načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-2x

01. února 2018, 15:21 4 komentářů Perníček

Dnes se podíváme na model švédsko-japonského inženýrství, který se do našich končin ani nedostal.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 9-2x

Jednou z mých zálib na internetu je projíždění Google obrázků, kde se kochám všerůznými modely aut různých značek. Samozřejmě, jelikož mě drží saabí nemoc, tak i často upírám zrak k této automobilce. Každopádně jednoho dne jsem opět prováděl mou oblíbenou činnost a během mého "lovu za obrázky" jsem narazil na podivného Saaba. Auto samo o sobě vypadalo, jako kdyby se lehce nafouknul čumák 9-5-tky, která předtím vysokou rychlostí nacouvala do zaparkované Imprezy. Nejdřív jsem si myslel, že to je blbý vtip nějakého nadšence, který miluje jak Saaby tak i Subaru a něco si doma ve stodole splácal dohromady. Záhy jsem však byl vyveden z omylu, když jsem zjistil, že tohle má na svědomí samotná automobilka, sídlící v Trollhättanu.

Celé to začalo tím, že Saab si dal předsevzetí, že bude co rok vydávat nový model, nebo alespoň studii. Tentokrát dali Švédové hlavy dohromady s vývojovým týmem ze Země vycházejícího slunce, přesněji ze Subaru. Proč zrovna se Subaru? Protože General Motors tehdy vlastnilo 20%-tní podíl této automobilky, která jinak tehdy spadala pod hlavu Fuji Heavy Industries. Důvodem vzniku tohoto modelu pak bylo rozhodnutí Saabu, postavit přímou konkurenci pro tehdejší Volvo V50.

Začali tedy práce na novém modelu a jelikož Impreza druhé generace už byla nějaký ten pátek na světě, tak došlo k rozhodnutí, že se bude víceméně stavět na jejích základech.  Překopání celého designu pak dostal na starost Michael Mauer, který dokázal změnit hlavně celou příď vozu, ale i ostatní partie nezůstali nedotčené.

V roce 2004 přichází na trh výsledek – lehce zvýšené kompaktní Kombi/Hatchback, které je poháněné boxery od Subaru (2.5i s výkonem 173 koní a 2.0i Turbo Aero nabízející výkon 230 koní). Auto, krom toho, disponovalo mnoha jinými prvky od své japonské sestřičky. Dalším příkladem je pohon všech 4 kol, sloupek řízení, apod. (dokonce i došlo na díly z Imprezy WRX STi). Saab se soustředil s tímto vozem pouze na americký trh, avšak prodejní čísla nového modelu byla naprosto katastrofální. Za první dva měsíce se prodalo pouhopouhých 410 kusů. Sice se posléze rozjela mediální kampaň a prodeje vzrostli, ale stále to nebylo nic závratného. Nakonec však došlo k rozpadu spojenectví mezi GM a Subaru, a k postupnému zániku výroby vozidla, které si vysloužilo trefnou přezdívku "Saabaru".

Saab tehdy přišel s tímto modelem do nového třídního automobilové segmentu, na což trh ještě nebyl evidentně připraven. Kdo ví, jestli by u nás nejezdili "devětdvojky X", kdyby se s tímto autem počkalo zhruba 5 let. Jenomže to je zase jenom “Kdyby…”.

PS. Samotný smutným faktem je, že auto nemá ani na wikipedii (anglické, na české je prd) svůj vlastní článek, pro informace jsem musel až na konec stránky o Impreze II.

Jinak pokud by chtěl někdo obohatit svojí garáž tímto kouskem, tak u nás v České republice nejspíš nemá moc šanci vozidlo sehnat, ale nedávno jsem zahlédl na evropském inzertním serveru (Autoscout) jeden kousek s cenovkou okolo 10 000 euro… tak rychle dokud je. ;-) 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
01. února 2018, 19:39
0

Wow. Tak to je slusna kombinace. Hezky clanek.

reagovat
Autíčkový Jelen
02. února 2018, 10:15
0

Pěkný článek. Kdysi už jsem o Saabaru slyšel, vždycky mi ale nešlo do hlavy na koho Saab tímto autem přesně cílil. I ta Impreza samotná není zrovna mainstream a k tomu ještě Saab, plus tak odlišné ideologie automobilek.

reagovat
Perníček
02. února 2018, 12:39
0

Údajně mělo jít o auto pro mladé lidi, kteří jsou sportovně založení, ale co je na tom pravdy, to nevím...

Jimi
03. února 2018, 11:47
0

Vím, že aspoň jedna stříbrná běhá po středních Čechách, měl jsem tu čest ji spatřit. Věděl jsem že tohle existuje, jeden čas jsem zvažoval ji dotáhnout z US. To dřív uvidíte na silnici Ferrari než tohle...

reagovat