načítám data...

Poprvé navigátorem na závodech: Report SuperOes Kielce 27.7.2019

29. července 2019, 19:01 14 komentářů BubaaCZek

Dojmy a komentáře odvážlivce, který usedl na sedadlo navigátora.

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: Poprvé navigátorem na závodech: Report SuperOes Kielce 27.7.2019

Páteční předpoved počasí slibuje na sobotu polojasno až zataženo, 24°-27° a déšt až kolem 17. hodiny. Na závoďáku nechávám obuté Yokohamy do deště či chladnějšího počasí. Slicky balím s sebou, kdyby bylo vážně teplo. Dnes večer přijíždí můj nejlepší kámoš a zároveň hlavní sponzor. Poprvé se nechal ukecat, že bude navigovat. Ráno máme budíček na 5:30, ať jsme před osmou hodinou na registraci a technické prohlídce.

Sponzor se letos plácl přes kapsu. Ve středu dorazil stan o rozměrech 3x6 metrů s celopotiskem. Oboustranným. Špica. To, že stan dorazil a budem jej poprvé stavět spolu, jsem do poslední chvíle tajil. My jsme pracovití, to né že né. Akorát zrovna tahání těžkých předmětů a trápení se se stavbou bez návodu není naše vyhledávaná činnost. Právě naopak. Nicméně zhostili jsme se stavby s nadšením a dokonce i úspěšně! A to bez jakéhokoli zásahu sousedů, kteří se na nás už nemohli dál dívat!

Výsledek posuďte sami. Tým najenou působí až profesionálně. Uznávám kontrast obrázku a reality. Na rádoby vtipnou poznámku, že když se sponzor příští rok zas plácne přes kapsu, bude auto jak na obrázku, se vrátil kyselý xicht. Raději jsem tak dalších vtípků zanechal. Každopádně luxusní posezení nám umožnilo soustředit se na rozpis. Napoprvé jsme jej nastřelili podle mapy trasy. Obsahuje výrazy jako “levá 3”, “dupej dupej” a “neboj se a nebrzdi!”. Abychom rozpis upravili podle skutečnosti a mohli řádně prodiskutovat, vyrážíme na poznávací jízdu. Hned poté, co navigátor nožem vykuchá kus XL přilby tak, aby se mu vešla na hlavu a zároveň mu nelezly oči z důlků.

Čas tu plyne svižně. Stojíme na startu testovací jízdy. Ta není měřená a slouží k seznámení s tratí v plné rychlosti a nalezení limitů. Zjišťuju, že to klasicky na vjezdu nedotáčí a mid-corner tomu utíká prdel. Nic co by nespravila trocha trailbrakingu a jemná práce s plným plynem (zdravím toho co “umí udělat drift”). Prvotní odpich a randál a klouzání a těsné míjení pneumatik a obrubníků, v úvodní části traťe, totálně překvapí a vyvede z míry každého nového navigátora. Během chvilky mu adrenalin stříká ušima.
Stačilo jednou zařvat: ”Čti co je tam dál!” a už se chytil.
V dlouhé levé 4 na vytočenou trojku bylo evidentní, že tohle nemá se stabilním průjezdem nic společného. Je to balancování mezi nedotáčivostí a přetáčivostí a hra oběma nohama. Yokohamy vpředu na hraně piští a ty vzadu to tam za studena prostě nedávají. Korunu tomu pak vždycky nasadí předposlední zatáčka před cílem. Je to pravá 3, hodně široká, dost z kopce a nakloněná k vnitřku. Přijíždí se s vytočenou trojkou. Krátce, ale prudce se brzdí. Malinko brzdy se musí nechat při vjezdu. Záď krásně utíká. Ve správné chvíli se plyn zas zadupne a vyjíždí se s hlasitým: ”Jíííííhááááá!” a s širokánským úsměvem od ucha k uchu. 

“Hahahahááá ty krávo! Ten poměr cena výkon je boží!”, huláká štastný že to přežil navigátor za cílem. “A ti chuji ve WRCčkách za to platí majlant! To je adrenalinu jako prase. Paráda”.
Chvíli si takhle užíváme emocí a ptám se: “A záleží nám vůbec na čase?”.
V tom navigátorovi ztvrdnou rysy: “Alespoň proti sobě bysme jezdit mohli”. Na tom jsme se absolutně shodli.
“A bál ses jak nám to šlo bokem?”
“No nejdřív jsem si myslel, že tam jedeš nějak rychle. Ale viděl jsem, že tam nikde nejsou žádné stromy, tak jsem se ani moc nebál. Nemoh’ jsem s tím nic dělat a byl jsem v tvých rukou. Takže spíš takový odevzdaný”.

Tak jak to bývá se vším. Prvotní návaly emocí opadnou a s přibývajími koly se mění v soustředění na sbírání desetinek. Po třetí jízdě začíná být docela horko a padá rozhodnutí přezbrojit na slicky Avon. Při rozhovoru se sousedy se slyším říkat, že tyhle slicky nemám rád. Myslel jsem si, že je to proto, že bylo příliš chladno, když byly nasazené posledně. Do toho zapršelo a byla to katastrofa. Jenže dnes, za ostré jízdy, se ukázalo, že je tam něco dalšího. Jsou asi o centimetr a půl vyšší a za tepla o kus přilnavější. Výsledek je, že v nejvyšším přetížení ty potvory vpředu třou o vrchol blatníku. To je samozřejmě katastrofa. Zaprvé to rozhazuje stabilitu, za druhé se nedá vydržet ten zvuk a obavy, že to někde v zákrutě bouchne. Budu muset nechat obetnout a rozšířit blatníky. I tak bylo znát, že slicky udrží mnohem víc než Yokohamy. Doteď jsme se s každou další rychlostní zkouškou zlepšovali. Teď horší o pět sekund (což jsem si myslel že bude i víc). 

Zdravě nasraní jsme prohodili zpátky na Yokohamy a vyrazili jsme do pátého a finálního pokusu, fest zmotivovaní si to vynahradit. Taky že jo. Hezky stylem “žiješ jen jednou” prosvištěli i místa na srdíčko a bylo z toho vylepšení o tři sekundy.

Na cestě domů navigátor podotknul, že tak od třetí jízdy si připadal dost zbytečný, protože jsem si tu trasu už pamatoval. To je pravda. Po pár jízdách se ale mohl uvolnit, čtení šlo snadněji a mohl si jízdu pořádně vychutnat. Také je snažší usednout do sedačky na trati s únikovými zónami, než se napoprvé vrhnout do amatérské rally někde mezi škarpy a stromy. Závěr je, že zážitek je to rozhodně silný a kdo o tom možná jen malinko uvažuje, ať neváhá a vyzkouší!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
30. července 2019, 22:23
0

Parádní blog. Příběhy malého závodního Fiátka si čtu moc rád :-) Z krátkého videa určitě musím mimo jiné pochválit pěkně rychlé řazení :-)

reagovat
BubaaCZek
31. července 2019, 08:40
0

Dik Tomino. To mě těší, že se líbilo.

Tomino
01. srpna 2019, 23:21
0

Mohl bych se zeptat na technické parametry? Z předchozích blogů vím, že je tam motor z Punta + nějaké úpravy. Zajímal by mě přibližný výkon, váha a odhad zrychlení 0-100. Vím, že v Polsku se to upravuje hodně na rallye, jezdí jim to opravdu hezky. Byl jsem právě pár dní v Polsku, těch Fiátku tam jezdí pořád dost a nabyl jsem dojmu, že si to pár jedinců upravuje i do běžného provozu, pokud to dokážu posoudit, se zhruba 5x výkonnějším autem, tak někteří s tím jezdili hodně svižně :-)

BubaaCZek
02. srpna 2019, 16:07
2

Vezmu to poporade:

Mohl bych se zeptat na technické parametry?
Misto 1.1 8v (55k), je tam 1248cm3 16v (85k). Krome klapky z 1.6 a lehkeho setrvacniku je to v serii. K tim vyfukem co tam je, by to mohlo mit kolem 90-95k. To je na obycejne Seicento hodne. Na zavodaka setsakra malo. Upravuje hlava, vstriky, vacka, sani, 421 vyfukove potrubi a chip a borci z atmosfery umi vytahnout 125k. Dostat tech 30 koni navic vyjde zhruba na 30-40 tisic korun.

Zajímal by mě přibližný výkon, váha a odhad zrychlení 0-100.
Za kolik to na 100km/h muze pri 90 konich, 700kg a s kratkou skrini z Abartha dat? Netusim. Ale ujistuju te, ze s prvnim pustenim spojky a rozeřvanim motoru se ti tak rozbusi srdce, ze je to uplne jedno :)

Pred 7mi lety ty Seicenta byly vsude. Ted uz dost vymizely. Jdou v ulicich sem tam videt, ale vetsinou jsou to pizza vraky nebo studentska auta. Vymazlenou tuningovku jsem videl tak jednou. Nicmene komunita na FB zije. Dily se prekupuji denne a nejdulezitejsi parameter dilu je jak blizko se nachazi :) Davaji do toho i turba a sem tam se objevuji na prodej za 5-8 tisic zlotych. To pak vytahnou i na 180, ale tak jezdit nechces :)

beastar
02. srpna 2019, 16:23
1

Ono je to tak, že kdokoliv kdo v takový věci nikdy neseděl má trochu jinou představu, než když se to potom opravdu rozjede. A jako opravdu to není jako onboard na youtube:) A 120 koní v takový malý krabici to už slušně vezme za ruce a srdíčko obvzlášť s hlasitým doprovodem. Základ je mít pás věřit v boha a náhodu. A alespoň trochu ridiči.

BubaaCZek
02. srpna 2019, 16:35
0

S tim youtube. Uz jsem si rikal, ze to ani nema cenu mirit tu kameru ven, pac to je hrozna nuda a neda se na to divat :D
Dnesni auta umi maskovat rychlost. Tyhle odstrojene plechovky od piva to umi udelat presne naopak.

Tomino
02. srpna 2019, 19:11
0

Díky moc za naprosto vyčerpávající popis!

Nějakých 95 koní na 700 kg mi přijde hodně slušné. I na malého závoďáka :-)

Pokud někteří investují do dalších úprav a dostanou z toho těch 125 hp, tak to už je při té váze vyloženě kapesní raketka :-)

Já mám právě Škodu 130 na amatérské vrchy, odhadem něco pod 800 kg, 100 koní, tak mě zajímalo porovnání. Pojede to asi zhruba podobně, i když Fiatek bude mít v pár věcech určitě navrch.

Přesně to chápu, o čem ty a ještě Beastar píšete, ten zážitek je úplně jiný než v civilním autě a kdo to nezkusil, tak neuvěří a je jedno, že to má třeba "pouhých" 90 koní :-)

Ohledně těch videí obecně, ať už se jedná třeba o onboard nebo pohled z vnějšku, tak to strašně zkresluje dojem z rychlosti. Vypadá to pomalé a přitom není :-)

BubaaCZek
02. srpna 2019, 20:31
0

Tak to je parada. To je treba jedno z aut, ve kterem bych se vazne rad jednou svezl. Kdyz bys mi dal vybrat svezt mezi ja nevim i30n a prestavenou Skodou 130, tak je to no-brainer :)

Nejsem si jist, v cem by mel mit fiatek navrch? Je to predokolka a na ty vrchy, či time attack, by se nejlepe hodilo něco jako formule. Fiat byl hlavne volba rozumu a penezenky. Vsichni to tady umi a ja jsem nevedel, jestli me to neprestane za chvili bavit...

Tomino
02. srpna 2019, 21:24
0

No, I30N bylo i pro mě velmi příjemné překvapení, ale pokud bych si měl vybrat, tak bych chtěl 130 LR :-)

Já jsem se dostal k těm škodovkám přes taťku, protože s nimi jezdili se strejdou nějaké tehdejší pohárové závody. No a taky u mě pak bylo další motivací, přesvědčit posměváčky, kteří tvrdili, že škodovka prostě nikdy nemůže být rychlá, ať už se s tím udělá cokoliv.

Ono jako v sériovém stavu, jízdní vlastnosti u těch škodovek, no ehm, mírně řečeno...jako nic moc :-)

Na tohle téma si mi líbilo YT video: Š130 RS v Octavia 3 RS. Asi nemůžeme brát Oct. RS jako etalon sportovního auta, ale i tak přes 40 let, které je dělí, Octavia na to RS v zatáčkách neměla nárok.

Ohledně toho fiátka, jsem to jen tak střelil, nemám žádné zkušenosti, ale jen tak bych si tipnul, že oproti škodovce bude lepší na brzdách nebo třeba agilnější, díky kratšímu rozvoru a celkově menším rozměrům v určitých typech zatáček. Ale jako fakt nevím :-)

Ať už byla motivace pro pořízení fiátka jakákoliv, je fajn, že tě to baví. A jak jsem psal už nahoře, tenhle blog se mi fakt líbí a i to malé autíčko má mé sympatie.

beastar
03. srpna 2019, 12:24
0

Cokoliv může jezdit dobře je to jenom otázkou peněz a odhodlání. Tak 13 let zpátky s náma jezdival Žigul. Ale to byla divočina. V pohodě stíhal a ještě s tim ty kluci stihali blbnout a bavit sebe i okolí. Taky pamatuju na 120 s motorem Bmw. Vzadu zastavěný osmiválec. Jelo to slušně:))
Takže i pohrobci východního bloku umí. Já po pravdě teda škodovkama 120, 30 a fáčko, felda na startech taky vždycky lehce pohrdal. Ale neoprávněně. A na sezónu to vycházelo nejlevněji.

BubaaCZek
03. srpna 2019, 13:54
0

To video by Rasto Chvala jsem videl. Ona od pohledu ta okta vazi dvakrat tolik, tak to ma v tech zatackach doslova těžký :)

Ono obrovsky pomuze, kdyz k tomu autu mas nekoho, kdo vi jak to mechanicky pořešit. Tady v PL jezdi mlady kluk Swifta GTI co uz k te formuli nema daleko. Jeho tata renovuje klasiky a tim padem delaj vsechno doma. To je pak jinaci jezdeni, kdyz mas to zazemi.

Nepremyslel jsi dotahnout to do Myta v rijnu? To by me bavilo si ty kary na jeden dva stinty prohodit.

BubaaCZek
03. srpna 2019, 13:58
0

Swift GTI skoroformule :)

Tomino
03. srpna 2019, 16:50
0

Ten Swift vypadá už od pohledu hustě :-)

Myslím, že ty Swifty obecně, ať už GTi nebo novější Swift Sport představují vhodný základ pro sportovní náčiní, jsou vidět, jak jezdí vrchy, rally.

Bohužel s Mýtem to vypadá bledě, škodovka už něco přes rok nejezdí :-( Pán, který se mi o to staral, už nežije, sám jsem spíše takový mechanik teoretik, tak jsem to nechal zatím tak, i kvůli nedostatku času. Ale doufám, že jednou zase jezdit bude :-)

ToMyx
07. srpna 2019, 11:43
1

Je skvělé, kolik radosti může takováhle zábava přinést. Čento jsem sledoval v Mýtě a řvalo pěkně :-) Musí to být strašná sranda. tenhle blog je radost číst!