načítám data...

Jak vítězně překonat bahno, písek, hory, kameny, řečiště, duny a mnohé další? No s Crossoverem přece!

24. ledna 2018, 21:50 7 komentářů Autíčkový Jelen

Patří mezi vaše touhy vyhrát jeden z nejtěžších a nejslavnějších automobilových závodů na světě? Pokud ano, tak k tomu potřebujete pořádný kus techniky!

Adam  Jelínek: Jak vítězně překonat bahno, písek, hory, kameny, řečiště, duny a mnohé další? No s Crossoverem přece!

Dakar je právem označován za jeden z nejtěžších automobilových závodů na světě, a to, že se v minulosti přestěhoval z Afriky na území Jižní Ameriky na tom nic nezměnilo. Pokud je nějaký závod, který pořádně vyzkouší vaše nervy, trpělivost a odhodlání, tak je to právě Dakar. Nejen lidé, ale i technika tady dostávají neskutečně zabrat. Na jezdce a jejich vozy tento rok čekalo 14 etap o celkové délce okolo 9000km, a to vše v náročném terénu, tvořený dunami, řečišti, bahnem a kamenitým a skalnatým povrchem. Při svých závodnických toulkách nakonec navštívily posádky 3 země, a to Peru, Bolívii a Argentinu. Je tedy jasné, že soutěžní vozy nebudou žádná ořezávátka na nákupy, nebo jen silniční vozidla s výrazným bodykitem. A to zvlášť ne ty, kterým má patřit cena nejvyšší. Co ale potřebujete za stroj, když chcete ukojit svoji neskonalou chuť na vítězství?

Chytrým prvním krokem by bylo rozhodně obrátit se na značku Peugeot, má na svém kontě totiž již 5 (po letošku už 6) vítězství v této slavné soutěži. A i přestože celé jméno jejich speciálu je Peugeot 3008 DKR Maxi, tak nemá se standartním modelem 3008, kterým by vaše sousedka klidně mohla jezdit na nákupy, snad kromě tvaru předních a zadních světel či přední masky vůbec nic společného (tak aby se neřeklo).

Hlavní změnou pro letošní rok je výrazné zvětšení rozchodu kol, a to o 10 cm na každé straně vozu. Dohromady to tedy dává 20 cm a celkovou šířku auta to posunuje na 2,4 m (to při délce 4,3 m a výšce 1,8m), což přispělo k zvýšení stability na rychlejších etapách. Slovy Sebastiana Loeba: Auto pro tento rok je mnohem stabilnější. “ Ano, ve velmi úzkých a technických pasážích působí trochu více neotesaně, ale co se stability a jizdních vlastností týče, je to velký skok kupředu. Auto si tolik nesedá na stranu a tím pádem máte větší jistotu při zatáčení. Řekl bych, že nejsilnější stránkou 3008 je to, že se dostane prakticky kamkoliv. Sice není tolik agilní na Rally-style částech, to je spíše teritorium čtyřkolek. Výhodou našeho auta ale je, že se dokáže poprat se vším, hlavně s dunami.“

Teď si možná někteří nezasvěcení říkají, jak je možné, že by toto monstrum nebyla čtyřkolka? Nebo co to autora popadlo? Ne, i přestože tyto auta čeká jeden z nejtěžších terénních závodů na světě, tak jsou to jenom zadokolky. Blbost? Ani náhodou. Pohon pouze dvou kol znamená v pravidlech Dakaru mnoho výhod. Těmi hlavními jsou nižší minimální povolená hmotnost, méně pohyblivých, tedy potenciálně choulostivých součástek a hlavně ovládání tlaku v pneumatikách z kabiny, větší pneumatiky a větší zdvih tlumičů, který tady dosahuje 46cm! Důkazem toho, že to funguje budiž právě Peugeot nebo Mini, které tento rok už na to nemělo nervy, a po vzoru Peugeotu přidalo ke svým 4WD speciálům i 2WD buggyny.

Všechno je to připevněno pomocí dvojitých ramen, pružin, stabilizátorů a i dvojitých tlumičů na ocelový trubkový rám. Ani na karbon se nezapomnělo, je z něj vyrobená celá karoserie klínového tvaru, a to od stupaček až po nádech na střeše. Ten vede k nejdůležitější části celého auta, k motoru.  Tím je doprostřed posazený 3.0 V6 Diesel s dvěma turby, 4 ventily na válec a rozevřením válců 60 stupňů. Aby byl zajištěn sportovní duch a vše bylo fair-play, tak je zde navíc malý, 38 mm restriktor sání. Výsledné hodnoty jsou 340 koní a 800Nm, které jsou skrze 6 stupňovou sekvenční převodovku posílány pouze na zadní kola (mimochodem každé je vyřezané z jednoho celistvého bloku hořčíku, 17 palců ráfek, 37 i s pneumatikou). Nehledě na terén se „Pug“ dokáže dostat až na hranici 124mph, respektive 200km/h. K zpomalení slouží ventilované disky o velikosti 355 mm v každém rohu. Horko, rychlost a překonávání náročného terénu je samozřejmě vykoupeno vysokou spotřebou, takže pro jistotu si s sebou veze i 400 l nádrž, uloženou samozřejmě uprostřed pro co nejlepší rozložení hmotnosti.

Při přesunu na své vnitřní pracoviště si všimnete všude odhaleného karbonu, kterému dělá společnost mnoho displejů, přepínačů a různé knoflíky celkově. Přívětivě tady vypadá snad jen Alcantarou potažený volant. Usaďte se tedy do nenastavitelných karbonových skořepin a rozhlédněte se před sebe. Při závodění není čas na zbytečnosti, a tak zde celkově najdete 3 displeje, ten přímo před vámi ukazuje nejdůležitější údaje jako zvolený převod, nebo rychlost, jakou se řítíte dunami. Další displeje slouží k monitorování tlaku v pneumatikách atd. Napravo od vás jsou hned po ruce dvě vysoké páky. Ty slouží k ovládání sekvenční převodovky a ruční brzdy. Celé to působí velmi spartánským dojmem. Peugeot však ani při navrhování závodního speciálu nezapomněl na zkušenosti z výroby osobních vozidel, a tak potřebu něco někam odložit krásně uspokojí síťka ve dveřích, a to jak u řidiče, tak i u spolujezdce. A pak, že závodní auta nejsou praktická.

Mezi další výbavu patří 2 rezervy, každá schovaná po stranách auta ve speciálních „úschovnách“ a kufřík s nářadím na případné opravy.

Bohužel rokem 2018 končí účast vozů Peugeot na Dakaru, povedlo se jim zde za svoje krátké novodobé působení získat tři vítězství a jak již naznačovalo oficiální prohlášení z dřívějška, je pro ně na čase skončit. Tak aspoň, že to ukončili krásným vítězstvím i při své poslední účasti. Teď, když se však budou inženýři divize Peugeotsport nudit, mohli by se třeba pustit do nějaké jiné odnože motosportu. A třeba se ještě v budoucnu vrátí zpět do Dakaru, a budou pokračovat směrem k získání už 7. vítězství.

A nakonec slova Carlos Sainze, letošního vítěze: ”It might be the 2  nd  time, but it feels like never before.”

P.S. Pro pohlazení očí doporučuji skouknout tyto dvě parádní galerie: https://www.theguardian.com/sport/gallery/2018/jan/21/dakar-rally-2018-stages-seven-to-14-in-pictures

https://www.theatlantic.com/photo/2018/01/photos-from-the-2018-dakar-rally/550814/

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
25. ledna 2018, 18:12
0

pěkné, tohle mám rád. dík :-) je to mu tak 3 roky zpátky, kdy bylo na tytrubko video s mini pro dakar a prolejzali tam závodní auto. nenašel by někdo link? mně se to nedaří...

reagovat
Autíčkový Jelen
25. ledna 2018, 21:14
0

Díky. O existenci takového videa bohužel nevím, takže nepomůžu. O Mini jsem ale aspoň četl podrobně v časopisu.

Safa
25. ledna 2018, 21:21
0

Tohle? :o)

Nimrod
26. ledna 2018, 05:19
0

děkuju, ale mám na mysli ještě nějaký jiný. oblejzali tam auto a tuším že někdo od mini k tomu dělal komentář. hledal jsem to asi před rokem a neúspěšně. vím, že jsem tehdá celkem sledoval kanály red bullu a monster energy, tak jsem to hledal převážně tam, ale nenašel

PepaSFI
27. ledna 2018, 16:58
0

Měl jsem možnost vidět auta Tomáše Ouředníčka, předchozí Hummer i současný Ford a ikdyž jsem se kdysi pohyboval coby pořadatel kolem rally, tohle je opravdu něco jiného. Nemá to se sériovým vůbec nic společného. Jestli se nemýlím, ten Hummer měl ze sériového tuším přední sklo, přední masku s hlavníma světlama a myslím ještě zrcátka. Jinak to je rám z trubek, v něm hnací komponenty které opět nejsou sériové, motor v tom byl Toyota a na tom celém je z laminátu udělaná karoserie která se tvarově tak nějak podobá auto podle kterého se to jmenuje. Děsivě tvrdé pérování, stísněná kabina, do toho na Dakaru vražedné teploty, prach, prostě šílený. Ten Ford je to samý, akorát že lidi tady si občas myslí že Ouředníček jezdí do práce závodním autem. On má totiž ještě reklamní auto, sériový F-150 polepený stejnýma reklamama jako ten speciál. Abych to vysvětlil, Ouředníček má firmu ve Velkém Meziříčí hned vedle obchoďáku kam jezdím nakupovat a to auto se tam vyskytuje. Ale i to závodní bývá vidět, zkušební jízdy dělá tady po okolí na cestách mezi vesnicema. Doufám že se zadaří dát s ním řeč až bude nějaká příležitost. Je to super vypravěč a rád a ochotně vysvětlí a ukáže cokoliv. Ostatně je to vidět na jejich webu www.southracing.cz tam se mrkněte, je tam úplně všecko.

reagovat
Safa
27. ledna 2018, 17:42
0

Tomáš Ouředníček je hlavně bojovník. Za letošní Dakar pro něj palec nahoru, že to nezabalil a bojoval až do cíle. Frajer!