logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Nimrod Blog

Bertonky, 2. část: Volvo 262C

Druhá v pořadí je asi nejkontroverznější Bertonka, 262C.

Volvo 262C se představilo na autosalónu v Ženevě roku 1977 a domnívám se, že tehdy překvapilo mnohé. Prakticky nahradilo 262 GL, které se prodávalo pouze v USA. GL byla v podstatě 242 s čumákem řady 260 a PRV pod kapotou, ale Italka byla v mnohém jedinečná.

Zcela určitě nejprve zaujme designem, který je, řekněme, osobitý a začne se člověku líbit většinou až po delší době (a zcela jistě mnohým nikdy). Je to spojení Jana Wilsgaarda (Volvo řady 100, 200, 700 a mnohé další) s možná trošku překvapivě Sergiem Coggiolou (ne, u Bertoneho nepracoval), který má na svědomí úpravu, čili především nižší střechu pokrytou vinylem. Interiér by snad měl být stále zcela navrhnut ve Švédsku. Co je zajímavé, jako první prototyp posloužila 164, z které se stal tudor s následnou úpravou střechy a upraveným interiérem. Prototyp je ke shlédnutí v muzeu Volva v domovském Göteborgu. Druhý a poslední prototyp již byl na podvozku řady 260 a odpovídal produkčnímu vozu.

Výroba probíhala v podstatě tak, že k Bertonemu putovala v dílech 242 s čumákem a pohonným ústrojím z 260 a speciální interiér a v Turíně snížili o 60 mm střechu, upravili C sloupky (na kterých se usadila korunka na každé straně) a následně ji celou potáhli vinylem, upravili horní část dveří a smontovali dohromady. 262C má mnoho dílů shodných s klasickými dvojkami.

Interiér čalouněný kůží a obložený dřevem doznal oproti 260 značných změn. Jiné jsou sedačky, tapece dveří (také čalouněné kůží), stropnice, osvětlení, středová konzole a pochopitelně sloupky. Výbava byla poměrně bohatá. Klimatizace, posilovač, centrální zamykání, elektricky ovládaná zrcátka a okna, elektricky vysouvatelná anténa, vyhřívaná přední sedadla, rozmrazování zadního okna, LSD a později i tempomat. Bylo na výběr několik rádií včetně rádia s přehrávačem kazet.

Do standardní výbavy patřil i kompresor na nafouknutí kol, jelikož rezerva byla použita úzká a vyfouklá, protože pro ni nezbylo místo (které bylo standardně u dvojek za zadním kolem). Kola byla jinak z lehkých slitin o průměru 14“ s názvem Corona. Jde o model používaný výhradně na 262C, který má 25 paprsků a pokličky na zakrytí matic. Pneumatiky byly o rozměru 185/70.

Během výroby se postupně vylepšovalo a upravovalo (kliky dveří, víko kufru, nárazníky, přední a zadní světla, spojler předního nárazníku, úpravy v interiéru atd. Bylo toho poměrně hodně.), ale i postupně přibývaly barevné kombinace. První byla stříbrná s černou střechou a černým interiérem, po několika letech se v nabídce objevil i černý a modrý metalický lak, později zlatá metalíza s nugátovou barvou vinylu. Interiér později mohl být také v béžové barvě.

Pohonné ústrojí bylo shodné s 260, takže PRV V6 o objemu 2,7 (B27E) respektive 2,8 (B28A, B28E, B28F) litrů o výkonu 103 kW / 6000 ot./min, později až 114 kW / 5500 ot./min byl spojen s manuální nebo automatickou převodovkou. Vzadu byla tuhá náprava, kotouče na všech čtyřech kolech. Hmotnost se zastavila na 1425 kg, maximální rychlost činila 190 km/h a 100km/h tam bylo s pevným startem za 10,5 s při použití manuální převodovky.

Cena byla dvojnásobná oproti klasické 240, začínala v ‘77 na 14 500 USD a na konci výroby, v roce 1981, se vyhoupla dokonce na 19 550 USD, vyrobilo se pouze 6622 kusů. Přesto je to víc, než původně Volvo zamýšlelo. Údajně počítalo pouze s 800 prodanými kusy ročně.

Nedá mi, abych se nezmínil o voze samotného ředitele Volva, Pehra Gustafa Gyllenhammara. Jeho osobní vozy byly vždy červené a mnohdy měly i červený interiér. Přesně tak vypadala jeho speciální 262C, ale to nejzajímavější se skrývalo pod kapotou. Jedná se totiž pravděpodobně o jedinou 262C s B21ET, čili původním čtyřválcovým Redblokem z 240 Turbo. Tento Redblok byl dále upraven, má vyšší kompresní poměr, jinou vačkovou hřídel a další úpravy, díky kterým by mělo mít výkon kolem 180 koní. To je stejně, jako bylo v pozdějším 2,3 litrové 740 Turbo. Také se lišilo jinou maskou, která byla shodná s 240 Turbo, stejně tak kola Virgo.

Také se musím zmínit o úpravě 262 C u společnosti Solair, která udělala otevřenou verzi. Úprava byla požehnána zastoupením Volva v USA. Původně jich mělo vzniknout 50, ale realita byla podstatně nižší, pouhých 5 kusů. Jeden se nachází v muzeu ve Švédsku, druhý ve sbírce v Belgii, třetí byl zničen a čtvrtý a pátý by měly dělat radost soukromým majitelům a občas se podívat na světlo boží v Kanadě a Norsku. Údajně se jich nevyrobilo víc kvůli obavám o bezpečnost posádky při havárii.

Hezké “porovnání” 242 GT a 262C

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

0 reagovat
Skipper
7. 10. 2018, 11:28

Bočním profilem to trochu připomíná ponorku, ale možná právě proto se mi to moc líbí. Díky za článek!

1
Nimrod
7. 10. 2018, 12:34

dost se divím, že se tu líbí. já se přiznám, že hlavně boční profil mi přijde šíleně nevyvážený. s posledními světly shodnými s 240 se mi ale jinak libí, i ten interiér je vlastně celkem hezký tím, jak je lehce úchylný

0 reagovat
Ronoath
7. 10. 2018, 11:41

Nádherný vůz. Díky za článek a moc se těším na další!

0
Nimrod
7. 10. 2018, 12:35

to už bude poslední... ale skončí to v tom nejlepším :-)

0 reagovat
Irwinek
7. 10. 2018, 15:45

Mě se 262 C celkem líbí, každopádně je to auto, za kterým se každý otočí. Těžkopádný předek podtržený velkými světly by si jistě zasloužil trošku odlehčit, ale jinak ....
Jen mi trošku nesedí ta hmotnost - v několika publikacích se uvádí 1786 kg, což je, myslím, bližší pravdě, než Tvých 1425 kg.

Graig CHeetham ve své knize " Nejhorší auta světa " označil 262C jako Bertoneho kaňku ve světových návrzích. Věta : " sedadla tvořila neladící směs elegance Ikey a tradičního sofa " s dovětkem " nic hezkého " kterou autor publikace v r. 2005 hodnotí vůz vyráběný v letech 1977-81 ale dle mého shazuje spíš autora, než vozidlo samotné. Přirovnání ke kanceláři ale odpovídá. Sedadla jsou maximálně pohodlná, ovšem bez jakékoli snahy o nějakou boční podporu.

Další článek bude o 780 :-D a konec? zapátrej ještě :-D

0
Nimrod
7. 10. 2018, 16:02

proč ti to přijde bližší? 242 měla kolem 1250kg, jestli se nemýlím... oficiální brožura k 262c je volně na netu asi jen jedna a tam hmotnost chybí. z neoficiálních zdrojů je nejčastěji uváděno 1425-1450kg
tak ono to stejně jako 780 nemělo nejmenší snahu o sportovnost. lincoln continetal také asi neměl příkladné boční vedení těla :-) a zbytek je subjektivní. prostě ten interiér se hodně vymyká, jako celé auto. nemusí se nutně líbit, ale zaujme téměř vždy
tundru brát nebudu, nebyla sériová a navíc se mi ani trošku nelíbí :-) a nic jiného od bertoneho není, pokud vím, ne?

0
Irwinek
7. 10. 2018, 16:51

V encyklopedii automobilů od Rob de la Rive box je uváděno, že 262 C má oproti 242 snížené těžiště přidáním nějaké výztuhy ( nevím proč by tam byla, když auto není kabriolet, ale prý se s ním v té verzi počítalo, takže kdo ví ) a větší množství protihlukové izolace ( těch 500 kg rozdílu přičítám zčásti i tomu, že někdo uvádí suchou, někdo pohotovostní hmotnost )
zajímavé je, že podle p. Patery ( AUTA5P.eu ) je 262C pokračováním nikoli řady 242, nýbrž řady 26X, kde 262 byl Tudor ( 262C je jeho přímým následníkem ), sedan 264, a kombi 265. Tudor má tedy taky uváděnou hmotnost 1430, takže pokud tam skutečně není nějaká ta výztuha, tak nevím. Ale jinak má CHeetham ty údaje většinou správné :-(
jasně, volvo té doby se má plavně vznášet, nikoli se zběsile řítit :-D mimochodem, ta křesla jsou v kancelářské podobě úžasná a neskutečně pohodlná. v souvislosti s nimi mne taky napadá, zda i ta neměla svůj podíl na váze ( jiná konstrukce ?)
já nevím, zkoušel jsem Tě :-D mám raději pininfarinu :-D

Volvo 262 GL, Švédsko 1976
Dvoudveřový čtyř až pětimístný vůz, motor vpředu a pohon zadních kol. Vidlicový šestiválec V6 s rozvodem OHC, objem 2664 cm³, vrtání 88 mm a zdvih 73 mm, komprese 8,7, vstřikování, výkon 103 kW (140 koní) při 6000 ot/min, točivý moment 208 Nm při 3000 ot/min. Třístupňová automatická převodovka Borg Warner, rozvor 2640 mm, vnější rozměry 4878x1707x1435 mm, hmotnost 1430 kg, maximální rychlost 175 km/h, zrychlení na stovku za 13,0 s.
Řada Volvo 260 se vyráběla od roku 1974. Skládala se z tudoru 262, sedanu 264, kombi 265 a roku 1977 uvedeného kupé 262 C. Vozy byly poháněny motorem PRV 2.7 s výkonem 125 k (s karburátorem) a 140 k (se vstřikováním). V roce 1980 byl zaveden větší motor V6 2849 cm³.
Tudor byl vyráběn v letech 1975 až 1977 ve verzích 242 DL a GL, celkem postavili pouze 3329 vozů. Na snímku je vůz v provedení pro USA, evropská verze měla obdélníkové světlomety. S nástupem kupé 262 C v roce 1977 byl dvoudveřový tudor stažen z nabídky firmy Volvo.

0
Irwinek
7. 10. 2018, 16:55

Nějak jsem se v tom zamotal :-D ale Ty mi rozumíš a ostatní to alespoň donutí se pořádně rozhlédnout :-D

kdepak se mi to vrátí :-D

0
Nimrod
7. 10. 2018, 17:20

z tou výztuhou je to zajímavé, ale fakt jsem o ní nikde jinde nečetl. 780 má 1500kg a to sedmičky byly o fous těžší jak dvojky... nevím
jo, 262gl je nádherná a líbí se míc jak bertonka. je to smutný, ale je to tak. nu což, žít před 40 lety za louží a mít na ni, ušetřil bych :-) nicméně že byla i další verze "dl" jsem netušil. rozdíl bude asi v systému přípravy paliva

0 reagovat
Irwinek
7. 10. 2018, 17:02

mimochodem, tu lego verzi jsi viděl?

0
Nimrod
7. 10. 2018, 17:23

lego verze mi unikla :-) ale chybí ji corony, mně se hrozně líbí. mimochodem já furt čekám, kdo mi tu zprdne jak psa, že v prvním roce nebo jak dlouho se corony nedávaly, protože ještě nebyly na světě. ono těch detailů za těch pár let výroby se měnilo hrozně moc a nechtěl jsem to vypisovat, protože by hrozilo, že by to po mě někdo mohl i číst...

0
Irwinek
7. 10. 2018, 18:37

jo, odpovídá to spíš diskům ze 7XX, ale zase na druhou stranu - je to jen hračka :-D překvapila mne řada lego volvo

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte