načítám data...

Porsche 911 opět bez motoru: výměna kapaliny do ostřikovačů a další servis

26. ledna 2023, 20:54 5 komentářů krab

Je úplně jedno jaké Porsche si koupím. Vždycky nakonec skončím s motorem venku. Tentokrát se řeší trochu preventivní věci, ale ukazuje se, jak potřebné nakonec jsou

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Porsche 911 opět bez motoru: výměna kapaliny do ostřikovačů a další servis

Zkusím to zkrátit a kompletní detaily sem pošlu spíš až v průběhu února, kdy by mělo být možná už hotovo, když se neodhalí další katastrofy.

Moje “nové” Porsche jsem nakonec nechal trochu rozebrat. Úvodní bezmála tisícovka radostně najetých kilometrů odhalila fakt, že převodovka (typ 915 – pro model SC ročníku 1978) byla skutečně na autě původní a nejspíš nikdy nerepasovaná. Byl jsem zvyklý, že převodovky starých aut vydrží zpravidla nesmysl, dobré zkušenosti mám hlavně s těmi od Fordu, ale klidně i od MG i Triumphu, i když tady řazení připomínalo spíš zemědělský stroj než sporťák. No a Porsche mělo v té době lehkou převodovku s komponenty dokonce z hořčíkových slitin, zkrátka závodní techniku. Málokomu to dodnes řadí dobře.

Mezi fandy starých Porsche 911 koluje takový lidový narativ, že pětistupňové převodovky typu 915, používané v 911tkách sedmdesátých a po většinu osmdesátých let (mimo Turba – tam byl totiž čtyřkvalt) stojí za starou bačkoru. Rychlosti se v kulise občas hledají jako maso v polévce ze školní jídelny a kvalty jsou dlouhé jak týden před výplatou. Ve svém autě mám už instalovaný kit zkráceného řazení, ale na převodovku předchozí majitel nesáhl a věděli jsme, že by si to auto zasloužilo.

Vždycky když člověk rozebere staré auto, přicházejí špatné a ještě horší zprávy. Vždycky se najde něco navíc co je špatně, co se musí koupit a vyměnit. Ostatně renovace auta probíhala před lety v Holandsku a až na jedno místo vzadu uvnitř prahu, kam bez sundání prahových nástavců u těchto aut nemáte šanci vidět je to všechno dobré.

To místo zatím jen lokálně opravíme a pořádně opravíme až časem – byla by totiž škoda sahat do momentálně krásného laku navíc ošetřeného keramikou a až si za pár sezon něco došetřím, tak se na to vrhneme znovu. Perfektním řešením by totiž bylo vyříznutí kusu prahu (taková hokejka kam dosedá spodní zadní část dveří) a to znamená vzít s tím i kus blatníku, vyměnit, opravit a blatníky s prahy nechat znovu profesionálně nalakovat. To dneska s cenou práce i laků naskáče na desetitisíce, to už je mi jasné teď. Taky když jsem to dneska na dílně viděl, dal jsem si výjimečně do kafe i cukr na zlepšení jinak zenové nálady…

Motor Carrera 3,2 vypadá naštěstí velmi pěkně, časem budu určitě měnit (až našetřím, jsou pekelně drahé) výfukové svody za nějaké pěkně laděné, ale není to potřeba. Výfuk jako takový je od firmy Dansk, ten mám na autě nový, kupoval ho ještě předchozí majitel a jinak je až na drobnosti v motoru vše dobře. To jsem si oddychl. Samozřejmě vyměním spojkovou lamelu, ta už je objednaná, na té stávající už bych moc kilometrů asi nenajezdil. 

Ale co bude s převodovkou? Převodovka se v následujících týden rozebere a teď jsem napnutý víc než budu v sobotu odpoledne jestli volby vyhraje Losna nebo Mažňák. Vypadá to, že možná bude potřeba vyměnit nějaký synchron, nějaké ložisko uvidíme… Byla ve funkčním, ale přeci jen už relativně vyběhaném stavu. Tyhle převodovky jsou prý poměrně lehké a vůči výkonu motoru nejsou zkrátka naddimenzované. I proto si majitelé stěžují na svéhlavé řazení, na to, že si na správné podřazení musí najít svůj vlastní grif, ale realita je ta, že asi většina majitelů 911 z té doby prostě jezdí s příliš opotřebenou převodovkou.

Důležité pro mě je, že byla možnost tu převodvku svěřit do ruky člověku, který je repasovat umí, stavěl i závodní převodovky a mám velmi dobrou šanci, že už jí znova nebudu muset nikdy nechávat opravovat. Přeci jen, generace pánů mechaniků, kteří tahle auta znají jako své boty míří nevyhnutelně do důchodu a těch následovníků moc není. No, nebudu chválit dne před večerem, ale snad to dopadne dobře.

Každopádně pointa dnešního příběhu o starém Porsche 911 je ta, že pokud s ním i plánujete aktivně jezdit jako já a nemáte peníze (dneska klidně i dva a půl milionu a víc) za perfektně zrenovovaná auta jak se říká do šroubku a to ještě u renovovaných německých firem, kde máte velkou šanci, že nic neošidili, tak se ve svém Porsche “dědkovi” budete vrtat. Naštěstí se mi jednoznačně zdá, že opravy složitějších celků jsou přeci jen na starých vzduchem chlazených autech levnější než na těch novějších, vodou chlazených. Mám osobně možnost porovnávat. Aspoň, že 996tka mi poslední roky funguje bezchybně a já doufám, že to tak bude pokračovat. Jinak by toho už na mě bylo fakt moc …

Každopádně příběh modré 911 SC s motorem 3.2 Carrera (231 PS) bude mít šťastný konec a už se těším, až se v březnu zase svezu a vyzkouším konečně převodovku, která bude fungovat tak jak kdysi tomu prvnímu Holanďanovi, který si to auto tehdy hrdě vezl ze showroomu Porsche domů.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
27. ledna 2023, 13:59
0

Nejen u Porsche.
U klasicke koncepce by se aspon kvuli prevodovce nemusel vyndavat motor.

Take mam rozebranu jednu z prevodovek.
U rozsirenejsich modelu se nastesti da zrenovovat jina prevodovka a tu lze potom na zvedakuv den D rychle vymenit za puvodni.

reagovat
Be
Beran
27. ledna 2023, 17:13
0

Prevodovku dela pan z Kosmonos nebo je ve strednich cechah jeste nejaky vetsi odbornik?

reagovat
krab
27. ledna 2023, 17:45
3

Myslíš firmu Sixta? To nejsou, i když ti by byli asi vynikající, ale podle stránek co dneska mají dělají spíš převodovky do moderních aut, ale vím, že stavěli asi i staví převodovky do soutěžních aut. Tohle je člověk na kterýho má dobrý kontakt můj mechanik a ten to dělá tak nějak "bez inzerce" , co vím tak dřív dělal právě převodovky, diferenciály hlavně pro závodní týmy, tohle chápu, že je trochu práce mimo, ale ty starší poršácký právě umí. Já pak když tak až to bude hotový dám blog o tom jak taková původní převodovka po těch letech vypadala a co se na ní všechno nakonec muselo vyměnit... to zatím ještě přesně nevím

Be
Beran
27. ledna 2023, 18:30
1

Presne ten.
Zajimalo me, jestli umi i tyhle specialitky. Ma dobrou povest. A me dobre poradil, kdyz repasovat koncernovou starou prevodovku byl ekonomicky nesmysl :-)

Blog o te repasi bude super. A doufam, ze bude i s poradnou fotodokumentaci :-)

sp
spooon
30. ledna 2023, 20:49
1

taky se přimlouvám za článek a klidně i fotodokumentaci o repasi.