načítám data...

Dvanáct půllitru každý den

23. dubna 2018, 17:03 8 komentářů sheogh

...aneb W12 jako daily.

Před 2 roky jsem se rozhodoval, čím nahradit obstarožní a již značně použitou
Audi A8 jedenapulte generace. Hlavním problémem byl prostě fakt, že jsem
netušil, co hledám. Tak jsem začal objíždět bazary v okolí, a prohlížet kde co.
Tak nějak jsem doufal, že narazím na nějaký pěkný exemplář Jaguaru XJR X308,
nebo X300, nebo možná XKR? Nějaké jine GT? Nebo 3 kouzelná písmenka: AMG?

Jednoho dne jsem v malém bazaru v Effretikonu našel odpověď – Zelená, skoro-BRG
metalíza, krémový interiér s dekorem z eukalyptu a hlavně dvanáctiválec! Sice ne z britanie, ale 
za cenu ve výši jednoho platu. Nikdy předtím bych nečekal, že si koupím
Volkswagen, a najednou se to stalo. Zkušební jízda nadchla, prodejce byl v 
pohodě taky, tak jsme se dohodli na předávce za 2 dny. Po 2 dnech na mě čekalo
auto po kompletním ručním mytí, výměně mot. oleje a s nalepenou roční dálniční
známkou. Tak by to mělo vypadat vždycky. Nutno podotknout, že můj Phaeton byl
nejlevnějším (a asi motorove nejslabším) autem v onom bazaru :-)

Během těch 2 dnů jsem se snažil zjistit, jakémuže ďáblu jsem se to upsal. Na 
většině českých webu o autech jsem většinou narážel silnou kritiku
spolehlivosti a po přečtení pár příspěvku to vypadalo, že v pátek si jedu pro
to nejhorší auto na světě. Na druhou stranu jsem to nijak vážně nebral, většina
těch kritiku to auto viděla maximálně jen na plakátu.

Cesta domů pak probíhala s rohlíkem od ucha k uchu, projev W12 byl o kus jinde,
než (jinak výborne) V8 v Audine.

Takže se pojďme podívat, co za zázrak jsme to přivezli domů. Phaeton je 
tradiční sedan s triprostorovou karosérií, tvořenou ocelovým šasi a hliníkovými
panely, vyjma předních blatníku, které jsou plastové. Prý kvůli redukci
hmotnosti. Hahahaha. No alespoň nereznou.
Motor W12 asi netřeba představovat, jde v principu o  dvojici VR6 na společně
klikovce. Výsledek je kompaktní dvanáctiválec s půdorysem osmiválce. Uváděny
výkon je 309 kW @ 6000RPM a 550Nm @ 3000RPM, který putuje na pětistupňový
měničový automat Tiptronic (ZF) a všechny 4 kola. Pohon 4x4 je trvalý, označeny
"4motion". S odstupem času bych tuto motorizaci hodnotil pro Phaeton
jako idelani volbu vzhledem k jeho obezitě – auto váží skoro 2500Kg.
Phaeton má standardně vzduchové odpružení, kde je možné nastavit tuhost ve 4
stupních, a výšku ve 2 (vlastně ve 3, ale "nejnižší" nastavení se 
provádí automaticky při jízdě nad 160km/h). Je to moje první auto "na
obláčku" a docela mě překvapilo, že na hlavně příčných nerovnostech
podvozek jakoby "klape". Zřejmě je to vlastnost, stejně se chovaly i 
jiná auta "se vzduchem", které jsem pozdeji zkusil. Oproti mým předešlým
autům kladně hodnotím světla, která opravdu umožňují vidět okolí i v noci.

Můj kousek oplývá i nějakou příplatkovou výbavou, že které bych zmínil tempomat
s udržováním vzdálenosti, který je na dlouhé přesuny prostě paráda. Takový ten
prvek výbavy, který Vás v podtstate nezajímá do chvíle, než si auto s ním
pořídíte. Pak už ho používáte pořád.
Dále si nechal původní majitel namontovat příplatkové audio Dynavoice
Temptation s 12 repro a sedačky s masáží a výhřevem/větráním, za které bych se 
nestyděl ani v obýváku. Bohužel, narozdíl ode mě byl asi vášnivým lyžařem, a na
místě ledničky je ski vak. Za to má dost zásadní minus, vak jsem využil pouze
jednou, když jsem převážel tyč na garnýž do ložnice.

Jízda s Phaetonem je jiná, než jsem byl zvyklý. Auto dává najevo svou hmotnost,
obzvláště v zatáčkách, a řidič necítí moc potřebu posílat plynový pedál za cca
30% své dráhy. Ať už kvůli měkkému, houpavému podvozku ve výchozím nastavení,
nebo dostatku výkonu a kroutaku i v nízkých otáčkách. Žádný sportovec to není,
ale i tak se za volantem celkem bavím. S podvozkem na poloze "Sport"
je kupodivu celkem obratný až do momentu, kdy se začne těžký předek hrnout po 
tečně ven že zatáčky.

Údržba není nejlevnější, ale ani žádná apokalypsa. Alespoň do momentu, než 
nastane nějaká vážnější porucha. Je totiž dost velká šance, že k jejímu
vyřešení bude potřeba vytáhnout motor.

Pořízení Phaetonu s sebou přináší několik změn: začal jsem si všímat ostatních
Phaetonu na silnicích, přičemž jejich řidiči při míjení nezřídka mávnou.
Další věc (asi individuální) je, že si občas přijdete jako soukromý řidič. Jako 
zásadní nevýhodu vidím fakt, že Phaeton přitahuje spíše pohledy mužů. Někteří
by v tom mohli vidět přidanou hodnotu, já si toho radši nevšímám. Možná je toto
i vysvětlení toho, proč to byl takový prodejní propadák.
Pobaví pak různé komentáře, které občas zaslechnete, jako například minulý rok
na benzínce někde na D1, kdy zaparkované auto míjeli 2 typci s komentářem
"typyčo v tom je šestilitr…".

Krom toho jste naprosto nenápadní. Případným zájemcům (nepravděpodobné) bych pak
doporučil podívat se po verzi z r. 2007, tzn. první facelift – spousta
vylepšení, příjemná modernizace infotainmentu a trošku vyšší výkon (331kW/560Nm)


(nějaké foto přidám večer)


Pro:
– Komfort, prostor, vepředu i vzadu
– Motor
– Nezájem zlodějů
– Nenápadnost
– V krátké době od pořízení si tykáte s obsluhami všech okolních benzínek
– Jde vypnout ESP a pak blbnout na zasněžené silnici :-)
– Dva držáky na pití vpředu, dva vzadu
– Zásuvka 12V všude, kam se podíváš

Proti:
– Servisní náročnost – skoro každá, i banální oprava/údržba trvá hodiny
– Malý akční rádius na natankování – tady by v tomto směru měla význam zástavba
LPG
– Image "Řidice slečny Daisy"
– Nedosáhnete z místa řidiče na zadní sedadla
– Není kam dát velkou PET flašku

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
23. dubna 2018, 18:25
0

No tak přeju mnoho zdaru...svezení je v tom určitě hezké, ale až se něco pokazí, tak bych asi plakal :-D Držím palce ať seto nestane...sice chápu že to není BMW nebo Mercedes ale opravdu tohle auto zloděje nezajímá? Toho bych se jinak asi taky trochu bál....parkovat to někde na sídlišti....

reagovat
sheogh
23. dubna 2018, 18:33
0

Jo, s placem se pocita. Mam celkem solidni zdroj dilu za velkoobchodni ceny, coz je vetsinou pod 50% ceny v servisu. Spis je pruser to, ze kazda blbost jsou hodiny prace - s vymenou aku jsem stravil skoro 4h a asi 5000 nadavek.....

Mam za to, ze nezajima - neni to tuctovka, tezko se to prodava a ani po dilech asi nebude buhvijaka poptavka. Na sidlisti nastesti neparkuju a taky bych se bal, ale proto, ze to bude za chvi

Skipper
23. dubna 2018, 20:50
1

Díky za super recenzi! Phaeton je pro mně úžasné auto. Pravý opak Arteonu, který se tváří jako něco víc, přitom bohužel není. Phaeton to má přesně naopak - nenápadný kabát pro velmi zajímavé auto. Až bratrance přestane bavit, tak ho snad přemluvím k prodeji :D Odkud vlastně jsi? Jo a chtělo by to fotky ;)

reagovat
sheogh
23. dubna 2018, 22:40
0

.

reagovat
Raspby
24. dubna 2018, 06:55
0

Pro světlé interiéry mám slabost... :)

Ronoath
25. dubna 2018, 08:34
0

Senzace, že jsi kromě fóra ukázal Phaetona i na blogu.

Tahle kára mě taky fascinuje, přesně z důvodů, které jsi popsal. Jen bych doplnil, že se dá docela dobře splést s novějšími Passaty...

Máš krásný kus - pro světlé interiéry mám slabost odjakživa a v tmavě zelené se mi líbí i Felicie:-)

reagovat
At
Athulus
30. prosince 2018, 18:03
1

Ahoj,
Phaeton je moja srdcovka mám v podstate presne taký ako ty len čierna perleť, čip na 560 hp a v LPG inak by ma asi zožral
Zbožňujem to pohodlie ktoré je neskutočné. K tým opravám je pravda kôli každej somarine musí isť motor von za tento rok už dva krát ale nemenil by som. A bratranec Skipper má smolu ale k predaji ma nepresvedčí.
Mohol by si mi poslať kontakt na seba keď vieš zohnať ND za dobrú cenu.
prajem veľa zdaru a množstvo šťastných KM

reagovat