logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Alpský vůdce Ötzi

Trochu jsem si tu Škodu Yeti přejmenoval. Nemyslím si totiž, že musí nutně nosit jméno někoho, koho nikdy nikdo neviděl a navíc s údajnou disproporcí mezi velikostí chodidel a zbytku těla.

Můj stříbrný Ötzi totiž vůbec takový není. Je to pravý horský vůdce. Nemá na sobě nic jiného než co nutně potřebuje a protože podcenil počasí a myslel si, že mu stačí jen pohon jedné nápravy zůstal chudák na věky uvězněný v alpském ledovci.  No, nakonec jsem ho tam teda nenechal a přivezl z Alp zpět domů do tepla, do nížiny.

Ötzi už testoval kde kdo. I naše velectěná redakce. Kde kdo ho i chválil. Dokonce i nějaký britský pisálek. Jmenoval se Clarkson nebo tak nějak, nešetřil chválou a to si britové typicky ze Škodovek utahují. Už to tak vypadá, že jim k smíchu nakonec zůstanou jen ty Morrisy Marina a Austiny Allegro s hranatým volantem. No nic, ať nečtete jen samé kecy, pojďme se podívat jak jezdí, ten Ötzi.

Je to docela velký kamarád, má rád děti, je poslušný, vytrvalý a hlavně mu stačí jen menší hrst granulí denně. Představte si pana Humla z Macha a Šebestové, hu, hu. No, takhle se asi auto samozřejmě netestuje, ale myslím že „kamarádskost“ auta je jedna z nejdůležitějších vlastností. Platí to jak u charakterních sporťáků, tak i u běžných tahacích „mul“ jakou je právě Ötzi. Jeli jsme spolu už mnohokrát a dá se říct, že tento konkrétní kousek co vidíte na fotkách jsem si sám zajel od nového. Naposledy jsme jeli v létě pracovně do Grenoblu a projeli fantastickou část švýcarských a francouzských Alp. Silnice z Churu do Brigu vede totiž přes Oberalppass a dále přes 2451 m vysoký Furkapass. Pak začne klesat do hlubokého údolí kantonu Wallis. Ötzi sice asi není ideální auto které byste si vybrali na zdolání jedné z nejfantastictějších okresek Evropy, nicméně není to s ním taková nuda jak si asi myslíte. Krom toho, že Ötzi je alpský muž, možná i vůdce kmene jak tvrdí v informačním centru jeho vlastního muzea, je to i svým způsobem robot transformers. Teda transformers, který umí být vším možným, jen neumí měnit barvu a tvar hranatého teréňáku. Cestou zpět jsem jel serpentiny na Furkapass a za mnou seděl černý nedočkavý Golf TSI. Nechal jsem ho na rovince předjet, ale pak jsem se ho až nahoru držel jako klíště. Bylo jasné že se Golfík snažil co mohl dle pohledů na naklánějící se karoserii, ale můj hranatý horal se držel stále v závěsu. Chvíli mě to vrtalo hlavou, ale pak jsem si to celé uvědomil. Ötzi je prostě transformers. Buď je z něj sportovní hatch, pohodlný kombík a nebo dokonce nefalšovaný tereňák.

Dvoulitrový turbodiesel už žádný transformers není. Chová se asi jako pravý neolitický Ötzi. Nenáročný a když má dost potravy na cestu alpskými průsmyky – zkrátka jde a jde kupředu. Nic zásadního se od něj očekávat nedá, což se ale nedá říct o podvozku. Ten je naopak brilantní a má mnoho tváří. Na standartních vysokoprofilových gumách je velmi pohodlný, ale zároveň jistý a tím pádem se dá projíždět zatáčky poměrně slušnými rychlostmi. Minimálně takovými, kdy už bych si v Triumphu vybíral kterou část škarpy navštívím. V Ötzi si v těchto rychlostech můžu kliďánko ladit rádio. Zásadní nevýhodou je pohon přední nápravy bez samosvorného diferenciálu. Tady se prostě všude šetří a pak to vypadá tak, že ve vracáku při výjezdu na dvojku zoufale protočíte vnitřní kolo pod náhlým přílivem turbodieslového točivého momentu. A nebo necháte Esp zapnuté a ono Vám nedovolí ze zatáčky akcelerovat ven, tak jak by bylo potřeba. Při výjezdu na Furkapass se tato nevýhoda zdála jako naprosto zásadní a klíčová, nicméně majitel Golfu TSI měl předemnou ten samý problém, jinak by mě býval logicky ujel.

Nejvíc jsem si ale v Ötzim užil výjezd na Oberalppass, přímo k pramenům Rýna. Předemnou jel sympatický pár ve Fiatu 850 Sport Spider a já si stáhl pořádně řidičovo okénko abych si poslechl to krásné vrčení malobjemového italského čtyřválce. Najednou nebyl slyšet žádný dieslový klapot a já si připadal, že jsem to já a Ötzi co zpíváme cestou nahoru tu krásnou árii nerezových výfuků. Příjemný sluchový klam a vlastně bod zlomu, kdy jsme se spolu nadobro skamarádili.

Na závěr je potřeba asi říct to, co byste se normálně měli dočíst v každém silničním testu. Ötzi v základní výbavě s dvoulitrem 81kw 2WD je extrémní chudobka. Mě tohle nevadí. Myslím, že ve Škodě používají pro toto auto daleko trvanlivější plasty než lecjaká konkurence. Díky tomu můžou vaše děti svinit v Ötzim cukrovou vatou, čokoládou, zmrzlinou, prostě vším co by vám normálně být to v Passatu nahánělo noční můry. Interiér by se pak de-fakto mohl vystříkat wapkou, nechal vysušit a pak by byl zase jako nový. Sedí se v něm dobře, klimatizace chladí a světla svítí. Co mě ale naštvalo jsou stěrače a rádio. Pokud chcete na pumpě omýt okno od mušek, musíte vyklopit stěrače a tady vám jejich ramínka přímo narazí na lakovaný roh kapoty. Tohle je neodpustitelná chyba. A základní rádio „Blues“ se naposledy snad ještě montovalo do „tisíckrát vylepšené Felicie“ na samém konci devadestátých let. Zvuk ovládáte kolečkem, ale stanice už mají své předvolby – jaký to pokrok. Myslím že tady Škoda šetří už přehnaně, ale jinak si nedovedu představit lepší nové přibližovadlo za čtyřista tisíc.  A když jsem u toho přibližovadla. S Ötzim jsme najeli v kuse jedenáct set kilometrů zpět z Grenoblu a vylezl jsem živý jako rybička.  Pro mě osobně je to nejlepší poválečná Škodovka od dob Felicie Super.  Skamarádil jsem se s ní rychleji a lépe než s dvojkovým Superbem se kterým také celkem často jezdím.

Minulý týden mi ale přivezli nového Yetiho. Měl jsem k dispozici už pořádně vybavenou verzi, která už díky vyspělému Haldexu ve sněhu a ledu jen tak nezůstane viset. Ale se stejnou motorizací, která ani nenadchne, ani neurazí. Má ale lepší šestistupňovou převodovku a hlavně díky pohonu všech kol bych si za tuhle věc připlatil. Bohužel, sníh ze silnic už dávno zmizel, ale pan Krab si přeci jenom našel pěkné hladké pole, na kterém si trochu povyzkoušel jak ten haldex funguje. K velkému překvapení, se najednou z nedotáčivé, typické Škodovky stává příjemný stroj, co lze řídit v zatáčce plynem. Skvělé. Výbava je stále tou stejnou chudobkou o které jsem psal v předchozím odstavci a cena vzrostla do nebezpečného teritoria malých SUV, které již nevypadají vevnitř jako chudobky. V tomhle to má tenhle fajnový neolitický bojovník docela těžké. Já bych si ho ale stejně vybral. Nakonec Defender se taky vyráběl pořád stejný víc jak 60 let, tak co? Škoda, že Škoda trpí stihomamem faceliftů přesně podle kalendáře a ten aktuální předek vypadá přesně tak, jako kdybych si svůj starší Ötzi naboural a v servisu se zjistilo, že původní díly už nejdou sehnat. Takže by se pak ten předek holt musel poskládat z toho co bylo ve skladu k modelům Fabia, Rapid a Oktávia.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

Franz Kafka
26. 2. 2017, 15:22 0 reagovat

Vidím to stejně, také se mě ta první designová verze na Škodu odvážná varianta líbí více. Nicméně si to pospal docela zdařile a podařilo se ti vystihnout právě i ty plusy, co v tom ty lidé vidí. Jinak s tou novou haldexkou co si dostal bude případný další Grenoble ještě zábavnější. Když to Clarkson chválil tak jsem tomu docela dlouho nemohl věřit, ale nakonec nezůstal sám. U toho Yetiho snad kromě stupidního názvu konečně dokázali snoubit "originální" řešení a kvalitní provedení škoda(Škoda) že takhle nedělají všechna auta.

Nezn.uživatel
26. 2. 2017, 16:10 0 reagovat

Strasne hezky pises. I blog o uplne obycejnym aute je v tvym podani ohromne zabavnej a je radost si ho precist. Za normalnich okolnosti bych si o Yetim cetl tak maximalne z nudy, ale v tvem podani se mi to moc libi.
K autu samotnemu. V praci ho mame taky a taky jak pred faceliftem, tak po nem. Mne se naopak libi vic ta verze po faceliftu. Nevim, cim to je, ale mne osobne to auto nejak neoslovilo. Vubec nedokazu rict, proc. Vypada dobre zvenku i zevnitr a v zasade na nem neni nic spatne, jen podvozek je na muj vkus na SUV moc tvrdej. To je asi jedina vec, ktera by mi na tom aute vadila a presto si k nemu nejak nedokazu najit cestu.

krab
26. 2. 2017, 20:16 0

Knightrider, díky moc!
To je takový další pokus o tom zkusit zase jiný žánr. Auto pro běžné účely a jestli se o něm dá něco vymyslet :)

To, že tě Yeti neoslovilo, to tak prostě je. jeden rád steak krvavý, jiný propečený. Tím bych se netrápil. Mě právě zrovna Yeti s velkým podivem právě zajímavě vystupuje z běžné šedi segmentu a rád s ním jezdím. Zrovna jako s pár dalšími auty "obyčejné kategorie". A je pravda, že existuje celá řada zase i dražších aut, o kterých bych ani psát nechtěl, protože chybí téma a záminka proč to udělat :) ...

Příští víkend určitě zase bude změna tématu a přijde na řadu něco tématicky jinýho. Je to ale pro mě moc fajn, když píšeš, že tě to bavilo číst. Takže experiment asi vyšel dobře :-D

Nezn.uživatel
26. 2. 2017, 20:41 0

Experiment vysel vyborne. ;-) Kdyz uz si koupim nejakej casopis o autech, tak kvuli nejakym konkretnim clankum uvnitr a auta, jako je tohle, preskakuju a neresim, ale u tebe jsem vedel, ze to bude dobre napsany. Dokonce si dovolim tvrdit, ze dokazes napsat clanek lip, nez 90% redakce tady na Autickari. Snad mne za to neukamenujou. :-D
Mne se Yeti docela libil, kdyz se zacal vyrabet a rikal jsem si, ze je fajn, ze Skodovka udelala zase neco jinyho, nez klasiku v podobe Fabie a Octavie, i ten facelift je podle mne vydarenej, ale kdyz jsem s tim zacal jezdit, tak jsem tam bohuzel nenasel nic, co by mne nejak nadchlo a donutilo tesit se na dalsi jizdu. Ale je zajimavy, ze krome toho tvrdsiho podvozku tam nenachazim ani nic, co by mne vylozene stvalo. Proste takovy nemastny - neslany pro mne. Ale myslim, ze svuj ucel pro normalni cesky rodiny to auto splni naprosto perfektne a neni duvod nekoupit.

Franz Kafka
26. 2. 2017, 21:54 0

Já bych k tomu jenom doplnil jednu věc, kterou bych neměl asi ani psát. Já jsem to přečetl až potom co to tam druhý den bylo bez komentáře a já si všiml, že je tam nad tím "Krabuv blog". Krab a Škodovka a ještě téhle kategorie to mě dohnalo k tomu na to kliknout.

K té redakci musím říct, že z mého pohledu je kvalita celkem vyrovnaná a záleží na tématech. Subjektivně mě osobně víc baví Matěj P, Křeček a Vojta, ale možná jsou to témata že se mě to líbilo víc, nevím. Každopádně Krab píše dobře a stravitelně a to i autech co mě nezajímají jako třeba Porsche ,D

krab
26. 2. 2017, 22:12 0

Necenzurovaně a veřejně rád podotknu, že celá redakce Autíčkáře je přeci výborná :) Jsou články těch co čtu radši a těch co mě tolik neberou, to je jasný. Často mě baví opravdu Matěj, protože přeci on nemá rád auta a píše o nich!
To je jako kdybych se rozhodl udělat na příští týden velký test napařovacích žehliček! Nebo, že bych to zkusil? Vytvářející se značka "Krabův blog" by to třeba zachránila a lidi by si klikli :)

Franz Kafka
26. 2. 2017, 22:59 0

Tak já bych si ty žehličky klidně přečetl sice máme nedávno novou, ale třeba bych se dověděl že jsme udělali při nákupu chybu:) Tak jasně, že píšou dobře všichni stejně, jako jsou všichni jezdci formule 1 dobří, ale přesto máš někoho komu přeješ víc nebo ne? Já mám rád tyhle brandy "made in internet culture" jako je Magnus Walker, Jay Leno, Chyťtyč, Evo a další nově vzniklé nebo transformované tak proč ne Krabův blog pro PPC reklamu jako dělaný,)

krab
26. 2. 2017, 23:39 0

Přesně :) ... Já toho sleduju taky víc, ale nejčastěji anglický věci. Takže, "Chyťtyč" v EVO , Harry Metcalfe ( na to musíš trošku být srdcem veteránista ... občas je to nuda pro normální lidi) , pak Chris Harris, mě se hodně líbí jak dlouhodobě prostě drží úžasnou úroveň a pak jsou dobrý starý videa Best Motoring z Japonska, protože tam řídí opravdu závodníci, hlavně taky občas Keiichi Tsuchiya.

Je fakt, že obecně se dneska spíš lidi dívají než čtou, takže vlastně co tu provozujeme my, je vlastně docela už předpotopní :) .. na druhou stranu třeba v jednom rozhovoru právě Harris mluvil o tom jak ví, že pro sledovanost musí dělat videa, ale v reálu by nejradši o autech psal.

Franz Kafka
27. 2. 2017, 11:02 0

Tak obrázky se lépe a rychleji konzumují. Jestli autíčkáře chceme vidět i za pár let bude se muset v tomhle směru časem také pohnout a něco občas natočit. Ona třeba video recenze bývá mnohdy i na nudné auto zábavná což u článku může být problém. Je škoda, že nikdo z čechů se na tom ještě nedokázal svést ono je to taky dražší. Z garáže se snaží a musím říct, že minimálně technicky se hodně posouvají.

Chosé
01. 3. 2017, 09:50 0 reagovat

Krásné čtení, Yeti se mi vždycky líbil, kor ve verzi 4x4. Věřím, že bude dostatečný i v předohrabové verzi dle toho jak píšeš. Osobně bych si ho dokázal představit jako rodinné vozítko :)
Popravdě původně se mi článek ani číst nechtěl, protože jsem o autě přečetl a viděl leccos, ale jsem příjemně překvapen. :)

krab
01. 3. 2017, 13:04 0

Chosé, díky! Já vím, Yeti není žádná exotika a spíš v mém blogu vidíte záživnější auta. Myslím, že budou, ale tentokrát jsem zkusil napsat i o jednom obyčejnějším, protože ho prostě mám rád, je mi sympatické :)

Tomin
09. 3. 2017, 17:42 0 reagovat

Ty stěrače se dají nastavit do tzv. servisní polohy. Po vypnutí motoru zatlačit pravou páčku dolů a stěrače vyjedou vzhůru a zůstanou v kolmé poloze. Pak je už nic neomezuje. Po umytí skel nebo výměně stíracích lišt se zase zatlačí pravá páčka dolů a stěrače se vrátí.. Na tohle jsem došel náhodou, když jsem vystupoval z auta a o páčku zavadil - taky nečtu návody. :-)

Tomin
09. 3. 2017, 17:44 0

U nových modelů se páčka musí podržet 2 sekundy.

krab
09. 3. 2017, 21:02 0

Tomin : dík za upozornění. A já to i trochu tušil, že to s těma stěračema bude nějak takhle. To je přesně tak, když se nečtou návody ...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte