Řada Cross Country patří k Volvu už hezky dlouho. Zvýšené kombíky byly vždycky těmi pro mě nejzajímavějšími modely z nabídky značky. Vyšší světlá výška, nějaké to oplastování a z obyčejného rodinného kombi byl hned cool automobil, co zvládá cesty necesty. Měl jsem pro tahle auta vždycky slabost.
Jenže přišla nová doba. Výrobní programy automobilek, Volvo nevyjímaje, okupují modely SUV. Do jisté míry tedy chápu, že ony verze Cross Country začaly tak trochu postrádat smysl. Na jednu stranu jsou vlastně tak trochu předobrazem SUV, však ono označení XC, které používají SUV značky Volvo, není ničím jiným než zkrácenou formou pro Cross Country. Na stranu druhou bych ale sám raději stále měl to mírně zvednuté kombi.
Jenže kvůli mě ta auta nikdo vyrábět nebude. Zákazníci zkrátka chtějí SUV. Řada Cross Country tak postupně vymizela z nabídky značky. Až do teď. Volvo se k principu speciálního outdoorového provedení vrací se svým nejmenším modelem, elektromobilem EX30. Tohle autíčko z našich stránek (a nejen z nich) už asi znáte, pro ty z vás, kdo byli poslední roky mimo dosah internetu ale přesto EX30 krátce představím.
Volvo EX30 je v rámci modelové nabídky značky autem plným nej. Bylo prvním ryze elektrickým modelem značky, zůstává nejmenším a nejdostupnějším Volvem a jen tak mimochodem je také nejrychlejší. V nabídce jsou tři základní verze, které se liší jak už to dnes u elektromobilů bývá výkonem a dojezdem. Základem je auto s pohonem zadních kol, prostřední varianta přidává větší kapacitu baterie a tedy lepší dojezd, vrcholné provedení potom dostanete s dvojicí motorů a tedy nejen vyšším výkonem, ale i pohonem obou náprav.
A teď přichází Cross Country. Základem je to nejlepší, co můžete v EX30 mít. Provedení Cross Country se dodává pouze ve verzi s pohonem všech kol. To v EX30 znamená dvojici motorů a výkon 428 koní a reálný dojezd někde pod hranicí 400 kilometrů. A to jsou velice hezké hodnoty, uvážíme-li, že se skutečně jedná o základní model značky, nejmenší Volvo určené spíše do městského a příměstského provozu. Provedení Cross Country k tomu přidává ještě mírně zvýšenou světlou výšku, nějaké to oplastování a lepší ochranu spodku auta.
Mohlo by se teda zdát, že je to jen takové módní provedení. Kdo chce vypadat víc cool, ten si může připlatit za outdoorově stylizované auto. Jasně, ono vypadá vážně dobře, tak proč ne. Černé panely karoserie v přídi i v zádi EX30 opticky trochu rozšiřují a dodávají na jedinečnosti. Jako novináři nemáme příliš rádi bílá auta. Víte, ona ta barva některým vozům i sluší, ale zkusili jste si to někdy fotit? Bílá požírá všechny křivky, pro focení je to snad to nejhorší, co může být. Ne ale v případě EX30 Cross Country, tohle auto není bílé, ono je vlastně černobílé a ten kontrast mu velmi sluší.
V kabině zůstalo všechno při starém. V první chvíli to pro mě bylo trochu zklamání, líbilo by se mi alespoň pár nějakých outdoorových detailů, které by korespondovaly se stylem Cross Country, po pár dnech s EX30 si ale už uvědomuji, že by to bylo spíše na škodu. Minimalistický interiér EX30 je kouzelný právě tím, že je minimalistický. Přilepovat sem nějaké plaketky, speciální madla či jiné nesmysly by byla prostě chyba.
V dokonale uklizené kabině, které dominuje jedna jediná dotyková obrazovka a jednoduchý volant, vyniknou detaily jako propracované dveřní kliky či výdechy klimatizace, tvořící malá umělecká díla. EX30 stále nenabízí head-up displej ani jinou formu zobrazení základních informací pro řidiče mimo hlavní displej. Tohle je asi největší kontroverzí malého Volva, realitou ale je, že po pár dnech už to řidič ani nevnímá. Časy se mění a doby, kdy řidič potřeboval panel plný budíků a kontrolek, jsou prostě pryč. Okamžitou rychlost vidíte na první dobrou v horní části středového displeje a víc vlastně netřeba.
Samotná radiomapa EX30 je potom excelentní systém. Po prvních ne úplně dokonalých pokusech o plnou integraci operačního systému Android do automobilu přichází Volvo s novou generací palubního systému, která jej v tomto ohledu vrací na vrchol. Tady je všechno snadné, přehledné, přímočaré, nic tu nehledáte.
A netýká se to jen radiomapy, v tomto autě jste po pár minutách jako doma, všechno se ovládá prostě snadno. Auto netřeba nějak odemykat či startovat, prostě nasednete, zařadíte D jako dopředu a jedete. A v cíli své cesty jen zastavíte a vystoupíte, to je celé. Minimalismus v designu i funkci. Zvyká se na to nesmírně rychle.
No dobrá, tohle všechno ale nejsou žádné velké novinky, však EX30 nemáme v testu zdaleka poprvé. Co mě ale zajímá velice, jsou jízdní vlastnosti. Jak se v jízdním zážitku EX30 projeví provedení Cross Country s vyšším profilem pneumatik a větší světlostí? Bude to vůbec znát? A pokud ano, nepokazí to jinak velmi dobré nastavení auta?
Nepokazí. EX30 nebyla nikdy sportovní náčinní. Jistě, svým výkonem dokáže ohromit, však hodnota zrychlení z nuly na sto za pouhé 3,6 vteřiny (v případě Cross Country 3,7 s) patří i dnes spíše do světa ostrých sporťáků, tohle je ale především Volvo. EX30 je pohodová, snadno se řídí, je klidná a konejšivá a vlastně jen tak mimochodem i brutálně rychlá. Nečekal jsem, že verze Cross Country bude nějak výrazně jiná – jenže ona je.
Těch pár milimetrů světlé výšky a ty o něco vyšší pneumatiky překvapivě mění charakter auta. EX30, jak ji známe, byla spíš taková tužší tryskomyš. Teď najednou je však komfort na docela jiné úrovni. Auto je citelně měkčí, zvládá bez problémů nástrahy cest-necest, o menších nerovnostech prakticky nevím a ty větší neznamenají žádnou nepříjemnou ránu. Přitom auto pořád zvládá svůj výkon.
Nečekejte prosím nějaké sportovní ambice. EX30, zejména v tomto dvoumotorovém provedení, je opravdu rychlé auto, není to ale žádný sporťák. Řízení je jisté a přesné, je ale cítit, že jej nějaké průlety zakroucenými okreskami až tak nebaví. Od toho jsou tu jiná auta. Volvo je především o té pohodě na palubě, o přívětivosti. V kabině Volva relaxujete, tady adrenalin nemá své místo. A právě do tohoto konceptu dokonale zapadá provedení Cross Country.
Měkčí naladění pro mě nakonec představuje dotažení konceptu EX30 k dokonalosti. Cross Country je perfektní přepravní kapsle, dokonalý parťák na každý den. Není to sporťák ani offroad, to po něm nechtějte, ale špatné cesty jako nějakou polní pěšinu či pražské ulice s ním můžete absolvovat klidně každý den v pohodě a pohodlí. Přitom tu stále zůstává ono kouzlo okamžitého katapultu elektrickými motory, kdykoli potřebujete. Chcete se rychle zařadit na dálnici či svižně a bezpečně předjet? Tahle tryskomyš pořád umí pěkně zatlačit do sedačky. Zůstává při tom ale stále stabilní a ovladatelná.
Verdikt
Volvo EX30 je perfektní automobilový parťák. Na minimalismus jeho designu i ovládání se velmi snadno zvyká, tady je princip “prostě sednout a jet” dotažen téměř k dokonalosti. Verze Cross Country potom představuje úplný vrchol nabídky. V rámci ceníku toto provedení přeskočilo hranici 1,3 milionu korun, což není málo, za ty peníze tu ale dostanete opravdu všechno. Cross Country se nabízí pouze v nejvyšší konfiguraci pohonu a v kombinaci s nejvyšší výbavou Ultra, ve které už nechybí opravdu vůbec nic.
V testu příjemně překvapil citelný posun podvozku směrem ke komfortu i na horších cestách, který si ale nevybral daň na ovladatelnosti a stabilitě auta. Tohle se vážně povedlo. Z EX30 se tak stala ultimátní přepravní kapsle, do které se budete každý den těšit. A to je nakonec vlastně při správném výběru auta vždycky to nejdůležitější.
Technické údaje
Výkon: 315 kW (115 kW přední + 200 kW zadní motor)
Točivý moment: 543 Nm
Provozní hmotnost: 1960 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 3,7 s
Spotřeba (WLTP): kombinovaná 17,4 kWh/100 km, město 13,5 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 17 kWh/100 km
Udávaný dojezd (WLTP): 450 km
Dojezd v testu: cca 370 km (běžné používání včetně dálničních přesunů)
Kapacita baterie: 69 kWh (využitelná 64 kWh)
Rychlost nabíjení: AC 11 kW / DC 153 kW
Nabíjecí čas DC 10–80 %: 28 minut
Cena testovaného vozu (EX30 Cross Country Ultra): 1.309.000 Kč












































VK
18. 8. 2025, 09:36Tenhle koncept cross-country mi dává největší smysl v případě sedanu/kombíku. Těším se na elektrickou S/V60 CC.