Jak jistě všichni víte, nacházíte se na stránkách magazínu určeného fanouškům motorismu. Dá se proto předpokládat, že když už tu jste, nejspíš vás baví řídit. Pravděpodobně umíte zpaměti vyjmenovat zatáčky hlavních světových okruhů, svůj vlastní vůz určený požitkům za volantem znáte do nejmenších detailů a, pokud vám to okolnosti jen trochu dovolí, jedete se projet na oblíbenou okresku. Jste zkrátka autíčkáři.
Jenže ono to projíždění silniček s vytočeným motorem a nebem nad hlavou v emotivním autě nelze úplně provozovat vždy. Choutky řidiče-nadšence musíte někdy (spíš docela často) chtě nechtě nechat doma, protože se místo toho potřebujete převézt z místa A na místo B, mnohdy i s celou rodinou, kolegy či kamarády za zády.
Přesně na tuto činnost se váš zábavný, dvoumístný roadster nějak nehodí. Potřebujete na ni rozumné běžné auto. Nebojte, není třeba zoufat, takových je na trhu naprostá většina. Problémem však je, že ne každé podobné vozidlo si úplně zaslouží doporučení. Někteří výrobci občas mají tendenci hřešit na fakt, že s popisovaným automobilem se stejně „jen jezdí“, takže svůj produkt ne zcela… dotáhnou do konce.
Já tu ale pro vás mám jeden vůz, který s klidným svědomím doporučit můžu. Jmenuje se Toyota Corolla Cross a jde o kompaktní SUV s délkou necelých 4,5 metru, konkurující například domácí Škodě Karoq. V těchto dnech přijíždí na trh v modernizovaném provedení, které jsem si spolu s dalšími novináři směl vyzkoušet na dynamické prezentaci v Českém středohoří, kde jsem si ověřil, že je stále velmi dobrým normálním autem.
Zvenku i uvnitř
Je to vidět už na designu. Na rozdíl od mnohých roztodivných kreací konkurenčních značek totiž Corolla Cross zůstává umírněná a klidná. Je sice pravda, že facelift kromě nové masky s voštinovou konstrukcí, která mimochodem bude do budoucna poznávacím znakem všech SUV Toyoty, a matrix světel přidává v nejvyšší výbavě Executive i výraznou celoplošnou světelnou lištu, jenže ta je doslova jediným prvkem, kde si značka troufla se trochu odvázat. Jinak auto zůstalo věrné své původní a tolik příjemné nevtíravosti.
Podobně nevtíravý a „normální“ zůstal i interiér. Toyota vsadila na jistotu a Corolle Cross zachovala palubní desku s tak akorát dávkovanou mírou dekorů, aby zdobily, nikoliv hyzdily. Ponechala i tlačítka pro základní ovládání rádia a kompletní ovládání topení a klimatizace. Až na nový středový tunel, na němž je ale pořád tradiční mechanická páka voliče převodovky, pozměněné čalounění sedaček a pár nenápadných světýlek ambientního osvětlení tu vlastně vizuálně není nic nového. K tomu doplním, že logicky zůstal zachován i dostatek (byť ne nadbytek) místa pro posádku a dobrý výhled ven.
K výraznější úpravě došlo jen v jedné konkrétní oblasti: odhlučnění. Corolla Cross se ve všech verzích chlubí novou přepážkou mezi motorem a kabinou, zesílenou izolací střechy a inovovanou vrstvou pro filtraci hluku od zadních podběhů. To vede ke stavu, kdy na ty nejlepší ze třídy jí sice ještě stále malinko chybí, ale oproti předchozí verzi je významně lepší, což je vzhledem k faktu, že hluk byl tím, co dřív uvnitř asi nejvíc překáželo, velmi dobrá zpráva.
Pod kapotou
I změny provedené na pohonném ústrojí jsou jen decentní. Nejznatelněji byla upravena silnější varianta spojující atmosférický čtyřválcový dvoulitr s jedním elektromotorem pro předokolku nebo dvěma pro čtyřkolku — právě tato nejvyšší verze byla propůjčena i mně. Kvůli přísným emisním normám spalovací motor překvapivě pozbyl dvaceti koní výkonu, leč protože tuto ztrátu vyrovnává optimalizace celého systému, tabulkově ani v praxi nezaznamenáte jediný rozdíl.
A to je opět moc dobře, jelikož toyotí hybrid předělávat skutečně nepotřebuje. Ano, není si úplně jistý v kramflecích při dynamickém svezení. Motor při něm vyje, auto zrychluje pocitově relativně váhavě a ještě dochází k prolévání paliva. Ale pokuste se o takovou jízdu třeba s malými dětmi. Ne ne, to chce řídit s použitím mozku. A přesně v ten moment Corolla Cross zazáří, když ukáže, že umí jezdit zcela hladce, bez nejmenších záškubů či prodlev, a hlavně za milou spotřebu okolo pěti a půl až šesti litrů benzínu na sto kilometrů.
Na cestě
Úplně stejné je to s jízdou. Abychom se nepochopili špatně, není nutné se v zatáčkách bát, podvozek stále poslouží solidně jako u všech současných Coroll. Auto mění směr dobře, netrpí na přehnané náklony karoserie, a když už by se zdálo, že přední náprava začíná ze zatáčky klouzat ven, aktivuje se zadní elektromotor, který svou nápravu postrčí a tím Corollu stočí zpět do požadovaného směru.
Jen je z celého auta cítit, že jej dynamické svezení nebaví. Má na něj příliš lehké řízení, spíše na pohodlí orientované odpružení a takový ten, pro Toyoty typický, odtažitý dojem. Když vůz tlačíte, cítíte, jak nechápe, proč. Nicméně pokud zvolníte a „prostě pojedete“, odvděčí se vám klidným, jakoby antistresovým svezením. Tři ze čtyř vašich spolujezdců přesně toto velmi ocení.
A pokud byste náhodou snad přece jen žádali alespoň špetku emocí, Corolla Cross se do konce roku začne prodávat i ve verzi GR Sport s přeladěným řízením, tužším uložením předních tlumičů, novým režimem jízdy Sport a nižší světlou výškou. Takový model už by i trochu zábavy nabídnout mohl.
Pohled do ceníku
Největší překážkou tak nakonec může být fakt, že si budete muset mentálně obhájit cenu, pohybující se v rozpětí mezi 894 900 Kč za základní jednaosmičku až po 1 169 900 Kč za dvoulitrovou čtyřkolku v nejvyšší výbavě. Budiž, momentálně importér nabízí slevu až sto tisíc, ale pořád je Corolla Cross docela drahým autem. Za doporučení hodnou kvalitu je holt potřeba zaplatit.
Na druhou stranu Toyota nabízí zajímavou formu značkového financování KINTO, v rámci kterého bude Corollu Cross možné pořídit už za 7500 Kč měsíčně po dobu pěti let při nájezdu do deseti tisíc kilometrů ročně. To na celé cenové potíže vrhá úplně nové světlo a dělá auto ještě mnohem atraktivnějším.
Verdikt
Nová Toyota Corolla Cross vám krevní tlak nezvedne ani v nejmenším. Ale při každé rodinné, přátelské či služební cestě, při níž budete muset jezdit jako spořádaný občan, ji budete milovat. Je vzhledově nekonfliktní, nabízí léty prověřenou a nesmysly neobtěžující kabinu a klidnou, pohodlnou a úspornou jízdu. Facelift ji jen vycizeloval, aby i nadále mohla být ideální volbou, pokud chcete „prostě normální auto“.
Technické údaje
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid e-CVT AWD-i Executive
Motor: atmosférický zážehový čtyřválec 1987 cm3 + dva elektromotory
Celkový výkon soustavy: 133 kW (178 k)
Převodovka: e-CVT
Provozní hmotnost: 1520 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 7,6 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,3 – 5,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,7 l/100 km, ale to zahrnuje hodně dálnic, mimo ně auto jezdilo mezi pěti a šesti litry na sto kilometrů
Cena základní verze: 894 900 Kč (Toyota Corolla Cross 1.8 Hybrid Comfort)
Cena testované verze vozu: 1 169 900 Kč (Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid AWD-i Executive)
Cena testovaného kusu: 1 187 900 Kč
Sleva: 50 000 Kč + 50 000 Kč za výkup starého vozu, výhodná nabídka značkového financování KINTO, cena již od 7500 Kč měsíčně

















































ransom
4. 8. 2025, 17:10Fajne auto, akorát se v něm blbě sedělo. Bohužel. Jinej bude spokojenej.
sheogh
5. 8. 2025, 09:50Takhle to vypada jako idealni postrk do mesta, ale ta cena je mazec