Zajímavým faktem je, že byl Charger Daytona na konci šedesátých let považován kvůli svým drastickým aerodynamickým prvkům za mimořádně ošklivé auto. Díky šípovité přídi a gigantickému zadnímu spojleru, narostla navíc jeho délka na ne zrovna praktických pět a půl metru. V roce 1969 ho bylo vyrobeno 560 kusů, což zaručilo jednak účast v NASCAR, jednak i obrovskou poptávku, která v současné době šponuje ceny do astronomických výšin. Aby také ne, předpokládá se, že se dodnes dochovalo jen nějakých 385 vozů.
O to větší hurá se seběhne kolem každého kusu, který se někde objeví, aniž by se o něm do té doby vědělo. Když se ještě k tomu zjeví kdesi na venkově v Alabamě, ukryt po desítky let ve stodole, má to navíc nezanedbatelnou dávku stylu a mohou vzniknout parádní fotky, jako právě ty, které vidíte kolem článku.
Daytonu objevil chlapík jménem Charlie Lyons, majitel dílny, zabývající se renovacemi starých Chryslerů. Vůz sice za dlouhá desetiletí do určité míry pozřela příroda, a bude dlouho trvat, než se jeho mechem porostlé křídlo bude zase blýskat, i tak se ale jedná o neskutečně cenný kus. Charger se totiž nachází u svého teprve druhého majitele, který má na svědomí i značně kýčovité plameny na předních blatnících – jediný to neoriginální prvek celého auta. Tuto úpravu lze přičíst mladistvé nerozvážnosti. Když jej v roce 1974 kupoval od městského soudce, bylo mu teprve osmnáct let. Všechny ostatní věci včetně laku jsou ale jinak zcela originální a nedotčené jsou i kilometry. Osmiválec 440 Magnum pod kapotou má na krku směšných 20 553 mil.
Majitele se podařilo přesvědčit, aby se svého zanedbaného klenotu, jenž doteď dělal společnost hospodářským zvířatům, konečně zbavil. Prodej proběhne v lednu skrze aukční síň Mecum a první odhad ceny zní 150 až 180 tisíc dolarů (3.8 až 4.5 milionu korun). To se sice může za orezlé a mechem olezlé auto zdát jako strašná částka, ovšem neopomínejme potenciál, který skrývá. V průběhu letošního roku se podobný, perfektně zrenovovaný Charger Daytona, prodal za horentních 900 tisíc dolarů (22.5 milionu korun). Pravda sice je, že měl pod kapotou raritnější 426 Hemi, ale to nic nemění na tom, že ať už koupí Chargera ze stodoly kdokoliv, nejspíš na něm neprodělá.
A jedna zajímavost na konec: Víte, proč má Charger Daytona křídlo tak vysoko? Nejedná se o promyšlenou aerodynamiku, ale o pouhé závodní předpisy NASCAR. Ty vyžadují, aby bylo na autě vše funkční a to včetně kufru. No a jak chcete otevřít víko kufru pod malým křídlem?
15. prosince 2015, 21:15
0
Barnfind jak z Forzy Horizon :-)
15. prosince 2015, 21:58
0
na to sem si presne vzpomel, to sem paril na xboxu :-)
zajimal by me celej pribeh, proc to tam stalo takovou dobu
18. prosince 2015, 16:11
0
Nebolo ich iba 503? s toho 70kusu so 426 HEMI a zbytok 440 Magnum ?
18. prosince 2015, 16:43
0
Já se obávám, že to nikdo neví přesně. Záznamy koncernu Chrysler se pokud vím nedochovaly a jakkoliv si u Daytony nejsem jistý, jak moc se ví, tak třeba u Chrysler 300 Hurst se odhady počtu vyrobených kusů liší +- asi 50 :)