načítám data...

Úchvatný předválečný Mercedes je nejdražším autem arizonských aukcí

Jakmile dojde na historické vozy a jejich aukce, ve kterých běžně poletují desítky milionů korun, jako by mnozí z nás úplně zapomněli, že existují nějaká auta taky před rokem 1950. A přitom právě tato doba skrývá takových krásných věcí…

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Příkladem za všechny budiž právě tento Mercedes-Benz 540K Special Roadster. Rok výroby 1937 napovídá, že dědečkovi těsně táhne na osmdesát, ovšem ruku na srdce, za dlouhá desetiletí nepřišel ani o malý kousek své důstojné majestátnosti. Vozy tohoto typu byly stavěny ve své době na zakázku a tento konkrétní přistál v klíně americkému šťastlivci jménem Reginald Sinclaire. Tehdy za něj dal 28 tisíc říšských marek, což byl ekvivalent 325 tisícům korun. Spočítáme-li inflaci, je to dnešních pět milionů, z čehož vcelku jednoduše vyplývá, že luxusní velké kabriolety stojí víceméně pořád stejně. Hledali bychom u Mercedesu ekvivalent z dnešních dní, musíme nutně skončit u kabrioletu třídy S v motorizaci S63 AMG. A hle…ceníkových 5 021 500 korun jak vyšitých.

Když šel pár dní zpátky tento konkrétní 540K pod kladívko, byla vyřčena vyvolávací částka 5 milionů dolarů (124 milionů korun). Poslední nabídka se vyšplhala na 9.9 milionu (zhruba 250 milionů) což je však stále o sto tisíc dolarů méně, než se očekávalo. Původní odhad byl totiž mezi 10 a 13 miliony dolarů. A to prosím pěkně za dochovaný originál, který za svůj život nakroutil skromných 16 tisíc kilometrů. Navíc je to jeden z prvních vyrobených. Vozů vzniklo celkem jen 419 a dlouhá léta okořeněná světovou válkou způsobila, že mnohé z nich vcucnul vír času.

Ve své době sloužily 540K nejen jako luxusní a rychlé dostavníky pro smetánku, ale také jako výkladní skříně technologií. Pod dlouhatánskou kapotou se ukrývá osmiválec, v dnes již z důvodu prostorové náročnosti nepoužívaném řadovém uspořádání. Jeho objem 5.4 litru znamená na dnešní dobu legračně nízkých 115 koní, ovšem už tehdy byl přítomen i kompresor spínaný od řidiče (jen si na videu poslechněte ten slastně kvílivý zvuk), díky kterému se stádo rozrostlo na 180 koní. O přenos na zadní kola se starala čtyřstupňová manuální převodovka a tehdejším luxusem byla i čtveřice bubnových brzd s hydraulickým posilovačem. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle a ta přední odpružena dokonce vinutými pružinami – opět prvek v dávných dobách takřka nevídaný.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

peca
02. února 2016, 10:15
0

Moc krasny stroj. Uz jen kvuli zvuku motoru a klicku jak od komory, bych ho hned bral :-)

(A vas kurz dolaru bych taky chtel :-))

reagovat
Viper
02. února 2016, 10:38
0

No vidíte, mě matika nikdy nešla a bohužel tenhle problém v redakci sdílím s ostatními, takže to po mně nikdo neopravil :-)
Díky za upozornění, už jsem to dal dopořádku.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui 1972
Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui

1972 rok výroby
225 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Charger vyměním za můj H-D 2020
Dodge Charger vyměním za můj H-D

2020 rok výroby
87 koní výkon
1 745 ccm objem

Ford E150 Econoline E150 5.8L V8 1976
Ford E150 Econoline E150 5.8L V8

1976 rok výroby
209 koní výkon
5 800 ccm objem