reklama
načítám data...

Top 5 výjimečných konceptů od Mazdy | Zapomenuté studie

12. září 2017, 10:01 2 komentářů Daniel Borský Historie, TopX

Wankel sem a Wankel tam. Mazda očividně v minulosti plánovala využívat rotační motor v mnohem větší míře. Bohužel ve většině případech zůstalo jen u prototypů. My jsme vybrali do dnešního přehledu ty nezajímavější.

zobrazit celou galeriiHistorie, TopX: Top 5 výjimečných konceptů od Mazdy | Zapomenuté studie

Asijské značky bývají obecně velmi plodné, co se automobilových studií týče. Prakticky na každém větším autosalonu můžeme očekávat nějaký nový koncept. A většinou pořádně šílený koncept. Více či méně potrhlé vize velmi daleké budoucnosti, využití alternativních pohonů nebo pouhé designové cvičení, s tím vším se můžeme u automobilek z dálného východu setkat. Jednou z těch odvážnějších značek na poli konceptů je japonská Mazda. My jsme se pokusili vybrat z velké spousty hirošimských konceptů ty nejzajímavější. 

Mazda RX-500 

Jeden z prvních konceptů značky byl představen na domácím tokijském autosalonu v roce 1970. Krásné kupé zaujalo na první pohled. Velké čelní sklo opticky ukrývá A sloupky. Výklopné dveře a netradiční stavba karoserie, to vše jsou hlavní poznávací znaky prototypu RX-500. Nejbláznivější část auta je ovšem záď. Vypadá jako ze stíhacího letounu. Pamatujete, jak vypadal zezadu DeLorean ve filmu návrat do budoucnosti? Mazda RX-500 je ještě o dvě třídy futurističtější. Zajímavě jsou řešena i koncová světla. Když auto zrychluje, svítí zeleně. Ve chvíli kdy řidič pustí pedál plynu a auto začne zpomalovat, rozsvítí se oranžově. Až když se začne naplno brzdit, rozžhnou se zcela do ruda. Vskutku netradiční řešení. Pod designově odvážnou karoserií se skrývala velmi pokročilá technika. Vzhledem k tomu, že v názvu můžete objevit písmenka RX, není těžké odhadnout, že o pohon auta se stará rotační motor. V tomto případě se jedná o dvoukomorovou jednotku o celkovém objemu 982 kubických centimetrů. Tento kompaktní agregát je umístěn uprostřed a poskytuje rovných 250 koní. Jak je zvykem u Wankelu, motor je přímo lačný po otáčkách. Pohonná jednotka s kódovým označením 10A zvládne až 14 tisíc otáček. To musí být strašný jekot. RX-500 byla prý velmi svižná. Díky velkému podílu plastů, z nichž je vyrobena karoserie, se ručička váhy zastavila na 850 kilogramech. Není se tedy čemu divit, že RX-500 neměla problém dosáhnout na testovacím polygonu rychlosti přesahující 240 km/h. Velká škoda, že vzniknul pouze jediný exemplář a Mazda auto nedotáhla do sériové výroby. 

Mazda MX-81 Aria 

reklama

Na první pohled jistě uhádnete v jakém období se objevil koncept MX-81 Aria. Hranaté tvary, velké prosklení, vše vytvarováno pomocí pravítka. Ano, osmdesátá léta jak vyšitá. Výkloplné světlomety byly v osmdesátých letech oblíbenou záležitostí a Mazda je sama využila u "třidvatrojky" šesté generace (BG). Zajímavostí této studie jsou zadní svítilny integrované do C sloupků, tento designérský prvek se začal objevovat až o dekádu později. Říkáte si, že je vám vzhled Arie povědomý? No jistě, stačí se podívat na designérské návrhy Favorita a jsme doma. MX-81 má na svědomí taktéž studio Bertone. Klínovitý tvar může připomínat také Citroen BX. Aria ukrývá po zajímavým kabátkem vcelku obyčejnou techniku. Není se čemu divit, protože MX-81 vzniklo tak, že Mazda přivezla do Itálie svůj model 323, který posloužil jako základ a Bertone se postaral pouze o design. Pod kapotou pracovala přeplňovaná jednašestka o výkonu 132 koní. Mnohem zajímavějším na tomto voze, byl ovšem interiér. Již po otevření dveří vás do oči praští absence volantu. Místo toho byl přítomen jakýsi ovládací pás s integrovaným CRT monitorem, který dával řidiči všechny důležité informace. Bohužel chybí jakékoli informace o funkčnosti tohoto řešení. Vypadá to však skutečně neotřele. Zajímavostí je i natáčecí sedadlo řidiče pro lepší nastupování do vozu. Přestože Aria sklidila po svém představení v roce 1981 poměrně slušný úspěch, bylo řešení interiéru natolik futuristické, že o sériové výrobě nemohla být ani řeč. Mazda si však z této studie vypůjčila některá designérská řešení, což můžeme vysledovat na pozdějších generacích modelů 323. Osud jediného kusu MX-81 se mi bohužel nepodařilo vypátrat. 

Mazda HR-X2 

Přijde vám Fiat Multipla se svým designem "auto na autě" originální? Pak vězte, že není. Mazda předvedla tuhle zvláštnost už v roce 1993, tedy přesně tři roky před prvním odhalením Multiply. A stejně jako Fiat, ani tuhle Mazdu nemůžeme nazvat zrovna krasavicí. Už samotná stavba karoserie je zvláštní, jedná se totiž o dvoudvéřový sedan, jehož výška si nezadá s výškou běžného kompaktního MPV. Prostě to vypadá opravdu divně. Aspoň, že panely karoserie byly vyrobeny z recyklovatelného materiálu. Nicméně ještě horší je to uvnitř. Interiér je sice vzorně uklizený a velmi jednoduchý, ale barevné provedení musel vymýšlet designér drogách. Vypadá to jak uvnitř polského vlaku. Nicméně cílem tohoto vozidla nebylo vyhrávat soutěže krásy. Tady šlo o revoluční pohon. HR-X2 je totiž vodíkové auto. Druhá generace experimentálního automobilu byla postavená na modelu 626 kombi. To znamená motor vpředu a pohon předních kol. Protože ovšem vidíme v názvu písmenka R a X vedle sebe, je jasné, že o pohon se stará právě rotační motor. Oproti původnímu konceptu X1 z roku 1991 má X2 o něco málo vyšší výkon ( X1 měla 100 koní) a delší dojezd. Na jednu nádrž zvládla asi 230 kilometrů. Přestože je tento koncept starý již 24 let, Mazdě se ještě stále nepovedlo posunout spalování vodíku do použitelné podoby. A proto HR-X2 zůstala jen testovacím prototypem, byť pojízdným a plně funkčním. 

Mazda RX-01 

Tohle krásné dvoudvéřové kupé ukázala Mazda světu v roce 1995. Přestože mnozí lidé spekulovali o tom, že to má být náhrada za RX-7 FD, nebylo tomu tak. RX-01 měl být návrat ke kořenům první generace RX-7. Malý a lehkonohý sporťáček. Z RX-7 se totiž postupem času stalo poměrně drahé a nedostupné vozidlo. I kvůli tomu, že svými výkony mohla konkurovat některým zavedeným sporťákům legendárních značek. RX-01 měla být jiná a výrazně levnější. Měla pouze atmosférický Wankel pod kapotou, který dával 225 koní v 8500 otáčkách za minutu. Váha dosahovala necelých 1100 kilogramů a i proto dokázala RX-01 dosprintovat z nuly na sto pod pět vteřin. Ještě zajímavější než samotná čísla, byl prý jízdní projev "nulajedničky." Neuvěřitelně hbité a obratné auto. Něco jako je dnes Toyobaru. A ten design. Osobně jsem velkým fanouškem poslední generace RX-7, ale tahle studie se mi libila snad ještě víc. Velká škoda, že projekt nedostal zelenou. Mazda na tom v druhé polovině devadesátých let nebyla po finanční stránce dobře. Zákazníci se navíc začali orientovat na jiné vozy, než byly ty sportovní. A hirošimská automobilka si nemohla dovolit riskovat finanční ztrátu na tak okrajovém autě, proto přišla stopka. Nicméně některé prvky se dostaly do výroby v modelu RX-8. Například motor Renesis je vyvinut právě z agregátu pohánějícího RX-01. Přesto mě velmi mrzí, že si 01 nenašla cestu do sériové výroby a zcela nepokrytě závidím lidem, kteří měli tu možnost se s ní aspoň svézt.

Mazda Secret Hideout 

V roce 2001 se Mazda svezla na módní retro vlně konceptem Secret Hideout. Tato studie je krásnou ukázkou toho, že v jednoduchosti je krása. Nekomplikované tvary a veselý kukuč jsou jasná poznávací znamení. Designově je to něco mezi Toyotou FJ Cruiser a VW Beetle. A přesto (či proto?) vzhled funguje dobře. Podobně jednoduchý je také interiér, který pro změnu svým stylem připomíná legendární VW T1. Mazdě se povedlo skvěle obestavit interiér a na nevelkém půdorysu dokázala vykouzlit pozoruhodné množství místa. Tento, ani ne 4 metry dlouhý, crossover dokázal pojmout čtyři slušně vzrostlé dospělé muže. Vtipně řešené byly sedačky, nebo spíš lavice, které se jak v přední, tak i v zadní řadě mohly položit do roviny a vzniklo tak jedno velké letiště. Ideální pro aktivní cestovatele, kteří občas potřebují přespat v autě. Pod kapotou pracovala malá čtyřválcová "jednatrojka," která sice nenadchla co do výkonu, ale potěšila rozumnou spotřebou pod pět litrů na sto. Ani se studií Secret Hideout se nepočítalo do sériové výroby, tenkrát na to nebyla vhodná doba. Dnes, kdy všeobecně stoupá obliba malých a městských crossoverů, bychom se možná podobného auta i dočkali. 

Dnes jsme se zaměřili na koncepty uvedené do začátku nového milénia. Mazda ovšem má i zajímavé koncepty s mladším datem představení. Určitě se tedy dočkáme i pokračování s novějšími koncepty. A pokud si myslíte, že jsme na nějakou zajímavou studii zapomněli, připomeňte nám ji v diskuzi. 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jc
13. září 2017, 11:13
0

Zajimave kousky. Pral bych Mazde nejaky vetsi prulom s novymi motory (at uz benzinovymi-polovznetovymi nebo rotacnimi), uz jen proto, aby mohli vyrabet vice specialit. Kazdopadne je fajn, ze se neboji jit proti proudu.

reagovat
HerrHobler
16. září 2017, 22:47
0

Inspirativní, díky moc. Už se těším na pokračování!

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado  1993
Cadillac Eldorado

1993 rok výroby
250 koní výkon
0 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1997
Chevrolet Tahoe

1997 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom 2015
Ford Mustang GT 5.0 (2015) Custom

2015 rok výroby
309 koní výkon
3 700 ccm objem

Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),  2003
Nissan Primera Kombi, 2,2 DI, Wagon, (WP12),

2003 rok výroby
93 koní výkon
2 ccm objem

Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO  2001
Chrysler Sebring 2.7 V6 dovoz ŠVÝCARSKO

2001 rok výroby
200 koní výkon
2 736 ccm objem