načítám data...

Quo vadis, Mercedes? Nová E-klasse a etická debata kolem klonování

06. září 2015, 20:41 7 komentářů Viola Procházková

Mercedes-Benz je v automobilovém průmyslu něco jako motor inovací. V případě designu však na inovace už pár let čekáme marně – a E-klasse roku 2016 na tom nic nezmění. Hlavní roli v navrhování exteriéru opět sehrál kopírák.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Nová generace Mercedesu třídy E je ohlášena na jaro příštího roku a už teď jsou plné noviny jejích technických inovací, které vyvrátí čelist nejen novinářům, ale i koncovým uživatelům. Třeba 84 diod v předním světle, které místo vás bude spínat kamera snímající intenzitu slunečních paprsků, podobu okolí i postavení Marsu vůči Venuši. Parkování na dálkové ovládání. Elektronická komunikace s okolojedoucími vozidly (nejen děti teď musíme hlídat před kybernetickou šikanou). Bezpečnostní asistent bude zachraňovat zbloudilé chodce (doufejme, že inženýři Mercedes-Benz neopisovali od Volva) a v případě nehody zvukový signál ochrání vaše slechy před újmou způsobenou plechovým kraválem. Na mou duši, třída S bude vedle nového éčka vypadat jako Černá Perla vedle Titanicu.

Jenže pak přijdete do autosalonu, rozhlédnete se a připadáte si jako zmatený tatík přispěchavší do porodnice a hledající v místnosti plné ječících mimin to svoje. Moc rádi byste zvolali: „To je můj synek, jako by mi z oka vypadl!” A je vám trapné přiznat, že všechna mimina vypadají stejně, takže si bez cizí pomoci místo vlastního potomka dost možná odnesete dítě Ládi Hrušky. 

Jednotný designový jazyk v zásadě není špatná idea. Mercedes má vypadat jako Mercedes, Ford jako Ford a SsangYong jako mimozemská vzducholoď. I v této jednotě by se však měl najít prostor pro odlišnosti definující konkrétní model. Proč najímat drahé designéry, když Ctrl+C a Ctrl+V umí naťukat i průměrně zdatný lidoop? Proč se při testování obtěžovat s maskováním? I pod strakatým převlečníkem je  vidět, že je to o něco větší než céčko, o něco menší než esko a jinak to vypadá úplně stejně.

U třídy E to zabolí dvojnásob, protože byla vždycky tak trochu jedinečná. Jelikož nepředstavovala ani entry-level, ani vrchol luxusu, ale něco mezi, nezbylo jí, než si získávat příznivce určitou ‚jinakostí‘. Chcete-li úchylností. Čtyřoký kukuč generace 212 (před faceliftem) jste nemuseli zrovna milovat, s jiným modelem Mercedesu byste si ho ale nespletli ani po poctivé půllitrovce Lašského tuzemáku. Do historie společnosti Mercedes-Benz se zapíše jako poslední éčko s vlastní identitou.

Trend klonování se v Mercedesu nápadně kryje s nástupem šéfdesignéra Gordena Wagenera hlásajícího motto ‚sensual purity‘. Jeho teorie je plná emocí, holistiky moderního luxusu a aerodynamiky, po důkladné psychoanalýze by ale nejspíš vyšla najevo jednoduchá pravda: ten člověk prostě nesnáší hrany. Představuju si, jak se přejíždí rukou po maketě karoserie a šmirglpapírem zrnitosti 320 zahlazuje poslední zbytky nenáviděných lomů. Svatou válku proti nabroušeným tvarům zahájil při vývoji aktuální S-klasse a v tuto chvíli už jeho obsesi odolává pouze géčko. Výsledkem je přehlídka ocucaných bonbónů.

Pokud je postavíte vedle sebe, nejspíš poznáte, které je S, které C a které E. V každodenním provozu? Bez šance. Koupíte si luxusní limuzínu za cenu menšího rodinného domu, ale pro ostatní účastníky silničního provozu jste obyčejný taťka v povozu střední třídy. Tohle chcete? Aby vám záludný pikolík v McDonalds přinesl místo Big Tasty obyčejný cheeseburger, pouze přifouknutý na odpovídající gramáž?  

Mercedes-Benz dělá skvělá auta – posadit se do S-klasse je zážitek blízký nirvaně. Dělá i krásná auta – za CLS se vždycky otočím (a za géčkem, samozřejmě). Klonování však považuju – stejně jako v případě lidí – za užitečné a etické leda tak na náhradní díly.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Goldies
06. září 2015, 23:22
0

Amen

reagovat
Antihmota
07. září 2015, 13:24
0

To psal Daniel Novák aka LELI ?

reagovat
Leli
07. září 2015, 14:18
0

Lol, to jsem nepsal ja, ale dost s tim souhlasim. :-)

Ty si kdo z nyxu?

Viola Procházková
07. září 2015, 14:37
0

Počkej, jdu se podívat do občanky... Ne, nepsal! :)

Nedy
07. září 2015, 13:43
0

Když mně se ty ocucané bombony ale vážně moc líbí...

reagovat
Je
Jenyk
07. září 2015, 19:02
0

A mně se zase ty poslední medvědi líbí o dost víc než ty předposlední hranatý. Poslední S-Klasse je nádhera, facelift E-Klasse také hodně pomohl. Věděl bych o jiných automobilkách, kde auta skutečně nejdou rozeznat (facelift Octavie s názvem Superb vede o parník).

reagovat
Ad
Adam
09. září 2015, 08:38
0

To je blbost, s rozeznanim mercedesu mam obcas potiz, kdezto superba od octavky rozezna podle me i idiot

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem