logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Frankie Blog

Bahrajn, svět kousek od nás, a co auta?

Bahrajn, možná trochu kousek exotiky, jak místem, lidmi, tak i autičkářsky?

V Bahrajn jsem byl letos v létě letecky z Vídně přes Istanbul. Byl jsem tam pracovně, ale i nějaký volný čas zbyl, tak se člověk kousek rozhlédnul, hlavně v jeho hlavním městě Manama.

Něco málo o Bahrajn. Je to ostrovní království (emirát) mezi Saudskou Arabií a Qatar, velmi malé království. Vlastně větší ostrov přírodní a spoustu menších přírodních či umělých ostrůvků v Perském zálivu. Je bohatý na ropu, ta prý jediná teče ze země, voda ne, tu filtrují z moře. Tím pádem je na něm několik rafinérií, energie je levná. Já byl v jedné z největších továren na výrobu hliníku, firma Alba. Jen pro představu, vyrábí 1,6 miliónů tun hliníku ročně, který dodává do sléváren hliníku po celém světě, většinou se jedná o automotive. Měnou tam je Bahrajnský Dinár (BID), cca 55 Kč za 1 BID. Platby kartou všude běžné. Jazyk pro komunikaci angličtina, všechny nápisy jsou Arabsky a Anglicky.

Bahrajn je na arabské poměry velmi liberální. Na ostrově je americká vojenská základna, flotila, díky tomu tam fungují bary s prodejem točeného piva a dalšího alkoholu, restaurace s alkoholem na plážích a mimo jiné i vykřičené domy. Bary jsem navštívil, ty domy ne. Pro představu, cena piva od cca 180 Kč po 300 Kč, ty jsem dal v jedné restauraci za třetinku Hainekenu. Na ulicích potkáte lidí všech ras, Araby, Peršany, Asiaty, Indy, Černochy, Bělochy, přišlo mi, že to tam nikdo neřeší. Jsou vidět ženy zahalené, ale i tak jak jsme zvyklí u nás v Evropě. Často i řídí, což v arabském světě není stále běžné.

Byl jsem tam v srpnu a to byl tedy hyc pro nás absolutně nezvyklý. Přes den 45°C ve stínu, v noci kolem 33°C. Přes den se po ulicích nikdo nepohyboval pěšky, až na blázna jako já. Vše bylo rozpálené, například laviček vedle fabriky se nedalo skoro ani dotknout. Po setmění, které přicházelo velmi brzo, v srpnu kolem 18 hodiny, se trochu ochladilo, ale zas stoupla vlhkost až  skoro ke 100%. Z kohoutku teče studená voda jen chvíli, poté už jen teplá. Bez klimy se tam nedá fungovat nikde, v autech, v obchodech, v hotelích, v továrnách, prostě skoro nikde. Úsměvná tam přijdou doporučení běžná u nás, dejte klimu jen tak, aby chladila o max. 5°C oproti venkovní teplotě. No dovedete si představit mít klimu nastavenou na 40°C?  Já ne, a ani oni ne, jede jim vždy na plno. Práce venku se děje převážně po setmění. Samotná Manama je hlavně městem mrakodrapů, řady silnic a promenád kolem moře.

A teď k autům. Jezdí se tam vpravo, jak u nás, a celkově je doprava velmi podobná. Kapacitní průtahy jsou víceproudé, značky a semafory jak u nás. Ve špičce je docela zácpa, mimo špičku je doprava běžná městská. Autičkářsky si tam člověk asi nic neužije, není kde, kde není kopec, není serpentina. Snad jen někde v dunách, ale to jsme nebyli. My tam byli jen krátce a využívali jsme hlavně Uber, ten fungoval perfektně a byl levnější jak u nás.

Největším rozdílem oproti Evropě je vozový park. Na Bahrajn jsem viděl prodejny všech běžných značek co u nás a to i VW, Škoda, ale jejich aut, podobně jak dalších evropských značek vč. prémiových tam bylo vidět minimum. Bahrajn je už součástí Asie, a její vliv mezi auty je velmi silný. Nejčastěji jsem viděl Toyoty, následně Nissany a Hondy. Časté byly i Mitsubishi, ale od nich převážně pick-up. No a nechyběly ani auta z Jižní Korei, Číny. Druhý velký rozdíl oproti Evropě je v tom, že tam jezdí typy a provedení v Evropě již nezvyklá. Stále převládají sedany, jako Camry, Accord, Maxima, Sonata, ale i sedan verze malých aut jako Civic, Jazz, Sunny, Yaris. SUV jsou vidět jen občas. Časté jsou k vidění pick-upy, ale nejsou v terénních zvednutých verzích, jsou docela nízké s ohledem na provoz po asfaltkách. Většinou se jedná o auta z fabrik. Nová auta tam mají energetické štítky, zvláštností je, že je často majitelé nechávají přilepené na oknech. Další zvláštností je, že na sedadlech mají docela často igelit.

Bahrajn je tedy země nám v něčem docela podobná, ale co se týče aut, vozového parku hodně jiná. Jaký mám z ní dojem? Bylo zajímavé ji poznat, má hlavně hezké stavby, jak mrakodrapy, tak i mešity či starobylé tvrze. Má i moře, ale koupat se v něm moc nedalo, bylo jak v termálech. Na dovolenou bych tam už asi nejel, stačily ty tři dny. A žít bych tam vyloženě nechtěl. Po návratu jsem se těšil na naší zeleň, les, hory. Jo a jezdí se tam F1, ale to tady asi všichni ví.

Pokud se chcete podívat na více fotek než je v galerií, tak jsou zde:

https://www.rajce.idnes.cz/frankierl/album/bahrain-2023

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

Sato
19. 11. 2023, 13:41 1 reagovat

Díky, zaujimave nahliadnutie do iného sveta. 45C je už pomerne sila pre našinca, zažil som to v nevade a na slnku to na nejaké dlhé vychádzky fakt nie je.

Moctezuma
25. 11. 2023, 18:13 1 reagovat

Zdravím z Kuvajtu a díky za článek.

Energetické štítky ze zadního levého okna nesundávají, bo jsou líní, jako ve všem.. Jezdí tu nové LC300 a jiné auta a polovina jich ty nálepky má.. Na zadních a předních sedačkách skáčou děcka, které Airbag při nehodě zabije během milisekundy. Všude neskutečné vedro, kdy v srpnu 3 týdny po sobě neklesla i noční teplota pod 40 stupňů. Přes den 53 bez problému.. Buď rád, že jsi tam byl pár dnů, já tu jsem už půl roku :)

Btw, zajímavé. V Kuvajtu 1/2 aut jsou z USA. Stále tu dost jezdí staré a nesmrtelné Ford Crown Victoria/ Mercury Marauder. Potom samé GM, Dodge, Chrysler, Ford. RR tu moc nejezdí, ale Bentley dost. Také je překvapením, že tu jezdí dost Maserati. V Maserati vidím jezdit jen ženy. Na odtahovkách nejvíce vidím BMW, Mercedes a Range Rover. Tyhle značky tu zdejší podmínky moc nedávají.

Přidávám fotku z letního zpravodajství..


Lehitraot

Sato
26. 11. 2023, 15:31 0

Niekde som raz pocul ze interiery chladia na neznesitelnych 18C, je to tak fakt?

Moctezuma
26. 11. 2023, 19:26 3

Bohužel, je to tak. Kvůli toho jsem přestal chodit do pár obchodů s potravinama... Aby venku bylo 53 a pak jsem vlezl do "Sultanu", kde je 17 st...

Když jdu v letním pekle do práce, tak sjedu do podzemky, kde mám auto. Z místnosti, kde jsou výtahy a která je klimatizovaná, na 3 sekundy otevřu dveře do garáže a rychle nastartuju auto na dálku. Čekám 3-5 min, až se auto vychladí, otevřu dveře a utíkám v tom zkurveném vedru do auta za neustálého píčovaní.

V autě chladím na 22-24. Reálně je v autě ale větší teplo, bo v kolonách není šance, aby se auto uchladilo, ještě když je černé... Baterka umře vždy po půl roce...

Smutné je pozorovat, když se na cestě někomu v 50 pokazí auto...

Když je to nový LC300 a uvnitř Kuvajťan, tak všichni zastaví a snaží se mu pomoct.

Když je to 20 let stará Toyota Camry, tak se nikdo ani neobtěžuje zastavit či pomoct..

Jednou jsem takhle jel z oběda a viděl právě tu Toyotu a nějakého arabáče v odstavném pruhu. Neměl jsem šanci zastavit, bo jsem byl moc v levém pruhu a on v odstavném...

Tak jsem si dal kolečko a po 15 min byl zpět a zastavil jsem. Za tu dobu projelo stovky aut... Egypťan. Totálně dehydrovaný. Vzal jsem ho do auta, nastavil chlazení na 17 stupnu a dal mu vodu. Hlavu strčil do výduchů a pravil šukran šukran... Anglicky ani slovo, ale Google to zachránil. Odvezl jsem ho do servisu, odkuď si objednal odvoz...



Sato
26. 11. 2023, 23:50 0

To je fakt drsny pribeh, akoze "miestni" asi nieco znesu ale mna by asi odviezly rovno do krematoria. Su caste pripady obeti z tepla??
Max som zazil bolo 121F v Udoli smrti, cize 49C, teda podla teplomeru v aute. Samozrejme ako spravni turisti sme v tom peaku vyliezly z auta a sli peso do "puste" (na par minut:D ) Nieco neskutocne, ako stat pod obrym zapnuy fenom. Cim viac fukalo tym to bolo horisie. Uz je to par rokov dozadu, ale pamatam si ako ma hned napadlo ze ak sa mi tu nieco stane tak to neprezijem :D

Frankie
27. 11. 2023, 20:51 0

Jak jsme došli na apartmán, tak hned dali klimu naplno. V autech, obchodech atd. to je podobně. Ale oni jsou i jinak zvyklí, jinak se oblékají, vše dlouhé, ale tenké. A přišlo mi, že málo pijou. Ve fabrice nám nabídli malý hrníček teplého, sladkého černého čaje.
Pro mě by to tam k životu nebylo. Vedro, bez kopců, bez zeleně.

RRRampapapa
29. 11. 2023, 11:43 0 reagovat

Nějak mi to hlava nebere, ale to jsou v těch teplotách schopni jezdit s igelitem na sedačkách ?

Frankie
29. 11. 2023, 12:25 0

Asi jo, netuším. Naštěstí ve všech povozech od Uber, které nás vozily nebyly igelitky, ani jednou.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte