načítám data...

Ptejte se Vojty: Americkej sedan

Ameriky bývaly synonymem pro spoustu prostoru, výbavy a výkonu za směšně malé peníze. U nových aut to platí i dnes - ale co ve světě levných ojetin? Dává pořád smysl koupit si levné americké auto?

zobrazit celou galeriiPtejte se: Ptejte se Vojty: Americkej sedan

V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.

Ahoj! Píšu vám s prosbou o pomoc. Za dosluhující Mondeo 2.5 V6 potřebuji náhradu, jenže moje budoucí náhrada má být úplně jiného stylu a původu. Musí splňovat pár kritérií: Prostornost, výkon, výbava. A pozor. Pokud možno výhradněamerický původ. S pořizovací cenou do 2-3 průměrných platů. S touto částkou si nemůžu moc vybírat a jsem si toho vědom, proto mi do oka padly tyto vozy: Chrysler 300M, ideálně 3.5, Chrysler Sebring, možná i Cadillac Seville. Všechna tato auta se mi strašně líbí, ale které zvolit? Recenzí je na internetu jako šafránu a dobové testy se dají spočítat na prstech jedné ruky…

Vím, že jste také fandové do amerických aut, tak mě zajímá, jestli nemáte zkušenosti aspoň s některým z nich? Které mě nepoloží po finanční stránce a bude schopné sloužit jako primární daily kára.? Tzn. každý den do práce cca 10 km, občasné radostné vyjížďky atd. Jaké jsou typické závady atd? U Seville jsem četl o méně spolehlivých motorech NorthStar, u 300M zřejmě zase o zadřených/přidřených motorech na klice? Sebring nejspíše to samé.  Nejsem si vědom, že by některé z aut výrazněji rezlo, je to tak?
Nebo nějaká jiná alternativa, která se u nás dá bez problémů sehnat a která splňuje moje požadavky?

Díky za váš čas! Těším se na odpověď a doufám, že mi pomůžete k dobré volbě. 

Americké sedany, to je naše. Vojta se sice holedbá tím, že se mu Chrysler nerozbil, ale to byla pouze čestná výjimka, takže se ti pokusím sdělit můj názor na věc. Třeba to bude o trochu lepší, když vlastním auto přesně zapadající do období, které specifikuješ. 

Co se 300M týká, ve variantě s 3.5 V6 je to asi nejrozumnější volba z tvého výběru. V našich končinách jich stále jezdí dost, takže je najdeš v inzerci a s trochou štěstí seženeš i někoho, kdo je bude umět opravit. Akorát pozor na šestiválce 2.7, které nejsou zrovna nejspolehlivější.

(Pozn. Vojta: 2.7 dokáže být velmi spolehlivá, když víš, jakou koupit a co na ní opravit, a nejlépe si to umíš udělat sám. Ale protože se ptáš, radši se jí vyhni ;))

Chrysler Sebring sice jako sedan koupíš už za jednu výplatu, ale podle toho to bude vypadat. Většinou jsou v dost vyježděném stavu a potkáš v nich spíš příslušníky různých menšin… Alternativou by mohl být modernější Neon, který v pohodě seženeš v určené cenové relaci a určitě nepůjde o takovou mr.. tak špatné auto. 

Cadillac Seville, potažmo SLS nebo STS, je něco jako bílý slon, hlavně pokud se pohybuješ okolo levných amerik. Má sice osmiválec a fakt krásný zvuk, ale také potřebuje kvalitní údržbu. Bohužel se nedá říct, že by ho většina kusů u nás dostávala, takže tě se Seville můžou čekat závady, které běžný garážník neopraví. Za mě určitě nebrat, pokud ovšem nemáš odvahu a hodně naditou peněženku.

A co alternativy? Kdyby nemuselo jít o ameriku, bez přemýšlení vyhrknu Lexus LS400, ale tak snadné to nebude. Pokud se budeme držet luxusnějších sedanů amerického původu, stačí se podívat do (v mém případě doslova) vlastní zahrady a tam bude Lincoln Continental. Do tvého cenového rozmezí se vejde a až na pár věcí, na které je třeba dát si pozor, jde o naprosto bezproblémový daily driver, který tě nejspíš nikde nenechá, hlavně pokud cestuješ 10 km tam a zpátky. Aktuálně je i jeden na prodej (i když u něj mám výhrady ke stavu a ceně), a kdybys hezky poprosil, tak ti prodám ten svůj. Ten bys ale nejdřív musel opravit :-). Další alternativou je chudší sourozenec Lincolna, Ford Taurus/Mercury Sable. Ten už postrádá vzduchový podvozek, který je sice neuvěřitelně pohodlný, ale i pěkná potvora, pokud se rozbije. Bohužel postrádá i část cool faktoru, protože vypadá tak trochu… evropsky? 

Dalšími kandidáty by pak mohli být zástupci FWD sedanů GM. Konkrétně třeba Buick Regal a Chevrolet Impala. S druhým jmenovaným exemplářem se můžes cítit skoro jako nefalšovaný americký policista. Bohužel, mnoho zkušeností s GM nemám, takže ti neřeknu, na co si dát pozor. Nejspíš na cenu, možná to bude chtít o jeden plat víc. 

A co Vojta, nevzpomene si na jiné auto, než je LHS, které by stálo za to?

-Fernie-

Jak píše Fernie, se svým rozpočtem se vyhni Northstaru, pokud nejsi ty 2-3 průměrné platy ochoten utratit i každý rok za servis. Chryslery všeho druhu mají tu výhodu, že jich je hodně a kdekdo je umí opravit, ale také nevýhodu, že ty opravy budou potřeba častěji, než by se ti líbilo. ‚Cháčka‘ u nás trpí tím, že se k nim lidé chovají, jako by to byl starý Ford nebo Chevy na rámu, přitom jejich skutečné nároky na servis a jeho nákladnost spíše odpovídají luxusním evropským sedanům.

Velké Fordy s předním pohonem se u nás téměř nevyskytují a navíc snad jen Ferniem zmiňovaný Lincoln Continental má skutečný ‚americký charakter‘.

Takže zbývá jen koncern GM, jehož šestiválce s předním náhonem patřily v 90. letech mezi to nejspolehlivější, co si člověk mohl koupit. Zvláště cokoliv s motorem 3.8 V6 od Buicku (vyskytoval se i u jiných značek koncernu) nabízí vynikající poměr cena/hodnota/spolehlivost, ale i se slabšími V6 budeš spokojený. Je už jen na tobě a na aktuální situaci na trhu, jestli dáš přednost jednoduché a uvnitř poněkud chudě vyhlížející, ale dosti nesmrtelné Impale, nebo třeba nádherně pohodlnému Buicku Park Avenue.

Alternativou by potom mohla být malá SUV jako Chevrolet Blazer – tam je však nutno se připravit na spotřebu osmiválce.

Poslední možností je šetřit a počkat si, než bude na prodej nějaká rámová klasika s pohonem zadních kol – ať už oblíbené ‚taxíky‘ Chevrolet Caprice a Ford Crown Victoria, nebo třeba mnohem běžnější Lincoln Town Car. V takovém případě je ale třeba počítat s přibližně dvojnásobkem tvého rozpočtu…

Obecně platí, že pokud chceš hodně muziky za málo peněz, nebývá ve světě levných ojetin americké auto tou pravou volbou. Platilo to před deseti lety – dnes je však komunita kolem amerik a ‚aura amerického železa‘ natolik silná, že posouvá ceny do nepříjemných výšin. Leckdy může vyjít levněji pořídit si evropský či japonský prémiový sedan než americké auto střední třídy…

-VojtaD-

Pokud hledáte americký vůz, zkuste se podívat na Bazar amerických aut.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Caddy
02. září 2015, 00:23
0

Za me urcite nejake GM s 3.8, viz zminovany Park Avenue, to auto je to nejlepsi, co se da za male penize poridit...jen je tezke najit fakt pekny kousek (na druhou stranu i nepekny prezije neskutecne moc), pokud mozno jeste nezmrseny EU upravami...mozna by stal za pokus i Oldsmobile Aurora, ale tam uz se narocnost naprovoz zvysuje, ty 3.8 Buicky jsou fakt nenaročné, spolehlivé a velmi, velmi příjemné...

A LS400 bych moc nezminoval, ta vec je nejspis srovnatelna s Northstary, co se nakladu na udrzbu a zaludnosti tyce :) Navic to pohodli v tom neni tak slavne, jak se traduje...

reagovat
BobAsh
02. září 2015, 01:19
0

Rozdíl mezi LS400 a Sevillou s Northstarem je v tom, že LS400 se nerozbíjí (ale když k tomu dojde, je to průser), kdežto Northstar se rozbíjí (a ještě je to průser). A pohodlný byl i ten utahaný kus, ve kterém jsme oba jeli.

Aurora ani náhodou, to je SLS/STS v bleděmodrém.

Caddy
02. září 2015, 09:00
0

pohodlný nebyl...

BobAsh
02. září 2015, 09:14
0

Byl pohodlnější než tvůj TC ;) Možná jsi měl moc vysoký očekávání a pak tě to zklamalo... nebo tě zhnusil hadr a sedačkách :)

Caddy
02. září 2015, 09:43
0

tak hlavně, že tak skvěle víš, jak jsem se v tom já cítil :)

BobAsh
02. září 2015, 13:50
0

Píšu "možná". Snažím se vysvětlit si, jak je možný, že tobě to přišlo nepohodlný a mě naopak výborný - rozhodně lepší než TC.

Caddy
02. září 2015, 20:07
0

ani nahodou..a to moje TC neni nic moc..kdybych to mel srovnat s jinymi, kterymi jsem jel, bylo by to o dve tridy jinde...

adam7c3
02. září 2015, 09:43
0

Mám 2001 STS, sice docela krátce, ale zatím bez problémů. Motor, CVRSS podvozek i elektrika v pořádku, spotřeba překvapivých cca 11l kombinovaná (60km denně do práce, na stejné trase 300M s 3.5L mi brala 12l LPG ). Co se týče podvozku, dá se koupit kompletní sada tlumičů bez elektronické regulace tuhosti, ale se zadními vzduchovými od Arnott přímo v EU za cca 750 euro. To není zase tolik, ve srovnání s tím, kolik stojí tlumiče na A8, Airmatic od MB atd. Northstar není takový průser, pokud se koupí kus, o který se někdo staral a nekašle se na jeho údržbu - olej a hlavně chladící kapalina. Já jsem si Seville koupil, protože Cadillac jsem ještě neměl a nic podobného na prodej nebylo a to jsem čekal docela dlouho. Nicméně asi půjde z domu, protože jsem teď koupil Mustanga v hadru a mám těch aut moc.

reagovat
BobAsh
02. září 2015, 13:51
0

Sevilla v tomhle stavu ale asi nebyla za tři průměrný měsíční platy, co? :)

adam7c3
02. září 2015, 14:35
0

Skoro jo, s nutnýma počátečníma investicema (přední ložisko, vzduch. filtr, chlad. kapalina, zpět. zrcátko, řemeny) jsem zatím na 90 tis. Kč, nedostatky má, ale ty jsou spíš kosmetický. Zrcátko bylo urvaný a lepený, ale podařilo se mi sehnat z USA ve stejný barvě za cca 3.5 tis. i s poštou a clem, tedy mnohem levněji než na vrakovištích nebo v Německu kde za to chce každej 300 euro a ještě v jiný barvě. Auto je to příjemný a dost mi i sedlo, zajímalo by mě, jak jede DeVille z let 1994-1999 s nesportovním klasickým podvozkem, to by asi byla značka ideál, ale u nás nejsou a v Německu jsou drahý.

Caddy
02. září 2015, 19:34
0

DeVille Concours ted prodava Markus a cena mi vyrazila dech..myslim tim, ze jsem cekal asi trojnasobek...navic je to dokonala varianta v bile perleti, urcite bych se o to zajimal...ujel jsme tim jednou 1600 km na otocku a naprosto fantasticke...nemit to NS, asi bych uvazoval o vymene... https://lh3.googleusercontent.com/-aU3PjlmFAng/VZsMGoYOSLI/AAAAAAABDPo/YyUh-rkxbic/s1600-Ic42/IMG_6870.jpg

adam7c3
02. září 2015, 20:15
0

Když já bych právě Concours nechtěl, protože má standartně ten sportovnější podvozek CVRSS jako STS, nemá vepředu lavici a Northstar má naladěnej na větší výkon při vyšších otáčkach, standartní 275HP verze má víc krouťáku ve spod a taky má diferák s nižším převodovým poměrem. Úplně nejvíc nejlepší by byl Deville z let 1994-95, vypadá líp než 97-99 a dávala se tam mimo Northstaru i 4.9L, ale s tou je to zase líný, což by mě teda nevadilo. Né že bych teda chtěl teď neco kupovat :) Musím odtuzit Mustanga a rozhodnout se co se Seville. STS s Northstarem jede dost svižně, na to že má skoro dvě tuny, člověk si nedá na dálnici pozor a hned je tam dvoustovka.

martin_100
02. září 2015, 17:47
0

Zmiňovanej contík na prodej bude předpokládam Jardovo bílej ... no nějaká práce na něm je ale zas na druhou stranu nedávno prošel STK pokud se nepletu a vloni dostal nový měchy páč zrovna když sem s tim jel jeden rupnul...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Gran Torino GT fastback 1972
Ford Gran Torino GT fastback

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Camaro Targa 1978
Chevrolet Camaro Targa

1978 rok výroby
180 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford Thunderbird  1971
Ford Thunderbird

1971 rok výroby
500 koní výkon
7 000 ccm objem

Dodge Ram Charger  1982
Dodge Ram Charger

1982 rok výroby
105 koní výkon
5 200 ccm objem

Cadillac Coupe deVille  1973
Cadillac Coupe deVille

1973 rok výroby
210 koní výkon
7 729 ccm objem