načítám data...

Jak se mi žije s Focusem ST

31. srpna 2019, 17:38 10 komentářů MAJKL

Ford Focus ST třetí generace. Jaký je? Dobrý? Špatný? A nebudete náhodou potřebovat jízdenku na vlak?

zobrazit celou galeriiMichal Míka: Jak se mi žije s Focusem ST

Vybírat nové auto je radost i starost zároveň. Skoro přesně před 3 roky jsem se rozhodl, že dost bylo starostí s ojetým trojkovým BMW a nastal čas si za vydělané peníze koupit první opravdu nové auto – hothatch.

Po několika měsících pročítání článků, koukání na videa a návštěvách autosalonů jsem nakonec zavrhl jak původně plánované M140i, tak i tenkrát hodně propíraný Focus RS, ale skončil jsem u “volby rozumu” – Focusu ST.

Nutno podotknout, že za můj výběr mohla z velké části i neschopnost českých zastoupení obou značek zařídit testovací jízdu jednoho či druhého auta. Mnichovská automobilka se sice prakticky bez prošení vytasila s nabídkou slevy téměř 35 % z ceníkové ceny auta, ale ani to už nezvrátilo pachuť, kterou ve mně jednání s prodejci zanechalo. Budiž, říkal jsem si, aspoň z původního rozpočtu ušetřím značnou částku a protože Ford mi ST dokonce zapůjčil na víkend, věděl jsem, že špatně asi neudělám.

Rozhodl jsem se nebrat skladovku, protože blížící se modelový rok 2017 sliboval kromě jemného doladění Faceliftu také infotainment s podporou Apple CarPlay. Podepsáno, objednáno, zbývalo jenom počkat do zimy.

Seznamování

Úvodní seznamovací kilometry uběhly velmi rychle a já se brzy mohl pustit do zkoumání potenciálu auta. A zamiloval jsem se. Díky mírné zimě jsem se mohl takřka každý víkend vydat na výlet po okreskách. První svižné kilometry, první přetáčivý smyk vyvolaný citlivou prací s plynem, první úsměv od ucha k uchu.

Žluťák nemá žádné sofistikované technické vychytávky, ani samosvor, ani nastavitelný podvozek, ani možnost volby jízdních režimů. Nejdřív mi to bylo líto, teď si naopak říkám, že to jedno z největších plus. Tohle auto totiž funguje pořád a konzistentně.

Asi nejvíc mě baví velmi přesné řízení, které klade ideální odpor. Ve volantu je přesně cítit, co se vám děje pod zadkem a ani na rozbité okresce nemáte problém nasměrovat auto přesně tam, kam potřebujete. Naopak řazení by určitě mohlo být lepší, převodovka má sice přesné dráhy a příjemný chod, ale na krajích mi subjektivně přijde trošku “gumové”.

Pocit z obojího se mi povedlo vylepšit výměnou silentbloku motoru za tvrdší od Mountune, řazení se zlepšilo výměnou táhel a instalací shortshiftu, ideální.

Výkonově nemám STčku co vytknout, předjedu co potřebuju, za krátkou dobu se takřka kdekoliv dokážu dostat na krajně nepředpisovou rychlost a upřímně si nedovedu představit, že bych na své ježdění potřeboval výkonu ještě víc. Zvlášť když moje nejoblíbenější silnice v ČR jsou okresky na jih od Prahy, tudíž se nepotřebuji nikam dlouze přesunovat po dálnicích. Pravidelně navíc jezdíme na dovolenou do Alp a na tamnější horské silničky je tenhle malý Ford skvělou hračkou, která nezkazí žádnou zábavu.

Nicméně k motoru samotnému bych pár výtek měl. Je stručně řečeno křehký. Dvoulitrový EcoBoost výrazně trpí na detonační hoření, takže je potřeba k němu chovat odpovídajícím způsobem. Pravidla jsou vlastně jednoduchá – kvalitní benzín, pravidelné výměny oleje (Ford je v tomhle docela rozumný, výměna je předepsaná každý rok, já měním raději 2x ročně) a hlavně – nepodtáčet motor a žádné testování “zátahu vodspoda”. Hezky zrychlovat plynule a když už plný plyn, tak přes 3000 otáček. Pak by mělo být vše v pořádku.

Zapomeňte taky na jakékoliv výraznější ladění motoru pokud mu zároveň nedopřejete kované písty. V sérii máte 250 koní, maximem je cca 280, poté riskujete, že vám praskne celý blok. S kovanými písty je to pak samozřejmě jiné, lepší. Jo a skoro bych zapomněl – auto má velmi příjemnou spotřebu, dlouhodobou mám těsně pod 8, a i svižné výlety málokdy dostanou spotřebu nad 12 litru na 100. Za mě spokojenost.

Zvuk? Neurazí, nenadchne.

Moje infantilní já by uvítalo lepší zvukový projev auta. Občas se projíždím např. s MINI F56 JCW a projev výfuku se prostě nedá srovnat. Ačkoliv zvuk STčka není úplně mdlý, je to nuda. Nejsem introvert, nevadí mi vyčnívat a trošku lepší zvuk bych si určitě užil. Na druhou stranu, investici kolem 25 tisíc do lepšího zvuku výfuku jsem si sám před sebou obhájit nedokázal, takže prostě jezdím s tím, co mám.

Jako uživatel nemám autu moc co vytknout. Tedy, až po drobných “domácích úpravách”, které zahrnovaly například vypnutí start&stop systému, opětovné aktivaci automatického zamykání apod. Z hlediska podpory si na Fordu cením, že umožňuje updatovat infotainment SYNC3 bez nutnosti návštěvy servisu. Prostě si stáhnete instalačku na USB, vrazíte jí do auta, nainstalujete a je to.

Mám verzi hatchback, ale i tak do auta pohodlně nacpu 2 horská kola a spoustu dalších věcí k tomu. Počet cest s víc než 1 pasažérem bych spočítal na prstech jedné ruky. Leckdo si stěžuje na vyšší posez či velkou palubní desku, ale mně to vyhovuje. Navíc STčko je jedno z mála aut, ve kterých dokážu řídit víc jak 2 hodiny v kuse a nebolí mě záda. Naopak mi nedělá problém sednout do auta v Praze a s drobnými přestávkami vylézt až někde v Alpách. O tom jsem si např. v sedačkách BMW mohl nechat jenom zdát.

Tmavý interiér včetně černé stropnice jinak odpovídá standardu nižší střední. Zvlášť s ohledem na nejnovější auta ale rozhodně oceňuju ovládání klimatizace a výhřevu sedadel tlačítky. ST má navíc velmi příjemný zespodu zkosený volant a kratší řadící páku včetně upravené hlavice. Abych jenom nechválil, pravidelně proklínám toho, kdo rozhodl, že Focus dostane jako osvětlení kufru pouze 1 slaboučkou žárovku. Ačkoliv na druhé straně je zřetelně připravené místo pro druhou…

Za 3 roky mám najeto zhruba 40 000 km, takže jsem nemusel řešit žádné problémy s autem, nikde nic moc nedrčí, nerezonuje, nic se nerozpadá, naštěstí. Jedinou výjimkou je vnější dekor levých zadních dveří, taková ta černá lesklá lišta, která se v horku nepatrně roztáhne a začne vrzat. Vrzání nesnáším, jednou jí nechám vyměnit, přísahám.

Koupil bych si auto znovu? Těžká otázka. Vyhýbavě odpovím, že asi ano.  Auto je super, funguje, nezlobí, líbí se mi a dělá mi radost. Zároveň jsem se ale při toulkách po západě USA (ano, klasický turista v Mustangu) naprosto zamiloval do jízdy s volným nebem nad hlavou, takže se poohlížím po kabrioletu. A po nedávném přečtení blogu pana Kraba jsem začal zvažovat 124 spider. Dokonce jsem si už jeden kousek vypůjčil a otestoval. Ale o tom zase někdy jindy.

Hezké fotky vyfotil Patrik Klema


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
31. srpna 2019, 19:28
0

moc hezký fotky. na té druhé je passo gardena, za autem sella towers?

reagovat
MAJKL
31. srpna 2019, 19:38
0

Díky! Tohle konkrétně je Valparola Pass, ten je kousek vedle, tohle léto jsem jich projel docela dost a bylo to naprosto skvělý, ještě plánuju pár dalších a už teď se na to těším.

Nimrod
31. srpna 2019, 21:35
0

tam jsem byl letos poprvé a zrovna se tam běžel nějaký zívod, tak jsem ani nezastavil...
ale dolomity jsou pro mě top z toho, kde jsem byl. mám tam naplánovanou hromadu výletů, tak jsem zvědavej, jestli je vůbec někdy všechny projdu, protože se v průběhu roku ten seznam neustále zvětšuje.... fakt jsou nádherný. a pak tu jsou ferraty. nikdy jsem na nich nebyl, ani mi to moc neláká, ale z těch skal to dostává úplně jinou úroveň. no nic, to moc s fordem nesouvisí, tak už mlčím :-)

MAJKL
01. září 2019, 10:27
0

Já jsem se dlouho zastával rakouských Alp, ale výlet do Itálie mě přesvědčil, že Dolomiti jsou někde úplně jinde. Projezdil jsem "za chalupou" víc než nádrž toho strašlivě drahého benzínu a nelituju ani mililitru. Bylo to perfektní. Svůj seznam si dělám na mapy.cz

krab
31. srpna 2019, 21:50
0

Moc hezký fotky a vlastně i výběr auta.
A koukám, že jsme v určitých fázích života s autíčky uvažovali podobně. Vlastně můžu prozradit, že v druhým díle "Krabovy cesty automobilového poznání" se jedno modrý ST určitě objeví. Ale já měl ST225 , ještě klasiku pětiválec.

A Fiatem 124 Spider pochopitelně fandím, ať je nás víc! :) Budeš řešit ten stejnej problém se zvukem, ale těch necelých 20 tisíc za výfuk to spraví. Mám zrovna i kontakt na člověka přes kamaráda co dělá Remus výfuky + umí i nějaké další úpravy a dokonce nějaké ve spolupráci s Imofou udělali. Ale u mě je to zatím tak trochu jak to píšeš v tom blogu, vnitřně si člověk hůř ospravedlňuje vyhození tolika peněz za trocha pubertálního zvuku výfuku. Ale dneska jsem zrovna slyšel tenhle 1.4 Multiair motor v Abarthu 595 s Record Monza výfukem a je to pecka. To prostě chceš :)

reagovat
MAJKL
01. září 2019, 10:31
0

Děkuju :). Se 124 mě napadá ještě jeden problém, který je u roadsteru vlastně malicherný - a to je absence CarPlay, které lze do Mazdy v ohodě dodělat. Ale už jsem našel funkční postup, díkybohu ta auta sdílí i software. Teď už to bude hodně o hledání toho správného kousku za rozumno cenu, tak snad se zadaří :)

krab
02. září 2019, 12:36
0

CarPlay mi nevadí, protože už teď zase používám Android ( i když Apple předtím byl v několika ohledech lepší), ale vyměnil jsem ho za Samsung s větším displejem, abych na to líp viděl :) Ale já jsem v tomto technologickej analfabet.

Tak se těším, až nějaký ten Spider koupíš. Jedno Lusso je na bazoši, má taky hudbu Bose, je červené, soukromý inzerát a je to 2018 dokonce a 6000 najeto. To je prakticky asi úplně nový auto. Chce za něj 525 tisíc. Možná za 500 by ti to před zimou nechal... A byl nově v inzerci když jsem se rozhodoval zda vzít tu stříbrnou. Ale nakonec to dopadlo s ní, byť má víc za sebou, protože jsem mohl řešit protiúčet a současně vyšla přeci jen citelně levněji. Takže za virtuálně ušetřené peníze budu během zimy ladit podvozek a výfuk. Možností je víc. V podvozcích mám asi jasno - dám tam Eibach/Bilstein B12 Pro-kit. Vpředu se to sníží o 35mm, vzadu o 25mm. Není to sice nastavitelný systém, ale vzhledem k tomu jak kombinace Bilsteinů a Eibach pružin fungovala a dramaticky zlepšila jízdní vlastnosti MX5 NC, tak doufám / předpokládám, že tady to bude mít podobný efekt. Vyjde to na 21 tisíc + něco za instalaci. Co se týká výfuku, tak je možností víc, chci to jen decentně poladit ke sportovní tónině, ne styl "uječená bestie ani komínová roura" a tak bych jen vyměnil OEM zadní tlumič za něco co bez úprav pasuje a má EC homologaci. Dá se koupit Ragazzon ( 16 tisíc) , Remus ( cena podle výběru koncovek) anebo Fox. Nejspíš asi dám ten Ragazzon, to je taková italská klasika... S motorem netuším co půjde / nepůjde udělat. To zkusím pozjistit až pojedu na garančku, na kterou bych měl jít před koncem roku. Uvidíme jak se k tomu dealer FCA bude stavět, co zákazníkům umí/neumí nabídnout co se týká úpravy řj. směrem k naladění alá Abarth, či přímo stejné. Nikde jsem se nedočetl zda to umí a kolik to případně stojí. Ten motor by to chtělo trochu otevřít, dostat z toho alespoň těch 15-20 koní navíc v tom spektru 5000-6000 otáček, kde je ta série zkrátka zbytečně přidušená. Točivej moment bych ani příliš zvedat nepotřeboval, spíš zda jde dostat z toho auta malinko výkonu navíc nahoře, aby byla radost to prostě dotočit k 6ti, což v tý sérii prostě není.

MAJKL
02. září 2019, 14:38
0

Ono to bohužel ovlivňuje i AndroidAuto, ale jak říkám, jde to, a vypadá to, že poměrně snadno.

Rád bych se dostal někam ke 450 tisícům, přecejenom, už takhle to je hodně peněz, můj původní plán byl (a zčásti pořád trošku je NCfl 2.0 - tam se na rozdíl od ND taky vejdu). Možná bych se mohl inspirovat pár oblíbenejma lidma z YouTube a zahrát si na rebuilder guye :D https://auto.bazos.cz/inzerat/108624276/FIAT-124-SPIDER-14T-103-KW-RV-2017.php

Ten z bazoše vypadá fantasticky, vůbec mě nenapadlo se tam dívat, pán píše, že při rychlém jednání dohoda jistá, možná ho zkusím :D. Jinak ten seznam úprav - úplně to chápu a jsem zvědavý, co třeba podvozek s autem udělá, mě na tom fakt imponovala ta pohodlnost na rozflákanejch středočeskejch silnicích. S motorem souhlasím, po 5000 je to úplně mrtvý, resp. nemá smysl se snažit dál. A souhlasím vlastně i s koncovkou, akorát teda jsou dost drahý i na poměr jiných značek.

ja
jardeur
10. září 2019, 22:59
0

mohu se zeptat jaký vliv mají kované písty vliv na tuhost bloku motoru?? :-)

reagovat
MAJKL
11. září 2019, 08:40
0

Disclaimer: Není to z mojí hlavy, řešil jsem to s pár lidma, kteří umí tenhle motor ladit daleko za 400 koní :). Nejde totiž o blok, problém v tomhle konkrétním motoru jsou písty, které jsou prý dost poddimenzované. Pokud s motorem člověk zachází správně, mělo by to být OK, ale jakmile se zvýší výkon a ještě se jezdí stylem "pomalu a pak plnej vodspoda", tak to dřív nebo později nějaký ten píst nedá. Tak jsem to pochopil já, blok samotnej relativně ok, písty horší.