reklama
načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-6x

29. září 2018, 21:04 7 komentářů Perníček

Saabaru č.2, které se na několik let schovalo.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 9-6x

Ano, po vcelku nezdárném pokusu o produkci křížence Saaba a Subaru Imprezy, neboli Saab 9-2x, přišla automobilka Svenska Aero AB v roce 2005 se zprávou, že bude další "Saabaru", tentokrát SUV na základech Subaru Tribeci B9, která už v té době běžela v prodeji. Auto se mělo stát jakýmsi nástupcem, v té době prodávaného, Saabu 9-7x, který pro tentokrát zase stál na základech Chevroletu Trailblazer. Švédská Tribeca se dokonce, na rozdíl od 9-7x, měla prodávat i v Evropě.

Jenom pro připomenutí, proč GM provádělo mezidruhové křížení mezi Saabem a Subaru – společnost General Motors tehdy vlastnila 20% podíl automobilky Subaru, která jinak spadala pod Fuji Heavy Industries, a to právě vedlo k těmto pokusům.

O chystaném modelu informovala automobilka média, ale neposkytla žádné fotodokumentace, takže existovali jenom domněnky, jak auto přesně vypadá. Odhady, že vůz bude defacto Tribeca se Saabým čumákem (stejný recept jak u modelu 9-2x) se až o několik let později ukázali jako správné. Když už nebyl  jasný vzhled, tak alespoň technická data se uvolnila. 9-6x se mělo prvně vyrábět s třílitrovým boxerem se šesti hrnky od Subaru, stejně tak měla byt od Subaru celá podvozková plošina včetně permanentního náhonu všech kol, to vše doplněno 5-ti stupňovým automatem.

reklama

Cíl 15 000 vyprodukovaných 9-6x ročně zněl vcelku ambiciózně. Saab se měl vyrábět ve stejné továrně, hned vedle Tribecy (záměr 30 000 kusů ročně), v Indianě v USA. Dokonce se polemizovalo o produkci třídveřové verze švédsko-japonského SUV, což by bylo na tehdejší dobu unikum. K ničemu ale nedošlo. General Motors krátce po sdělení, že se bude Saabaru č.2 vyrábět, prodalo svůj podíl a celý projekt šel k ledu.

V roce 2008 zasvitla potencionálním zájemcům na nové SUV od Saabu jiskra naděje. Tiskem proběhla zpráva, že Saab nechal patentovat vzhled nového SUV, které podle podkladů je Saab 9-6x. Jiskra naděje byla však planá, nic se nekonalo a na celý projekt se opět zapomenulo.

Až po dlouhých 6-ti letech, od doby, kdy byl vyřčen záměr vyrábět Saab 9-6x, se v roce 2011 v muzeu v Trollhättanu objevil zapomenutý koncept v podání Saabu 9-6x. Poprvé si tak veřejnost mohla konečně prohlédnout, jak skutečně auto vypadá. Ve stručnosti celá příď vozu byla předělána z Tribeci na "Saabáckou", zbytek vozu zůstal tak, jak jej stvořilo Subaru. Stejný recept byl uplatněn i na interiér, až na pár drobných detailů se od své sestřičky nijak neliší.

Bohužel 3-dveřová verze vedle 5-ti dveřové 9-6x v muzeu nestojí. Podle dostupných fotografií koncept vznikl, ale kam se schoval ví čert.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Nimrod
30. září 2018, 06:36
0

ne, že by pod křídly gm byl na tom někdy saab kdovíjak dobře, ale tenhle úplný konec saabu mi přijde neskutečně smutný. absolutní znásilnění všeho, co znamená saab :-( krásně to bylo vidět na 9000. sic měl stejnou platformu s alfou 164, lancií themou a fiatem cromou, ale i tak ji ve švédsku natolik upravili, že byla 9000 i tou platformou hodně jinde. díky tomu byly saaby z tý čtyřky nejodolnější, nejbezpečnější a nejlépe zpracované

reagovat
Perníček
30. září 2018, 09:12
0

Bohužel, je to tak, Saab nikdy nebyl prioritou pro GM a podle toho to tak dopadlo. Jenom pořád nevím, co si od toho nákupu tenkrát slibovali. Tohle je navíc skoro stejné, jak když tenkrát vzali Lancii Deltu a dvěma odznáčky (ani ostatní Lanciacké nesundávali) a prodávali to v severských zemích pod názvem Saab 600.

Nimrod
30. září 2018, 09:14
0

jo, s tím saabem 600 máš pravdu

Breakthru
30. září 2018, 11:20
0

Co to je za prototyp na tý první fotce?To kupéčko...

reagovat
Perníček
30. září 2018, 12:10
0

Aero X, ze kterého vycházeli poslední Saaby (9-4x, 9-5 a 9-3), hlavně co se designu týče.

Breakthru
30. září 2018, 12:37
0

šekujůůů

Jimi
30. září 2018, 20:58
0

Ta myšlenka použít Subaru a udělat z ní Saab se mi líbila. Jeden čas jsem pokukoval po 9-2 jako 2.auto do rodiny ale bylo jich jak šafránu, 9-6 by teď taky nebyla k zahození... škoda, že to nevyšlo...

reagovat