logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Subaru Crosstrek Executive: Jednoduchý recept s kvalitními ingrediencemi

Subaru Crosstrek navazuje na úspěch svého předchůdce. Bude z toho další hit?

Je tomu už nějakých 13 let, co Subaru přišlo s modelem XV a dá se říct, že to tehdy byl poměrně jasný zásah do černého. XV se prakticky zařadilo mezi nejžádanější modely značky. Dokonce i na našem trhu v prodejích předběhlo dlouhodobě nejoblíbenější Forester. Ptáte, co vlastně znamenala ta zkratka XV? Inu, to je jednoduché, XV = Cross Vehicle. Takže vlastně takový crossover, dnes velmi módní záležitost. Vezme se nějaký běžný model, trochu se zvedne, udělá se akční oplastování a voilá. Jenže i jednoduchý recept se může zkazit, pokud si nedáte dostatečně záležet nebo použijete nesprávné suroviny. Stejně tak i jednoduchý recept můžete povýšit, pokud přípravě věnujete tu správnou péči a využijete nejlepší možné suroviny. Subaru se naštěstí vydalo tou druhou cestou. Vzalo ty nejlepší suroviny, které mělo na skladě a vytvořilo skutečně dobrý a použitelný automobil, který obstojí i v místech, ve kterých byste to snad ani nečekali.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Možná se ptáte, proč hovořím o modelu XV, když v titulku je napsáno něco jiného. Subaru se rozhodlo pro trochu zvláštní krok, kdy svůj dlouhodobě nejoblíbenější model přejmenovalo. Respektive sjednotilo název na celém světě. XV je nyní minulostí, přivítejme prosím Crosstrek. Co se designu týče, novinka vcelku jasně navazuje na svého předchůdce. Nečekejte zde žádnou velkou revoluci, nýbrž velmi zdařilou evoluci. Jasně poznáte o jakým model jde, avšak Subaru se povedlo vnější vzhled ještě posunout a Crosstrek tak dostal velmi vkusný vnější kabátek. Já osobně nejsem velkým fandou Crossoverů. Nejsem ani přílišným fandou běžných kompaktních hatchbacků. Crosstrek je dokonalou kombinací obojího, takže bych z něj asi neměl příliš skákat nadšením. Jenže mně se z nějakého neznámého důvodu opravdu líbí. Oceňuji dravou příď s užšími hlavními světlomety. Kladně hodnotím i svalnatý boční profil. A ani ta useknutá hatchbackovská záď mi tu nevadí, dohromady mi to prostě hraje moc pěkně. O tom, že modrá je dobrá, zpíval už Žlutý pes, takže to není třeba rozporovat, tahle je navíc opravdu velmi povedená.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Slova chvály mám také pro interiér, a to hned z několika důvodů. Tím prvním jsou budíky. Klasické budíky. Když nebudu počítat své osobní obstaróžní vehikly, už ani nepamatuji, kdy naposledy jsem v autě koukal na obyčejné analogové budíky. Tyhle jsou navíc skvěle přehledné a dokonale jednoduché. Je to sice malá taková blbost, ale fakt potěší. Dalším důvodem jsou sedačky. Subaru se chlubí, že přišlo s novou konstrukcí sedačky, ve spolupráci s předními doktory, kvůli tomu aby se tím snížily otřesy hlavy. Nedokážu posoudit, nakolik se to povedlo, dokážu však naprosto jasně potvrdit, že sedačky jsou super a jsou krásně pohodlné. I takový neforemný člověk, jako já, se v Crosstreku velmi pohodově usadí. Židle jsou příjemně měkké, ale ne rozměklé, poskytují rozumnou oporu těla a člověk z nich ani po delší cestě není rozlámaný. Tohle je dobře odvedená práce.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

V neposlední řadě bych na interiéru chtěl ocenit i ovládací ergonomii. Centrem je sice velký středový displej, převzatý z většího Outbacku, ale funguje brilantně. Uživatelské prostředí je přehledné, všude jsou velké ikonky, nastavení čehokoli zvládnete na dvě, maximálně tři kliknutí a na nejdůležitější věci, jako je nastavení teploty, máte samostatná fyzická tlačítka. Takhle vypadá moderní a funkční systém. Líbilo se mi i chování systému Eyesight, který je opět o něco chytřejší, než dříve. Jeho zásahy jsou citlivé a je skutečným pomocníkem na cestách, ne jen otravných kámošem, kterého máte chuť hned vypnout. Subaru ukazuje, že i tyhle systémy jdou naladit ruku v ruce tak, aby to bylo ku prospěchu všech. Prostornost vnitřku je pak přímo úměrná velikosti. Mistři světa v převážení vzduchu sice nadšení nebudou, ale i se dvěma dětmi se sem dá vejít. Snad jen kufr by si zasloužil pár litrů navíc.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Doposud jsem jen hýkal nadšením, ale co by to bylo za auto, kdyby se na něm nenašla žádná piha. I Crosstrek jednu má, a bohužel poměrně citelnou. Ano, narážím na pohonné ústrojí. Subaru jej nazývá e-Boxer a v Crosstreku je tvořen dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem, malým elektromotorem mildhybridního systému a automatickou převodovkou CVT. Celé tohle soukolí posílá na všechna kola rovných 136 koní. Ne, neprohodil jsem číslovky 3 a 6, ani jsem místo dvojky omylem nenapsal jedničku. Opravdu se tady bavíme o 100 kW výkonu a nějakých 182 Nm točivého momentu. Asi tušíte, kam tím mířím. Crosstreku chybí výkon. Nebudu to nijak okecávat, prostě zcela na rovinu to tam není. Abych byl fér, tak to není úplně chyba Subaru. Na mimoevropských trzích nabízí i silnější motory, emisní politika EU je však neúprosná a Subaru není tak velká automobilka, aby flotilové emise rozpustila jinde. Nedá se svítit. Jak se s tím tedy reálně jezdí? Ve městě je všechno v pohodě. Elektromotor se svými 17 koníky a 66 Nm navíc pomáhá seč může. Při startu je Crosstrek o hodně svižnější, než by papírová čísla napovídala. Mimo město je třeba přepnout spíše na klidnější mindset. Předjíždění je třeba trochu plánovat, ale dá se s tím asi žít. Klidnému řidiči to vlastně může zcela vyhovovat. Problémem je dálnice, tam prostě jasně cítíte, že není kde brát, což se asi dá očekávat. Já osobně bych se zastavil ještě u toho mildhybridního systému. Ten je totiž tak někde na půl cesty mezi MHEV a full hybridem. Jeho pomoc je opravdu dost cítit, umí dokonce při nízkém zatížení vypnout spalovací motor a jet třeba šedesátkou jen na elektřinu a celkově se jedná o velmi příjemnou a vítanou výpomoc. Doposud jsem tyhle systémy bral jen jako pro rychlejší aktivaci stop/start systému či případné vykrytí hluchých míst spalovacího motoru. Subaru se svým MHEV pracuje trochu jinak a je to velmi zajímavá zkušenost. Myslím, že to bude mít ještě budoucnost.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Slabší výkonové parametry vyniknou především ve chvíli, kdy si člověk uvědomí schopnosti podvozku. Ten je totiž jednoduše skvělý. Primárně je velmi pohodlný, ale neztratí se, ani když na něj zatlačíte. Jak jsem psal nahoře, Subaru svůj crossoveru připravilo z velmi kvalitních ingrediencí, což je poznat především při jízdě. Základem je osvědčený pohon všech kol, který má k sobě pomocníka v podobě systému X-mode. Připočtěte k tomu světlou výšku 22 cm, která je větší než u valné většiny pseudoterénních SUV. Výsledkem je fakt, že při běžném cestování asi nenarazíte na terén, který by tohle Subaru nezvládlo. Já jsem si pečlivé naladění podvozku vyzkoušel na rozbité polní cestě, kdy jsem se rozjel svižnější rychlostí a zkoušel, jestli mi zůstane v kelímku všechna káva. A zůstala. Kávovým testem Crosstrek prošel. Pochválit musím i akustický komfort, což dříve nebyla silná stránka Subaru. Crosstrek je však překvapivě tichý a velmi slušně odizolovaný a je to opravdu příjemné.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Tohle není jen obyčejný crossover, kterých na každém rohu potkáte mraky. Tohle je opravdové Subaru se vším všudy. Schopné, odolné a dobře postavené. V celém autě na vás dýchá poctivá mechanika a pocit z dobře odvedené práce. S Crosstrekem se žije opravdu moc příjemně, jen to pohonné ústrojí bych si dovedl představit silnější. Přesto nepochybuji o tom, že i nadále bude patřit mezi nejoblíbenější modely značky. Rozhodně má co nabídnout a celkově je lepší než kdy dříve.

Technické údaje

Motor: Atmosférický zážehový čtyřválec typu Boxer 1995 ccm, (MHEV – 16,7 k a 66 Nm)
Výkon: 100 kW (136 k) při 5 600 ot/min
Točivý moment: 183 Nm při 4 000 ot/min
Převodovka: CVT
Maximální rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,8 s 
Provozní hmotnost: 1687 – 1703 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce (WLTP): 7,7 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 8,8 l/100 km kombinovaná
Základní cena: 880 000 Kč
Cena s výbavou (Executive): 1 020 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Frodo
7. 5. 2024, 06:58

Mohu se zeptat na zásahy Eyesight? Když jezdím, tak si nějak nevybavuji že bych zásahy podobných systému potřeboval. Nastartuji, vypnu hlídání v pruzích a jedu do cíle bez zásahů. Cca 60tis. ročně. Probíhalo tudíž nějaké cílené testování s chodci na přechodu, nebo tak něco?

-1 reagovat
Habakukk
13. 5. 2024, 08:20

No páni 136 koní a mega děkuji nechci.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte