logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Můj test nejslabšího vozidla na tomhle webu

Konečně jsem se rozhoupal ke shrnutí zkušeností s provozem motorky. Tak pojďte a čtěte dál.

Dlouho jsem přemýšlel nad tím, o čem psát další blog, musím totiž vyplnit první půlrok tohoto roku, než začnu plánovaný seriál o autoškole. Nakonec vyhrál stroj, který mě vybičoval k napsání prvního blogu tady.

A jen tak mimochodem, kupte si autíčkářské triko, mám ho a je bezva.

Já jsem strašně srandovní člověk. Teda takhle, je se mnou docela nuda, dokonce mám asi dva páry béžových ponožek. Ta srandovní část mě je to, jak nikdy neměním názor. Nejde o to, že bych byl nějak tvrdohlavější než je normální. Já prostě udělám rozhodnutí a i když se ho pokusím stokrát změnit, většinou skončím tam, kde jsem začal.

Takhle to bylo i u výběru motorky. V roce 2013 se konal motosalon v Praze a my se tam jako rodina rozhodli jet. Možná vám to bude připadat směšné, ale já do té doby nevěděl o motorkách skoro nic, už vůbec ne to, že je možné je řídit od 15. Nicméně po pár hodinách procházení výstaviště jsem dorazil k Hondě a sedl si na CBR125. Kolečka v hlavě začala šrotovat a já si usmyslel, že za dva roky budu motorku taky mít. Večer jsem sedl k počítači a začal zjišťovat, ceny, výrobce, číst recenze.

Do oka mi padla Honda CBF125, zvlášť protože jsem počítal s tím, že ji budu platit já sám. Do motorky, kterou jsem v životě neviděl, jsem se zamiloval a přestože jsem další rok strávil procházením inzercí, či uvažoval nad podpořením našeho průmyslu koupí Blaty, dopadlo to tak, že se pořídila Honda. To byl rok 2014 a začal na ní jezdit do jedné stopy se navrativší táta. 

Po absolvování autoškoly v průběhu příšerně horkého léta a otravně studeného podzimu jsem složil v říjnu zkoušky a mohl se vypravit za dobrodružstvím.

Technika

Můj pekelný stroj je vybavený jednoválcovým motorem chlazeným vzduchem, jak je v této kategorii typické. Maximální výkon je 8,3 kW (11 koní) v osmi tisících otáčkách, kam člověk musí točit docela často, aby ho nepředbíhali mladí lidé, staří lidé, nebo kontinenty. Maximální točivý moment je 11 Nm, ale protože nikdo neví, co to je, je to naprosto redundantní informace. Rám je páteřový z oceli, zadní kolo je připojeno kusem jeklu a poháněno řetězem, což je překvapivé jako vítězství Honzy nad drakem. Dvě nejdůležitější infromace přichází teď, vpředu je brzda kotoučová, vzadu bubnová, která má brzdný účinek asi jako sýr. Celý tenhle 138 kilogramů těžký stroj stojí na sedmnáctkách s pneumatikami širokými 100 milimetrů.

Příchod k ní

CBF je motorka pro rozvojové trhy, dělá se koneckonců v Indii, přesto se z ní po faceliftu stal pěkný stroj. Abyste rozuměli, jediný exteriérový prvek (jestli se dá o exteriéru mluvit), který přibyl, je takový splitter (který žádný splitter není, je to spíš kryt motoru). Díky němu ale motorka působí vyváženěji. 

Designovou jednotnost kazí tři věci, zaprvé příšerné zadní světlo, které je sice úžasně viditelné, ale taky nenápadné asi jako černoch v Laponsku. Dalším problémovým prvkem, za který si můžu ovšem sám, je plato kufru, které se montuje místo držáků pro spolujezdce. Jak říká SršeňAutosalonu, holka se má stejně držet řidiče. Poslední vadou na kráse je odporný výfuk, který ale alespoň vyluzuje normální zvuk. 

Ne že by se mi zvuk toho vytočeného jednoválce nějak líbil, ale alespoň si na nic nehraje. Po tom, co se dost nakocháte nadpozemskou krásou cébéefka (fajn, zas tak moc ne), můžete nasednout. Sedlo je příjemně měkké, vibrace, které přenáší od motoru, obtěžují minimálně. Je pokryto koženkou, která drží váš gluteus maximus v počtu dvou kusů na místě. Zásadně musím upozornit na jízdní pozici. Ta je sice pohodlná, nicméně s sebou přináší dvě ale. CBF je polokapotované, takže na vás fouká od hrudníku výš, užijete si hodně hluku a ran do prsou od poryvů větru po hmyz. Horší je, že jde o motorku relativně drobnou, určenou pro manželky a přítelkyně, takže čím menší jste, tím lépe. Pro představu, já mám metr čtyřiaosmdesát, standardní to evropskou výšku, ale vypadám při řízení pomalu jak medvěd na tříkolce, sedím navíc až skoro u spolujezdce. Vaše váha také znatelně ovlivní akceleraci.

Jízda

Po nastartování hranatým tlačítkem na pravém řidítku ( je tam jediné, to nespletete) se ozve motůrek, těšící se vyrazit. Jednička je velice krátká, uplatnění najde jen při rozjezdu. dvojka slouží k akceleraci ke čtyřicítce, kam se s vytočeným motorem za pár sekund dostanete, bum, následuje trojka, to už je převod pro jízdu ve městě. Na tuhle rychlost při padesátce točí motor okolo pěti šesti tisíc, což je vzhledem k výkonu a točivému momentu ideální hladina. Na čtyřku se vyplatí řadit buď při projíždění rovného úseku konstantí rychlostí, nebo při rychlostech okolo sedmdesátky. Trojka a čtyřka jsou tak docela dlouhé a nejvhodnější pro jízdy za zábavou, pětka slouží k projíždění mezi vesnicemi tu v Polabí

Posezení je příjemné, sedí se jakoby v motorce, ke změně směru stačí malý impuls. Právě kvůli posezu se musím ohradit vůči tomu, že recenzenti ovladatelnost přirovnávají ke kolu. To není tak úplně pravda. Motorka se řídí snadno, ale narozdíl od kola má mnohem nižší těžiště a vyšší váhu, ovládá se tak vlastně snadněji, ale pomaleji. Jak se říká anglicky: „long story short,” málem jsem se po přesednutí na kolo zabil. 

Podvozek sedí jistě, ale je limitován pneumatikami, do větších náklonů se nedostanete. Přesto se v sérii krátkých zatáček dokáže udržet za Kawou ER-6N. Odpružení také pracuje dobře, ale abych jen nechválil, větší výmoly na silnici vyhazují ze sedla. K brzdám bez ABS důvěru nechovám ani po roce, zadní se hodí jen při zastavování do nuly někde u přechodů pro chodce, pro sportovní jízdu nebo downhill vůbec. Největší problém je to, jak je decelerace pozvolná a stejně jako celá motorka nenápadná. Brzdný účinek nemá žádnou špičku (stejně tak výkonová křivka). Někdy je to prostě o strach.

O strach je také jízda v dešti, největší problém cébéefka. Dřív se dle testů na motorku dávaly pochybné indické gumy, které prokluzovaly i na vlhku. Můj model 2014 obouvá Continentaly ContiGo, které, jak mohu s radostí prohlásit, jsou absolutně příšerné. Přestože je maximálka někde u 105 km/h, na mokru nebo v dešti bych přes 80 nejel. Kvůli naprosté jebkovosti těhle gum jsem už jednou spadnul. Jel jsem určitě pod třicet a stejně jsem se vyválel.

Jindy jsem na mokru asi půl roku po pádu jel po okresce, bylo po dešti, jel jsem tak sedmdesát, protože jsem se bál. Dostal jsem se do dvacetimetrového smyku a děsí mě to dodnes. A to nebyly žádné Kysuce, ale normální cesta, po které jezdí tisíce a tisíce aut.

Závěr

Pominu-li gumy, CBF125 je nesmírně talentovaná motorka, na které je největší zábavou projíždění krajinou. Ne nějak sportovat nebo se honit s provozem, sednout a jet si svoje pozvolné tempo za poslechu hudby, to je deviza téhle motorky a důvod, proč ji mám tak rád. Když ji totiž vytočíte na správné otáčky a jedete po správné silnici, vezete se na nekonečné vlně endorfinů. Možná nejste rychlí, ale připadáte si tak. Navíc motorka uveze dva lidi a s přídavným kufrem i obstojný náklad. Spotřeba se vejde do tří litrů benzínu, i když ji trápíte jako já. Docela dobře vypadá, není (nebyla) přehnaně drahá. Je od přírody spolehlivá, není hlučná.

Co víc si přát.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Krocan
29. 1. 2017, 17:12

Fakt píšeš dobře.

0
whitenight
29. 1. 2017, 18:17

Díky :)

0 reagovat
Franz Kafka
29. 1. 2017, 19:34

Motorku jsem nikdy neměl a ani ji nechci, ale zase jsem to dočetl. Navíc tahle věc vypadá opravdu docela přijatelně vzhledem ke kategorii. Píšeš hezky hlavně ta přirovnání mě baví a máš v průměru o 30 slov kratší jednu větu než já.

0
whitenight
29. 1. 2017, 20:00

Dlouhý souvětí jsou fajn, nicméně nebezpečný. Souvětí musí mít nějakou jazykovou a logickou návaznost, kterou je těžký udržet, pokud je 150 slov dlouhý. Třeba u takovýho maturitního článku je úkolem mít souvětí co nejkratší.
Z jiného soudku, doporučil bych ti si motorku pořídit, člověku to dá do řízení perspektivu, stejně jako se třeba projet po městě na kole. Navíc to vyžaduje zase jinej skill než v autě.

1
Franz Kafka
29. 1. 2017, 22:19

Já nemám moc pud sebezáchovy tak jsem si motorku zatím zakázal. Na kole jezdím každý víkend i teď alespoň 15 km a občas i po městě (když není zbytí) že je to o něčem jiném to máš určitě pravdu najednou tě ti řidiči nad kterými obklopen plechem jenom mávneš rukou ohrožují přímo na životě.

Já když jsem dělal maturitu:) Tak vlastně ani nevím jak to bylo a ani jak jsem to udělal, ale povedlo se to na poprvé.Čeština není moc moje hobby a hlavně od mala na mě žvatlala máma česky a táta se snažil to dorazit němčinou a fráninou potom ve škole přidali angličtinu a dnes mám z toho v hlavě trochu guláš. Domluvím se skoro všude, ale s tím pravopisem to není žádná sláva ani v jednou z těch jazyků.

1 reagovat
krab
29. 1. 2017, 22:06

Na tvoje blogy se tu vždycky těšim!
Vynikající v tom jak to působí a zvedne náladu. A taky si dáš práci s těmi odkazy, je to další level zábavy.

A kdyby ti připadal tvůj stroj pomalý a jakoby z Bangladéše, sežeň někoho kdo to ti půjčí Jawu 50 Pionýr, lehce oskůtrovaný motocykel :) Na tom jsem začínal já. A jezdil obstojně rychlejš než kolo jen z kopce :-D
Kámoš měl prachatý rodiče, měl Simsona... No a proti tomu je tvoje cébro "abájův supersport"....

0
whitenight
30. 1. 2017, 19:31

:) díky

Výhodou tý motorky je, že jak na ní fouká a je lehká, zdá se mi, že jezdim hrozně rychle, i když jedu třeba 50. Pomalá mi připadá jen při výletech při nahánění se s tou Kawasaki, co je sedmkrát výkonnější, popřípadě při akceleraci nad 70 nebo do kopce. :D
A i když muselo bejt peklo nad tom Pionýrovi jezdit, jednou jsem čet článek, jak s nim chlap jel ze středního Německa až někam do jižních Čech nebo kam, stihnul to snad za den.

1
ToMyx
30. 1. 2017, 22:17

Super napsáno, ještě teď se uchechtávám. Na motorku nemám koule, navíc by mi bylo líto ten peklostroj nechat venku, ale díky za donucení k opětovnému zamyšlení jaké by to asi bylo. A taky k objednání trička Autíčkáře. A proč jako první stroj hned nový?

0
whitenight
31. 1. 2017, 18:11

Díky za chválu.
První stroj byl nový, protože se na něm rozjížděl táta, teď já a ještě mám spoustu sourozenců, ta motorka musí ještě roky vydržet.

1
ToMyx
1. 2. 2017, 10:52

Takhle nějak mi chtěl můj táta věnovat bizona, ve finále ho celého rozebral, vyčistil a pár dní před mýma 15. narozeninama (na malém městě se věk tak neřeší:-D ) ho někdo za bílého dne velmi šikovně odcizil. Aspoň, že ten řidičák na mašinu jsem si udělal, ale zatím vyčkávám...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte