načítám data...

Toyota RSC: koncept, který vstal z mrtvých

16. února 2016, 09:30 4 komentářů M P Novinky

Matěj dostal chuť na whiskey a tak se začal zabývat jednou starou Toyotou, která nikdy nebyla určená pro výrobu, ale u Toyoty to vypadá, že ji nakonec po letech přeci jen vyrobí. A rovnou jako hybrid. Dává vám to smysl? To se teprve uvidí!

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na Autíčkáři často těžíme z toho, jak skvělé máme čtenáře. Diskuze bývají drtivou většinu času plodné a zajímavé, a člověk má spoustu příležitostí si obohatit své rozhledy. Občas se taky stane, že nám pozorní čtenáři vytknou, že jsme nějaký automobil, nebo zajímavost, trestuhodně opomněli. Většinou se jedná o výrobek jejich oblíbené značky, popřípadě vůz jim blízkého zaměření. A je to dobře, protože I když se hodně snažíme, zkrátka nemůžeme pokrýt vše.

Ale my hozené rukavice zvedáme! Pod článkem pojednávajícím o tom, že Toyota na autosalonu v Ženevě představí svůj nový crossover s názvem C-HR, mi čtenář s nickem Nickson (nick-son, hezký) napsal, že jsem zapomněl na jeden starý koncept od Toyoty, ze kterého nové C-HR čerpá hodně inspirace. A já jsem se tedy rozhodl zjistit víc. A musím říct, že mě to zaujalo. Takže zpět do roku 2001.

Na autosalonu v Detroitu v roce 2001 se objevil zajímavý koncept z dílen automobilky Toyota. Toyotí koncepty jsou někdy vážně ujeté, a přesně tak musela ona záhadná věc působit. Říkali jí RSC – Rugged Sport Coupe, tedy něco jako ‘odolné sportovní kupé’. Ono slůvko ‘rugged’ už dost napovídá o zaměření vozu. RSC byla totiž jakousi představou sportovního vozu nové generace, vhodného i do terénu. To téměř zní jako popis nějakého malosériového pouštního monstra pro bohaté šejky. Jenže RSC mělo být zaměřeno hlavně na mladé aktivní lidi. Mimochodem všimli jste si, že když automobilky popisují své nové vozy, dosti často je zaměřují právě na mladé a aktivní lidi? A co staří neaktivní lidé? Proč někdo nezaměří svůj vůz na důchodce? Vůz se sedačkami s ledvinovým pásem, zvětšovacím čelním sklem a přihrádkami na léky a slevové letáky? No nic…

Podívejte se schválně na to, jak Toyota RSC vypadá. Na rok 2001 docela pěkné auto, ne? 

A teď se podíveme ještě jednou na ne tak úplně nový koncept C-HR. Vidíte tu podobnost? Když už nic, tak celkový tvar auta je prostě jako vejce vejci. Ano, moderní kabátek v podobě světel, kol a dalších futuristických detail vám ihned řekne, do kterého roku C-HR patří, ale jinak? Jen se dívejte dál. Čím déle to budete zkoušet, tím více společných jmenovatelů najdete.

A co vlastně to RSC bylo zač? Prvně nebylo vůbec určeno pro sériovou výrobu, jednalo se pouze o stylistické cvičení na téma sportovní vůz budoucnosti. Nebo pro české rozflákané silnice, jak chcete. Kvůli tomu Toyota nezveřejnila, jaký pohon by pro terénní sporťák budoucnosti zvolila, ani slovo taky nepadlo o převodovce. Možná sekvenční, podle řadicí páky? A vůbec interiér vypadá dost jako ze závodního auta. Přinejmenším ty skořepiny jsou naprosto dokonalé.

Absence informací o pohonu ale nebránila tomu, aby koncept skutečně fungoval a jezdil. Jen se podívejte na video.

V roce 2001 možná pro podobná auta neexistoval trh, a Toyota prodávala spíše rodinně zaměřenou RAV4, to by ovšem o pár let později nesměly přijít crossovery. Například takový Nissan Juke. Jistě, namítnete, že Juke v terénu mnoho parády neudělá, ale pro svůj excentrický vzhled si našel spoustu zákazníků.

U Toyoty tak zjistili, že jejich vizionářské myšlenky došly ztělesnění přímo v rodném Japonsku, byť v pozměnění formě. Zákazníci si tedy žádají stylové crossovery. A tak v roce 2013 přichází název RSC znovu na přetřes. Toyota oznamuje, že zvažuje výrobu přímého konkurenta Nissanu Juke a jako inspiraci zamýšlí využít právě RSC.

O dva roky později se ukazuje nový koncept, tentokrát s názvem C-HR a pod značkou Scion. Jsou do něj vkládány nemalé naděje na záchranku skomírající značky na americkém trhu. My už dnes víme, že se to zas tak nepovedlo, ale může nás hřát, že duch RSC žije dál.

Je sice pravda, že se musíme spokojit s pětidveřovou karoserií, ale dá se čekat, že základní tvary budou zhusta opisovat od tvaru RSC/C-HR, což já osobně hodnotím pozitivně, protože nudných krabic už bylo dost a Toyotě se rozhodně nevyplatí stavět něco, co bude jen vzdáleně připomínat v Evropě ne přilíš oblíbený Urban Cruiser. Auto bude pravděpodobně stát na platformě hybridní RAV4.

A tím se pomalu dostávám ke spekulaci z Nicksonova komentáře.

Cituji: ‘Mně z toho vychází, že C-HR (taky vám připomíná C-RV?) je vlastně třídveřová rafka s módní splývavou zádí. Takže nová generace RAV4 Fun…A jestli se pletu, tak  platím láhev Jamesona pro redakci…’

Tak já teda nevím. C-HR nebude třídveřová, takže bych skoro mohl mít nárok na láhev Jamesona (čehož možná budu litovat, když si vzpomínám, co jsem vyváděl po poslední konzumaci podobné lihoviny). Ale Nicksonovo tvrzení, že C-HR je třídveřové (pomiňme fakt, zda to je či není RAV) se taktéž může vztahovat na onen koncept, pak má tedy zase pravdu on.

Láhev.

Jamesona.

Tohle budete muset rozseknout vy, naši čtenáři. Prohrál tedy Nickson svou sázku nebo ne? Máme se těšit na láhev Jamesona, nebo by měla zůstat u majitele? Dejte nám vědět!

 

A pokud máte rádi Toyotu, nebo byste se o ní chtěli dozvědět něco nového, nezapomeňte si přečíst Vavrisův skvělý článek na téma Toyoty, které psaly historii.

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vencos
16. února 2016, 12:46
0

Ať koukám, jak koukám, u původního RSC, koukám na Hyundai...

reagovat
M P
16. února 2016, 19:38
0

Tak jako kdyby se skřížil první Tucson s prvním Hyundai Coupe, tak by asi vzniklo něco podobnýho, fakt že jo:D

Pe
Petr
16. února 2016, 19:31
0

Pokud se to bude vyrabet tak mi to prijde stejne zbytecne jako vetsine automobilkam prijde zbytecne vyrabet dostupna kupe

reagovat
jo
johan
17. února 2016, 08:29
0

tak tych RSC-ciek som vyhral a predal asi milion.. Najlepsi sposob na zarobenie nejakych kreditov v Gran Turisme :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem