V následujících dnech si ukážeme několik konceptů, jimiž automobilky lákají návštěvníky na letošní Tokyo Motor Show. Jako první si posvítíme na nabídku automobilky Suzuki, která si pro tento veletrh nachystala čtyři originální koncepty, které jistě potěší milovníky japonských automobilových podivností.
WAKU-SPO
“Stylový městský vůz budoucnosti” – takovým přídomkem častuje automobilka malé městské kupé nazvané WAKU SPO. Retro design vozu odkazuje na Suzuki Fronte ze šedesátých let. Úspěch retro Jimnyho evidentně nastartoval zdařilou retro vlnu – jen tak dál. Čtyřmístné tak-nějak-čtyřdveřové (podobný systém, jako u Mazdy RX-8, ale zadní dveře jsou výsuvné) kupé má ale kromě zdařilého zevějšku v rukávu ještě jeden trumf. Stiskem tlačítka se totiž dokáže změnit na praktický hatchback.
V interiéru stojí za zmínku displeje “zrcátek” (umístěných stylově na baltnících po vzoru starých japonských aut), které má řidič k dispozici přímo na palubní desce. Ačkoli si stále nejsem jist přínosem kamerových zrcátek a tím, že by byly lepší, než jejich “obyčený” předchůdce, toto umístění mi rozhodně dává větší smysl, než někde ve dveřích.
O pohon vozu se nebudou starat výlučně baterie, jak bývá často zvykem, ale plug-in hybridní ústrojí, které dle některých informací dodá Toyota. To je velmi rozumné řešení – nákup technologie vyjde levněji, než vývoj vlastní a u Toyoty se není třeba obávat problémů se spolehlivostí. Jen se trochu obáváme, že odbytištěm zdařilého kei-caru budou výhradně východní trhy a k nám do Evropy se nepodívá. Škoda.
HANARE
Jako jakási úlitba snům o autonomních automobilech působí krabička na kolech nazvaná Hanare. Vozík je přísně symetrický, příď a záď lze rozeznat jen podle zbarvení světlometů. Snaha o maximalizaci využitelného prostoru tu zkrátka hraje prim. Přístup do vozu je zajištěn vyklápěcími bočními stěnami. Ty sice vypadají efektně, ale výrazně snižují reálnou použitelnost auta v provozu. Pro jejich otevření je totiž potřeba mít vedle vozu nějaké dva, dva a půl metru volného místa.
Zajímavě, leč trochu klaustrofobně působí zvenčí miniaturní boční okénka. Stačí ale letmý pohled do interiéru tohoto obýváčku na kolech a toto rozvržení začne dávat smysl. Centrem interiéru je totiž velkoplošná obrazovka, která informuje posádku o tom, kam autíčko míří a nabízí ovládání zábavně-informačního systému. Sezení ve vozidle je pojato dosti uvolněně, k dispozici je posádce gauč, polohovací křeslo, taburet, i sedací vak. Každému dle chuti. Milé, leč ryze fantaskní.
HUSTLER
Naopak zcela připravená pro seriovou výrobu je nová generace Suzuki Hustler. Ta se oproti předchůdci trochu “zahranatí” a designově se přiblíží novému Jimny. Jinak jde stále o klasický japonský Kei-car. Na malém půdorysu odveze čtyři lidi, nějaký ten náklad a ještě zvládne vypadat trochu stylově. Evropští zájemci si na něj ale bohužel musí nechat zajít chuť.
A v rámci zatraktivňování vozu pro domácí publikum dorazí i specální drsňácká expediční edice v oranžovo-černém lakování s expediční zahrádkou. Nečekejte žádné funkční úpravy, pořád je to jen slabá předokolka s malými úzkými kolečky, jen prostě vypadá lépe. Ale vlastně – proč ne.
COMBI EVERY
Poslední z konceptů pak hraje na strunu společenské odpovědnosti. Ve spolupráci se společností Combi Corporation upravilo Suzuki svojí minidodávku Every pro potřeby batolat a jejich matek. Uvnitř se tak nachází klidný prostor s přebalovacím pultem, místem pro kojení a dětskou postýlkou. V plánu je stavba flotily několika desítek takto upravených vozů, které budou určeny jako mobilní zázemí v případě zemětřesení, záplav, nebo velkých kulturních událostí.
A příště se podíváme, co si do Tokia chystá Daihatsu.
Kuře
14. 10. 2019, 13:56 0 reagovatSuper jméno ten Hustler;) V Japonsku asi nevysílá;)
Safa
14. 10. 2019, 17:02 0 reagovatTak ono slovo Hustler má primární význam "šejdíř". Sekundární pak "homosexuální prostitut". Takové auto prostě chceš. :o)
sumy
14. 10. 2019, 18:41 0Tak nás, co jezdíme onanistama (pajero) to nerozhodli. ;-)