načítám data...

Ptejte se Vojty: Nenáročný autoparťák

17. září 2015, 08:00 10 komentářů Vojta Dobeš Ptejte se

Skoro každý z nás takové auto někdy potřebuje. Nenáročné, užitečné a praktické, schopné oddřít tu nejtěžší práci a nechat tak svého šťastnějšího kolegu v perfektním stavu pro letní výlety a projížďky. Takže co bude ideální winter car?

Zobrazit galerii

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Zdravím redakci Autíčkář.cz,

zkusím jeden filosoficko-technický dotaz, doufám, že nebude považován za pitomost. Hledám autoparťáka. Mám doma sportovního volkswagena, do práce 20 km tam a 20 zpět a na chalupu 50 km daleko. Jezdím pořád, sem tam něco někam stěhuju, v zimě v létě, jednou dřevo, jindy motorku nebo kousek vybavení kapely včetně umělců. Obyčejně na vozíku (ne, zapřažený za jiné auto, sporťák tažné nemá).

Nedávno jsem usoudil, že mít jako primární vůz sportovní klasiku 90. let je pitomost. A začal jsem uvažovat, co místo toho. Určitě nic sportovního, na blbnutí vybavení mám. Rozpočet je taky jasný, +-50 000. Do auta se musím pohodlně vejít, mám 193 cm a 120 kg, musí být odolné a ustát zimní provoz v kopcích, takže asi žádný nestabilní zadohrab. Jezdím dost, takže by moc žrát nemusel, ale vyšší spotřebu bych mu i odpustil. Raději benzín než diesel, přeci jen když týden stojí venku v -15°C, je benzín odolnější. Hlavně nemusí vypadat dobře, nemusí být in, na to zůstává volkswagen. Mám auto pro sebe, ne na koukání pro ostatní. Ideálně ho nechám stát před Kauflandem odemčené, a když se vrátím, nejen že bude stále stát na parkovišti, ale ještě v něm najdu peníze od soucitných kolemjdoucích, abych si koupil lepší auto.  

Myslíte, že byste mi dokázali poradit?

Díky Martin

Takže hledáš ošklivé, ale praktické auto, ve kterém bude spousta místa pro velké lidí i hromady nákladu a které si skvěle poradí se zimou a kopci. A nemělo by jezdit na naftu. Nebýt toho, že mi to trochu kazíš požadavkem na nízkou spotřebu, byla by moje odpověď dost jasná. Ale i to by mohlo mít řešení. A ta odpověď?

Subaru Forester první generace. Ošklivý kříženec (dnes by se tomu řeklo crossover) mezi kombíkem a SUV se skvělou trvalou čtyřkolkou, výborným dvouapůllitrovým boxerem a hlavně pověstnou spolehlivostí značky Subaru. Nejenže splní tvoje požadavky na nenáročného dříče, ale na zasněžených kopcích bude dokonce i zábavný – dost možná zábavnější než tvůj Volkswagen na letní projížďce po asfaltu ;).

No a spotřeba? Existuje spousta Subaru přestavěných na plyn a je slušná šance, že nějaké najdeš i v rámci svého rozpočtu. Třeba jako tohle, nebýt toho, že je napadeno kovomorkou…

Myslím, že Forester je pro tvé účely skoro perfektní auto, ale aby ses necítil ochuzen, nabídnu jako obvykle i nějaké alternativy. Do role zimního auta se tak nějak přirozeně pasují Skandinávci a jejich perfektním zástupcem pro tvůj účel je Volvo 850, popřípadě – pokud se nějaké najde v rámci tvého rozpočtu – i novější V70. Špatným řešením by nemusel být ani klasický Jeep Cherokee XJ, který zase přináší výhodu v podobě offroadových schopností…

Ale první volbou je stále Forester. Možná na něco jiného přijdou naši čtenáři.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ra
rainero
17. září 2015, 09:18
0

Pri čítaní poslednej vety zadania ma hneď napadlo Palio Weekend :) 850/V70 je ideálny sťahovák len treba počítať s trochu horším rejdom, veľkými prevismi, a nižšou svetlosťou.

reagovat
Je
JeepCH88
17. září 2015, 09:37
0

Jeep by taky nebyl špatný, ideální kombinace 4 litr + lpg .........Jen to chce najít kus s dobře udělaným LPG, bez zásahu kutilů atd. Což může být hlavně u nás vcelku problém. Třeba u mě se někdo v LPG vrtal a vychází to tak, že pokud to celý nevyhodim a nenamontuju nový tak se prostě pod 20 litrů LPG na sto nedostanu i kdybych se rozkrájel. Jinak ty auta umí jezdit i pod 17l lpg/100 km...což myslím vzhledem síle motoru a celkové stavbě auta vychází dobře. A dokonce to podle mě je i hezké auto:)

reagovat
Ja
James
17. září 2015, 10:20
0

U starších Subaru hnije podvozek jak o život a dělat něco na motoru je za trest. Japonská odolnost / preciznost tam ale je a když vše funguje jak má, tak je to nadprůměrné svezení. Bacha ale, Forester / Impreza jsou uvnitř opravdu malinká autíčka. Osobně provozuji zjednodušenou verzi: Toyotu Corollu.

Mám ve firmě opakovanou vynikající zkušenost s první generací Fiatu Scudo / Citroen Jumpy / Peugeot Expert. Ano je to malá dodávka a je to nafta, ale má to narozdíl od Caddy / Berlingo apod. opravdu dodávkový podvozek, rovnou podlahu, a !! absolutně to nehnije. Přední poháněná náprava zatížená dieselem by se slušnými gumami měla mít trakci naprosto v pohodě. Pokud, tak určitě budeš chtít co nejnovější rok výroby. Z nevýhod mě napadá akorát horší řazení s většími vůlemi a už spíš vyšší hmotnost 1600kg, jinak opravdu jen samá pozitiva. Je to podle mne dost opomíjené auto.

reagovat
Sh
Shackall
17. září 2015, 10:29
0

Tady musím mimořádně důrazně oponovat.
a) Subaru na plyn bych se bál jak čert kříže. Ten motor na to není vhodný, na rozdíl třeba od Jeepa nebo Favorita. Neříkám, že to nejde, ale neumí to každej Franta v garáži. Pokud se v tom ryl někdo takový, má ten motor nakročeno velmi rychle do sběrny (důvody by vydaly na habilitaci, ne na příspěvek, nicméně tady stačí blbě použí parafín, nebo ho nedej bože nepoužít vůbec, což se leckomu "vod plynu" ještě nedoneslo, neb "to sou zase novoty, Favority to nepotřebovaly".
b) Tenhle konkrétní kus je vrak - uvedení do stavu jakž takž komformního s provozem (auto brzdí, zatáčí, startuje atd.) bych odhadoval minimálně na dalších 30, spíš 50.
c) Je otázka, jestli na to využití, které čtenář požaduje, je skutečně nutné něco, na co jen sada kabelů stojí ranec, nemluvě o spotřebních věcech nebo třeba blinkru.

Já osobně bych, jsa "divnej", hledal nějakou zachovalou Multiplu s tažným, přičemž bych opravdu nešetřil na obutí. Třeba bych zkusil, jestli tam půjde napasovat tohle: http://www.pneumatiky.cz/Pneumatiky-Offroad-Zimni/195-70-15 To už by nějaký normální kopce dalo. Jinak bych se nebránil ani Feldě, Fabii, nebo Mondeu.

reagovat
Ja
James
17. září 2015, 11:11
0

Ano, Multipla je další vynikající volba. Ano, auto je odporné a divné, ale zkuste s ním chvíli jezdit, používat ho na denní záležitosti a práci a až pak něco říkejte (vlastní zkušenost). Ta věc je opravdu promyšlená.

Ji
Jiri23
18. září 2015, 11:18
0

Za multiplu také dávám palec nahoru. Alespoň zkušební jízdu si zaslouží. Koukni i po první generaci mitsubishi space runner, byli i jako 4x4, je to také taková designova úchylka, ale myslím že o to zrovna nejde. Většina z nich má i parádní sedačky, tuším že recaro

Nedy
17. září 2015, 17:36
0

Nač vymýšlet zbytečně složité a potenciálně drahé auto, jak již bylo řečeno. Kolem 50 tis bych bral Mondeo kombi MK3 (hranaté). Za ty peníze si člověk může opravdu vybírat. Není tak problém koupit pěkný kousek s atmo benzínem. Provz nenáročný a když už se opravdu něco rozbije, díly není problém sehnat (nové, nebo z druhé ruky) a levně. Zábavné je a i s předokolkou na slušných gumách není v zimě žádný problém... Málokdy může být volba i nadšeného řidiče natolik rozumná.

reagovat
j3
j3rry
17. září 2015, 21:59
0

V prvé řadě první generace foresteru neměla dvouapůllitr, určitě ne EUDM. Za druhé plyn je oukej, zejména u starších EJ20 SOHCček. Do plynu bych rozhodně nedával turbínu, nebo cokoliv s AVCS. Ale starým EJ20kám plyn nevadí. Je to otázka naladění...

reagovat
ST
STWondr
17. září 2015, 23:03
0

Ahoj,
Rád bych se taky optal na toho Forestra....jak je to teda s provozníma nákladama, spotřeba není směrodatná ale jak je to s ostatním?
Koukám po generaci SG a ještě OTB . Potřebuju aby to utahlo přívěs cca 700Kg třeba i z pole. Jak píšu spotřeba není až tak problém takže 2.5 nebo i Turbo mi nevadí. Dík.

reagovat
briza
18. září 2015, 09:56
0

Forester za 50 rozhodně nebrat. Rozumná spodní hranice je tak 80 plus 20 na servis po koupi. Pak už by to mohlo být v pohodě. Ale kovomorka řádí, ostatně jako u všech Subaru z téhle doby. Ta V70 už zní daleko líp a za 50 se dá sehnat solidní kus. Za tyhle peníze už se dají sehnat třeba i na volvoforu, kde ty auta většinou mají i nějakou péči. Rozhodně bych se ale nafty nebál, obzvlášť v tomhle případě a 2.5tdi r5. Ten motor je neskutečný držák, nežere, docela hezky to s ním jede a kupodivu se ten pětivál i docela příjemně poslouchá. Rovnou bych se možná i mrknul na A6 C4 s tím samým motorem. V kombíku je to fakt loď a navíc ta palubka je prostě skvělá :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem