načítám data...

BMW 118i e87: ambassador lowcostu ve světě prémie

26. srpna 2020, 09:23 11 komentářů TheSnail

V roce 2004 byla divná doba, kdo na Golfu mk3 neměl bodykit a kit, jako by nebyl, Standa Grossů už nebyl křišťálově čistý, ale ještě nebyl (politicky) mrtvý a v Mnichově se začal vyrábět hatchback nové řady.

zobrazit celou galeriiJan Kříž: BMW 118i e87: ambassador lowcostu ve světě prémie

První vrh 1er přinesl zajímavé věci jako kupátka, kabria nebo hatchbacky s šestiválcovými motory, podvozkem trojkové řady a náhonem na zadek…tak o tom dnes řeč nebude, podíváme se s odstupem času, jak dnes jezdí 14 let stará vstupenka do světa BMW se čtyřmi válci pod kapotou.

Popravdě řečeno e87  nebyl první výlet značky o patro níž; už trojkové řady e36 a e46 se daly pořídit jako třídvéřový hatchback ve verzi nesoucí označení “compact”, což byl pokus BMW udělat kompaktní auto z modelu střední třídy, on to teda nebyl ve skutečnosti tak nehumánní experiment jako třeba Fabia junior, jen compact vždy vedle sedanu vypadal jako jeho postižený brácha. Vyčlenit tento koncept do nové řady byl tedy celkem logický krok a ač Chris Bangle novým designem budil (v té době u některých lidí) kontroverzi, tak z e87 podle mě udělal opravdu pěkný, elegantní hatchback s ladnými proporcemi v rámci kategorie, který dodnes působí fresh. V té době to určitě nejedné ženě, milence nebo dceři bohatého podnikatele udělalo velkou radost.

V roce 2007 se k 5ti dvéřovému hatchbacku přidaly další a atraktivnější karosářské varianty. Nás ale zajímá právě ten petidvéřový hatchback (dobře, každého zajímá coupe 135i, ale co už) a ten se dal pořídit s celkem pestrou paletou motorů od jednašestky až po třílitr. My se tedy podíváme na 118i s dvoulitrovým benzinovým motorem N46B20, s ním jsem odjel něco v řádu stovek km, z toho tedy jednu stovku za volantem odtahovky, na které se vezlo, ale jinak máme dost intimní vztah. 5ti dvéřový hatch má 1350-1375kg, podle specifikace, což není špatné, ale ani nějak málo a powa 95kw. 

U motoru se zastavím: má o něco delší zdvih, než vrtání a celkem slušně táhne už od nějakých 2500 RPM, s otáčkami se zátah stupňuje, i když postrádá výraznějsí výkonovou špičku. Dále dostal do vínku na tu dobu celkem progresivní řešení. Double vanos, aka variabilní časování obou vačkových hřídelí nebylo u BMW v té době žádnou novinkou, co ale až tak zažité nebylo, je systém valvetronic: variabilní zdvih ventilů. Idea byla taková, že množství nasávaného vzduchu je řízeno zdvihem sacích ventilů a ne škrtící klapkou v sání, což zní skvělě, to přece sníží pneumatické ztráty u škrtící klapky a zlepší odezvu na plyn a efektivitu motoru. Škrtící klapka je ve skutečnosti v sání stále přítomna, ale pracuje jen po startu, pak by měla být plně otevřená, ve výsledku to snad vyšší efektivitu motoru přináší, nevím, s tímhe bmw se teď v průměru jezdí se spotřebou 7-8l/100km, ale jinak člověk během jízdy valvetronic nevnímá a subjektivně nevidím rozdíl proti řešení se škrcením skrz klapku, snad jen meziplyny, s valvetronicem jsou takové..chce to jen trochu zvyku. Verze s 95kw postrádá sání s proměnnou délkou, což nijak zásadně nevadí. Motor nenadchne, ale rozhodně neurazí a v kombinaci s celkem logicky odstupňovanou 6ti stupňovou převodovkou (na 6st. 3500 RPM při 150km/h) je k jedničkovému BMW adekvátní pohonnou jednotkou, kdy dokáže být úsporný, brzdou provozu s ním člověk určitě není, do nějakých 4000 RPM skoro není slyšet a má příjemně kultivovaný chod. Čtyřválce N46 v porovnání s konkurencí nějakými extra neduhy jako nadměrná spotřeba oleje nebo časté závady netrpí, čož samozřejmě neznamená, že při určité kombinaci okolností motor nemůže zakukat úplně, bavíme se tu o použitých a používaných věcech, které už dorostly do puberty. 

Co už může nadchnout, jsou jízdní vlastnosti. Samotná koncepce s podvozkem trojkové řady a pohonem zadních kol, to přece nemůže dopadnout špatně. Ale aby nedošlo k omylu, tohle auto určitě není o divoké jízdě s klouzajícím zadkem a pretáčivosti, naopak je hezky neutrální a výhoda téhle koncepce, kdy motor není před přední nápravou, je skvělá vyváženost auta. Vážně, tahle věc kromě řízení krásně vynikne, když je z auta sundané čelo a chladič a před motorem je vidět nápravnice. Tohle uspořádání, to je to, co podle mě dělá jeho jízdní vlastnosti. Samotný podvozek je naladěný dobře, auto v zatáčkách drží, přitom není nijak tvrdý a nesnaží se budit zdání sportovnosti, funguje dobře jak při jízdě na nákup, tak i když se cestou z nákupu přitlačí na pilu.

Interiér v základní specifikaci bych docela přirovnal k něčemu jako octavia 3gen, jednoduchý, přehledný a funkční, bez výstřelků, na dnešní dobu vypadá stále dobře a tenkrát to mohla být pecka. V základní výbavě tu najdete na dveřích velké plochy plastu, což neoslní a působí docela lacině, ale to základní výbava v tomhle segmentu působívá. I základní sedačky jsou zde dobré, ne výborné, mají nějaké boční vedení a narozdíl od základních sedaček v některých nejmenovaných autech se v nich za jízdy dá sedět. Samozřejmě příplatkové “sportsitzen” jsou lepší hlavně pokud jde o boční vedení. Vlastně jeden velký výstřelek v interiéru je a týká se to bmw z té doby obecně: na přístrojovém štítu není ukazatel teploty vody ani ničeho jiného v motoru. Není ani možnost si ten údaj zobrazit. Človek, který je za tohle zodpovědný, má svoje místo v pekle hned mezi sexuálníma násilníkama. Samotný interiér je ale i po 150kkm kromě vyšisovaných mřížek ventilace a lehce ohmataného tlačítka start/zapalování nedotčený zubem času a kdyby ho člověk dovezl ze západu na kšeft, mohl by upravit tachometr na 76438 a podle internetových pouček o zkoumání opotřebení volantu a řadicí páky by nikdo nic nepoznal. Uvnitř je tohle bmw příjemné místo k řízení, ergonomie je na vynikající úrovni, ale samozřejmě dnes by asi v základní specifikaci sklidilo nějaké výtky za absenci držáků pití a různých vychytávek. Na druhou stranu: při řízení mi to je fakt jedno a ocením spíš ten podvozek, než že bych obrečel absentující cupholder. 

A co prostor? Jeli jste někdy ve dvojkové octavii? Tak v předu asi tak, vzadu trochu méně na nohy a prostoru pro nafukovací žraloky a balení těstovin tak polovina.

Ojetiny se daji pořídit v rozmezí tak 60kKč za kousek po doktorovi z Německa, co to před ordinací ťuknul na čumák nebo líznul bok o svodidla, když spěchal k dítěti s horečkou, po řekněme 150kKč za auta s CZ doklady a nějakou vybavou. Což není na takhle staré auto málo, ale není to vlastně ani moc, je to cena, za kterou člověk může koupit třeba pětkového golfa 2.0 FSI a ohromnou spoustu ojetých aut napříč kategoriemi. Bavíme se tedy o 118i, šestiválcové modely jsou cenou samozřejmě jinde. 

Koupě jetého 118i může být dobrá věc pro někoho, kdo hledá hatchback, ale jak si potrpí na ovladatelnost auta, tak úplně neřeší detaily. Protože tohle je opravdu skvěle řiditelné a dobře postavené auto, základ je zkrátka dobrý, ale některé věci zejména v interiéru by se daly udělat jinak (=lépe), údržba má pár specifik, ale nic abnormálního vzhledem ke stáří a ve výsledku je to auto, které v rámci kategorie vyčnívá, jen to nemusí být třeba na první pohled vidět. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

RRRampapapa
26. srpna 2020, 10:26
1

Jen mi chybí v článku co bylo důvodem výletu na odtahovce a pak těch fotek v galerii?

Už jsem to tu psal jinde, myslím pod recenzí e46 compacta od Franty, ale moje osobní zkušenost s N46B18 jsou přeskočené rozvody a gufera ventilů ne po smrti, ale přímo po kremaci (spotřeba 1l/500 km a kouřové clony po každém stání na volnoběh např. na semaforech). Podle mého průzkumu na to tyhle motory, krom dalších typických problémů s valvetronicem (jo, musel jsem už měnit servomotor a ten nouzák fakt stál za to) a vanosem (typicky solenoidy - ne, ty jsem ještě dělat nemusel), běžně trpí. Co sleduji, často se v inzerci objeví e46 nebo e8x s potkaným motorem nebo poznámkou, že to žere oleje jako benzínu a majitel už nemá chuť to řešit. Dál bývají problémy s CCV, ale to je obecně u BMW motorů, někdy pomůže se spotřebou oleje výměna separátoru, ale u mě to nemělo žádný vliv. Ono tedy záleží, co v porovnání neduhů bereme za konkurenci..

reagovat
TheSnail
26. srpna 2020, 10:49
0

Důvod výletu na odtahovce byl ten, že v autě nebyl motor a potřeboval jsem ho odvét do dílny, abych tam nějaký dal :D
Hele ty vyjmenované problémy ano, ale je tu řeč o ojetinách za řekněmě 15% původní ceny co mají za sebou neznámo co. Problémy s rozvody, napínáky nebo spotřebou oleje, to se dá bez problémů nakoupit i u VW a člověk se nemusí zaměřit jen na jednu motorizaci. Servomotor je prostě elektická součástka, holt u 10+ let starýho auta může odejít jako X dalších věcí, různá čidla, stahování oken, sahary atd.
Tím ten motor nechci hájit jako držáka (to je jedině TDI 66kw a pak všechno z japonska včetně nafty a pro mě samozřejmě Alfy Romeo), ale nějakou zaručenou past v tom fakt nevidim.

krab
26. srpna 2020, 15:03
0

Tenhle motor jsem míval v 2003 316ti (compact E46) a jezdil ho asi dva roky. Respektive to musel být motor N42B18 , ale taky s valvetronicem ... a tenkrát dobrý. Měl jsem to tedy koupené tehdy fakt po první majitelce, fakt moc zachovalý auto, asi jen 70 tis mělo při koupi a najel jsem na něm cca 40 nebo 50 ... nikdy žádnej problém, olej jsem měnil v rozmezí 10-15 tis km a celkově dobrý. Ale ne zázračný. Prostě základní motor do BMW. Vím, že byl trošku mechanicky hlučnější na volnoběh, ale my měli v té době vedle něj ještě šestiválcovou benzinovou E39 a to byl šepot květin ten volnoběh. A občas se objevil po kratších jízdách na víčku v zimě takovej ten kapučínovej šlem. Ale to jsem se tenkrát dozvěděl, že je u těch motorů normální. V létě a po delších jízdách to nedělalo. Olej nežral vůbec. Ale je dost možný, že od nějakýho reálnýho proběhu třeba od 200 tis km dál už budou rozvody , gufera ventilů zapeklý atd.. taky záleží na tom jakou údržbu celou dobu auto dostávalo. Každopádně asi lepší ještě tyto motory než co pak přišlo pak, hlavně do těch Miníků

bkralik
26. srpna 2020, 16:20
2

TheSnail: To, že sis koupil ojetinu za 15% ceny původního auta není přeci vůbec žádná omluva konstrukčních nedostatků toho motoru. Třeba N46 má primární problém s tím, že z důvodu emisí má elektronicky regulovatelný termostat a při nízkém zatížení naschvál zvedá teplotu motoru přes sto stupňů. To, že z toho pak všude teče olej je jenom jednoduchý důsledek.
Před nedávnem jsem měl čest se 120i právě s N46B20 s rozbitým motorkem Valvetronicu. Pro jeho výměnu se musí sundat ventildekl (nápad dát matky zvenku dostali pánové od vrtule až u dalších generací motoru) a když jsem viděl, jak brutálně to má všechna těsnění vytvrdlá, tak jsem tomu skoro nechtěl věřit. Díkybohu Elit má kompletní sady těsnění (ventildekl, valvetronic motorek, svíčkové kanály, čidlo valvetronicu) a to to zase na chvíli pořešilo, ale stejně si myslím že tohle by správný motor neměl dělat...
A to že odchází valvetronic motor/valvetronic čidlo/vanos solenoidy, to bych ještě překousnul. Elektronika je prevít a ty náhradní díly stojej relativně pár kaček. Ale to že se u těch motorů i vydírá to samotné vahadlo valvetronicu, jeho výměna znamená rozborku půlky hlavy a hlavně to člověk nemá jak jednoduše zdiagnostikovat, to mi přijde jako pěkně pitomá věc...

TheSnail
26. srpna 2020, 17:45
0

bkralik: na to máme jiný pohled, já prostě tyhle těsnění (jedno jestli gufera ventilů, pod ventildeklem, vanou, výstupu kliky, kdekoli..) beru jako spotřebák a ne lifetime komponenty. Ano, guma vystavená tepelnému namáhání opravdu tvrdne. To se týká nejen těsnění, ale i hadiček, plasty křehnou a praskají, tak to prostě je. Dokonce i u šestiválců M52 a M54 je potřeba měnit těsnění pod ventildeklem, protože časem z toho teče nad svodama olej, stejně tak přetěsnit vanos a pokud ty motory jezdily longlife 5w30 tak je v tom karbonu až hanba..a o to platí za povedené motory.
Kdybych psal o všem, s čím jsem měl tu čest a bylo to rozbitý, a že s autama přicházím do kontaktu zpravidla když jsou rozbitý, tak je shit úplně všechno včetne škodováckého 1.4 8v co byl v jedničkové fabii, o kterém snad každý říká, že je sice nejede, ale je držák, protože po 60kkm mi nepřijde normální když odejde těsnění pod hlavou (auto koupil můj děda v roce 2001 nové, takže stočenka to nebyla). Jak vypadá správný motor bohužel nevím. To je pro každýho něco jinýho podle jeho potřeb a ochoty to udržovat. A zrovna o té údržbě to dost je, jedno jestli koupíš ojetinu za 70% nebo 10% ceny, tak většinou nevíš jakou jí mělo. Pokud to jezdilo nějaký nesmyslný prodloužený intervaly výměny oleje, byt v souladu se servisním plánem a někdo to měl s přístupem "jen leju benzín/naftu a vodu do ostřikovačů" tak ano, nejspíš dostaneš k ojetině zdarma kupu karbonu (teď nemyslím lišty v interiéru potažený fólií :D ) a časem třeba problémy s hydroštělama nebo mazáním obecně.

TheSnail
26. srpna 2020, 18:14
0

krab: v téhle konkrétní 118i je poněkud jetější motor, než jsi měl v compactu, pochází z auta, co mělo cca 200tis km a bylo tedy koupené v UK jako dárcovské, chtěl jsem ten motor vidět bežet a projet (po ose z Midlands do Prahy) a pak prodělal nějakou tu preventivní údržbu, než šel do auta. Nutno říct, že to dárcovské auto pravděpodbně odbývané nebylo, protože filtry vypadaly čisté, dokonce i servokapalina byla průzračná a motor nebyl zakarbonovaný. S tou kultivovaností jsem to samozřejmě myslel na poměry hliníkových 4válců :) on je opravdu na volnoběh krásně tichý a běží bez nějakých nepravidelností ani sebou neklepe

RRRampapapa
26. srpna 2020, 20:36
2

No já reagoval hlavně na tu část: Čtyřválce N46 v porovnání s konkurencí nějakými extra neduhy jako nadměrná spotřeba oleje nebo časté závady netrpí, což samozřejmě neznamená, že při určité kombinaci okolností motor nemůže zakukat úplně, bavíme se tu o použitých a používaných věcech, které už dorostly do puberty.

A proto jsem taky psal, že záleží s čím to člověk srovnává. Ano, rozvody alá TSI, no tak pak tady vydrží o něco víc :D
Souhlasím spíš s bkralikem, tohle bohužel nejsou tak ojedinělé závady a dá se toho o nich dohledat celkem dost. Jo, jsou to už staré stroje a souhlasím, že většina lidí jsou prostě uživatelé, ale to, že dnes každému druhému motoru s "lifetime" řetězovými rozvody přeskakuje řetěz, to není moc důvod to omlouvat a v tom se asi neshodneme.

Můj kus jsem kupoval s vidinou, že motor bude potkaný. Nakonec to dopadlo dobře a stačilo vyměnit rozvody. Stav tachometru byl 112t, bez servisky, ale jakž takž doložitelný a ověřitelný, + stav jednotek dle INPA sedí. Až jsem to rozchodil, tak jsem zjistil ty gufera a hodně jsem si u výměny zanadával (hlava zůstala na motoru). I když už u těch rozvodů mě netěšilo, že se musí aretovat vyvažovací hřídele uvnitř olejové vany - vana dolů je popustit nápravu...

Jinak ty jsi někde psal, že máš aji e46, myslím to bylo v recenzi alfy - jak to vidíš v porovnání?

TheSnail
26. srpna 2020, 22:47
-1

RRRampapapa: Aha, tuhle část jsem myslel spíš jako "not great, not terrible" a ne jakože ten motor je etalon spolehlivosti lepší než veškerá konkurence. Jsou lepší, jsou horší. Beru, že jsem to formuloval blbě. Někde jsem tam psal, že údřba má pár specifik, tím jsem myslel, že mouchy to sice má, ale to má spousta jiných aut (a motorů) taky a ta 118i rozhodně není instantní průser a dá se provozovat s rozumným TCO. Navíc třeba u auta, o kterém jsem psal, za zničením původního motoru nebyla žádná vada (třeba selhání rozvodů) ale dost amatérská chyba servisu. Samozřejmě možná ten motor byl už "načnutý" předtím a tohle ho jen dorazilo, to člověk samozřejmě zpětně nezjistí.
S tou E46 to je těžký, srovnávat, je to auto z jiné doby a taky jiná kategorie, já jezdil napřed sedanem 328i a teď mám po zhodnocení životních priorit a preferencí rozestavěné kabrio. Maximálně k tomu můžu říct, že 4 válcovou e46 bych nechtěl, protože bych si během řízení říkal "že jsem nešel do šestiválce" zatímco k té e87 mi ten dvoulitr sedí jako adekvátní motorizace.

bkralik
27. srpna 2020, 09:33
2

TheSnail: Ano, těsnění jsou spotřebák, ale v tom smyslu že když ten motor rozdělám (protože opravuju něco jinýho), tak je vyměním. Ne že po 13 letech provozu budu muset udělat kompletní sborku a rozborku, jen proto že z té herky začne téct hektolitr oleje na pět kilometrů! To je prostě diletanství a tak slušný motor nefunguje.
Co si představuju za "dobrý" motor? No jednoduše takový, který nemá principiální konstrukční chyby a při předepsané údržbě (to je důležité!) vydrží "skoro nekonečně" dlouho. Co mě napadá jsou třeba klasické Fiatí motory Fire, které jsou v podstatě nezničitelné a bezproblémové. A pokud bys chtěl něco výkonově odpovídajícího (~110 kW), tak mám zkušenost s Hondí 1.8 v 8g Civicu (označení R18) - v těch když měníš olej a jednou za čas uděláš ventilové vůle, tak to je taky nezničitelný motor.
Moc pěkně se "kvalita" motoru dá poznat na jeho ceně v Polsku. Když hodíš "silnik R18" do allegra, tak zjistíš, že jsou cca za 1000 zlotých. Když tam dáš "silnik N46B20", tak průměrná cena je 2500-3000 zlotých. Proč asi? Kdyby to byl spolehlivý motor, proč by to měl důvod někdo kupovat? Že by si zrovna N46 někdo někap swapoval, no tomu úplně nevěřím. A úplně stejně to je s HTPčkem a FIREm (zase porovnatelné motory, oboje 1.2 a cca 40 kW) - Fire průměrně za 800 zlotých, HTPčko kolem 2000...
Takže tak. Přijde mi, že z podobné doby je i spousta mnohem lepší motorů a v porovnání s nimi jsou tyhle baworácké věci spíš špatné než dobré...

krab
27. srpna 2020, 10:13
2

bkralík : souhlasím s tím, že motory od BMW obecně benzinové co už začínají kódem na "N" jsou problémové. Respektive hodně od benzinových motorů BMW obecně odrazuje kamarádův mechanik a specialista na BMW a vysvětloval mu, že například pro jeho pětku E60 udělal ve výsledku líp s třílitrovou naftou. Což je smutný konstatování, ale byl vcelku jednoznačnej. Já bych ještě hodnotil jako velmi dobré motory ty N52 , šestiválce 2.5 a 3.0, ale údajně už je to kvalitativně o řád níž než co býval například motor M52, který jsem měl ve dvou autech a měl jsem ho nesmírně rád. Ten byl opravdu kvalitně konstruovaný.

Z jinýho soudku - pozitivně mě překvapuje funkčnost a provoz motoru AR 1.4 turbo multiair. Dokonce by mě zajímalo jestli to někdy rozebere ve Světě Motorů Martin Vaculík co k tomu bude mít. Až na poruchy multiair (té hydraulické "náhrady" vačky sacích ventilů, jestli to píšu správně) které se staly typicky lidem co nedodržovali výměny oleje nebo lili špatnou specifikaci jsem na něj moc negativ nenašel. Je to ještě nepřímý vstřik, karbon se tím pádem tolik neusazuje, turbo funguje, má příjemný chod i zvuk, je naladěný hezky dravě, specielně z mapou "D" na přepínači DNA a už přes rok jsem s ním kupodivu velice spokojenej, olej nebere vůbec.

TheSnail
27. srpna 2020, 20:08
1

bkralik: hele částečně to beru, třeba jak jsi zmínil tu hondu, stejně tak peugeotí dvoulitr EW je podle mě spolehlivější jak u toho báwa, ten výkonů tuším 99-130 kw podle aplikace dosahuje bez experimentů jako valvetronic, má DOHC rovod řemenem a ve 206 gti z roku 2004 jsem s tím najel přes 70k za 5 let bez zavady (když nepočítám KO alternátor), ale stejně v mym světě je normál, že těsnění po letech odcházejí, někde po 10ti, někde po 20ti a neberu to jako konstrukční nedostatek, protože při konstruování toho motoru se fakt neřešilo, jestli 4. majiteli, co to koupí za 10+ let jako ojetinu za zlomek původní ceny, bude chcát někde olej. Věř tomu, že tohle měli u zadku v německu i v japonsku a v itálii a francii tuplem. Stejně tak údržbu beru jako "co je třeba" např.u svých aut menim vzduchový filtr s výmenou oleje, i když to není předepsaný, stojí to pár kaček, olej taky kolikrát vymením klidně na polovině předepsanýho intervalu, pokud jsem tomu autu zrovna dával sodovku a točil to. Samozřejmě chápu, že každý může mít preference jinde a akceptujtovatnej je pro každýho jinej rozsah tý údřby.
S těma cenama jetých motorů taky nemůžu souhlasit úplně :D Podle téhle logiky s cenou by Alfí 2.0 twin spark byl držák držáků protože jsem ho koupil za 3000 Kč (nevím, kolik je to zlotých), resp.jsem týpkovi poslal 5000 Kč aby mi to poslal na paletě toptransem a i když to byla trochu sázka do loterie, přišel komplet nastrojený motor, jak ho vytáhl z auta a dokonce plně funkční, čekal jsem třeba že nějaký hydroštěl se nechytne, přitom vše ok, ale ten motor držák objektivně zrovna není. Sskutečnost je taková, že populace těch Alf není zdaleka na původních počtech a ne každý bude měnit motor u auta, co má hodnotu pár šupů, ty motory prostě skoro nikdo nechce protože na co. FIRE jsou rozhodně super motory dokonce s rodokmenem, ale u čeho bys spíš jako uživatel auta uvažoval o opravě za cenu výměny motoru? U fabie, cos koupil v bazaru za 50 nebo u punta za dvacku? U těch e87, po náhradních motorech je sháňka, ale je to krom spolehlivosti těch motorů taky proto, že ty auta si pořád nějakou hodnotu drží a když motor může být ekonomicky schůdný ho vyměnit. A pak tady na východě (Polsko to bude mít asi podobně, nevím) je tu ještě BMW přirážka, osobně ten statut nechápu, ale kultura ohledně téhle zančky mi tady přijde řekněme specifická, přitom v Londýně člověk vidí na ulici snad víc BMW jak VW. Takže sice je nejaký vztah mezi cenou motoru na vrakáči a jeho spolehlivostí, ale fakt bych nebral, že čím spolehlivější motor, tím míň zlotých stojí