načítám data...

Ptejte se Vojtů: Zadokolka na zimu?

08. září 2014, 03:06 21 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Léto pomalu končí a tak přichází vhodný čas začít hledat zábavné zadokolky na zimu. Které auto je dnes ideální volbou pro první drifterské krůčky?

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.

Ahoj,

v zimě bych se chtěl naučit jezdit bokem. Nechci za auto dávat moc peněz, protože počítám s možností, že to tu první zimu ani nepřežije. Z nabídek na bazoši už se mi motá hlava, ale vycházejí mi z toho tři kandidáti: Mercedes-Benz 190, Ford Sierra nebo Opel Omega. Všechno asi čtyřválce, nemyslím si, že by zatím byla potřeba šestiválce. A tak se ptám: Co je nejlepší volba?

Předem díky za radu ;)
Kuba

Jeremy Clarkson tvrdí, že nejste petrolhead, dokud jste neměli Alfu. Já tvrdím, že nejste petrolhead, dokud jste neměli lacinou zadokolku na zimu. A její výběr je kritickou otázkou každého podzimu, přičemž odpovědi se s přibývajícími roky mění a jejich nalézání je stále těžší a těžší.

Pojďme se tedy podívat, co dnešní trh v tomto ohledu nabízí. A můžeme začít auty, která má v hledáčku Kuba. Ještě před nějakými pěti nebo deseti lety by představovala ideální volbu pro spořivého petrolheada, který si chce užít své první zimní bokování. 

Ale co dnes? Opravdu jsou auta, která se pomalu blíží věku youngtimerů, tím ideálním materiálem pro zimní dovádění? Obávám se, že jejich časy v tomto ohledu končí. Pokud dnes uvidíte Sierru, "stodevadesátku" nebo první generaci Omegy ve stavu, kdy není vidět skrz auto, je už možná vhodné se rozmyslet, jestli si takové auto zaslouží strávit zimu obalené solí a s vysokým rizikem bananizace o sloup veřejného osvětlení. Nemluvě o následcích, které má havárie ve čtvrt století starém vehiklu na vaši tělesnou schránku.

Zvláště to platí o prvním z jmenovaných – Fordu Sierra. Ty jsou sice i dnes stále laciné, ale vůbec nějakou potkat, natož sehnat rozumný kus ke koupi, je stále vzácnější. Antikorozní ochrana Fordů z 80. let navíc není žádný zázrak, stejně jako bezpečnost. A potom tu je ten problém s jízdními vlastnostmi, o kterých se před nějakou dobou rozepsal Greeny.

Mercedes 190 (alias W201), i jeho větší kolega W124, je dnes mnohem četnější než Sierra, ale tím předpoklady pro roli zimního vozu víceméně končí. Kovomorka je asi největším nepřítelem starých Mercedesů, a zatímco Sierra rezne zvenku, "stodevadesátka" důkladně shnije zevnitř a stane se téměř nezachranitelnou ještě dřív, než to na ní začne být doopravdy vidět. Navíc jde přeci jen o relativně složité auto a ani zábavností zrovna nepřekypuje – podvozek s multi-linkem vzadu byl ve své době sice supermoderní, ale je dosti usedle naladěný. Přidejte zemědělské řazení a dostanete auto, se kterým není zrovna požitek kroutit sněžné piruety.

Zbývá tedy Opel Omega. První generace, taková jakou měl třeba náš bývalý redakční kolega Ondra, už je snad ještě větší vzácností než Sierra. A i když jí možná seženete za "suché z nosu" tak je to pořád poměrně velké, neohrabané auto, na které rychle vysychají zdroje levných dílů. Naštěstí je tu ale druhá generace, Omega B, a její facelift, Omega C. Ty sice nejsou o nic menší ani o mnoho obratnější, ale jsou poměrně levné, je slušná šance narazit na nezrezlý exemplář a především se jich válí všude spousty, což znamená snadné shánění levných dílů.

Naštěstí ale existují i jiné zadokolky, které by mohly původní trojici doplnit.

Jako první se vcelku logicky nabízí Ford Scorpio. Poté, co Sierru nahradilo Mondeo s předním náhonem, zůstalo Scorpio poslední zadokolkou v nabídce evropského Fordu. Je obrovské a extrémně pohodlné, což ho dělá (podobně jako Omegu) zajímavým i z jiných důvodů než je dovádění bokem. Je jich spousta a díly se stálě shání docela snadno. A i poslední modely z konce 90. let jsou, díky svému vykulenému výrazu, který odradí spoustu potenciálních kupců, téměř za babku. Nebo v nejhorším za hříbek. S rozumnou motorizací (tedy ideálně čtyřválec 2,3i – šestiválce jsou buďto žravé a ne o moc výkonnější než čtyřky, nebo žravé, výkonné a extrémně choulostivé v případě modelů Cosworth) je to poměrně schopné auto pro každý den, které nabídne spoustu pohodlí za málo peněz a ještě se s ním dá v zimě vyblbnout.

Pořád tu ale je otázka, jestli se chcete učit driftovat zrovna s parníkem těchto rozměrů. Dlouhá auta mají v přetáčivém smyku své výhody, díky tomu, že se všechno odehrává pomaleji, ale pokud se chce člověk opravdu naučit řídit a následně v tom třeba i pokračovat na okreskách bez sněhu, chce to něco obratnějšího. A v takovém případě mezi levnými zadokolkami pořád neexistuje lepší volba než ono příslovečné "olítané báwo". V tomto případě nejspíše trojková řada generace E36 s některým ze skromnějších motorů – ideálně alespoň 320i, v nouzi postačí i 318is nebo dokonce obyčejná 318i. Ideálně pak něco silnějšího, jako Vavrisův bývalý vehikl. Třicetšestka za "pár peněz" sice patrně nebude zcela prostá oxidů železa a bude mít i spoustu jiných problémů, ale podobně jako "tříca" našeho redakčního kolegy Greenyho může být vhodným vstupem do světa řidičských aut – a posloužit ke všemu od zimního bokování přes (v případě zvláště levného kousku) PlechCup až třeba po cestování do školy.

Ale na závěr bych si dovolil ještě jednu nebo dvě alternativy. Ono totiž používání zadokolek v zimě má kromě spousty zábavy i své nepopiratelné nevýhody, které známe všichni, kteří už jsme někdy kupovali pytle cementu pro zatížení kufru. A pokud člověk touží v zimě jezdit nejen bokem, ale také se někam dostat, máloco překoná schopnou čtyřkolku. Což znamená dvě možnosti.

První z nich je auto, které asi při představě driftů se čtyřkolkou každého napadne jako první. Některá ze slabých a tím i  laciných verzí Subaru Impreza, případně jiného vehiklu této japonské značky. Na suchu bude sice 'Preza se šestnáctkou destilovaná nuda, ale na sněhu a ledu se už i trochu pobavíte a zároveň dojedete všude, kam potřebujete.

A nebo můžete obojí, jak schopnost dojet tam kam chcete, tak divokost smyků, trochu posílit. Stačí si koupit kupříkladu Jeep Cherokee XJ . Nebo jiný podobný off-road. Připojitelná čtyřkolka, redkukce, uzávěrky diferenciálů a podobné legrácky vás dostanou kamkoliv potřebujete, i kdybyste museli jet zasněženým polem a lesem. A když všechno odpojíte, máte relativně silnou zadokolku s vysokým a houpavým podvozkem, což bude při jízdě bokem ten správný adrenalin.

Takže odpověď na otázku, jestli si na zimu koupit Mercedes 190, Sierru nebo Omegu vlastně zní, že je nejlepší si koupit BMW E36, Imprezu nebo Jeep. A které z této trojice je nejlepší? To už je na vkusu a potřebách každého petrolheada…

A nebo si to celé myslíme úplně špatně a správná volba je nějaké auto, na které se ve výčtu zapomnělo? Řekněte nám to v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

dr
driver
08. září 2014, 14:38
0

jde nějak u imprezy odpojit přední náhon aby zůstal jen zadní ?

reagovat
BobAsh
08. září 2014, 15:14
0

Hádám, že jedině použitím flexy na přední poloosy :)

Ol
Olin
02. listopadu 2014, 16:16
0

Panove, impreza 1,6 je jen predokolka, 4x4 jsou od 1,8 a vyse.

Ma
Marcel
08. září 2014, 15:22
0

Co třeba trochu víc válců, ale takovej Ford Explorer s LPG je taky dobrá hračka

reagovat
Če
Čerokéz
08. září 2014, 17:28
0

Celou dobu, co čtu tenhle článek myslím na své "čírko"...když jsem pak posunul stránku a uviděl obrázek, nevěřil jsem svým očím:D Jediné co bych k offům všeobecně dodal...pokuste se najít kus nenapadený kutilem...všechno se dá opravit, ale kutilská elektrika to je mor...už jsem jednoho měl, teď druhého a oba byly bohužel napadeny, chce to hledat...

reagovat
Pi
Picklenose
11. září 2014, 11:23
0

Ano, ano. svatá pravda. Taky ho mám a v zimě se mě pokaždé snaží zabít, ale po připojení předku naopak neobyčejně drží stopu :) Nebyl problém projet driftem kruhový objezd, po vyjetí z myčky s navoskovanými pneumatikami :D Takový americký žigul

Wo
Woyta
08. září 2014, 21:58
0

Ja se na snehu zacal ucit v me S13. Stacilo tuknout do brzdy a uz to jelo bokem. Vraniky se ukazali jako idealni pneu. :) Popravde ani jsem se nedostaval do otacek abych roztocil turbo. Pro zacatek na snih staci i Skoda 120 ci Zigulik. Pokud bych chtel auto se kterym muzu pokracovat i na jare tak asi MX5. kompaktni rozmery nejsou na skodu a na blbnuti je primo stavena.

reagovat
PepaSFI
10. září 2014, 20:37
0

já nevím kde se furt berou tyhle teorie o starých Škodách. Že to uspořádání odkoukali od VW Brouka ještě neznamená že to je cosi jako Porsche. To auto se chová divně i na suchu natož na kluzkým. Nemá to výkon a to říkám jako příznivce slabých motorů, takzvaně řídit plynem je nemožný protože si to dělá co chce, teda většinou skoro nic a když už se podaří překonat přilnavost zatížených zadních kol tak to obvykle pokračuje hodinama. A ikdyž nejsem zrovna příznivce nějakého velkého prosazování pasivní bezpečnosti, v tomhle je nutné vzít na vědomí že ty auta mají tu bezpečnost v záporných hodnotách.

Wo
Woyta
14. září 2014, 03:08
0

Neboj. Se 120 jsem taky obcas jezdil. Nebylo to tak strasne. Necekam, ze by se nekdo hned vrhnul na to ji drazdit na silnici aniz by se ji naucil zvladat na place. Zacatecnik, respektive clovek co jezdi s FWD presednuti do RWD auta skonci v hodinach s cimkoliv. Vyzkouseno na nekolika lidech.

Wo
Woyta
08. září 2014, 22:00
0

Poloosy vyndat a svarit mezinapravovy diferak. Ale 4WD drift ma take sve kouzlo. Krome toho zacatecnikum narozdil od RWD nejake ty chyby odpusti.

reagovat
Wi
Winie
09. září 2014, 08:05
0

Navíc jestli se nepletu, tak konkrétně wagonový imprezy maj 60% na zadku, ne?

Vavris Vavrisovic
09. září 2014, 14:48
0

Tak taky něco přispěju aspoň do diskuze. V zimě jsem jezdil s E36, MX-5 a Sierrou a z celého srdce doporučuju E36 a na sníh ani není potřeba šestiválec.

Je jich na prodej spousta, je maximálně čitelná, přesnější než Sierra, daleko plynulejší než MX, servisovat se dá za pár korun a je u ní téměř vyloučeno riziko nějakých drahých oprav. Z posledně jmenovaného důvodu bych se bál Imprezy, protože do ní může člověk nehezky zahučet a přitom to bude pořád jen pomalá a všude jinde než na sněhu nezajímavá škatule.

reagovat
martin_100
13. září 2014, 14:00
0

mňó já sem si koupil první generaci scorpia v sedanu sem spokojenej. na zimu supr... hlavně tu loňskou... oba dva dny co byl sníh sem řádil jak utrženej ze řetězu všude kde to šlo. ano ve smyku je u tý lodě na všechno dost času ale zase to v boku vypadá majestátnějc než nějaký malý bmw :-)
a jednou sem zavítal i do oblasti sněhu a ledu a kopců a ani tam se škopek výrazně neztratil docela mě překvapilo jaký kopce na sněhu vyjel.

reagovat
Ma
Martin
14. září 2014, 12:12
0

Jéééé, zapomněl jsi na má milovaná Volva :-D
jsou sice poněkud těžší, ale na sněhu jim to zatraceně jde :-d a se vším pohodlím :-D
S 960 jsem nedokázal za 9 let vyjet jen loni na Monínec, a to ještě spíš kvůli ledu těsně za nepřehlednou zatáčkou v kopci, ne nedostatku trakce ve sněhu :-D ( pravda, 6 cihel z akumulaček přidá trakci skoro všemu )

reagovat
Ma
Martin
14. září 2014, 20:10
0

Jo a při padajících cenách a trvalé kvalitě taky Lexusy :-d s IS si člověk užije a ceny už začínají být zajímavé

reagovat
BobAsh
15. září 2014, 03:39
0

Zajímavé? Já jsem nenašel žádný pod 60 tisíc... a většina je 70+. To mi za 15 let starou nóbl Toyotu nepřijde zas tak úžasný.

tu
turqoise hexagon
15. září 2014, 12:31
0

Budete se mi smat, ale moje prvni auto a zaroven prvni auto se zadnim nahonem ktery sem ridil byl fiat 126, kratky uzky nedotacivy kvuli zadny vaze na predni naprave a muzu rict ze kdo udrzi bokem tohle tak uz udrzi vsechno. Dalsi zimu sem jezdil se zigulem 1,7i a to uz proti tomu byla slast :). Navic sem s nim zacal driftovat nejen na snehu, ale i na obyc mokry silnci a na ruznych kruhacich po praze sem tocil opravdu mockrat. Kdyz sem si pak pucil od kamose bmw, fakt nevim co to bylo za model, tak sem nadaval ze kdybych tohle mel od zacatku tak uz sem nekde uplne jinde. Takze moje rada zni jakejkoli zigul s aspon 1,5, ale strikacka 1,7 je uplne idelani na ty zacatky a da se poridit fakt za jednotky tisic. Navic nikomu nebude lito kdyz to nekde namotate na strom a nejakemu zigulikari potom jeste vyhodne prodate motor s prevodovkou.

reagovat
Ma
Martin
16. září 2014, 13:17
0

BobAsh - nedávno jsem koukal na jednoho za 35, což se mi zdá celkem adekvátní :-D
no a těch 60 za 15 let starou Toyotu je sice dost, na druhou stranu je to ale jen trojnásobek průměrného měsíčního platu, což přeci není tolik :-(
Kolik jsi tak ochoten dát za auto pro zimní radovánky? a jak dlouho ho hodláš provozovat? Asi by bylo dobré dát nějaký mantinel, jinak Ti sem někdo příště klidně napíše o superdriftech na sněhu v lehce ojetém Bentley :-D

reagovat
ja
jardafox
19. září 2014, 15:30
0

nějak se tady zapomíná na starou dobrou s E30, s tou jsem strávil jednu zimu a byl jsem nadšenej. nato, že se jednalo o 318 s tuším 83kw s tím byla občas sranda i na mokru. občas ale dokázala vyškolit a končil jsem přetočenej. další zimu jsem měl sierru 2.0 DOHC 92kw a tam díky o něco větší délce bylo auto znatelně klidnější a líp se ve smyku kontrolovalo, takže sem se s ní snad nikdy nepřetočil (na sněhu). na druhou stranu mi ale přišlo, že na mokru se jí do boků moc nechtělo. tahle zima mě čeká opět v sirce, ale tentokrát v 2.0 OHC LPG (100 koní), která má problém se utrhnout i na mokru, tak jsem zvědavej. jinak ke konci už mi ten článek přijde dost teoretickej. viz třeba to že škopků se snadno shání a dílů je dost. loni před zimou jsem po škopcích koukal a v ucházejícím stavu - tj neshnilej a nezlobící elektrika jsem našel jednoho. než jsem se stihl rozhoupat, tak byl pryč. článek o jeepu, to chování má autor článku něčím podložený nebo je to jen teorie na základě techniky? jinak ještě bych do souhrnu přidal subaru justy 4x4 případně jeho bratra suzuki swišťa. nemám zkušenost, ale už tak 5 let se chystám, že si ho někdy na zimu koupím :) starejm zadokolkovejm pekáčům zdar!

reagovat
Ma
Martin Klein
25. listopadu 2014, 14:33
0

Já si na zimu koupil Omegu, a myslím, že dobrá volba. Jo a taky to je budoucí Plečkap speciál. http://moje.auto.cz/martinklein/oma.html

reagovat
Ma
MartinCoupe
28. dubna 2016, 20:21
0

Já měl 3 roky Forda Scorpio první generace 2.0 DOHC 88kW. Bydlím v Liberci, zažil jsem s ním tři zimy, bylo to super! V kombinaci se zimníma pneumatikama NOKIAN jsem v zimě neměl žádný problém. Největší problém bude nějakého zachovalého Škorpíka sehnat za rozumný peníze. Doporučuji mé oblibené mobile.de

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem