reklama
načítám data...

Giuseppe Volta, srdce rallye

10. července 2017, 11:02 15 komentářů whitenight

Narodil se v Itálii, dlouho žil v Praze a upravoval ta největší rallye monstra historie.

zobrazit celou galeriiŠtěpán   : Giuseppe Volta, srdce rallye

Mám rád životopisy. Psát je je na jednu stranu otrava, protože studium podkladů je prakticky čtení spousty životopisů od cizích autorů, na stranu druhou se však lze leccos dozvědět. Navíc, a to je jen tak mezi námi, hlavní důvod, proč něco takového dělám, je ten, že se mi všechny biografie dostaly na úvodní stránku, což je super masáž pro moje ego velikosti standardního bílého trpaslíka.

Chtěl jsem se ale dostat k poděkování krabovi, který mi (z geologického hlediska) nedávno navrhl, abych napsal článek právě o panu Voltovi, jenž žel bohu nedávno zemřel. Krom toho, že mi námět dal někdo cizí, má tenhle článek řadu dalších malých odlišností. Až na jednu fotku jsem je například neukradl, ale  vysomroval. Také jsem měl asi tak 2 použitelné podklady.

Volta s hybridem na startu

Životopis

O Beppe Voltovi není snadné něco zjistit. Už jen proto, že jméno tak trochu zdědil po mnohem slavnějším Voltovi. Známý stavitel sloupů mi tak způsobil ještě větší problémy než ve škole (i když teď už vím, že jsem ho úspěšně porazil).

Giuseppe se narodil v městě Ferrara, které se nachází (zase) v severní Itálii a to nejspíš roku 1946. O jeho dětství nikdo nikde nic nepíše, ale musela to být skvělá doba. Tedy v Itálii, o dění ve východním bloku pomlčme. Ve Formuli závodil Fangio, Ferrari vyrábělo model 250 a ještě se jezdila Mille Miglia. Mimochodem to byla její zlatá doba, v roce 1955 zajel Stirling Moss rekord. Druhý skončil právě Fangio se stejným Mercedesem 300 SLR Spyder.

reklama

Historické zajímavosti uvádím proto, že o jeho dětsví a osobním životě se nikde nic nepíše a já tak trochu nezvládl v poněkud hektickém konci června něco zjistit.

O něco později začal pracovat pro italskou stáj Osella, o které sice idnes tvrdí, že je známá, ale já o ní nikdy neslyšel. Tato firma se soustředila na silniční závody a celá osmdesátá léta jezdila nepříliš úspěšně Formuli 1 . Giuseppe zde strávil šedesátá léta, kdy u Oselly používali vozy Abarth. Tyto zkušenosti se mu o pár let později hodily, neboť začal pro Abarth, konkrétně Fiat 131, kontrolovat a upravovat motory. Závodění mimo zpevněné silnice mu patrně učarovalo, protože se celý zbytek kariéry (života?) okolo rallye pohyboval.

Pracovat v rallye nebylo jednoduché, auta se z erzet vracela opotřebovaná a špinavá, stejně jako jejich jezdci. Giuseppeho však práce naplňovala, snažil se dělat auta co nejefektivnější a bavilo ho to.

Voltova hvězda vystoupala asi nejvýše na začátku osmdesátých let. Tehdy přišly velké změny, byly zrušeny svobodomyslné skupiny 1, 2, 3 a 4. Právě skupina 4, které vládl Fiat 131, byla nahrazena veleslavnou skupinou B. Pro úspěch v této sérii týmy potřebovaly nejen výborná auta a zkušené piloty, ale i skvělé mechaniky, kteří byli schopni odstranit jakoukoli závadu v krátkém časovém limitu. Právě to našly v Beppe Voltovi, vždyť jeho tým mechaniků zvládl vyměnit převodovku za 18 minut.

S Beppe Voltou mám zafixovanou červenou Lancii 037, ale proč zrovna tu? Proč ne jiné auto, vždyť upravoval i BMW M3 . To bylo tedy tak: pan Volta byl zaměstnán týmem Eminence, jenž patřil mezi ty nejlepší. A protože u Eminence chtěli být nejlepší, vzali si i nejlepší auto, Lancii 037. Díky Beppeho práci tak měl tento tým auto naprosto srovnatelné s továrním.

Giuseppe se úpravám modelu 037 věnoval mnohem víc, neboť pomáhal i jiným soukromníkům, jím upravené Lancie tak dominovaly nejen Apeninskému poloostrovu.

Po letech skupina B skončila, o něco později i účast Lancie v podnicích rallye. Giuseppe neváhal a vydal se do jejích skladů, kde koupil všechno, co mohl. Říká se, že z těch náhradních dílů by bylo možné postavit několik dalších rallye Lancií.

Volta se dál věnoval úpravám automobilů a posouvání hranic techniky Lancií. O dvou jeho projektech vám teď něco velice krátce povím.

Dílo

Lancia ECV1

Experimental Composite Vehicle 1

Šlo o další evoluci Delty, vylepšenou o karbonové šasi, panely karoserie či disky. Objevila se v roce 1986 na Boloňském autosalonu a prakticky šlo jen o chlubítko Abarth týmu, který chtěl dokázat, že je světovou jedničkou v inovacích. To se jim povedlo, protože sada těch karbonových ko  l vážila jen asi jako 6 kilogramů peří.

ECV1 ale nikdy nejela a Lancie se jí chtěla zbavit. Zachránil ji ale Giuseppe, který prakticky vzal model S4 EVO2, odstrojil ho na šasi a přebudoval na ECV1. Krom toho přidal lepší ECU nebo chlazení. Přestože tato ECV1 nemá karbonové šasi, zbytek je až na vylepšení věrný orginálu a ukazuje, kam se mohly speciály skupiny B dále posouvat.

Hybridní Lancia 037 s pohonem 4 kol

Rudá hybridní Lancie

ECV1 Giuseppe a jeho tým zrestaurovali v roce 2010 a úspěch jejich projektu je přiměl pracovat dál. Rozhodli se vylepšit poslední zadohnanou rallye legendu tak, jak by to jen šlo. Napěchovali ji baterkami a dopředu dali elektromotor. Tato verze zvaná Step 1  se představila v roce 2012. Motory nebyly propojené, to se mělo stát až v druhém kroku. Zdali se tak stalo, nevíme. Všechny zprávy o projektu jsou z roku 2012, kdy se představil, o jeho evoluci nikdo neinformuje. I přesto jde o unikátní technické dílo, které ukazuje, že i perfektní auto lze dále vylepšit.

Konec jeho života je, nutno zmínit, poněkud ironický. Přestože dlouhodobě pobýval v Praze, zemřel na dálnici v Itálii. Přestože miloval Lancie a zasvětil jim velkou část kariéry, zahynul po dopravní nehodě, když vystoupil ze svého BMW a byl smeten Mercedesem.

Epilog

Giuseppe Volta zemřel 3. dubna roku 2017 ve věku 71 let, díky svému dílu ale žije dál.

Doufám, že tímto článkem uctím jeho památku.

 

Za překrásné fotky děkuji polskému fotografovi Tomaszi Macherzynskému.

Special thanks to Tomasz Macherzynski for letting me use his beautiful photos.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Sa
Safa
10. července 2017, 13:55
1

Hezký článek. Pana Voltu jsem měl možnost poznat osobně při jedné z Barum Rally, fajn člověk. Jinak ke značce Osella, já ji mám zafixovanou hlavně díky dnes již bohužel také zesnulému Otakaru Krámskému a závodům do vrchu...

reagovat
whitenight
11. července 2017, 12:37
0

Pan Volta rozhodně jako fajn člověk vypadal. Na snad všech fotkách se směje, sympaťák. Zážitek ti závidím.
Osella se pohybovala snad všude, v rallye, ve formuli, staví speciály. Od nehody pana Krámského už uplynulo hodně času, možná se k němu já nebo někdo jiný také dostane.

krab
10. července 2017, 14:03
1

Děkujeme, Whitenighte, jsem rád že tě životopisy baví. Pana Voltu jsem osobně nikdy nezažil, ale mnohokrát viděl v akci. Myslím, že Ondra Kroutil a Franta Vahala měli jednou tu šanci vidět na živo jeho dílnu a speciály, které myslím měl dokonce i v ČR. Bylo to v jednom z AMS Classic myslím...

Doufám, že jeho Lancie opět budeme vídat opět na startu českých rallye a je vážně moc smutné, že už je pan Volta osobně nebude moci řídit.

reagovat
whitenight
10. července 2017, 15:13
0

No ne že by mě tak moc bavily, ale dá se u toho dozvědět hafo věcí, takže je to ve výsledku zajímavý psaní.
Ty Lancie se snad neztratí, Beppe se obklopil skupinou nadšenců, takže doufám, že se toho někdo ujme.

Da
Dan
10. července 2017, 22:54
0

Mě teda jen mrzí, že jsi to vzal celkem telegrafně, ta technika se dala rozvinout. A taky ten odkazový spam, za to by ti někdo měl urazit prsty. Bez pardonu. Nejsou k věci, není to zábavné, informační hodnotu to nijak nerozšíří a vypadá to jen jako tvá onanie, že umíš dělat hypertexty na první aspoň trochu relevantní odkaz v googlu.

whitenight
11. července 2017, 09:55
0

Minimálně o ECV1 existuje celej web v angličtině a italštině, pokud tě to téma zajímá, tady je http://www.ecv1.com/e-home.htm
Účelem článku nebylo napsat o jeho autech, účelem bylo napsat o panu Voltovi a co udělal a k tomu těch 200 slov o konkrétních autech stačí.
Onanie je z mnoha ohledů zdravá a pokud ti ty odkazy vadí, prostě na ně neklikej. Tohle je můj dvanáctej blog a ve všech ty odkazy jsou, v některejch jich je určitě mnohem víc. Dalo se očekávat, že budou i tady.
PS K věci jsou v místech, kde je to nutný, třeba u schémat pohonu toho hybridu, jinde to jsou naprostý blbosti jen tak pro srandu.

krab
11. července 2017, 10:36
1

Já musím říct, že Whitenightův styl je vynikající. Lépe řečeno originální a jeho texty velmi autorské. Ono totiž není jednoduché napsat něco životopisného. Dokonalost je kolikrát stav, když už není co odebrat. A to podstatné tam nechybí. Klikací věci jsou super. Já je občas používám, občas ne. Je fakt, že proklikat se whitenightem znamená udělat si na to dostatek času :) Ale pak, když kliknu na Monty Pythony ... vylepší mi to náladu na celý den :)

Vapno92
11. července 2017, 11:53
0

"...pokud ti ty odkazy vadí, prostě na ně neklikej." sorry kámo, ale človek od hypertextových odkazov čaká, že po kliknutí na ne sa dozvie nejaké ďalšie zaujímavé informácie K VECI, trebárs fotku daného auta, schému, nejaký podrobnejší popis, stránku na Wikipédií alebo video na Youtube. Preto na tie odkazy zásadne klikám. Pomáha to pochopiť širšie súvislosti celého článku. Tak som si na to na autickar.cz za dlhé roky zvykol, klikanie na odkazy pomáha rozšíriť obzor.
Lenže u teba sú tie odkazy postavené na hlavu. Keď som chcel vidieť tú "Červenú Lanciu 037", uvidel som Morgana Freemana. Keď som čakal, že sa dozviem niečo zaujímavé o účinkovaní týmu Osella v F1, uvidel som útržok z animáku Autá. Vrcholom bolo, keď som čakal na niečo o tom, ako sa mení prevodovka za 18 minút a dostal som sa na portál Jednotky.cz...
Ja síce chápem tvoju myšlienku a pri článku vyslovene do BLOGu by mi to bolo u riti, lenže pri článku na titulnej stránke by mala byť dodržaná nejaká kultúra a hlavne nejaká pridaná informačná hodnota. Bohužiaľ, v tomto prípade ma tvoje pokusy o vtip úplne vyhodili z celého článku ...

whitenight
11. července 2017, 12:34
0

"PS K věci jsou v místech, kde je to nutný, třeba u schémat pohonu toho hybridu, jinde to jsou naprostý blbosti jen tak pro srandu."

Pokud si chcete rozšířit obzory, musíte přemýšlet nad kontextem. Tak třeba nikde není odkaz na "červenou Lancii," je tam ale odkaz na slovo "červená." Proč červená? Znáš ten film? Víš, jak se jmenuje ta postava, co hraje Morgan Freeman? Jmenuje se Red a je to tam jako takovej malej přiblblej easter egg pro lidi, co ten film znaj. (Mimochodem koukals vůbec na fotky? Všechny jsou červená Lancia...)
Pro rozšiřování obzorů tam je odkazů spousta, máš tam videa Petrolicious, kde jsou ty auta v akci a krásně natočený. Máš tam schémata pohonu tý 037 přímo od tvůrců. Ne, neukážu ti výměnu převodovky za 18 minut, protože to bylo někde uprostřed závodu na začátku osmdesátejch let a jedinej záznam, co jsem o tom našel, je ta jedna věta na webu voltaracing.com. O Oselle jsem se vyjádřil jasně, byl to úplně bezvýznamnej tým, ve Formuli získali za 10 let 5 bodů. Ano, staví auta a třeba se o nich ode mě ještě něco dozvíte, ale neni to šestikolovej Tyrrell nebo něco podobnýho, pro článek o Voltovi jde o redundantní informaci. (Plus tam nikde neni odkaz na Formuli 1 od Oselly, ale na Formuli 1, pokud ale fakt tak chcete, tak tam dám obrázek)

Já chápu, že vám to vadí, ale nechápu, proč vám to vadí tak moc. Ty blogy tu brzo budou rok a všechny životopisy na HP byly, myslel jsem, že si všichni zvykli. Pro mě je to jen koníček, o umístění na hlavní stránku rozhoduje pokud vim Matěj, dává to tam ale i Vojta. Pokud má kdokoli jakejkoli dotaz ohledně podrobností, má tu diskusi pod článkem, já ji sleduju a pokud vím, odpovím.
Tahle odpověď překročila povinnej počet slov k maturitnímu slohu, takže doufám, že jsi tam našel dostatečný zdůvodnění. Pokud ne, diskusi se nebráním.

krab
11. července 2017, 13:10
1

Nenech se odradit Whitenighte. Víš, já taky zjistil za rok psaní blogů o autech, že se všem zavděčit nemůžeš. A je spousta těch, kteří ti třeba pod článek / blog svůj názor nenapíšou a jim se to přitom třeba velmi líbí.
Ne, každý má stejný smysl pro humor a ne každý má žlutý Renault znak v profilové fotce :-D ( pozn. to je pouze mírumilovný vtípek, např. žlutý Mégane RS přímo zbožňuji, a možná ještě víc Clio MK3 RS Cup)

PS: na hlavní stránce se myslím může zde objevit právě velká různorodost stylů. Pro různé čtenáře. Není to Idnes ani Novinky.cz A upřímně řečeno, položme si otázku jaká je kvalita obsahu určeného často pro stovky tisíc zhlédnutí? Mizerná a to i kolikrát se špatným pravopisem. Whitenight na svém blogu nadšeně pracoval, nečekal bych takové reakce, které vidím....

whitenight
11. července 2017, 13:32
0

Díky za podporu, mně ani tak nejde o ty reakce, každej má jinej vkus, já zase nesnášim, když někdo píše o motorce pro mladý a tak se snaží používat kůl termíny místo toho, aby to normálně zrecenzoval. Jde mi o to, že se tady najednou tvoří nějakej flame o tom, jak je to hrozný po tom, co takhle píšu skoro rok.
Já mám autíčkáře rád, protože každej je tu jinej, ale všechny spojuje láska k autům (a vůbec všem motorovejm strojům). Každej autor tu píše jinak, k používání těch odkazů mě inspiroval František. Ano, používám je v mnohem větší míře, ale už mi dost dochází fantazie.
A mou noční můrou je, aby tu bylo všechno "profesionální" a skončilo to tu třeba jako autorevue.cz

Jenyk
10. července 2017, 22:40
0

Osella by take stala za clanek.

reagovat
whitenight
11. července 2017, 10:00
0

Za článek by rozhodně stála spousta témat, teď mám rozdělanejch víc věcí naráz, ale možná na podzim, když najdu nějaký zdroje a nezapomenu na to, by mohlo něco vzniknout.

Kr
Krocan
10. července 2017, 23:02
0

Mnohokrát a zároveň hluboce děkuji za parádní článek a vysomroval's pěkné fotky.

reagovat
whitenight
11. července 2017, 10:09
0

Díky, díky. A ještě jednou díky za připomenutí, protože ten fotograf chtěl poslat odkaz na článek, což jsem ještě neudělal.