Příkladem za všechny budiž právě tento Mercedes-Benz 540K Special Roadster. Rok výroby 1937 napovídá, že dědečkovi těsně táhne na osmdesát, ovšem ruku na srdce, za dlouhá desetiletí nepřišel ani o malý kousek své důstojné majestátnosti. Vozy tohoto typu byly stavěny ve své době na zakázku a tento konkrétní přistál v klíně americkému šťastlivci jménem Reginald Sinclaire. Tehdy za něj dal 28 tisíc říšských marek, což byl ekvivalent 325 tisícům korun. Spočítáme-li inflaci, je to dnešních pět milionů, z čehož vcelku jednoduše vyplývá, že luxusní velké kabriolety stojí víceméně pořád stejně. Hledali bychom u Mercedesu ekvivalent z dnešních dní, musíme nutně skončit u kabrioletu třídy S v motorizaci S63 AMG. A hle…ceníkových 5 021 500 korun jak vyšitých.
Když šel pár dní zpátky tento konkrétní 540K pod kladívko, byla vyřčena vyvolávací částka 5 milionů dolarů (124 milionů korun). Poslední nabídka se vyšplhala na 9.9 milionu (zhruba 250 milionů) což je však stále o sto tisíc dolarů méně, než se očekávalo. Původní odhad byl totiž mezi 10 a 13 miliony dolarů. A to prosím pěkně za dochovaný originál, který za svůj život nakroutil skromných 16 tisíc kilometrů. Navíc je to jeden z prvních vyrobených. Vozů vzniklo celkem jen 419 a dlouhá léta okořeněná světovou válkou způsobila, že mnohé z nich vcucnul vír času.
Ve své době sloužily 540K nejen jako luxusní a rychlé dostavníky pro smetánku, ale také jako výkladní skříně technologií. Pod dlouhatánskou kapotou se ukrývá osmiválec, v dnes již z důvodu prostorové náročnosti nepoužívaném řadovém uspořádání. Jeho objem 5.4 litru znamená na dnešní dobu legračně nízkých 115 koní, ovšem už tehdy byl přítomen i kompresor spínaný od řidiče (jen si na videu poslechněte ten slastně kvílivý zvuk), díky kterému se stádo rozrostlo na 180 koní. O přenos na zadní kola se starala čtyřstupňová manuální převodovka a tehdejším luxusem byla i čtveřice bubnových brzd s hydraulickým posilovačem. Všechna kola jsou zavěšena nezávisle a ta přední odpružena dokonce vinutými pružinami – opět prvek v dávných dobách takřka nevídaný.
02. února 2016, 10:15
0
Moc krasny stroj. Uz jen kvuli zvuku motoru a klicku jak od komory, bych ho hned bral :-)
(A vas kurz dolaru bych taky chtel :-))
02. února 2016, 10:38
0
No vidíte, mě matika nikdy nešla a bohužel tenhle problém v redakci sdílím s ostatními, takže to po mně nikdo neopravil :-)
Díky za upozornění, už jsem to dal dopořádku.