načítám data...

SsangYong Rexton Club: Kam s ním?

K paneláku pro rodinu, k letnímu sídlu místo Range nebo na každovíkendové hrátky v bahně? Nebo je Rextonovo místo někde úplně jinde?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jakub  Pospíšil

Pokud se alespoň trochu zajímáte o auta, pravděpodobně jste o Rextonu už slyšeli. Velké SUV s obřím kufrem nebo sedmi místy za rozumnou cenu, na první pohled dost luxusní. Kolega Lukáš ho dokonce připodobnil k Range Roveru. Pravda – měl tu nejvybavenější verzi, i tak je to ale odvážné tvrzení. Rozhodl jsem se tedy, že se na “kralevice”, jak se název vozu z latiny překládá, podívám zblízka. K testu jsem si ale vybral verzi z opačného spektra nabídky. 

Na fotkách tak vidíte základní výbavu Club doplněnou o několik příplatků. Zvenčí se až na menší (ale jak si řekneme níže vhodnější) ráfky od verze “v náloži” moc neliší. Na první pohled je to velký kus auta, designéři se to ani nesnaží nijak zvlášť maskovat. Ze zadobočního pohledu auto sice působí trochu disproporčně, což je způsobeno hlavně vysokým pontonem karoserie, za který může rámová konstrukce, ale jinak mě vzhled Rextonu nijak neuráží a ani v základu nijak nekřičí do světa, že jeho majitel ušetřil. 

Foto: autickar.cz

Interiér se už od výbavy Premium+ liší o dost víc, prošívané bílé kůže a odvětrávaných křesel se tu nedočkáme. Ale ani základ není špatný, pořád jde o top model automobilky, takže “tlačítka s vločkou” místo klimatizace anebo startování klíčkem se tu bát nemusíte. Z výbavy mi tu neschází asi nic, ergonomie je také velice dobrá a dokonce i infotainment je svižný a snad by mu jen slušela modernější grafika. Pocit prémiovosti bohužel kazí volant, konkrétně tlačítka na něm. Jsou titěrná, z levného plastu a s neurčitým viklavým chodem. 

Foto: autickar.cz

Trochu rozpačitý jsem byl i ze základních sedadel – bohužel mě z nich po delší jízdě dost pobolívala záda. Zdá se mi, že v horní polovině opěráku neposkytují dost opory a nevyhovoval mi bohužel ani sedák s příliš pevnou přední hranou. Na zadní lavici se mi paradoxně líbilo o dost víc. Je tu spousta místa na nohy, středový tunel je nizoučký a lavice s polohovatelnými opěráky prostorná a pohodlná. Isofixem sice disponují jen krajní místa, ale tři dětské sedačky se sem s trochou umění vlezou. Kufr je skutečně velký, ale ne zas tak, jak by se na první pohled mohlo zdát. Jeho podlaha je totiž zarovnaná s vcelku vysoko položenou nakládací hranou, takže na výšku rozměrem neohromí.   

Foto: autickar.cz

Motorově mi Rexton naprosto vyhovuje. Naftová dva-dvojka má sice trochu agrární charakter, obzvlášť za studena, ale jeho dvě stě koní v pohodě stačí na běžnou jízdu a nepůsobí utahaně. V kombinaci s hydroměničem mi připomíná starší naftové Mercedesy, což vzhledem ke dřívější spolupráci těchto značek nebude náhoda. Na “papírovou” spotřebu 8,6 kombinovaně se dá dostat při velice defenzivní jízdě mimo dálnice, reálně počítejte spíše s desíti. Vzhledem k masivní čelní ploše, dvěma tunám hmotnosti a výkonu ztracenému v prokluzu měniče to není nic překvapivého, díky sedmdesátilitrové nádrži nijak netrpí ani dojezd na jedno natankování, při každodenním provozu na delších trasách to už ale může znamenat citelný výdaj.

Podvozek Rextonu si s sebou nese nutné neduhy rámové konstrukce. Ačkoli měl testovaný vůz díky paketu Grip+ za 27 tisíc příplatkovou desetiprvkovou zadní nápravu místo základního pětiprvku, stejně se mi zdálo, že nezatížený zadek má zvláště v zatáčkách na nerovnostech tendenci nepříjemně odskakovat. Jak jsem už zmínil na začátku testu, byl jsem docela rád za menší ráfky obouvající pneumatiky s vyšším profilem, protože pobraly drobnější nerovnosti a záplaty v asfaltu. Větší díry pak Rexton překonává s offroadovým “hupsnutím”, osobákového tlumení s lehkým žbuchnutím od podvozku se tu nedočkáte. Nemyslím si, že to je chyba, spíše vlastnost. 

Foto: autickar.cz

Rám, čtyřkolka s redukcí a uzávěrkou a diesel se slušným krouťákem ale dávají tušit, že Rexton bude velice schopný v terénu. Nejslabším článkem jsou v tomto případě jednoznačně silniční pneumatiky, i na nich ale Rexton ochotně překonává horizonty, hrabe se přes kameny a rozverně se houpe na místech s křížením. Nájezdové úhly jsou vcelku slušné, čtyřkolka dělá většinu “kouzel” sama, na řidiči je jen zvolit režim (klasicky 2H, 4H, 4L) a o zbytek už se stará elektronika. Offroadové amatéry (jako jsem třeba já) potěší i automatická uzávěrka, která se spíná a rozepíná dle potřeby a tak se nemůže stát, že jí necháte omylem zapnutou na pevném povrchu. 

I vzhledem k vysoké míře automatizace a nemožnosti si do terénních věcí “hrabat po svém” je jasné, že pro každovíkendové výpravy na offroadové dráhy jsou určená jiná auta. Při pohledu zespod je to také evidentní. Vidíme nezakrytovanou nádrž visící pod rámem, různé kabely, které se při průjezdech vegetací snadno zaháknou za drobnoé náletové stromky. Vypouštěcí šroub hliníkového pouzdra diferenciálu, který tu ční vprostřed auta jako snad nejnižší bod podvozku, pak působí skoro jako kanadský žertík konstruktérů a při hrátkách na polygonu by nebylo otázkou, zda ho o nějaký šutr urazíte, ale spíše kdy se to stane. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Rexton se často skloňuje jako ideální rodinné SUV za cenu pod milion. S tím si dovolím nesouhlasit. Pokud nebydlíte někde hluboko v horách mimo zpevněné cesty, je rámová konstrukce velkého pro rodinný provoz spíše na škodu a i v nabídce Ssangyongu najdete lepší a levnější adepty. Není to ani jakási levnější alternativa pro Range Rover nebo Land Cruiser, vůz, co v rozmazluje posádku luxusem, zatímco pod jeho koly probíhá apokalypsa. Upřímně si nemyslím, že by se o to vůbec kdy snažil. Ve skutečnosti jde totiž hlavně o jednoho z posledních zástupců kategorie robustních, leč cenově dostupných teréňáků. Patřil sem svého času třeba Patrol nebo Pajero. Vím, že staromilci už žhaví klávesnice s tím, že narozdíl od Patrolu je tohle “počítač na kolech”. Ale berme to trochu s ohledem na dobu a to, kam se automobilový průmysl ubírá.

Právě jako náhradu těchto často už dost zrezlých pracovních “džípů” by mi dával Rexton vůbec největší smysl. Auto použitelné na silnici, za kterým ale v případě potřeby klidně odtáhnete bagr na stavbu nebo dvouplato plné balíků sena z pole. Univerzální voják, co zastane práci kolem baráku, ale neudělá ostudu ani když s ním čas od času vyrazíte do společnosti nebo pro ojetinu do zahraničí. V době, kdy se z jedné poloviny velkých offroadů stala vyměklá SUV s obřími ráfky a nízkou světlou výškou a z té druhé velice drahé a luxusní zboží, působí Rexton trochu jako závan starých časů. Kupujte, nebudou, chtělo by se mi říct. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2157 ccm
Výkon: 202 koní (148,5 kW) při 3800 ot./min.
Točivý moment: 441 Nm při 1600 – 2600 ot/min
Převodovka: automatická osmistupňová – hydroměnič
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s 
Pohotovostní hmotnost: 2070 – 2241 kg (podle výbavy)
Přívěs: 750 kg nebržděný, 3000 kg bržděný
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 8,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 9,8 /100 km
Základní cena (Rexton Club 2WD): 859 900 Kč
Základní cena testované verze (Rexton Club 4WD): 905 800 Kč

Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

MMM
27. srpna 2023, 10:03
0

Čím víc proužků, tím víc adxdas... Auto je většinou pasivum, ale tohle je pasivum x3...
Než dát milion za korejce... raději dám jedničku za Land Cruiser 150, Land Cruiser 200 spíš v benzínu, nebo Lexus LX (rozhodně ne za BMW, MB a image auta)
Mám problém s tím, že auto jako kráva nemá rezervu (místo rezervy tam narvali "eko" nádrž na močovinu)

Hraje si to na obšlehnutý Land Cruiser 300/2019 https://www.google.com/search?q=land+cruiser+200+2019&tbm=isch&ved=2ahUKEwjsu7DVrvyAAxVCnCcCHTcnACgQ2-cCegQIABAA&oq=land+cruiser+200+2019&gs_lcp=CgNpbWcQA1DlA1jiIGCHI2gAcAB4AIABfogBpQOSAQMyLjKYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=sgHrZOyaN8K4nsEPt86AwAI&bih=720&biw=1280&client=safari

reagovat
Jakub Pospíšil
27. srpna 2023, 10:25
2

Tak jasně. Jenže o tom to právě je. Když chceš nové na rámu a máš mega, je tohle prakticky jediná možnost.

beastar
27. srpna 2023, 12:13
5

Je to tak. To srovnání je k ničemu. Tohle si nebudeš kupovat jako hobby offroad. Ani jako mulu na dojetí na statku. Tohle budeš chtít na firmu, případně k hospodářství jako tahouna. U koní se jich do roka určitě pár objeví. Použít, odepsat, prodat dál. To nechce být Toyota kterou třeba i chceš mít spoustu let. Samozřejmě ve srovnání s LC a spol. Tak tohle je defakto hračka. Bude to ale nový v záruce s rozumnou cenovkou za takových podmínek.

MMM
27. srpna 2023, 10:14
0

Proč máš Mustang... protože nemám na Porsche // Proč máš Rexton? Protože nemám na Lanďáka
Jak jsem někde psal... o starých Rextonech, ale platí to stále

Ssangyong Rexton I./II. – Korejský Wurst

Pro jistý účel, je Rexton I./II. celkem fajn nářadí. Snad mi připomíná steak z Lidlu, pobledlý, na grilu „výborný“.

Snad nebudu zlý, ale jelikož přemýšlíte o Rextonu, jste chudý, nebo pragmatik. To není nic špatného, jen čisté víno. Kdyby jsme totiž chudý pragmatici nebyli, kupujeme Land Cruiser 100/200/V8, kde za svých 100.000 a hodnotu celého Rextonu moc neopravíte.

„Vše mezi Rextonem a Lanďákem, je slabý kompromis“

reagovat
Jakub Pospíšil
27. srpna 2023, 10:24
0

Mustang a Porsche není dobrý příklad. Jsou to moc rozdílná auta. Ale ten princip chapu.
Ten blog "korejský wurst" jsem nedávno hledal. Bylo tam cosi o tom, že první rexton měl nějaké slabé místo na zavěšení co umělo úplně vyreznout. Co to prosím bylo?
Koupil si ho teď jeden známý a chtěl jsem mu poradit, na co má dohlédnout.
-
Komentář upraven 27. 8. 2023, 10:29:57

MMM
27. srpna 2023, 10:53
0

Ty články jsem postahoval, potřeboval jsem se trochu stáhnout a "uklidit"... časem je zase pustím.
-------------------------------------
Všechny novější Ssangyongy, od 2006 doteď a budoucí... >>>>s víceprvkovou zadní nápravou

MMM
27. srpna 2023, 11:23
1

Ty šipky umazali 90% dále psaného textu :/

2006+
1. Předek "upadávají" přední kola... spodní čep (kulový kloub se vykroutí z misky, ustříhne, upadne)
2. Zadek u VÍCEPRVEK "upadávají" zadní kola... horní čep (není vidět, že to je čep, na zvedáku ani na zemi nemá vůli/je napnutý... vůle se pozná až vyloženě demontujete kolo. Když je už těsně před upadnutím, kolo může lítat 3cm nahoru/dolu)
3. Víceprvek zadní... je obecě poddimenzovaný, je to jen auto na "image"... slabé hračkářské uložení... pružiny všechny zeslábnou, klesnou, utahají se vlastní váhou prázdného auta... je vidět, jak jsou ty Rextony lehlé, zadní kola do Á-čka a je drahé zadní nápravu zgenerálkovat. Musí se vyměnit vše... pružiny a uložení, vnitřní excentry a jejich uložení, kulové silentbloky spodní rameno/těhlice, spojovačky s e závitnicí a čepem/těhlice, horní čepy, další extra rameno oba silentbloky/těhlice + Extra k tomu GO předku, všechna ramena, tlumiče a hlavně drahé pružiny (zapomeňte na druhovýrobu, je to sračka, jakože totální sračka). No a v originále s prací? Bavíme se o 70-100.000 a fakt to nechcete dělat, vyřezávat kousek po kousku a vylizovávat.

**** Kdo něco těžšího tahá, hledám auto s tuhou zadní nápravou na rámu - ten vlek se musí do něčeho opřít... a víceprvek je rád, že veze sám sebe.

U nového je to vypočítané, záruka a pár let poté ještě celkem drží... za deset let auto vyhodit auto a koupit nové, nebo udělat drahou generálku. U staršího... to je těžké.

4x4 a připojování předku... No a pak tady máme problém jménem podtlakové přiřazování přední nápravy. Ssangyong ví, že je to šunt... ale vydělávat se musí :) Volnoběžky jsou zevnitř na těhlici/poloose a nejdou ničím nahradit. Volnoběžky se 1000% rozbijí už u aut s 30-50.000km a je to pořád dokola. Ani "znalci" neví, že je to rozbité... ona ta čtyřkolka funguje. // Problém je v tom, že u primární zadokolky s připojitelným předkem (auta se spínači pohonu 2H/4H, nebo 2H/4H/4L)... přední poloosy, diferák, kardan, řetěz v mezinápravové převodovce... to vše po nastartování musí stát a nerotovat. Poznáte to tak, že po nastartování primární zadokolky (2H), vezmete za poloosu a ta se musí rukou otáčet, jedna i druhá... pak je vše v pořádku. Problém je v tom, že ty poloosy se od náboje/těhlice/poloosy neodpojí a vše to rotuje, tahá za volant. Tohle nikdo nepozná.

Hele vždy se najde někdo.... neupadlo to dvacet let, čtyřkolka funguje, tak co máš... :)

Hledat verze se stýlým pohonem všech kol a tuhou zadní nápravou (tam odejde u každého zase řetěz, kola, někdy spojky v mezinápravové převodovce... cca 12-20t)

MMM
27. srpna 2023, 11:28
0

Ten víceprvek a ta blbá připojitelná čtyřkolka, je na autech dodnes :) Proč by měnili něco co vydělává prachy na servisu, jsem spokojený... Pokud velká auta... jezdím Land Cruisery 100/200 & Lexus LX (nejlepší-životnost je benzín).

Moctezuma
28. srpna 2023, 07:46
2

Není náhodou, že na Blízkém východě jezdí především Toyoty/Lexus (200,300, Prado, Hilux), Nissany/Infinity (Patrol), Mitsubishi Pajero a US auta (GM, Dodge, Ram, Chrysler). Land Rover tu vidím jezdit především na korbě odtahovky. Z Mercedesu tu vydrží jen Gčko. Zbytek EU aut zdejší podmínky vůbec nedávají...

Asi to bude i tím, že výše uvedená auta opraví každý Ind/Pákistánec díky konstrukční jednoduchosti..

MMM
27. srpna 2023, 11:31
4

Thle čeká každé auto...

reagovat
MMM
27. srpna 2023, 21:59
3

Tenhle s tím přijel a odjel... co vysírám, že to je maličkost :) Že to poladí jinde a dostane novou STK :)

PanHAJZL
28. srpna 2023, 04:24
0

...nooo, tak to jsou pecka videjka😂

ransom
05. září 2023, 12:23
0

Hezké pokoukání i komentář.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH 2020
Ford F150 Ford F-150, 4X4,ODPOČET DPH

2020 rok výroby
400 koní výkon
4 998 ccm objem

Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat 2008
Ford F350 6.4 V8 4x4 | Lariat

2008 rok výroby
347 koní výkon
6 400 ccm objem