načítám data...

má mě ráda, nemá mě ráda: záleží na očekávání

13. října 2020, 19:16 9 komentářů Bulldog

Mám pro ni slabost? Je to vehikl? A vybírá si řidič auto, nebo je to obráceně? ...dvě dekády stará Lybra aka Francesca

zobrazit celou galeriiMartin Mlčoch: má mě ráda, nemá mě ráda: záleží na očekávání

..koukám na ni. Klasické tvary sedanu. Záď je celkem krátká, snižuje se. Zadní světla dnes už klasický design. Vznikaly na konci devadesátek. Čím déle si ji prohlížím, tím klasičtější mi připadá. Profil kolem dveří vytváří dojem auta o třídu výš. Chromované prvky se snoubí s tmavym lakem. A vevnitř prosvítají světlé záhlavníky z kůže… 

Rodina: láska na první pohled

..manželka totálně nadšená. Když jsem s tim poprvé přijel. Byla totiž tma. Auto viděla zvenčí. Chromovaná maska, lité šestnácky. To auto nevypadá že stojí jednu výplatu. Luxus. Máme doma dítě, tak jsme se dlouho neprojeli. Asi 60 metrů. 
…proto manželce nejdřív ušlo, že palubka lepí (Lybra je tím pověstná, řeší to odmašťovač na gril za studena). Že palubka vrže. Že vypadá staře. Že má jen jeden držák na kafe (bez srandy, to je fail). 

A co ten druhý? 

Auto je obouchané. Zezadu promáčklý nárazník, pár šrámů. Nic hrozného, představte si libovolnou Lybru uprostřed Říma. Ta naše by tam zapadla.. 
I když ne 100%. Francesca má kromě nálepky informující, že s námi jezdí malá motorová hlava jménem Patricie taky automat. 

Chcete se dozvědět něco nového? Přeskočte následující poučku: jsou 2 tipy lidí. Ti, co na automat nedají dopustit a ti, co s ním ještě nejeli. 
A já souhlasím. 
Do Lyber dávali 4-stupňový Aisin. Jezdit s tím je na pohodu. Nějaké slabiny? No… 
Odstupňování je asi tak, že na dvojku můžete jet 120. Dobrý je, že auto neřve když jedete rychle a plavně po dálnici. Na čtyřku při 140 točíte kolem 3 tisíc. A motor ani neslyšíte. Toliko ke srovnání se stodvacítkou. 

Co mě baví: 

když přidávám, otáčky se skoro nehýbou kvůli dlouhému zpřevodování, jen rychlost (pomalu) stoupá. Italové inovátoři, už na počátku milenia přišli s vlastním CVT.. 

Co mě nebaví: 

když přidávám, otáčky se skoro nehýbou. Abych slyšel ten pětiválec co vrčí, musim: 

  1. podřadit na dvojku
  2. zamáčknout plyn na podlahu
  3. v klidu si upíjet kafe z jediného držáčku

ozve se vrrr

V případě, že se plazíte městem, doporučuji stejný postup, jen budete potřebovat jedničku. No kidding. 
V rychlostech okolo 30, 40 když chcete trochu odpich, musíte ještě dolů. 

Z toho plyne, že… 
v důsledku máte pocit, že jezdíte s pětikvaltem. Co má rozbitou jedničku. Takže se nonstop rozjížděte na dvojku. 
Dá se na to zvyknout.. 
Teď k hlavnímu účelu auta. Je to náš rodinný povoz. Zatím jsme 3. Možná budeme 4. Počítáme s ním na horizont 5 let. Ježdění okolo komína a na dovolenou. 
Lancia nám vyhovuje. Kočárek se vejde do kufru. Věřím že na dovolenou se vejdeme komplet. Budu muset trochu přemýšlet s naskládáním, ale nic hrozného. Jen až budou děti větší, tak nás to postupně začne omezovat. 

EDIT po 6 měsících využití: 
možná to někoho překvapí. Třeba slepého. Nebo naivu. Nebo mě: není to auto na stěhování. Víc věcí se reálně vejde do Getze. Ten má aspoň když sundáte sedačky využitelnou díru, a ne ten průzor 40X100 cm. 

 

interiér

Auto má pohodlné kožené sedačky, co dělaj ten zvuk co má kůže dělat, když se na nich vrtíte. Hlavová opěrka je super měkká. Sedačka řidiče je kromě vyhřívání vybavena i bederní opěrkou, kterou si tlačítkem poštelujete. 
Výbava je slušná, nejvíc jsem se skamarádil s dešťovým senzorem. Když zastavím a vytáhnu klíče, pravidelně je ještě zandám zpět. Abych mohl automaticky sklopit zrcátka. Jo a má to ventilátor doplněný o 12V zásuvku na zadní sedadla – vždycky jsem chtěl auto co tohle má. Blbý je že nemůžeš řídit a zároveň se vézt na zadních. Tenhle hendikep řeší manželka, takže doporučuju. 

Ta archaická radiomapa ukazuje slušně. Moc mě neba ty ikonky, protože pořád svítí. Ale zas sou super, že si s Tebou auto popovidá a řekne co potřebuje, žádná herečka.. Jen pak není vidět kolik je hodin, ikonky jsou centrovány precizně na digitální hodiny. A zbytek displeje vesele svítí.. 

Dále nechybí tempomat. Ovládá se trochu zvláštně. Jako většina prvků. Ale funguje. Pokud nejedete moc do kopce. Pak rychlost nedrží. Ale zase když se podaří do kopce vyjet, na rychlost se vrátí (+-10 km/h u dálniční rychlosti). 

 

Vadí mi: 
páčka blinkrů. Když nemáš kola úplně srovnaná, občas blinkr nezapadne a hned se vrací. Bohužel je to běžný problém Lyber. 
Jen jeden držák na kelímek. A na tu druhou stranu se nedá ani domontovat, protože ten druhý šuplík "na kreditky" má jiný tvar.. 
Při jízdě po dálnici se opřete o naddimenzovanou loketní opěrku a prostě smažete ty kilometry před Váma. Na okresce se zas chytíte oběma rukama volantu pro dědečky (4 ramena, tlustý střed..). Točíte s nim a auto vesele, jistě následuje. Cit ve volantu? Ne. Je to dobře? Jo. Tohle je limuzína, pane. 
kopec: 
Cesta z Jáchymova na Boží Dar. Stoupání snad 12% nebo více. Jdu na manuál. Za dvě. plný plyn. Auto řve. Nejdřív hodně, pak míň. Klesají otáčky. Neudrží se na rychlosti 60 km/h, otáčky postupně padají. Pocit: nejede to. Jakoby se ventily nedostaly do správného úhlu a auto se pomalu dusilo. Kde je těch 150 koní?? 
Nakonec to řeším podřazením za jedna. Otáčky vyskočí na 5000. A drží. Rychlost cca 45 km/h. Za námi kolona. 
…vzpomněl jsem si co mi řikal kamarád. “Hmm, dvoulitr, to musí jet”. Co bych (už podruhé) dal za Getze s tim pidimotorem, že… 

 

EDIT 2: 
byl to výfuk. Úplně rezavý. Zkroucený. Auto se nemohlo pořádně nadechnout, vždyť se mu nechtělo na dvojku ani dotočit nad 5 a půl tisíce.. Nejdříve zafungovala další vlastnost italských aut. Autonomní samooprava. Stačilo přejet, řekněme v nepatrně naddimenzované rychlosti polorozbitý vlakový přejezd, kde jsem si škrtnul výfukem. Ve výfuku se udělala díra. Auto začalo znít trochu německy. Něco jako Audi S4 B5 quattro co se škrábe na Pikes Peak. Najednou to točilo přes šest jak prd.. 
…a já se zamiloval

 

EDIT 3: 
jsme po servisu. Komplet střed a zadní díl výfuku. V ČR poslední, jaké překvapení.. Zvuk se znovu změnil. Teď dole bručí. Nahoře zpívá. Já se směju. Svět je krásný. 
 

projížďka

Okreska. Zatáčky. Volná silnice. Žádná auta. 
Lybra v automatu a okreska? Když budeme používat jen první dva stupně, tak jo. Jen to zní trošku přiblble. Nejen na blogu… Ve výsledku po okresce při svižné jízdě jedete jako voják na pochodu. Raz, dva, raz, dva… 
Na dvojku auto jede v pohodě 100. Tím myslím, že 100 km/h je na dvojku něco jako cestovní rychlost. Na okresku na jízdu na pohodu ideál, ne? Baryton motoru udává cestě říz, k tomu hraje Bonton. Připadám si jako blázen. No co, italové sou blázni, nebo? 

Jestli jste o Lybře už někdy slyšeli, bude vám povědomé vychvalování zadní nápravy. Pětiprvek. Pasivní natáčení. 
Já nejsem odborník. Mně se prostě líbí ta jistota, s jakou auto zatáčku zvládá. Neumím si představit, pokud pojedu jako člověk, že by mě to vyneslo. Pokud mi neujedou přední kola, projede to všechno. 

Jako (snad budoucí) veterán: 
Detaily. Design. Zadní světla odkazují hluboko do minulosti. Přední světla luxusně kulatá. Nevěřil jsem kamarádovi, prý v tom vidí Mercedes. Stříbrné kliky dveří, co se otevírají směrem nahoru (škodovkáři za ně chtějí tahat, pozor, rady zůstávají v ruce…). Představuju si, jak v tom za 20 let pojedem se ženou do Itálie. 

Celkový dojem: 

jak to jenom v textu vyjádřit… když Francescu startuju, po upravené MX-5 a Challengerovi mám potřetí v životě pocit že startuju dospělé auto s takovou tou duší.. 
Je úplně fuk co se děje. Jestli jen točí startér a motor nechytá (no napotřetí to už nas*, ale to sem teď nepatří). Jestli motor jde na volnoběh barytonem a venku cítíte benzin. Jestli poškádlíš plyn a auto zavyje. Nebo ho chytneš pod krkem a projdeš si otáčky od 1500 do 6750, kdy Ti zacinká omezovač. V té chvíli neřešíš reálné zrychlení. Že sousedova 1.9 TDi je už za zatáčkou.. 
..v té chvíli se vezeš. A život je fajn. 

 

Sumarizace: 
-auto většinou startuje
-auto je dospělé
-auto vypadá pěkně
-auto občas nechápu a kroutím nad ní(m) hlavou
-auto bych koupil znovu. 
-auto bych kamarádovi neautíčkáři nikdy nedoporučil
-Francesca si žije vlastním životem a sama si řekne, jestli tě má ráda nebo taky ne… 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
13. října 2020, 23:39
2

Pěknej zápisek! Zkušenosti se starou limuzínou se 4 stupňovým automatem jsou evidentně podobné napříč automobilkama :D Akorát v Legendovi mám teda aspoň držák na pití pro každého ze 4 cestujících moneyžerů ;)

reagovat
Martin Mlčoch
14. října 2020, 09:52
2

Žena mi povídá že prej jsem to nenapsal dost pokorně. Asi mi stouplo vlastnictví te polozapomenute konkurence Alfy 156, co je sice pomalejsi, zato vic zere, do hlavy..
Co si budeme, provozovat cokoli s vybavou, stare 20 let, koupene za par penez...same radosti :)

Jyrki
14. října 2020, 20:11
1

Gratuluji, Franceska vypada dobre a ma uzasnou motorizaci. Blog jsem cetl uz rano a inspirovalo me to, ze svych sedmi aut jsem dnes vyrazil Lybrou :-) to auto je i po tech letech moc fajn spolecnik na cesty. Navic s krasnym designovym odkazem na stare Lancie. Tak at dlouho slouzi :-)

Martin Mlčoch
16. října 2020, 11:20
1

“Ze sedmi aut“

Jak se na autickari da otagovat manzelka???

Pecka!!

Jyrki
16. října 2020, 16:47
2

sedm. A dalsi 1.5 auta v nahradnich dilech :-D
Moje manzelka? Jednoduse naprosto skvela, to jsem si plne vedom a jsem rad, ze mi mou uchylku toleruje. Nicmene, hledal jsem ji dlouho a vyslo to az na druhy pokus.

Martin Mlčoch
20. října 2020, 11:14
0

jo, já chtěl otagovat tu svoji :D

krab
14. října 2020, 08:57
3

Moc fajn blog, Francesca je frajerka , zasmál jsem se. A krásně to ilustruje ten rozdíl, když máš auto, který dokáže dělat radost (je jedno jak bylo drahý) anebo nějaký dopravní prostředek

reagovat
Jenda_K
14. října 2020, 20:11
0

Vypadá to že jsi měl první zkušenost s klasickým měničovým automatem, takhle, že přidáš plyn motor nastaví konstantní otáčky, v převodovce se rozpojí hydroměnič a auto akceleruje bez zvyšování otáček díky hydroměniče je klasické chování automatů od nepaměti, takže to není záležitost italských inovátorů. A to počítání kvaltů je taky specifické, měničové automaty nemají "jedničku" tu nahrazuje právě hydroměnič, proto měničové automaty mívaly míň rychlostí než manuály.

reagovat
Martin Mlčoch
16. října 2020, 11:22
0

Ah, diky!
Namet na clanek zde? To bych si precetl, hydromenic se mi libi ze to nekope, ale ta prodleva. Zajimal by me pohled nejakeho autickare znalce :)