načítám data...

Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend

30. listopadu 2021, 17:34 6 komentářů Jacob H

Řeknete si, vždyť je to jen základní Focus. Nemá to žádnou výbavu! To nepojede, má to jen sto koní! Ale zdání klame...

zobrazit celou galeriiJakub  Holý: Ford Focus 1.0 EcoBoost Trend

Jenže zdání často klame a některá auta umí mile překvapit. Jako právě Focus čtvrté generace, který si před dvěma lety pořídili mí rodiče. Ano má jen základní litrový Ecoboost se 100 koňmi a ano, má jen základní výbavu Trend (na výběr pak je ještě několik stejnojmenných variant s nějakým „trendy“ přídomkem) plus pár příplatkových výbavových sad a základní tmavou, nemetalickou modrou. Vadí to? Mě tedy rozhodně ne! Důležité je, že je to pořád auto, které lze jako auto ocenit a není to nějaký smartphone na kolech. Rád bych se tedy s vámi podělil o své zkušenosti s autem rodičů, za jehož volantem jsem já strávil velmi příjemných cca 15 tisíc kilometrů, najetých převážně na delších dovolenkových cestách.

Co vás čeká uvnitř

Pokud jde o interiér, najdeme zde relativně dost měkčených plastů a taky si troufnu tvrdit, že to pěkně všechno drží pohromadě a dlouho držet bude. Dobrá práce. Ale na nějakou extra estetiku či dokonce prémiovost, si tohle auto nehraje. Na druhou stranu začínalo na nějakých čtyřech stech tisících základní ceny. V základním provedení vás přivítá klasický přístrojový štít s poněkud větším displejem palubního počítače, než jsme byli zvyklí dříve a ukazuje také více informací. Nejnižší výbava však znamená, že jeho potenciál není zcela využit. Podle mě by neškodilo, kdyby přidali alespoň digitálně teplotu oleje. Bohužel toto najdete jen ostrých Fordech s označením ST. Základní rádio s třířádkovým displejem připomíná zlaté časy klasických autorádií. Přehrávač CDček byste tu však hledali marně. Byl za příplatek 2500 korun a docela by mě zajímalo, jestli si něj vůbec někdo připlatí. Jinak ale i toto základní rádio obsahuje kromě přijímače AM a FM vln také Bluetooth Handsfree, paní, která čte esemesky, možnost přehrávání hudby z mobilu rovněž přes „Modrozubovou“ konektivitu či přes USB. Dotykový displej dostanete až od dražšího provedení Trend Edition nebo zapříplatek. I to základní má dnes moderní tabletoidní styl. Je ale malé a ve výhledu tak nepřekáží. Současně jej máte ale v zorném poli. A jak na displeji rádia, tak palubáku svítí nápisy v naší mateřštině. Což potěší, a navíc jeho šest reproduktorů docela pěkně hraje. Chtěl si někdy ale poslechnout příplatkové audio B &O. Pod rádiem jsou výdechy ventilace a pod nimi, světe div v dnešní době, klasické fyzické ovladače klimatizace. Platí to pro všechny výbavové verze a bez ohledu na to, zda máte mechanickou či elektronicky regulovanou dvou zónovou klimošku. Ergonomie je naprosto v pořádku a nemám zde výhrad. Výbava dále zahrnuje například obyčejný tempomat, systém zabraňující opuštění jízdního pruhu, vyhřívané vše možné od předních sedaček přes volant až po čelní sklo. Jak jinak u této značky.

To nám ale vyrostl

Posoudit estetickou stránku auta musí každý sám, ale mě osobně se nový Focus líbí. Taky je potřeba zmínit, že nám proti svým předchůdcům docela narostl. V karosářské variantě „česká chalupářská“ se může pochlubit délkou bezmála 4,7 metru a rozvor narostl na 2701 milimetrů. V podstatě lze říci, že zatím poslední generace Fordího kompaktu má srovnatelné rozměry s první generací středně velkého Mondea. Co je ovšem důležitější, tak na rozdíl generace předcházející, se může pyšnit velmi slušným vnitřním prostorem a doslova obrovským kufrem. Jen tak pro zajímavost, když jsem jej zaparkoval na parkovišti u mola v chorvatském Šibeniku, tak zabral na délku celé parkovací místo. Tudíž s větším Mondeem by už mohl být problém a větší byste tam ani nechtěli. Rodinný ideál? Ano, pokud vám stačí spousta prostoru a velký kufr. Potěší také, že konečně můžete sklopit opěradla zadních sedadel pohodlně a jednoduše páčkami v kufru. U Fordu jsem toto viděl poprvé, je to velmi příjemná záležitost.  

Jsem to stále já?

Všechno to zní krásně, ale něco podobného dnes zvládne každý . Všichni znalí věci ale vědí, že Focus Focusem vždy dělalo něco jiného než litry v zadní části vnitřního prostoru a „simply clever“ vychytávky (sorry, já fakt musel Škodovko; pozn. autora). Kompakt od Fordu byl od počátku stavěn jako zábavná, řidičská alternativa svých soupeřů a schopnosti inženýrů, kteří u modrého oválu mají na starosti vývoj podvozků jsou mnohdy až neuvěřitelné. Ne jednou jsem slyšel, že snad musí číst před spaním knih, o černé magii, protože to zkrátka nemůže fungovat tak skvěle. Jenže ono funguje. V případě první generace měl, co dočinění člověk, jenž letos bohužel odešel do autařského nebe. Nemluvím tady o nikom jiném, než o Richardu Parry-Jonesovi. Stvořiteli jedničkového Mondea a člověku jenž vedl vývojové oddělení Evropského Fordu do roku 2007. Člověku, s ním zkušební jízda nebylo pro slabší povahy (a především žaludky) a také měl velice dobrý cit pro jemné nuance v kvalitě jízdy. Podle mého názoru, to byl perfekcionista, pro kterého nemohlo být nikdy nic dobré. Ale pochopitelně přesně tohle je zárukou úspěchu a jeho odkaz žije v dnešních Fordech dodnes. O Focusu nemluvě. Co se ale zde podařilo „podvozkářům“ je opravdu těžko pochopitelné a současně naprosto fantastické. To auto má tolik mechanické přilnavosti. Focus na základních šestnáctipalcových kolech s pneumatikami o rozměru 195/65 R16, je schopný letět po průměrné české okresce naprosto nepublikovatelným tempem, a přitom vyžehlit nedostatky jejího povrchu do takové míry, že k vám možná občas pustí jen takové informativní žuchnutí ve stylu, jen tak mimochodem, ta silnice není úplně hladká, a přitom nemá daleko k tankodromu. Schopnost auta měnit směr, stáčivost zadní části, schopnost zavěšení tlačit kola do co největšího kontaktu s vozovkou. To vše mě na podvozku fascinuje. No zkrátka je to Ford. Ale baví mě. Hodně mě baví. Nějakou tu výhradu k bych měl k řízení, je docela přeposilované, ale jakmile si na něj zvyknete, zvládnete s ním krásně a velmi precizně vést auto po silnici. Další drobnou výhradu bych měl ke spojce, která jde také docela lehce a je třeba si při přestupu z některého ze starších modelů zvykat. Mohla být trochu tužší. Ne moc. Jen malinko. Ale poté co si na ni zvyknete, rovněž bez problémů. Ty další dva pedály jsou však perfektní. Prostředním pedálem zvládnete přesně dávkovat velmi sebevědomé brzdy a na povely plynem malý přeplňovaný trojhrnek, reaguje překvapivě briskně. Nejvíce si to uvědomíte, když při podřazování ťuknutím do něj, srovnáte otáčky (skutečný meziplyn jsem se bohužel zatím nenaučil, ale kdyby se našel někdo, kdo mi s tím poradí, nebudu se bránit ????). Jinak tedy samotný motor je velmi příjemný. Na rozdíl od většiny konkurenčních oturbených prcků, je EcoBoost krásně lineární, má hlad po otáčkách. V nejslabší variantě sice jen do nějakých zhruba pěti tisíc. Za touto hranicí už moc neroste. Silnější provedení na tom budou lépe. A taky pod zátěží zní pěkně nazlobeně. Při klidné jízdě neruší. Jinak vůbec nejde špatně. Papírová hodnota 12,5 sekundy z nuly na sto mi připadá daleko ospalejší než jak pocitově auto zrychluje. Nu a k tomu si připočtěte, že moc nepapá. Delší trasy převážně po dálnicích zvládá do nějakých 5,5 litru na sto. Běžné příměstské dojíždění kolem pěti a jen při opravdu dynamické jízdě bude mít výrazně větší hlad. Dlouhodobý průměr bude ale jinde. Mluvíme zde samozřejmě o „zajetém“ motoru, který už si po více než 20 tisících ujetých kilometrech pěkně sedl.

Závěr

Ačkoliv platí, že sto lidí, sto chutí a každý holt má jiného preference ohledně toho, co si koupí. V této kategorii je skutečně mnoho nadaných soupeřů a každý láká kupující na něco jiného. Podle mého názoru je však Ford Focus skutečný etalon. Z praktického hlediska je Octavii víc, než důstojný soupeř, ale dáte za něj podstatně méně a za volantem se budete bavit podstatně více. A to už stojí za úvahu. Možná jsem k němu málo kritický, to už musí posoudit každý sám. Každopádně optimálně navržené rodinné auto nižší střední si představuji nějak takto. Takové ty kecy typu: Fordem tam, vlakem zpět si nechte. Mě Fordy vždycky dovezly do cíle a jejich provoz rozhodně nemohu označit za budget ruinující. Pokud se vám líbí, běžte a kupte si ho, dokud taková auta ještě jsou. Protože se obávám, že budoucnost vypadá jinak. Podstatné však je, že Focus zůstává Focusem. Alespoň prozatím a to je dobře.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Mrkef
05. prosince 2021, 17:37
1

Ruku na srdce, zdání nezklame.....

Máme na firmě tyto FoFo ve výbavě Trend a vyšší výbavy + motory 1.6 diesel v různých výkonových stupních.
Základ bych bral výbavu Trend Plus nebo jak se jmenuje, především kvůli sedadlům. Základním sedadla v Trend mají krátké podsedáky a dost mizerně tvarovanou část pro záda. Nepohodlné jsou již po cca 20km a to nemám problém se zády.
Podvozkově proti předchozí generaci zase bída. Na běžných 15'' a 16'' je to takový běžný průměr, který ničím nevybočuje. S minulou generací si člověk užil různé serpentíny nebo sjezdy a nájezdy dálnic, u této generace ne.
Jinak celkem slušné auto, za slušné peníze. Osobně si myslím, že je Octavia dál, než Focus. Dokonce někteří měli radši Rapidy v cca střední výbavě, než Focus v holotě.

reagovat
Jacob H
06. prosince 2021, 19:16
0

No co se týká těch sedaček na dlouhých trasách ve Fordech mám velmi dobrou zkušenost a to mám problém se s páteří. Absolvoval jsem v tom cesty do Itálie, Švédska, rod trip po Chorvatsku a naprosto bez problémů. Zásadní věc ale je, jak v tom sedíte. Pokud se v tom s prominutím válíte jak u zubaře, tak z toho nadšený nebudete. Nechci tím vyvolávat nějaké vášně. Ale Fordy jsou hodně navhované tak, aby Vás i vychovávaly (třeba ve smyslu, jak správně sedět). Ale pokud na to nejste třeba i desítky let zvyklý, věřím, že Vám sednout nemusí. A zrovna na sedačky, například v Passatu B7, jsem zase já hodně nadával. S novějším Škodovkami nemám až takové zkušenosti. Jinak aut od VW Group mám problém se spojkou. Neumí ji prostě udělat. Možná je většině lidem jedno, jakým style se rozjíždějí. Nicméně nejde jen o to. Takové "drobnosti" kazí celkový dojem a zejména, pokud někdo jako já, kdo se rád sveze po nějakých těch klikatých okreskách a che si to užít, tak rozhodně ve VW si to neužiji zdaleka tolik. Třeba i kvůli nesmyslně se chovající spojce. Ale je pravda, že většina lidí nevidí rozdíl mezi autem a pračkou. I tady si myslím, že to jiní umí lépe, než tento koncern. Jednoduše ve Fiatu Doblo se mi jezdilo podstatně lépe, než ve VW Caddy. Co se týkja podvozků, trojková Ovce s jednušší zadní nápravou uměla v zatáčkách na nerovném povrchu pěkně znejistět. Prostě zničehonic jakoby odskočit. U žádného Focusu jsem tohle nezažil a nežívám to ani svého Fusionu. A ani takový Connect na tom není o nic hůř. Ale spoustu zmíněných věcí se mi nelíbí, ani třeba v Hyundai. A kdybych chtěl něco lepšího než Ford, musel bych někam do prémiových vod. V případě, že bych na to měl. A VW/Škoda prémie rozhodně nejsou. Nejsou to asi špatná auta, ale pro někoho, pro koho je auto jen spotřebič a nejraději by vůbec neřídil.

beastar
13. prosince 2021, 23:15
0

Seat je taky VW. A minulá generace Leonu si tohle strčí do kapsy kdekoliv. Základ i vrchol. Takže bych nesoudil tak zhurta. Sedačky špatně a nepohodlné má i Octavia, Astra, Ceed když to je základ. Tahle kategorie spotřebního zboží spíš hraje s tím kdo je na co zvyklí. Vím že třeba na tohle trpí i30 ve firmách. Kde bývali zvyklí na oktavce. Když dostanou někam rovnou Hyundai. Vždycky si to bude část lidí chválit. Já osobně se tedy snažím s takovými auty spíše nejezdit. Nicméně chápu, že je to ta nejběžnější kategorie.

StreetPro
13. prosince 2021, 16:19
0

Jezdil jsem svého času ve FoFo 1,6i kombi facelift, max spokojenost s jizdnimi vlastnostmi, brzdy, razeni, rizeni... imo by to na okresce v zatáčkách zesměšnilo lecjakou naleštěnou e36, která v té době byla modla omladiny :-)
Jinak sedačky v Oktávce 2 jsou čiré zlo, vzadu jsem měl dost po 150km, vpředu možná 300 je ok, pak chcete vystoupit za jízdy...

reagovat
beastar
13. prosince 2021, 23:10
0

Já se omlouvám že sem to nečetl. To auto se mi nelíbí a nemám ho rád obecně. Jako většinu fordů. Nic proti autorovy. Jako fakt to jede aspoň nějak obstojně...? Dálnice? Musí to být zdechly..

reagovat
Jacob H
15. prosince 2021, 19:03
0

Záleží samozřejmě, s čím to chcete srovnávat a taky, jak rychle chcete po té dálnici jezdit. Jel jsem s tím tachometrově 190-200 po autobahnu a v pohodě. A jel by ještě trochu rychleji. Akcelerace do cestovních 140-150 na české dálnici je podle mě svižná. Pochopitelně, když to bude srovnávat s něčím, co má dvojnásobný výkon, tak je jasné jak to dopadne. Zkuste si to přečíst, potom hledejte chyby. Jedná se o mé zkušenosti. Každý to může vidět jinak. A pokud jde o Seat Leon, tak minulou generaci s 1.2 tsi jsem řídil. Nejede to, má to tradičně debilní koncernovou spojku (nedá se s tím plynule rozjet, ale VW Caddy ji měl horší), a podvozkově stejně jako Octavia s jednodušším zadním zavěšením je o ničem. Focus strčí s přehledem do kapsy vše běžné od VW Group.