načítám data...

Ptejte se Vojty: Rozum nebo cit?

Pro nadšeného řidiče je otázka, jestli si koupit auto zábavné nebo praktické, obvykle velmi jednoduchá. Praktičnost se připouští jen v nezbytně nutné míře. Ale co když nejste nadšený řidič? Má i tak smysl koupit si auto jen proto, že lépe jezdí?

Zobrazit galerii

Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací. A tentokrát jsem si vzal na pomoc i dalšího Vojtu. A občas také jiné členy redakce.

Ahoj Vojto,

s otcem řešíme takový spor. Je nebo není BMW 528i E39 vhodný rodinný povoz? A mám ještě jeden další dotaz. co je důležitější – radost za volantem, nebo schopnost dopravit se z bodu A do bodu B? V případě BMW jsem byl připraven udělat ústupek v podobě pohonu na LPG. I tak je ale prý drahý provoz. Naším současným povozem je Škoda Fabia, což ale není zrovna vhodný stroj pro benzínovou hlavu. Předchozím strojem bylo BMW 320i E30, které jsme prodali v roce 2005 kvůli nákupu Fabie. Je mi 14 let a otec není automobilový nadšenec.

Aleš

Opět tu máme otázku poněkud filosofického ražení. Je důležitější, aby vám auto nabízelo radost z jízdy, nebo aby vám zajistilo spolehlivou přepravu z bodu A do bodu B? Když bychom otázku četli doslova, tak je to samozřejmě jasné – auto, které vás nedopraví z bodu A do bodu B, je tak nějak k ničemu (pokud nejde o nějakou úchylárnu, určenou k jízdě z bodu A zpátky do bodu A). 

Ale otázka, jestli má smysl obětovat část praktičnosti a úspornosti výměnou za to, že budete mít z řízení větší radost, už je mnohem zajímavější. Pro spoustu z nás to samozřejmě není otázka – budeme svým kamarádům, jimž v žilách nekoluje benzín, radit nákup praktických a nenáročných věcí jako jsou Mondea na naftu a rodinná MPV, ale potom sami půjdeme a koupíme si nějaký úplný nesmysl, jen proto, že z něj máme radost.

Úplně jiné je to pro tatíka od rodiny, který byl nejspíše vcelku spokojen se svou Fabií a pro kterého jsou řeči o starém pětkovém BMW nejspíš jen sněním pubertálního syna. Kdo normální by si takovou věc kupoval, když za stejné peníze může mít mnohem novější a méně opotřebované auto, které bude podobně praktické, jen s levnějším provozem?

Nadšený motorista obvykle ví, že nákup staršího luxusního vozu je obvykle zcela nepřekonatelný, pokud jde o poměr cena/výkon. V případě zmiňované 528i můžete mít za nějakých 100 tisíc (nebo i mnohem méně) auto, které ve své době představovalo naprostou špičku ve své třídě, mnozí ho stále považují za vrchol techniky od BMW a jeden z nejlepších kombíků vůbec. To všechno navíc s technikou o něco spolehlivější než u pozdější generace E60 nebo současné F10, o kterých se vyprávějí různé hrozivé zvěsti.

má pro obyčejného řidiče smysl, že bmw jezdí lépe? stojí to za zvýšené provozní náklady?

Pořád je to ale (přinejlepším) 15 let staré, velmi složité a původně velmi drahé auto s poměrně velkým motorem. Je sice pravda, že šestiválce od BMW vždycky bývaly až neuvěřitelně úsporné, a že díly na běžnou prémiovou ojetinu mohou být levnější než na leccos levnější – pokud víte, kde je shánět a jste připraveni obětovat trochu času – ale pořád to může znamenat komplikace. 

Pozná i obyčejný řidič, který se necítí být petrolheadem, že se mu s E39 528i jezdí lépe než v obligátním "Mondeu v dvoulitru"? Zcela určitě. Dokáže udržet plynové BMW v provozu za peníze alespoň řádově srovnatelné s běžným modernějším autem? S největší pravděpodobností. Hrozí, že fatální selhání něčeho, co se zrovna nedá sehnat levně nebo opravit snadno, bude ranou pro rodinný rozpočet? Zcela určitě.

Osobně mám se starými auty, která byla původně drahá a skvělá, už příliš mnoho osobních i zprostředkovaných zkušeností, než abych někomu s klidným srdcem poradil, ať si místo nudně racionálního a praktického auta pořídí kdysi luxusní stroj se všemi jeho potenciálními problémy a vrtochy. Můžeme se stokrát utěšovat tím, že luxusní auta jsou stavěná na delší životnost než levná auta (což, mimochodem, už dávno není pravda) nebo tím, že se to "všechno nějak udělá". Ale čas a opotřebení jsou neúprosnými nepřáteli a pro člověka, který nepovažuje radost z řízení za jednu z nejdůležitějších věcí v životě, může být první faktura za servisu na sumu zvící třetiny či poloviny ceny vozu poněkud krutým vystřízlivěním.

Ostatně i náš redakční kolega Vavris, kterého rozhodně nelze podezírat z nedostatku nadšení pro auta, nezvolil za svůj rodinný vůz (spíše manželčin mateřský přepravník - pozn. Vavris) obligátní "olítané Báwo", ale sáhnul po rozumném, racionálním a praktickém kombíku, jehož recenzi si zanedlouho určitě přečtete (nebo také ne, protože co taky psát o praktickém, rozumném kombíku :-) – pozn. Vavris)

Přesvědčovat otce o tom, že staré BMW bude rozumnou volbou, je cesta do pekel. Staré BMW je skvělá volba, ale je to volba srdce, ne volba rozumu. A ve chvíli, kdy se objeví první větší problém, už budeš mít tohle téma vždycky na talíři – a až jednou budeš starší a možná budeš otci schopen poradit skutečně rozumně a zabránit mu v nesmyslné volbě, tak tě už nebude poslouchat. 

Chceš otce přesvědčit o něčem opravdu smysluplném, z čeho navíc budeš mít sám užitek a co nemůže skončit finanční katastrofou? Zahraj na strunu jeho nostalgie a přemluv ho, ať koupí další E30. Když vyberete slušný kus, ať už zachovalý originál nebo dobrý základ pro renovaci, už nikdy levnější nebude. Pronajměte si k tomu garáž a za ty 4 roky, než dostaneš řidičák, jí můžete patřičně zvelebit a doladit.

Máte dotaz, se kterým si nevíte rady? Potřebujete poradi s nákupem auta? Rozsoudit hospodský spor? Nebo si prostě jen myslíte, že by daná otázka zajímala i ostatní? Pište na redakce@autickar.cz!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mi
michal
08. dubna 2015, 15:53
0

Tak jsem zrovna dořešil úplně stejnou otázku. Hledal jsem E39 525i touring, do kterého bych šoupnul plyn (přeci jen jsou dnešní systémy trochu někde jinde), prostě jsem se chtěl vyhnout naftě. A když už je tam zmíněna částka 100tis, tak v tom horizontu jsem uvažoval. No, takže po delším koukání a vyčerpání rad od asi tří kamarádů přes bavoráky jsem se této myšlenky vzdal. Poměrně pěkné kousky začínají na této částce a stejně hrozí další nemalé výdaje na servis, pokud z toho člověk nechce mít úplnou plečku, kterou vyždíme a zahodí.
Ze zkušenosti kamaráda, 523i s plynem jezdí Prahu za cca 11plynu při klidném stylu, takže čistě na palivo je to pak hodně v pohodě. Na druhou stranu pořizovačka LPG na 6válec je cca 30tis? Takže za jak dlouho se to (teoreticky) vrátí.
Nakonec jsem se rozhodl stejně jako Vavris, ale ve smyslu článku nebudu říkat. Rozhodování už je jen jestli zůstat u benzínu nebo jít do nafty. Čistě na naježděné km by pro mě byl lepší benzín, na druhou stranu objevila se nafta s jasnou servisní historií.
Holt to bude čistě spotřební záležitost, přeprava z bodu A do B pro rodinu, psy a bordel a při výše zmíněném rozpočtu zůstane slušná rezerva na servis a provoz.

reagovat
Lu
Luksov
08. dubna 2015, 16:40
0

Kdyby se člověk měl řídit jenom rozumem, tak by to bylo docela smutné... V tomhle případě ale stejně koupi E39 nechápu, když otec není benzínová hlava a syn má ještě 4 roky k získání ŘP a potom šoférovat jako první auto 528 taky není moc dobré..

reagovat
Aa
Aa
08. dubna 2015, 16:41
0

Co přesně za "špeky" hrozí u e39? Potažmo 530i s manuálem? Jedno nudné, nenáročné, spolehlivé auto mám(e), takže případné problémy, respektive čas na jejich vyřešení by byl. Ponechme bokem spotřebák, ale je u téhle e39 něco, co když se po*ere, tak to vážně finančně nepoteší? Díky.

reagovat
jo
johan
08. dubna 2015, 17:43
0

motor napriklad?

JP
08. dubna 2015, 18:36
0

Šestiválec na E39 stojí srovnatelný peníze jako třeba 1.9TDI, kdyby už teda mechanicky lehnul... Mě na E39 vadí to, že už dneska po těch letech většina kusů nepříjemně rezne. Ne že by měly špatnou antikorozní ochranu, ale čas nezastavíš.

Ju
Jurgen
08. dubna 2015, 19:17
0

BMW E39, konkrétně 530iA jsem měl tu čest vlastnit. Opravdu poctivý, promyšlený a kvalitní vůz. Když je vše ve stavu jakém má být, je to úžasný, tichý, rychlý, pohodlný a opravdu relativně úsporný auto. Jen je potřeba si uvědomit, že většina E39 už má hodně najeto a i ty nejnovější jsou 12 let starý. Těsnění a obecně gumové díly už začínají být zteřelé, kolem 250tis km je třeba řešit alternátor, přední náprava vskutku trpí na nekvalitních cestách nebo se jen podívejte kolik stojí nějaké slušné obutí v adekvátních rozměrech. To znamená, že průběžná údržba je nevyhnutelná. A to vše něco stojí. Palivo a povinné ručení jsou tím nejméně podstatným nákladem nad kterým byste měli uvažovat při pořízení něčeho takového.

U E39 platí, že je potřeba nejen mít peníze na nákup, ale i na provoz. Když vata na provoz není dopadají pak jako vyžilé, ušmudlané křápy s tmavýma fóliema na oknech, za 50tis Kč v pochybnách autobazarech. Což je škoda.

Když je však v cajku nedám na E39 dopustit. Ten zvuk šestiválce a neuvěřitelný zátah před omezovačem mi popravdě chybí...

reagovat
An
Andre
08. dubna 2015, 19:52
0

Hlavně bych ve 14 letech neradil otci s výběrem auta. Raději si kupte zase fabii, vždyť je to "nejlepší" auto.

reagovat
An
Andre
08. dubna 2015, 21:28
0

Jo a hned tu jednu E39 máš a za 40 klacků. Stačí jen poopravit/vyměnit automat. :D Jinak spolehlivý stroj.
http://auto.bazos.cz/inzerat/46185565/BMW-540i-Touring-LPG.php

reagovat
ra
radim
09. dubna 2015, 08:16
0

Po e39 jsem vždy toužil, ale převládala racionalita v podobě passatů. Potom mě to zasáhlo, koupit e39-ku. Bude to tři roky co jsem se tím začínal zabývat a ležel tři měsíce na netu a zjišťoval, pátral a hledal, hlavně v německu. Chtěl jsem něco dobře vybaveného a hlavně v dobrém stavu. Jedno jsem objevil v českém bazaru na bouraná auta. Jeli jsme se tam s kamarádem mrknout a zpět jsem vezl lehce ťuklou 525D z r.03 dovezenou z německa s veškerýmy doklady o servisu a serviskou a ve smlouvě garantovanými kilometry na, už si přesně nepamatuji cca 148tis. Říkám vyzkouším a kdyžtak se toho zbavím. Za týden jsem vyměnil blatník a na vrakovišti sehnal plast nárazníku s výztuhou za směšné 3tis. v mém odstínu a za týden jsem měl značky. Od té doby jsem investoval do nových předních značkových tlumičů, nové silentbloky na dlouhých ramenech, pravidelné výměny olejů (jen doporučovaný Castrol), výměna oleje v automatu, nedávno nový separátor oleje. Auto dostalo na léto výhodně koupené 17" Alpiny vpředu235 a vzadu 255-ky, teď nově repasované na vyleštění do lesku a nové pneu Continental. Na zimu orig.liťáky16". Mám požnost sem tam řídit nové auta z firemní flotily, např: Avensis,508,RAV,Verso a vždy jsem rád, když sednu do svého bavora. Na jedenáctileté auto je to parádní luxus. Sametový běh 6-ti válce se spotřebou od 6-ti na dálku po 10 v zimě ve městě se zapnutým webastem. Uvnitř voňavá kůže, tempomat, výborné audio, špičková klima, šíbr a pro mne důležité xenony.
Jenom to chce pravidelný servis, většinu si dělám na autě sám, používat kvalitní oleje a o náhradní díly není nouze, jen doporučuji to dražší (Loemfoder apod.) Myslím, že toto auto dlouho nevyměním, je to zatím ta nejlepší ojetina, co jsem kdy měl a to jsem míval třeba i rok dva staré kousky. Doporučuji e39-ku všem, co mají pro tento model slabost, trošičku více peněz a také si některé věci dokáží servisovat sami. V opačném případě nedoporučuji.

reagovat
Chilli
10. dubna 2015, 22:39
0

Mužu potvrdit, že bych totež mohl řect o moji E46 328i s tim rozdilem, že jedine za co se bude měnit bude ///M!

Al
Aleš
09. dubna 2015, 14:15
0
reagovat
Vavris Vavrisovic
09. dubna 2015, 15:35
0

Ten první kombík sice nevypadá zle, a dokonce jej prodává na první pohled solidní autohaus, ale stejně si myslím to samé co Bobash --> máš 4 roky čas, tátu do ničeho nenuť a počkej si. Jezdit napříč Německem, abys zjistil, že ta stará E39 vlastně vůbec není tak hezká, jak se zdá na fotkách, tě ve výsledku může stát 20% ceny auta. A navíc E39 komabi za 50 tisíc jistě připraví řadu nemilých překvapení a investic...

E30 se mi nelíbí ani jedna...

Ro
RomusCZ
09. dubna 2015, 21:30
0

Na to prdět, díváš se po těch nejstarších nejlevnějších kusech. Jako hračka na vyblbutí na jeden rok dobrý, ale jako náhrada za fabii na denní ježdění je to dost blbej nápad... Kousky z roku 97 s 300 000km na hrbu fakt už moc zim nezvládnou.

Al
Aleš
09. dubna 2015, 16:57
0

Díky.

reagovat
De
Dejvid
09. dubna 2015, 20:07
0

Neni lepsi koupit si naftu od WV dily k dostani u kazdyho kovare a jezdi a jezdi a jezdi

reagovat
ma
martin8
14. dubna 2015, 18:56
0

A co takhle SAAB 9000 s turbem, nevim jestli I. gen, ci II. gen, SAABY po roce 1994 (9000) se mi libi, rovnez Saab 900 z 80. let (klasicke tvary) se mi libi, NG se nelibi, byl by nejaky 20 let stary Saab auto se kterym by se dala projezdit cela evropa v lete ? uvazoval jsem o techto anebo MB (ktery ma ale kazdej) ci Volvu, ci 528i E39, mam vysku 2 metry ala 100 Kg a nejlepsi by bylo najit takove auto, ve kterem by se dalo pohodlne nouzove prespat, ale krome jezdeni do zahranici bych jej chtel i na zabavu zde, na to by Saab mohl byt vhodny, nebo BMW, slysel jsem ze Saab 9000 dokazal s turbem deklasovat tehdejsi Ferrari (na rovnem useku), je to pravda ? jen tak z legrace jsem uvazoval o nejakem Town Car, ci GMC, ale na to nejsou penize a jeste jsem zvazoval Rover 827 ? (800 kupe - Vitesse myslim), kdyz clovek vzdycky zabrouzda na stranky nejakeho klubu a jejich majitelu, tak vzdycky najde veci typu ,,vsechno co se spatneho rika tak neni pravda, dily se daji levne sehnat a je to nenarocne na provoz a svezeni je zazitek" - tohle si clovek muze precist na strankach o US autech, Roverech 800, Saab, BMW, MB190 atd atd

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem