logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Škoda Yeti: Šikovná krabička

Skoro pokaždé, když jezdím nějakým moderním SUV, nebo o něm jen mluvím, se setkám se stejným názorem. SUV jsou na nic. Opravdové auto do terénu má mít uzávěrky diferenciálů, redukční převodovku, volnoběžky na kolech a všechno by mělo být pokud možno ovládáno pákou. Pokud možno hodně velkou a železnou.

Většina dnešních aut, která tyto požadavky splňují, se začala vyrábět dřív, než se většina jejich dnešních zákazníků narodila. Takže si už zákazníci nepamatují, k čemu vlastně původně byla dobrá, a kupují si je se dvanáctiválcovými motory, sníženým podvozkem a obřími koly, aby alespoň částečně překonali jejich základní nevýhodu. Totiž že mizerně jezdí po silnici. Nebo se s nimi vydávají na odvážné vyjížďky, při kterých hrdinně křižují lesní cesty tak dlouho, až se jim konečně podaří dostat bahno na celé auto. A následující týden stráví obavami, aby nezačalo pršet a důkaz jejich heroického výkonu nezmizel v nejbližším kanále.

Potom tu jsou auta, která jsou skutečně určená pro ježdění v místech, kde by jiná auta nefungovala. Vídáte je v televizních zprávách – dobří hoši je mívají v bílé barvě, zlí hoši na nich mívají namontovaný kulomet. Ale tahle auta už nejsou dost „chlapská“ a vlastně asi nemohou nic vydržet. Jsou totiž kulatá a mají uvnitř moc tlačítek.

suv s podvozkem z osobního auta a elektronickou čtyřkolkou jsou prý pro pozéry

A a nakonec je tu ten zbytek. Auta, která jsou sice vysoká, ale nemají ani mechanické uzávěrky diferenciálů, tuhé nápravy a dokonce ani pořádnou čtyřkolku „napevno“. Mají podvozek z osobního auta a pohon všech kol řešený nějakou elektronickou černou magií se spojkou uprostřed. Tahle auta patří jen do rukou pozérů, kteří chtějí vypadat drsně ve vysokém autě, důchodců, kterým se do nich lépe nasedá, a slečen a paní, které se cítí bezpečněji.

Je to ale opravdu tak? Opravdu pro ježdění v terénu potřebujete pravověrný, poctivý off-road a pro všechno ostatní naopak tradiční kombi?

K čemu vlastně dnešní člověk, žijící v poměrně civilizované středoevropské zemi, potřebuje skutečný off-road? Opravdu jste se už někdy v životě dostali do situace, kdy jste nutně potřebovali dojet někam, kde by špičkové nájezdové nebo přejezdové úhly, brodivost nebo schopnost vyjet 100% stoupání, hrály nějakou zásadní roli?

Já jsem si tuhle otázku kladl, když jsem testoval první generaci Yetiho – před několika lety jedno z prvních SUV, které se dostaly do mých novinářských pracek. Několikrát jsem našel svah nebo kus terénu, který jsem svým laickým pohledem zhodnotil jako pro SUV neprostupný. Ale byl jsem povinován čtenářům a možná také hráli roli to, že jsem neseděl ve svém, penězi zaplaceném autě. Takže jsem se pokusil výzvy zdolat a ta zatracená věc pokaždé vyjela tam, kam jsem po ní chtěl. Jen v jednom případě se Yeti se svým metrosexuálním pohonem všech kol přes spojku Haldex a falešným elektronickým samosvorem nevyškrábal až na vrchol prudkého sypkého svahu. Ale vedle jedoucí UAZ Patriot, nejpoctivější z poctivých off-roadů, vyrobený z kvalitní ruské oceli, zůstal ještě o pár metrů níž.

i když jsem v terénu neschopný, nechyběla mi odvaha a vrhal jsem se tam, kam by se žádný majitel nevydal

A to jsem se aktivně snažil auto dostat do situace, kdy nebude moci dál, dostat se až na hranu schopností – ať už jeho, nebo svých vlastních. A i když v terénu jezdit opravdu neumím, odvaha mi nechyběla a vrhal jsem se do míst, kam by se žádný majitel z obavy o svůj vůz nepustil. K čemu tedy „poctivý off-road“, když nedokážete dostat na hranu jeho schopností ani mrzké SUV? Není v situaci, kdy potřebujete praktické auto do terénu, nakonec důležitější hranatá karoserie s krátkými převisy, než železo, které se pod ní skrývá?

Pojďme se na to podívat z druhé strany. Co obětujete, když si pořídíte ten „pravý a chlapský“ off-road? Dostanete hranaté, praktické auto – které je ale nepohodlné a na silnici hlučné, nefunguje ve vysokých rychlostech a má děsivý apetit.

A co obětujete, když si pořídíte malé, hranaté SUV? Srovnejme si ho s typickým „malým, univerzálním autem“ – náš slovutný kolega Clarkson tvrdí, že univerzálním autem je Volkswagen Golf. Jediné auto, které prý doopravdy potřebujete, je prý právě Golf. Což je samozřejmě tak trochu nadsázka, ale pořád na tom něco je. Golf je dost velký pro čtyři lidi a nějaké věci, dostatečně pohodlný, dobře vyrobený, docela příjemně se s ním jezdí a trochou snahy si užijete i trochu zábavy, je relativně levný a úsporný…

yeti vám nabídne všechno co "univerzální lidový automobil. jen některé věci dělá hůř a některé zase navíc

No a Yeti, když se na to podíváte s trochou odstupu, je vlastně takový Golf na chůdách. Nabídne vám všechno co oblíbený „univerzální lidový automobil“, jen některé věci dělá o něco hůř a některé naopak umí navíc. Přidanou hodnotu už jsme probrali, takže se pojďme podívat na to, co u Yetiho obětujete:

Pro většinu majitelů nejnápadnější a nejzásadnější obětí je spotřeba. Yeti je vysoký a hranatý, a fyzika je neúprosná. Takže pokud jste čekali stejnou spotřebu jako u Octavie nebo Passatu se stejným motorem (v tomto případě 2,0 TDI o výkonu 170 koní), čeká na vás nepříjemné překvapení v podobě spotřeby přinejmenším o litr větší. V reálném světě se spotřeba většinou pohybuje někde mezi 7 a 8 litry. Což možná nejsou ty obligátní „čtyři na sto“, ve které jste po spatření slov „TDI“ doufali, ale dá se s tím žít.

Druhá oběť je následkem vysoko položeného těžiště, a postřehnete jí jen tehdy, pokud vás alespoň trochu zajímá, jak vaše auto jezdí. Když totiž vezmete auto s podvozkem dosti podobným Golfu a zvednete ho o nějakých 10 centimetrů, mohou se stát dvě věci. Můžete zachovat jízdní komfort, ale za cenu toho, že se vaše auto bude naklánět jako bárka na rozbouřeném moři a vy budete ze strachu o svůj život projíždět zatáčky krokem. To je cesta, kterou volí pravé off-roady. A nebo můžete zachovat jízdní vlastnosti přitvrzením podvozku – ale obětujete pohodlí. Tuto cestu volí většina „sportovních SUV“.

Yeti se nachází někde uprostřed. Není v zatáčkách tak schopný jako jeho nižší sourozenci, takže pokud si pořizujete SUV na víkendové brázdění vašich oblíbených okresek, budete zklamáni. I když zdaleka ne tolik, jako jsou vaši rodiče zklamáni z vás. A není ani tak pohodlný. Kupříkladu nedávno testovaný Rapid byl nejen zábavnější, ale také měl mnohem poddajnější podvozek. Mám však podezření, že volba menších kol by problém Yetiho, který tkví především v sekundární kvalitě jízdy (řečí běžných smrtelníků – prostě to trochu drncá), mohla vyřešit.

největší předností yetiho je, že vás nebude štvát. všechno je tam, kde to hledáte

A to je z obětí všechno. Jinak dostanete dobře vyrobené auto, jehož největší předností je, že vás nebude štvát. Ne, opravdu nečekejte, že se s Yetim půjdete každé ráno projíždět pro zábavu a zakládat klub jeho majitelů. Ale pokud chcete něco udělat – od posunutí sedačky přes naladění rádia až po zařazení – je potřebný ovládací prvek tam, kde ho hledáte a dělá to, co čekáte. Což není nikterak zanedbatelný úspěch…

Nejlepší na tomhle autě je ale jeho upřímnost. Většina dnešních SUV a crossoverů připomíná čtverzubce (to je tahle ryba). Dělají ze sebe velké, zlé a drsné auto, které vypadá jako z co nejvzdálenější budoucnosti. Yeti využívá velmi dobře známého, ale poněkud zapomenutého faktu, že nejefektivnějším tvarem pro využití prostoru je kvádr, neboli krabice. A proto vypadá jako krabice s menší krabicí vpředu (tam je motor). Používá techniku, optimalizovanou na to, co má dělat nejčastěji – tedy jezdit po silnici – a přizpůsobenou tomu, co od něj budete potřebovat občas – tedy ježdění v terénu. A vnitřek krabice je plný různých vychytávek, které do ní umožní nacpat co nejvíc věcí. Dělá prostě to, co má, a nesnaží se nafukovat jako exotická ryba. A to je ve světě dnešních aut docela vzácnost.

Operativní leasing Škoda

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
PepaSFI
14. 2. 2014, 17:30

ze škodovek se mi vždycky líbil Yeti a Citigo. Mám rád originalitu a praktičnost. Bohužel Yeti v nové generaci jaksi ztratil tvář. Nějak ten trend úplně stejných aut nechápu.
S těma offroadama je to úplně stejný jako se všema ostatníma autama pro zábavu. Teda až na pár výjimek jako jsou auta lesníků, zemědělců a podobně. Prostě někdo si koupí Miatu nebo Caterham aby mohl rejdit klikatýma okreskama a po okruhu, smát se celý odpoledne a spravovat brzdy a sežraný gumy. A někdo si koupí Defendera nebo Patrola aby se mohl na tankodromu šplouchat v loužičkách velkých jak lázeň pro stádo hrochů, věšet nápravy na pařezy, smát se celý odpoledne a spravovat zohýbaný nárazníky a rozbitý světla. Je to prostě jen jiná sorta autíčkářů. Z normálních uživatelů nikdo nepotřebuje pohon 4x4, teda až na pár výjimek. Však se taky spousta SUV už dělá jen FWD. Taky nepotřebuju 4x4 ale ponouká to k dělání hovadin a je s tím sranda.

0
bucek
14. 2. 2014, 20:41

jojo perfektne napsano,vzdyt jsme vsichni stejny posahanci at uz mame maly lehky auticko a vstavame v nedeli v 5 rano a drtime oblibenou okresku,nebo mame 2 tunovy offroad a celej den se rochnime v blate,nebo nejakou starou omlacenou potvoru ktera jezdi jako das a davame si s ni ty pozery v SUV

a mimochodem opravdu vyborny auto jak do terenu tak na silnici je Subaru Outback H6

0 reagovat
MB
14. 2. 2014, 21:20

Off-road je pro většinu lidí nesmysl, to je jasné. Spíš jde o to, že většina lidí jedoucí na módní vlně si koupí SUV, přestože jezdí POUZE po silnici. Schytají tedy jen ta negativa. Pro ty, co občas vyjedou mimo silnici, je SUV, ještě lépe nějaký zvedlý kombík, ideální kompromis. Ale obávám se, že jich zdaleka není tolik, kolik prodaných SUV.

0 reagovat
Woyta
14. 2. 2014, 21:52

Asi mu trosku slapes na krk. :) S 1,4TSI se podle knihy jizd jezdi asi za 7l. Normalni tempo, plynula jizda a s nalozenym autem slo jet asi za 6l. Ale pro prakticke uziti ma Yeti nesikovnej kufr. A ponekud se naklani. Az tak, ze z me jizdy mel jeden kolega nocni muru. :D

0 reagovat
Shackall
17. 2. 2014, 01:00

"K čemu tedy „poctivý off-road“, když nedokážete dostat na hranu jeho schopností ani mrzké SUV?"

K tomu lze říct jen jedno - počkejte, až napadne sníh, naložte na vozík kubík dřeva, zapřáhněte ho za ten zázrak a přijeďte s tím ke mne domů (není to daleko, z matky stověžaté jen cca 15 minut po dálnici a deset minut po polňačce). Tam sjeďte z kopce dolů, pod kopcem se otočte, a vyjeďte zase nahoru. Do vrat si už s tím zacouvám... Jestli se Vám to podaří, tak před tím autíčkem smeknu. Akorát upozorňuji, že jsem se tam loni dostal ne na, ale za limit s Terannem II ;-)

0
BobAsh
17. 2. 2014, 04:20

Nezkusím, protože Yeti nejspíš vozík s kubíkem dřeva neutáhne. A navíc je tohle zrovna jedna z mála věcí, na které člověk vážně potřebuje off-road...

Ale smysl mého zamyšlení byl spíš v tom, že 99% majitelů SUV a tak 80% majitelů off-roadů nepotřebuje nic víc, než umí třeba Yeti, nebo nějaká podobná věc.

Mimochodem, docela překvapující zážitek byl ten pokus se šplháním do kopce - Yeti dopadl hůř než UAZ. On totiž ne každý "dospělý off-road" má třeba uzávěrky diferenciálů. A když off nemá nic, je najednou ve výhodě i Yeti se svým elektronickým XDS ;)

0
PepaSFI
17. 2. 2014, 18:48

kubík dřeva určitě utáhne, podle druhu a suchosti to bude vážit nějakých 600-900 kg plus něco vozík, do 1500 kg by se to mělo vejít i v nejhorším případě. Nevím kolik má Yeti povoleno táhnout ale stačit by to asi mělo. V terénu to je samozřejmě jiná hra. Ono je to hodně o tom pověstném prvku mezi volantem a sedadlem, co kdo umí a do čeho si troufne. A taky výjezd kopce není všechno. Tam kde bude UAZ nápravama lámat pařezy a bahno tlačit nárazníkem, tam Yeti vůbec nemá šanci.

0
BobAsh
17. 2. 2014, 21:46

Schopnosti UAZu v těžkém terénu bych se ani v nejmenším neodvážil popírat. Nicméně znám tak možná dva lidi, kteří tyhle schopnosti potřebují a dokáží využít.

Pro běžného uživatele automobilu znamená off-road jen to, že než zapadne při zkoušení, co to auto vlastně umí, tak se dokáže dostat mnohem dál a bude těžší ho odtamtud dostat :)

0 reagovat
Petrklm
17. 2. 2014, 10:40

No, "nejefektivnějším tvarem pro využití prostoru je kvádr, neboli krabice" není univerzální pravda (tím je koule), ale uznávám, že by to auto pak vypadalo dost podivně. Ale Yeti se mi líbí, teď jen najít vhdonou ojetinu :-)

0
BobAsh
17. 2. 2014, 12:58

Koule má tuším největší objem v poměru k povrchu (resp. ke spotřebovanému materiálu). Pokud potřebuješ tvar, který zabere v reálném světě co nejmíň místa a zároveň ho nabídne nejvíc uvnitř, bude fakt nejlepší kvádr...

Si představ parkoviště plné kulových aut, a všechen ten prostor mezi.

0 reagovat
Chevy
19. 2. 2014, 19:42

s tím kvádrem souhlasím, tady miláček někde v lesích
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/995000_449424505163388_1079376151_n.jpg
souhlasím taky s praktickým využitím offroadu, ale nesouhlasím s vlastnostmi v terénu...soused tu jezdí s yetim a to auto je teda nízký, já jeepa nemám zvednutýho - naopak mám vzadu lehnutý listovky. Takže na zadku mám míň a už tak, když je bahno nabírám různé suvenýry předním difem a to nejezdím žádný tankodromy, jen normální lesní cesty tady v okolí. A porovnání s tím uazem...Patriot je tuším ten moderní o se dělá dnes a ten toho s původním má společnou snad jen nízkou kvalitu dílů a blbý dílenský zpracování...ano technika je stejná, ale váha je uplně jinde takže ten slabej motor asi zrovna dokopce moc neobstojí. Ale neřídil jsem ani starého ani tohohle, takže třeba nemám pravdu. Spíš by bylo zajímavý porovnání třebas s tím Patrolem, Cherokeem....protože, ačkoliv jsou dnes braný jako pravověrný OFF, tak třebas ten Jeep byl myšlen jako SUV...jen tehdy ještě něco znamenalo to "utility vehicle"

0 reagovat
Henges
24. 10. 2015, 14:43

To je jak reklama na škodovku. Yeti mi vždy přišel jako ideální služební auto stejně jako octavie ale doma bych si ani jedno nedokázal představit. To auto mi přijde nudné snad po všech stránkách. Ale je to jen věc názoru ;)

0 reagovat
Petrsn
15. 7. 2017, 23:59

No s tou potřebou 7-8 litrů je to přehnaný. Vím, 125 KW nafťáky měli prý vyšší spotřebu , ale z vlastní zkušenosti vím , že 110KW diesel i do dvaceti kilometrů vzdálenosti dokáže jet za 4,3 litrů a to s občasnou jízdou 130k/h, či občasnou prudkou akcelerací při předjíždění. S UAZEM jsem jezdil, překvapuje mě , že nevyjel výše než Yeti, rozhodně na to nemá vliv výkon motoru. UAZ je 2,5 litr, i když snad s třetinovým výkonem vůči Yetimu, ale to na průjezdnost terénem nemá vliv. Zadní samosvorný diferenciál dokáže své,..- auto jede jako tank, v bahně kopci všude. Jinak Yeti má i ve svém druhém facelitu osobitý nezaměnitelný vzhled a konkurence ve srovnání s ním působí naprosto nudně a tuctově.

0 reagovat
Nezn.uživatel
29. 6. 2019, 21:31

Taky jsem si před nedávnem pořídil Yetiho s pohonem na všechna čtyři kola a musím říct, že jsem s tím autem nad míru spokojen. Pořídil jsem si na něj přes https://www.filsonstore.cz/ nosiče kol a společně s manželkou jezdíme skoro každý víkend do hor na kola a autíčko nás zatím ani jednou nenechalo ve štychu.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte