načítám data...

Je Pašík modla pro bohaté taxikáře? (Passat 2.0TDi B6 3C)

31. srpna 2023, 15:06 6 komentářů StreetPro

Passat B6 neměl původně vlhčit sny pražských taxikářů, během chvíle však zaplnil Václavák... ale bylo to smart?

zobrazit celou galeriiJan Beck: Je Pašík modla pro bohaté taxikáře? (Passat 2.0TDi B6 3C)

Před dlouhými roky, delšími než bych si rád připustil, tak dlouhými, že… ale víte co, tak já vám to řeknu přesně, když jinak nedáte, vy, kteří máte rádi čísla… zkrátka bylo to tehdy, kdy jsem byl již pln různých drobných oprav a výměn ND u Bmw, které jsem shodou okolností obě prodal (nejprve M3 a vzápětí asi po měsíci 525d kombi, což byl trošku Čórny Pjotr, kterého nikdo tehdá nechtěl – průměr výbava a manuál). Teda, to Mko mě pak s_alo, ale jen ve smyslu, že prodat nejdřív toho kombajna, veselé coupé si nechám a dál to sypu bokem. Ale tak jsem si řekl – jsi dospělý chlap, je to jen auto, každému stačí nějaká ta ropa v kombajnu, kup si levnou boudu na takové to domácí poježdění okolo komína, na hory, do opery…znáte to, něco mezi Alpine 110S a Zetorem Utilix.

A tak ani nevím proč, naházel jsem podobně zvrácené představy do vyhledávače (nejen) chlapského štěstí (ne, nemyslím volný zásun aka seznamka.cz, mluvíme o mobile a autoscout, vy nehodní chlapci a dívko), domluvil partnera ve zločinu a jeli jsme 330i kábrem pro novou lásku. Kdo si myslí, že kabriem jezdí ve dvou jen homoklády, tak to se šeredně plete. My se totiž líbáme jen vzadu na zahradě, muchlat se v autě je hrozný stereotyp z US filmů. Ráno naskakuji v tangách se svačinkou v ruce a jedeme do Němec se sjetinou volných adeptů (a myšlenkovou mapou kam dřív a kam později).

Po rozednění volám na inzeráty (Haló, ich bin der Trotl von Exit, hast du noch dajn Auto, ich kaufe, ja?), samo jich je pár už fuč, teda weg (ať už skutečně nebo jen pro auslandera, ikdyž pochybuji, že by moji brilantní němčinu s nevýrazným sudeto-českým přízvukem “woe, ferštéchstdu” mohli prohlédnout, teda proslechnout) – fyzická osoba leckdy nechce řešit prodej/vývoz nýmandovi, takže vás klidně vyfákne, bo opruz “prodej tady a teď”, když je Helmut v hokně. Nebo zamluvených pro bratry Poláky s anhengrem na cestě. Cestou se to dále redukuje o perverznosti typu Mondeo, které se dostaly na wishlist v rámci halucinace nebo poluce z modré pilulky, teda oválu.

Buď jak buď, zajímavé 330dAT (vím, ale nešlo tomu pomoct, prostě i jedno báwo proklouzlo) hned pod Norimberkem ukazuje kreativní stránku nákupu v Dojčlandu. Prodejce, který zněl velmi im ordnung, je najednou opálený klučina s bratrem v kontíku vedle naleštěných polovraků a jiných kulis ala MonteKarloDE. Dostáváme klíčky a volný rozlet v rámci hladového oka, takže dýler za prvním rohem nám po výpisu z klíčku odhalí pár rafinovaností daného bouráku. Třeba to, že nemá mít střešní okno a pár podstatných prvků výbavy je jinak. Po chvilce mozkové aktivity si všímám i jiných sedaček vpředu a vzadu, naříznutého zadního kotouče (flexou… to se běžně stává… třeba když večer porcujete medvěda a nemáte moc času) a pak takového detailu, který by jednoho ani nenapadnul – klíček (VIN) nesouhlasí s kastlí… hlásím to na mobile jako podvodný inzerát a jedeme dál. Tšůs!

Dýler Hondy má mít zaručeně pěkného červeného Civika – na place nic, dle databáze také nic, nakonec mi magicky nabízí za stejné love rok starší, s horším motorem a 2x tolik km. Ah zooo, jaká náhodička, tohle si zkoušej na rozvařenou zeleninu, hombre. Další Accord o pár desítek km dál – stačí zvenku, protože čelní sklo se zjevně nechtělo vejít mezi A-sloupky, prý asi druhovýroba okno, hlásí zkušeně Jurgen. Ja, klar, mus zajn, danke.

Hit list se smrsknul na firemního bílého pašíka, který vypadá kromě zemědělského lokte v tapecáku řidiče velmi zachovale. Trochu nás tlačí čas a nechce se mi jet zpátky s prázdnou. Říkal jsem, že bych za trpělivost nedostal první cenu? Dneska bych samo radši počkal a vzal co chci, ale tehdy nám ten pašík přišel cajk (gastrodemence ze svačiny?). Interiér pěknej, kastle bez poskvrny (chýbí takový ten českej city lišej – čti omlácené všechny dveře a blatníky od tupých howad z nákupáků), motor jede jak píchlej pašík, žádné disko na palubce…  Akorát při zkušební jízdě je cítit zásadně 2hmota, takže poměrně snadno dohodneme odpovídající kompenzaci. Cena teda dost cool, říkáme si, že v nejhorším to prostě protočím dál. Jdeme spáchat pojistku, značky a registr.

Tady bych zapomněl zmínit to nejdůležitější – nikdy nekupujte auto od Rusáka. Prodá vám klasickou bábušku – navrch huj, vespod fuj a uvnitř ještě větší gawno. 3to, svědomí? 3ta u mňa nět…

Passat kombi 2.0 TDi 2005 po 1. majiteli (cesťák firmy s železem), údajně necelých 190tis najeto, průměr výbava, manuál a ko dvojhmota. Ok, vyměním, pojezdím, uvidím. Ty jo, když jsme to trochu umyl, poservisoval, vyměnil interiér za lepší (výhoda VW, seženete cokoliv za pár kč), nechal vytlumit dveře a osadit repro/zesilovačem, navi – najednou je to celkem kára. Jezdí to velmi kultivovaně, nežere, je tiché, klidné, prostorné, spolehlivé (má to přece každej taxikář, tak to nemůže být fail, ne?).

Mno, skoro. Když trochu vezmu za plyn, jede v poho na 80 %, zbývajících 20 % je lepší nezkoumat, protože pak přestane stíhat úplně vše. Ani na R17 to není žádná vášeň do zatáček, padá na čumák na brzdách, nelze brzdit a zárověň přidávat plyn, v horku je patrný limit ntercooleru, brzdy jsou také ok jen na normál provoz. Je dobré vědět, kde je místo ve tvaru – tahle věc je na ježdění a ne na drcení okresek. Na druhou stranu jsem to příležitostně půjčil lidem jako náhradní auto a třeba oproti e60 v ropě to tak velký rozdíl na běžnou jízdu nebyl. Detail byl právě v těch zbývajících 20 %, protože tu e60 lze s trochou sebevědomí hrnout i přes oněch 100 % a pořád se u toho bavíte. No a ta spolehlivost…

Když jsem zašel na diskusní fórum po jednom deštivém dni, byl jsem trochu v šoku, kolik fatálních závad mne čeká. Tak trochu přestaly stírat stěrače, což mi auto signalizovalo už pár dní předem, když se rychlost pohybu stěrače průběžně měnila. Říkám si, jaké to skvělé a moderní auto, umí modulovat i rychlost během jednoho cyklu. Tak přátelé, neumí.

Jen dokáže něco, co ani 30 let staré Bmw nezná – zarezne hřídel v pouzdru tak, že se na VW fóru dočtete, kterak je to běžná věc, že např. majitelé několik let starých Oktávek si to vždy na jaře vymontují, promažou grafitkou a nemají s tím problém. Chápete to? Já ne. Vyndané ve svěráku vyžadovalo asi 50 cm dlouhé sikovky na pouhé otočení, vyklepání ven by nahnalo strach i Rockymu, takže jsem si koupil za litr méně dobité a víc to neřešil. Je to levný fix? No je, ale baví vás tohle řešit na moderním autě? Was fur eine Kacke ist das? Das Auto?

Tak čtu dál – tlačítko ruční brzdy. Jakože jednoho dne už neodjedu, což se hodí, když třeba chcete jet ráno do práce. Dobře, 6 kil, dám nové, problém solved. Co je v horor menu dál? Sloupek řízení a imobilizér, 28tis bez daně a práce. Hrajete si s mejdlýčkem (místo klíče), start, chcíp, start, chcíp dokud nelehne baterka (např. Okta2 ze stejného roku tenhle hi-tech prvek nemá a ne/překvapivě jezdí spolehlivě). WTF? Klapky klimatizace, to bude něco malého. Aha, o pár měsíců později na dálnici jsem bez studeného vzduchu a moc se neusmívám. Nějaká hřídelka na mazání, že prý z 6 hranu na kulatinu a zadře se mi motor? Wow, to se hodí! Vstřiky, které umřou skokem (a klidně i jen jeden) a opět nejedu? Tlačítko kufru, které vám přes noc vybije baterku a … vy víte, dobře se učíte… opět nejedu nikam – been there, done this shit! Něco s vypadávajícíma ledka ve světlech… aha, ona to není fíčuja, no jo, fakt že jo… Co to tu píšou o x typech rozvodů, kola, řetězy, kombinace? Aj ta krajta. Těhle s_aček je tam celá stránka sticky vláken… Víte kolik jich je na Honda fóru? Asi tak 3 - jaké si dát dopředu lepší repro, kdo lepí v Praze fólie a jaký tankujete benzín…

A teď ta perla – během výměny 2 hmoty jsem si vyměnil olej, vrznul almaru zpět a těšil se, že zmizí takový divný efekt, kdy vás v zatáčce jakoby někdo chytil za kufr. Něco jako chvilkový zásah stabilizace, ale se zvuky od motoru. Asi se dře ta 2 hmota…  Dře, ale taky je totálně v loji ložisko na předlohovém hřídeli převodovky, takže mrkev má asi 1 cm axiální vůli (v životě jsem nic podobného neviděl), která v důsledku (že prý i 1,5 cm se povede) způsobuje, že nejde pořádně vystavit spojku, protože vám celá sestava elegantně odcestuje stranou, namísto rozepnutí přítlačáku od setrváku. Nejlepší pak v servise – ne, o tom nic nevím. Technik – hele, to tu je běžně, buď se dává nová skříň nebo se dá vyfutrovat ložisko, někdo to jen lepí… Tak s lepením převodovky už mám zkušenost :-)

Oke, volám po vrakáčích a mám kliku, že sedím. Jakoukoliv manuální převodovku na normální auta koupíte od 1 do 5tis, protože je nikdo nechce, protože se (překvapivě banální a vyřešená kapitola strojírenství) ne_erou (teda kromě Chryslera Voyageru 2,5TD). Ale u VW si řekli dost, pojďme dimenzovat převodovku jen na 150tis km. No a jak řekli, tak udělali. Takže na 14tis káčé začinaly špajzky z vyhořelých Oktávek (které mají údajně lehce jiné převody), kolem 18 jsem koketoval s lehce jetýma (rozumněj – osová vůle pouhých 5 mm) až po (slovy dementa z vrakáče – ve vůni) prakticky použitelnou za dvacku! Holy crap, for die hard fans only!

Pak jsem jel přes půl Evropy na lyže, aby mi druhý den ráno nějaká pražská smažka ukradla oem poklice z plecháčů (a férově si sněhem z kapoty umyla ruce). Zoufalství má mnoho podob. O pár týdnů později jsem nechal auto kousek stranou, protože jsem cestou z práce šel na jedno. No, bylo jich víc, tak tam zůstalo přes noc. Na Praze 6. Druhý den bez airbagu, navigace a climatronik panelu. Samo jako bonus protočený zámek ve dveřích. Nevadí, mám pojistku, o pár dní později parkuji před domem a po třech, slovy kua třech dnech, mám vysklené okno a navi Columbus (evidentně smažka fetiš objekt) zase šla na zkušenou do zastavárny (ruku na srdce, napadlo by vás jako výrobce dát díl za 90tis do palubky pod jednu lištu a 4 šroubky?). Opět kolečko u PČR, že prý příště mi dají GPS do jednotky, že to dělá někdo místní (neke…). Pojišťovna už plný email keců, sorry jako, not my problem, takže dávám nějakou shit verzi navi, kterou prý nekradou a auto jde do inzerce.

Nějak jsem si vyhodnotil, že je to luxus, na který já pouhý pobíječ much nemám potřebnou vatu, a dál jsem se rozhodl věnovat provozně levným Bmw apod. Auto šlo na dračku, měl jsem spoustu lukrativních nabídek na výměny, “slevi” nebo “splatki”. Finální zájemce si dovezl “ekšperta” s diagnostikou – vše cajk, skákal nadšením, auto odvezl… aby se mi po měsíci ozval, že mi jej chce vrátit zpátky, že mu v autorizáku zjistili, že má najeto o kilo víc (a 48 servisních zásahů… asi kdo se moc ptá, moc se dozví). Mistr s diagnostikou hádám hledal jen výšku hladinu oleje…

Po krátké konzultaci s advokátem mi bylo doporučeno, že jestli se nechci s dotyčným (ne/překvapivě odněkud z města Ch na severu a byznys plánem s tím po Práglu taxikařit) dohadovat a soudit (což asi myslel vážně), ať s ním sepíšu dohodu o slevě/kompenzaci za stav, čímž si zavře dveře. Takže za usmolených 12tis jsem si vzal ponaučení do budoucna, že smlouvač dostane do kupní smlouvy vždy slevu, přesně pro tenhle případ.

Nevím, kterak to zákonodárce myslel, ale pochybuji, že kdokoliv svéprávný by si vzal po 2 měsících užívání od opálených kluků svého mazla s klidným spánkem zpátky.

Něco málo z odborného tisku: „Někdejší velmi oblíbené manažerské auto je dnes díky stáří dostupné mnohem širšímu spektru kupujících. V roce 2005 se však jednalo o žhavou novinku. Při přechodu z páté generace označované B5 na šestou se Passat již poněkolikáté změnil k nepoznání. Vlastně jediné, co zůstalo z předchůdce, byly některé pohonné jednotky. S motorem napříč před přední nápravou, tedy koncepcí, kterou Passat opustil při přechodu ze čtvrté na pátou generaci, novinka technicky kopírovala již známé tehdy nové modely Volkswagenu – jmenovitě Golf Mk5 či MPV Touran. Oproti předchůdci je tak tento vůz po technické stránce nesrovnatelně modernější. Namísto hydraulického posilovače řízení použil VW elektromechanický s takzvaným zdvojeným pastorkem a dosavadní zadní nápravu s torzní příčkou, používanou v B5 u verzí s pohonem předních kol, nahradilo víceprvkové zavěšení se čtveřicí ramen na každé straně. Jediné, kde novinka slevila, byla přední náprava, když namísto sofistikovaného lichoběžníku musel stačit modifikovaný McPherson.

Klady – Příjemné jízdní vlastnosti, ergonomie, kvalitní zpracování uvnitř, vynikající sedadla (tři verze), velmi přesné a lehké řazení, účinné brzdy, po jízdní stránce skvělé přeplňované zážehové motory, velmi úsporné diesely (zejména ty se vstřikováním čerpadlo-tryska), nabízí pohon všech kol, dvě samočinné převodovky, dodnes moderní technika (elektronika), velký výběr ojetin, vcelku dostupný servis, pozice za volantem, velký vnitřní prostor, již příznivé ceny ojetin, solidní ochrana proti korozi.

Zápory – Mívá hodně najeto (zejména diesely), benzinové motory s přímým vstřikem vyžadují pro delší přežití vysokooktanový benzín, sklony k fatálním závadám zejména u motorů, elektronika může žít vlastním životem, jízdní vlastnosti jsou méně vytříbené než u konkurenčního Fordu Mondeo, se vznětovými motory poněkud topornější jízdní vlastnosti.“

Ale možná… možná… jsem měl jen počkat a tohle dobrodružství si ušetřit… jenže já mám rád neznámé :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ja
jazet
02. září 2023, 00:30
5

Super blog, pobavil jsem se.

reagovat
beastar
02. září 2023, 12:39
6

Jako dobrý vcelku sem se zasmál. Je to napsaný skoro jako moje starší tvorba zde. Takže najs. Jen k B6 už tehdá se vědělo že to je fakt v hajzlu. Kasička. A nakonec i samotný VW moc spěchal aby vytvořil b7 alias trochu větší Golf, na který dáme jiný světla a ti tupci to budou kupovat. Columbus se kradl ze všeho v čem mohl být včetně oktávky. A jako bonus samozřejmě si ho majitelé často nechávali s radostí mizet pro zábavu. No prostě 90000 a druhý den když to Lacko přinese za 15 jako když najdeš že;) O originál kolech a podobně nemluvě. Ti chytřejší to aspoň nedělali 4x za rok.

Parkovací brzda jo jo. Škodovka tenkrát byla ráda že tato luxusní vychytávka jí nebyla do budoucna pro Supa povolena. A tím že to bylo kdoví proč populární. Tak je jasný že se na tom nejvíc stáčelo a bouralo a tak dále. Jako příznak toho že to bude jakože fakd ap. To už byla ta přízračná rychlá koupě. A nízkou spotřebu to mělo bohužel nestíhala kompenzovat kupu závad. Ve smyslu ne jestli se ta věc rozbije ale kdy. A občas kde. A ti taxikáři na to často měli buď půjčovnu nebo leasingovou společnost aby ty sračky řešila za ně. A pak s tím rychle pryč. Mimochodem v Německu taky jezdí taxi w213 co mají 450000km. Ja ja gut vágn dojče ausfírunk... Pak se bavíš s tím řidičem a ... No hale dělalo se ... Tak si představíš za pět let ty faktury na 250 000 a říkáš aha ok. Tak kde je ta kvalita teda.

reagovat
Bavoraczech
04. září 2023, 12:01
4

Jsem měl nějaký podobný pomatení smyslů a koupil jsem si nesmysl. Hele Oktávku 2 v polovůni s 1.4 TSI zaručeně po rozvodech. Tak první co se vysypalo byly rozvody. Bohužel s senou vzaly i pár ventilů. Ale jinak říkal servisák ser gut, narozdíl od jinejch mam alespoň v pořádku spodek a nebylo to skoro vůbec zakarbonovaný. Vrtulka vodní pumpy už se tak nějak protáčela, takže kdyby se ty rozvody bejvaly nerozsypaly, tak se ta plastová vrtulka mohla stejně kdykoliv zastavit. Při pročítání diskusí okolo deutsche Überwagen jsem taky žasnul, jak někdo s VW může rejpat do Italů a Francouzů, protože těch kuriozních řešení, co se najde... Teď myslím jinak kuriózních než u Alfy Romeo.
Jo a že to opravuje každej strejda v dědině... Zkus mi sundat zadní světlo na tom verglu. Starej dobrej plochej klíček 8 a gynekologicky přesná ruka a za 5 minut je venku. Pro srovnání verglu jako je Peugeot 206 - shora odloupnete plastovej kryt sloupku a povolíte dvě ušatý matky. Akce na 30 vteřin pro leváka pravou rukou.
Ale to vysokotlaký čerpadlo mají fakt vymakaný. Normálně do něj jde hadička z obyčejnýho čerpadla z nádrže a na tom čerpadle je pak na straně k motoru pumpička, do který se opírá vačka na vačkovým hřídeli. No a tak pumpička pod tlakem hrne benzín do vstřiků :-).
Jo a když jsme u toho Columbusu, neprozřetelně jsem si koupil Amundsena. Říkám si, menší displej mi nevadí. Ale absence navigace na číslo baráku už docela jo! Nevým kterých německýho inženýra napadlo... Wir müssen eine einfache Navi entwickeln! S tou jednoduchostí to ale poněkud přehnali... Teda divím se, že si za tu polovičatě odvedenou práci nechali platit.
No nic, chybama se člověk učí a tak teď jen budu doufat, že je Oktávka II mnohem víc simple než soudobý Passat.

reagovat
beastar
13. září 2023, 17:55
0

Já tohle taky moc nechápu. Sice pravda že si vybral opravdu ne úplně povedený motor (i když co je u nich a na dvojce okyně dobrý že..) V neobvyklé kombinaci s dvojkou OC. Inu zase co se musí nechat to auto je konzervativní designem i uvnitř a tudíž stárne podle mě pomaleji než třeba soudobý Focus. Čili když to není dojetý kus do konce vypadá pořád slušně. Ovládá se to jako rodinný auto pěkně... No a zbytek loterie. Člověk je rád když to je v manuálu. Protože tehdejší dýessdží fakt nechceš. Rádo to nechá umřít mechatroniku nebo něco jinýho i po 150k a skvělým servisu. Za to to řadí často hůř než Mařena první den v autoškole. A sice to opraví každý doslova mechanik... A díly už jsou v originále nebo dobrý druhovýrobě na ceně pomalu prémie. Jako když chceš dnes levný opravitelný auto pro masy tak jedině FR, IT, RO protože když se to sere tak za relativně málo a jsou to závody které tě většinou neodstaví úplně z provozu nebo nepošlou rovnou do insolvence.

StreetPro
14. září 2023, 11:56
0

V rámci S/M experience během vlastnictví tohoto zázraku techniky mi přišlo zajimavé např. přímé srovnání s Oktou2 (kterou měl kamarád, tehdá pracující pro škodnou, takže se to dá omluvit...), kde se podělalo nastavování opěradla u spolujezdce. Tak mu říkám - přijeď, mám tu starý sicny z pašíka, v nejhorším to vyndáme z něj... sicna je prakticky stejná, ale vymrvené točítko je v Oktě "čtverhran-nalisovaný kus plechu-točítko", zatímco Pašík dostal navíc "1směrný protáčecí" segment... jinak to celé pasovalo, jestli si dobře vybavuju... asi ve VW je baví vymýšlet "úrovně" komfortu...

He
Hejhej
13. září 2023, 13:02
0

Super čtení, díky

reagovat