. A to byl vrchol. Nová komplet vodou chlazená 996 s úplně novým motorem M96, výrazně novým a daleko vyspělejším podvozkem a komplet novou karoserií vyrazila na silnice jako modelový rok 1998. Motor snížil kapacitu na 3.4 litrů, ale uměl 296 koní v 6800 otáčkách. Takže byl rychlejší. A taky lehčí. Vůbec celé auto se podařilo udržet na hmotnosti jen o něco málo přesahující 1300 kg. A navíc má komplet jiný, ryze moderní interiér, který už nepřipomíná sedmdesátá léta. Proč je teda nepopulární a na poměry Porsche 911 velmi levná ojetina? Částečně je to dílem klasických klubáků a fantatiků do Porsche 911, kteří měli pocit, že 911 umřela s typem 993. Dodnes najdete hodně lidí s tímto názorem. Jenže život jde dál. Ferrari už taky posledních deset let nevyrábí modely s manuální převodovkou s řadící pákou v té krásné kovové otevřené kulise. A Ferrari se stále prodávají a dle Chrise Harrise a podobných jsou vpravdě vzrušující a vlastně i bezpochyby lepší než tehdy. Druhým důvodem, proč je 996 nepopulární jsou ty světla. Ty světla z Boxsteru. A tento kontroverzní prvek vzhledově odlišující tuto 911 od těch předchozích hraje v dnešních stále nízkých cenách klíčovou roli. Ani velmi povedený facelift pro modelový rok 2002 to nedokázal vyvrátit. Porsche se poté zamyslelo a pro modelový rok 2005 přichystalo komplet nový model 997, který je víc než jen další facelift 996. I když tak dramatická změna, jaká proběhla v roce 1997 mezi modely 993 a 996 se tu nekoná. 997 je ovšem populární, myslím že plně právem a pro ty s větším rozpočtem je to patrně ideální volba. Je totiž možné, že ceny těch žádaných kusů s pohonem zadních kol a manuální převodovkou už dál ani nikam klesat nebudou.
Co jsem ale chtěl hlavně napsat je, že jak 996 tak i ranější 997 mají i svoje drahá technická specifika. Pří výběru opravdu myslete hlavou. A půjčte si navíc i hlavu někoho dalšího, který tomu rozumí. Na internetu najdete hodně buyer‘s guides, hodně recenzí a hodně varovného textu obsahující typicky tři písmena „IMS“. Intermediate shaft bearing. To je ten strašák, o kterém se často mluví. Kdo nezná, jde o to, že plochý šestiválec má rozvody všech čtyř vaček poháněné poněkud složitým soukolím. A přes tuto tak zvanou středovou hřídel. No a pokud se jednoho dne přestane mazat zapouzdřené průmyslové ložisko, může se stát, že celé řetězové rozvody zkolabují. A to nechcete. To je typicky hodně špatná diagnóza a končí výměnou motoru. Dále rádo propouští olej gufero mezi motorem a převodovkou a v některých případech se může i vydřít povrch válců, což je taky pěkné nadělení. Fakt, že všechen hardware k tomuto motoru je pekelně drahý nemusím zdůrazňovat.
Takže, zmizet rychle pryč nebo zůstat? Jasně, kupujete si hodně staré auto v hodnotě hot hatche, nebo BRZ které bude mít pár tisíc km na tachometru a plnou záruku. Jenže vy nechcete čtyřválec turbo nebo čtyřválec boxer, který navíc není ani moc zvučný ani výkonný. Vy jste se zbláznili a chcete staré Porsche, ovšem máte peníze leda tak na to nové BRZo. Ok, jde to, ale musíte u toho výběru myslet. Existují tak nějak tři cesty jak Porsche 911 996 koupit dobře. Jedna cesta je ta, že zapomenete na lákavě levné kusy z dolního patra nabídky a koupíte drahé auto s věrohodnou historií, menším nájezdem kilometrů a perfektním stavem karosérie. Důležitá není jen vyplněná servisní knížka, ale komplet faktury, kde si pročtete, zda konkrétní vůz už dostal preventivní výměnu IMS, novou spojku, setrvačník a další náležitosti drahého servisu, který vyžaduje vyndání převodovky z auta. A i tak investujte nějaké peníze a odvezte auto před koupí k nějakému nezávislému specialistovi značky a nechte ať vám ho prohlídnou a řeknou svůj názor. Rozhodně to nedělejte opačně až po koupi. Druhá varianta je koupit auto, které je naopak velmi levné a má nějakou závadu na motoru, avšak karosářsky a interiérově je na tom velmi dobře. A má historii. Určitě v žádném případě nekupujte auto bez historie. Má to vliv na další hodnotu toho auta. Vezměte si i v tomhle případě s sebou mechanika a ten posoudí přibližné náklady na opravu motoru toho daného kusu. K tomu, co řekne si v hlavě přihoďte 30% a počítejte. A pokud to vyjde zajímavě licitujte s prodejcem.
A jak jsem pořídil já? No, až na konci sezóny uvidím jak chytrý nebo nesmyslný nápad to byl. Moje Carrera 2 má opravdu velmi pěknou karoserii, nejsou na ní škrábance a lak je perfektní. Tyhle starší německá auta prostě mají opravdu kvalitní provedení laku, spár karoserie a antikorozní ochrany, pokud je to všechno původní. Historii má a až na nějaké období mezi rokem 2003 a 2007 kdy už bylo v ČR a najelo velmi málo km je to všechno velice věrohodně doložené. Od roku 2007 měl auto nějaký pán od kterého to koupil Tomáš, legračně taky kolem 20.1. ale 2016, takže přesně před rokem. A ten pán před ním s ní jezdil fakt málo. Dal na ní aftermarketový KN air intake systém, stavitelné pružiny s tlumiči D2 street racing a 19“ kola pro typ 997. A dovybavil audiosoustavou se zesilovačem a subwooferem co vážil snad deset kilo. A na návod k použití audia si nadepsal „Mazlík“! Není to úplně přesně set-up co bych si vybral já. Taky subwoofer a zesilovač už jsou vymontované a schované ve skříni v garáži. Ale jinak auto bylo ve výborném stavu. A předchozí majitel ho tedy na doporučení mechanika Porsche koupil. Udělal právě ty podstatné preventivní servisní úkony plus několik dalších, které nečekal a natáhly jeho rozpočet o několik dalších desítek tisíc kč. A koupil 18“ 996 GT3 kola, která k autu pasují daleko lépe. Takže v teorii a po malé prohlídce nyní u Porsche specialisty jsem ho na doporučení koupil já. Vypadá to, že velké problémy nepřijdou, a tak držte Krabovi palce.
PeterLuk
23. 1. 2017, 09:14 0 reagovatTeda, to je ale škaredé... ehm, chcel som povedať že gratulujem :D Plochý šešťvalec vzadu má svoje kúzlo. Síce je to moja najmenej obľúbená generácia, ale mať takúto príležitosť... :D
FamArt
23. 1. 2017, 11:04 0 reagovatZ textu je jasné, že si kúpu, možno podvedome, pripravoval už dávno. A rovnako je jasné, že si úplne prepadol aure 911, čo si náležite užívaš a prostredníctvom článku to prenášaš aj na nás. Vďaka (:
krab
23. 1. 2017, 12:59 2Asi máš pravdu. A je to zajímavý postřeh, protože si to ani tak úplně neuvědomuju. :)
Docela jsem si říkal, jestli dodatečným článkem/blogem nebudu "provokativně zasírat" tento web dalšími zkazky o tomhle autě, ale tak nějak jsem musel. :)
Ve skutečnosti na tomhle webu o tomhle autě ještě dost textíku uvidíte, napříště ovšem až po nějakým pěkným výletě jakmile to počasí pořádně dovolí. Takže zatím ne úplně tak brzo.
Kdysi jsem dostal v Maďarsku u Balatonu matchboxe ze stánku a byla to stříbrná 959. No a hrál jsem si s ní v dětské sedačce cestou domů v naší stopětce. Tak možná angličák a naposlouchaný motor co sedí za zády, dělají u psychologie člověka divy......