načítám data...

Bertonky, 3. část: Volvo 780

13. října 2018, 07:53 14 komentářů Nimrod

Poslední auto, na kterém spolupracovalo Bertone s Volvem.

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Bertonky, 3. část: Volvo 780

Pro pořádek. Teď bych měl psát o Tundře, kterou si nechalo navrhnout Volvo u Bertoneho jakožto nástupce řady 300. Světu se ukázala roku 1979, ale Volvo v té době na tom nebylo finančně zrovna nejlépe a bálo se tak futuristického designu, takže ji odmítlo. To se ale nedá říct o Citroenu. O Tundře nebudu psát tedy ze dvou důvodů. Za prvé chci představit nyní pouze sériově vyráběné vozy a za druhé se mi Tundra nelíbí a to je ten hlavní důvod :-)

Výroba 262C skončila v roce 1981 a náhrada se ukázala až v roce 1985 zase v Ženevě. Design je spojením Jana Wilsgaarda a studia Bertone. Nikde se nedá zcela dohledat, jak to probíhalo, jak moc do toho zasahovali Švédi, ale jako nejreálnější se mi zdá varianta ta, že Bertone něco namaloval, Švédům se to tak úplně nezamlouvalo, tak poslali svého šéfdesignéra do Turína, a výsledkem bylo a je proporčně dokonalé kupé, elegantní, s malým nádechem sportovnosti, přitom ale zcela jasně odkazující na svůj původ, na Volvo řady 700. Ať už nadšení ze 780 se mnou sdílíte nebo ne, je to jediné sériově vyráběné Volvo, ke kterému se hlásí Bertone jakožto designér.

Karosérie byla zcela jedinečná, žádný plech ani okno nebylo shodné s „dárcovskou“ 760 a jediné, co se snad dalo použít z klasické produkce Volva, byly mlhovky, boční blinkry, kliky dveří, zpětná zrcátka a několik dalších drobností. V interiéru částečně palubní deska s tunelem a některými ovládacími prvky, madla nad okny, kliky dveří a osvětlení interiéru. Zbytek byl jedinečný, což byla poměrně velká změna oproti 262C. Jen dodám, že až v roce 1990 se zadní světla ze 780 dostala i na sériové 764).

Podvozkově byla Bertonka prakticky shodná s 764, takže i do roku 1987 byla vzadu tuhá náprava a pro modelový rok ´88 byla změněna na multilink s možností mít nivomaty. Motory byly používány vesměs stejné, převodovky byly dvě, jedna manuální (M46, 4q+OD) a druhá automatická (AW71, 4q). 

780 vyjížděla na pneumatikách 205/60 r15 obutých na patnácti paprskových alu kolech Deseones o šířce 6“. Podobně jako 262C měla Corony, zde byly Deseones pouze pro 780. Nicméně později se prodávaly i s koly Multi-X, klasické pavučiny o palec větší šířce než Deseones a menším offsetu (20 versus 25mm). Muti-X se pravděpodobně prodávaly s turbomotorama, ale jisté to není. Nicméně zcela určitě nebyly k dostání od začátku produkce 780. Zajímavost na nás číhá v dobovém prospektu pro Japonský trh, kde je bertonka obutá do 15“ Siriusů, které byly k dostání pro ostatní Volva 700.

Interiér byl čalouněn kůží a obložen tvrdým dřevem. Sedadla byla ručně čalouněna jemnější kůží než bylo u Volva zvykem (také ale je dnes většinou v horším stavu než u ostatních Volv z té doby) a celkově měla jiný design. Zadní sedadla byla konstruovaná pro dvě osoby, každé místo s opěrkou hlavy, mezi nimi byla loketka. Přesto ale byla 780 oficiálně pětimístná a na nouzovém místě uprostřed byl nenavíjecí pás.

Velmi hezkým prvkem jsou páčky v „B“ sloupku na otevření kufru a víčka nádrže. 780 měla také speciální audio. Kazetové stereo rádio se čtyřmi reproduktory bylo navíc obohaceno o sedmipásmový grafický ekvalizér a zesilovač. Další ojedinělá výbava se Schovávala až pod ekvalizérem, a byl tím palubní počítač. Objevil se už v prvním roce výroby, ale zdaleka ho nemají všechny vozy. Pokud někdo zná palubní počítač v 850, jistě mu bude připadat poměrně povědomý, jen podivně umístěný. Jaké nabízel funkce jsem se ale nikde nedočetl. Z další výbavy lze zmínit elektricky ovládaná zrcátka, okna, střešní okno, sedačky a anténa rádia, tempomat, automatickou klimatizaci, alarm, ABS, airbag, centrální zamykání, zadní okno s výhřevem s automatickým vypínáním, zpětná vyhřívaná zrcátka, vyhřívané sedačky, tónovaná skla a další, standardnější prvky.

Co je zajímavé, samotné Volvo mlčí ohledně zrychlení a maximální rychlosti, většinou neuvádí ani hmotnost (1547 kg s PRV, turba byla o cirka 15 kilo těžší. Jeden prospekt uvádí 1433 kg s B230FT.). Už jen to ukazuje na zaměření auta jako pohodlného cestovního vozu bez nějakých sportovních ambicí. Nicméně nejvyšší rychlost by měla být lehce přes 210 km/h a zrychlení kolem 9 s na 100 km s pevným startem.

Také pokud jde o barvy, bylo v nabídce podstatně více možností jak u 262C. Nejdříve byla v nabídce černá, stříbrná metalická, modrá metalická a zlatá metalická. Rok poté byla paleta rozšířena o bílou, hnědou metalickou a bronzovou metalickou. Pouze v roce 1987 byla v nabídce červená pastelová a zároveň skončila stříbrná. A v ´88 přibyla červená metalická a změnil se odstín modré metalické. Interiér mohl být v kombinaci světlé šedé s černou, modré s černou či béžový a od roku 1990 i tmavě šedý.

Cena byla více jak 2x vyšší jak u standardní 760. Volvo tvrdí, že se celkově vyrobilo 8518 kusů. Některé zdroje tento počet navyšují o 697 kusů na základě některých informací z oficiální katalogu dílů Volva a zastoupení Volva v USA. Další zdroj, který tu níže rozepíši, mluví o skoro 9000 kusech, kdežto statistika motorů o 9081 kusech. Navíc prý ještě po ukončení výroby v roce 1991 bylo dodáno do USA dalších 140 kusů. Kde je pravda, netuším. Nicméně, co je zajímavé, v Evropě se začala 780 prodávat v průběhu roku 1985 (MY 1986), kdežto na hlavní trh, do USA, dorazila až na začátku podzimu ´86 (MY 1987). Podle originální příručky to vypadá, jako kdyby v prvním roce byl k mání pouze s naftovým motorem. To by vysvětlovalo, proč ji USA nemělo v nabídce, ale přijde mi to divné. 760 v tu dobu normálně vyjíždělo s PRV, takže by neměl být problém ho nabídnout i v USA. Vím, že chtěli mít u Volva V6 s přeplňováním, ale to nevyšlo. Nicméně si nemyslím, že by to mělo takovou prioritu, aby se celý rok model nenabízel na hlavním trhu…

Počty oficiálně prodaných kusů dle států (berte to spíš jako zajímavost, kde se vůbec 780 prodala a v jakém poměru):

USA                  5669

Itálie                 1384

Švédsko            515

Japonsko           416

Kanada              346

Francie              230

Belgie                122

Švýcarsko           79 

Nizozemí             46 

Španělsko          43 

Rakousko           34 

Portugalsko        22 

Norsko                14 

Dánsko               13 

Finsko                 10 

Thajsko                 5 

Statistika motorů vypadá následovně (zase berte pro zajímavost jako poměr nejpoužívanějších motorů):

B280F               3896

B230FT             2958

D24Tic               1081

B280E                 610

B200ET               371

B204GT              165                

Musím se také zmínit o speciální červeném voze čalouněný červenou kůží… ano, osobní vůz pana ředitele Pehra G. Gyllenhammara. Byl vyroben v roce 1985, přesto mu již pod kapotou trůní B230FT, který se dostal do nabídky asi až pro rok 1989. Z něho je i snímek s palubním počítačem.

     

Podle mě má přesně takto vypadat kupé od Volva. Nemá být sportovní, má být elegantní a komfortní. Nemělo by svým vzhledem namlouvat, že bude na okresce rychlejší jak BMW, nebo být nedej bože agresivní. Volvo si kupují lidé, kteří nemají neutuchající potřebu jezdit tak říkajíc jak prasata. Ano, 780 je pro mě nejhezčí Volvo vůbec.

Motory:

B280F, 1987-1991:

celohliníkový PRV V6, OHC 
Bosch LH-Jetronic
2849 ccm
Kompresní poměr 9,5:1
147 k při 5100 ot./min.
235 Nm při 3750 ot./min.

 

B280E 1987-1988:

celohliníkový PRV V6, OHC 
Bosch LH-Jetronic
EGR
2849 ccm
Kompresní poměr 10:1
156 k při 5250 ot./min.
245 Nm při 3200 ot./min.

B230FT:, 1989-1991

Redblock, r4, OHC, Turbo
Bosch LH-Jetronic
2316 ccm
Kompresní poměr 8,7:1
165 k při 4800 ot./min.
264 Nm při 3450 ot./min.

 

B230FT+ (někdy označováno jako B230FTX), 1989-1991:

Redblock, r4, OHC, Turbo
Bosch LH-Jetronic
2316 ccm
Kompresní poměr 8,7:1
175 k při 5400 ot./min.
253 Nm při 2900-4800 ot./min.

 

B200ET, 1987-1988 (pouze Italský trh):

Redblock, r4, OHC, Turbo
Bosch Motronic
1986 ccm
Kompresní poměr 8,5:1
155 k při 5500 ot./min.
245 Nm při 3500 ot./min.

B204FT, 1989-1991 (pouze pro Italský a Belgický trh:

Redblock, r4, DOHC, Turbo
Bosch LH-Jetronic
1986 ccm
Kompresní poměr 8,2:1
200 k při 5300 ot./min.
290 Nm při 2950 ot./min.

 

D24Tic, 1986-1991:

Vznětový r6, OHC, Turbo
2383 ccm
Kompresní poměr 23:1
116 k při 4800 ot./min.
235 Nm při 2400 ot./min.

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
13. října 2018, 11:58
0

Super, jako obvykle :-D
věděl bych o dvou na prodej, kdyby jsi měl zájem :-D jedna je v naftě :-(

reagovat
Nimrod
13. října 2018, 12:03
0

děkuju :-)
na bazoši jsou dvě, z toho jedna známýho (viděl jsem ji před 3 týdny na živo, ještě tam pár drobností je, ale vypadá moc pěkně) a třetí v naftě je tuším t6r, viď? :-) kdybych měl zbytečnýho 300 tisíc a volné místo v garáži, tak bych asi neodolal, ale jelikož ani jedno z toho nemám, tak naštěstí nemusím řešit takto zapeklitou situaci :-) spíš ale čekám na kamaráda, až dá jednu ze svých konečně dohromady a přihlásí na značky, abych se mohl projet

Irwinek
13. října 2018, 17:02
0

jojo, T6R http://www.t6r.cz/cs/volvo-bazar/volvo-780-coupe_i56. A je tam už dlouho, nafta do tohohle typu auta holt netáhne :-D Při poslední návštěvě tam byla ještě jedna " petrolejová ", ta prý je taky na prodej, ale cenu nevím.
taky je tam jako novinka tenhle brouček bertoňáček http://www.t6r.cz/cs/volvo-bazar/volvo-262c-bertone_i188 za 350 je dost dobrej :-D

Nimrod
13. října 2018, 17:23
0

auto s chromama nemůže být ve stříbrné barvě, to je prostě nesmysl :-) a nafta to zabíjí, přestože má u krabicářů značnou popularitu. ale jinak to nejsou špatný nabídky, jen mi u 780 chybí ekvalizér, ten byl tuším standardně

Irwinek
13. října 2018, 18:12
0

No přiznám se, že mít těch 300 litrů a koupit to, tak to rádio bude první, které půjde vymontovat do sklepa, pak repráky, protože origoše nicmoc, no a pak kola vím o hezčích:-D

Nimrod
13. října 2018, 18:22
0

kdyby tam byl jinej motor, tak ho tam necháš, protože ho stejně nebudeš mít potřebu pouštět při slunném nedělním odpoledni :-)
já bych tam ty polarisy nechal, nebo dal deseones. ty tam patří, jsou to podle mě nejhezčí 15" od volva a navíc by to bylo v orignál stavu

Irwinek
13. října 2018, 19:53
0

Asi ne, poslouchat motor je sice dobrý, ale správnej podkres kvalitní hudby je pro pohodovou plavbu krajinou lepší :-D
ne vždy je originál nejlepším řešením , rozhodně bych se jich nezbavoval, ale viděl jsem kupátko v červené s nádhernými momo s malým límcem a vypadalo to dokonale

Nimrod
13. října 2018, 19:55
0

užívali bychom si 780 každý trošku jinak :-)

Irwinek
13. října 2018, 20:08
0

Tak to má taky být :-D
mimochodem, co volvo a pininfarina :-D
a nakonec jedna podivnost

Nimrod
13. října 2018, 20:17
0

podivnost asi nebude originální prototyp 262c, ale jinak vypadá vlastně celkem zdařile. jinak i 780 má dosti podivný prototyp, má čumák z bushovky. takže tomu ani trošku nerozumím :-)

Ronoath
13. října 2018, 12:10
0

Perfektní článek. Doufal jsem, že poslední díl bude o 780...

Také souhlasím, že to je nejhezčí Volvo vůbec.

reagovat
Nimrod
13. října 2018, 17:24
0

děkuju, to zní jako že jsem úplně nezklamal :-)

Jimi
13. října 2018, 19:37
0

Pro mě nejhezčí klasické Volvo 80-tek...:D

reagovat