Volvu se s jejich nejmenším elektromobilem docela daří. EX30, malé SUV s velkými ambicemi, se během loňského roku vyšvihl na nejprodávanější elektrický model značky v Evropě a jeden z nejprodávanějších elektromobilů vůbec. Populární je i u nás na Autíčkáři: testovali jsme nejen nejvyšší verzi Performance, ale i zadokolku a nedávno dokonce i model v základní výbavě. Teď se tenhle městský prcek začíná vyrábět i na starém kontinentu – konkrétně v belgickém Gentu.
Zní to jako běžná výrobní aktualita? Možná. Ale u Volva to není jen tak. Automobilka totiž EX30 začala chrlit ve své historické továrně, která běží už od roku 1965, a která se právě rozrostla o spoustu nových hraček – včetně několika stovek robotů, nové linky na baterky a dveří. V překladu to znamená jediné: továrna se připravila na pořádnou elektrifikovanou budoucnost.
Vedle klasického EX30 se ještě letos rozjede výroba drsnější Cross Country verze – trochu víc plastů, trochu víc světlé výšky, prostě ideál na víkendový výlet mimo město (nebo aspoň do městského lesa). Tu už měl Jarda možnost projet (spolu s XC90) v zasněženém Švédsku – jeho článek najdete zde.
Volvo tímhle krokem nejen že reaguje na hlad po malých EV v Evropě, ale taky si trochu pojišťuje budoucnost. Investice do evropské výroby = kratší dodávky, lepší přizpůsobení místní poptávce a méně závislosti na tom, co se zrovna děje na druhém konci světa. To se zejména v dnešní době, kdy se země předhání v uvalování cel na ty druhé, hodí.
A když už jsme u čísel – tahle sranda stála něco kolem 200 milionů euro a přinese zhruba 350 nových pracovních míst. Výsledkem má být flexibilnější a odolnější výroba, která si poradí i s výkyvy na trhu. Tedy aspoň podle Volva. Momentálně se v Gentu vyrábějí i další elektrifikovaní členové rodiny – EX40, EC40 a hybridní XC40 a V60. Loni z bran továrny vyjelo víc než 186 tisíc aut, což z ní dělá jedno z důležitých míst v evropské mapě automobilového průmyslu.
Takže až uvidíte na ulici malý EX30 s belgickou krevní skupinou, vězte, že nevznikl někde daleko za mořem, ale hezky tady, na dosah ruky. A že jde o jedno z těch aut, které ukazuje, jak může vypadat elektromobilita bez kompromisů.






















VK
26. 4. 2025, 14:52Dobrých zpráv není nikdy dost.