načítám data...

První zahraniční recenze Fiatu 124 Spider

Všem, kdo čekali na testy Fiatu 124 Spider se mohlo v pátek ulevit. Vyšlo jich hned několik a my vám přínášíme shrnutí!

zobrazit celou galeriiNapsali jinde: První zahraniční recenze Fiatu 124 Spider

V Americe, tam se mají. Z miaty zrozený nový italský kabriolet Fiat 124 Spider se v týdnu dostal do spárů nedočkavých novinářů a ti v pátek mohli přinést své první dojmy. Proč v pátek a všichni najednou? Skončilo informační embargo na testy, nebo první dojmy, chcete-li. Důkladného testování se jistě dočkáme v dohledné době. Dnes vám tedy přinášíme výběr toho nejzajímavějšího a nejdůležitějšího, co bylo na amerických motoristických webech uveřejněno. 

Fiat 124 Spider nás zajímá, tím jsme se nikdy netajilii. Jeho původ leží ve skvělé Mazdě MX-5, ovšem jiný je design s trochou přidaného italského šmrncu, odlišná je i pohonná jednotka pod kapotou. Její původ byste mohli hledat třeba v bájném Fiatu 500 Abarth, objevuje se ale i v dalších italských vozech. Ze setkání s Giuliettou už víme, že je to motor radostný, plný síly a rád o sobě dává vědět. Do kabrioletu ideální volba, co říkáte? 

Skeptici nezapomenou zdůraznit, že je to motor přeplňovaný, takže můžeme dát sbohem skvělé odezvě na plyn známé z mazdích motorů. Připomenou také nárůst hmotnosti asi o 50 kg. Jak se to projevilo na výsledku a jakým autem 124 Spider ve skutečnosti je? Pojďme se podívat, co si myslí američané, na jejichž trh je tento Fiat zaměřen více, než jiné modely.

Jalopnik

Michael Ballaban se nadšením z nového Spideru vůbec netajil a hned zkraje článku servíruje informaci, že Fiat lepší než roadster od Mazdy, který sám považuje za skvělý. Podivuje se proto nad tím, jak bravurně se Fiat zhostil úkolu vyladit perfektní sportovní automobil do stylové italské podoby. Ale nejde jen o vzhled, odlišností je mnohem víc. Fiata (tak se teď prostě 124 Spideru kvůli technické příbuznosti s Mazdou říká) se v prvé řadě méně naklání. Podvozek byl přitvrzen, což s sebou nese krom menších náklonů i jistější chování v nájezdu zatáčky a při přechodu z jedné zatáčky do druhé. Miata se v této disciplině prý chová trochu zvláštně, za což má nést vinu příliš měkce naladěné odpružení zejména zadní nápravy. Také řízení se projevuje jinak, s větší prodlevou kolem střední polohy. To má prý pomoci stabilitě při dálniční jízdě, i když někomu může tato vlastnost vadit při ostré jízdě klikatou silnicí. Převodovka je prý skvělá, ale opět jiná než v ND. Jedná se totiž o skříň z předešlého modelu NC, schopnou zvládnout větší točivý moment turbomotoru.

V abarthím maskování jde o miatu, kterou jste vždycky chtěli. Celý svět ji vždycky chtěl. A pro ty zbývající podivíny je tu nakonec vždy ještě Miata.

Motor nesmí být opomenut, jak jinak. Tady budou příznivci mazdích atmosfér možná opravdu mírně zklamáni, 1.4 Multiair se podle Ballabana za svůj turbolag vůbec nestydí. Vše však vynahrazuje vyšší točivý moment ve srovnání s motorem G160 z ND. Možnost volby automatické převodovky zřejmě bude vyhovovat více cestovatelům, autu podle auta propůjčuje více ‘gétéčkový’ nádech, na ostré ježdění je však pomalý.

Ze všech možných verzí, které jsou v zámoří k dostání, volí Jalopnik verzi Elaborazione Abarth s plnotučným zvukem, mírně vyšším výkonem a divočejším vzhledem. Jestliže je základní Classica o fous lepší, než MX-5, edice Abarth ji překonává na celé čáře. Nabízí totiž mimo jiné tlumiče Bilstein a brzdy od Bremba, obojí podle slov autora naprosto skvělé.

 

The Drive

Po detailním rozboru rozdílů mezi dárcovskou Mazdou a novým Fiatem se Brett Berk z magazínu The Drive věnuje neméně pečlivě právě jízdnímu projevu Fiaty. Ten je oproti Mazdě luxusnější a pohodlnější. (Pánové z Fiatu, máte moji  pozornost!). Vzhledově agresivní Mazdě kontruje Fiat uvolněností a ležérním přístupem. Opět padá zmínka o schopnostech cestovat na dálnici, což je v Americe důležité i pro malý roadster, a v čemž MX-5 neexceluje. Fiat dokonce podle dostupných informací počítá s tím, že zahájením prodejů 124 vzroste věkový průměr zákazníků. Ano, čtete správě, vzroste. Ale nečekejte dědkovský povoz, jde čistě o to, že zatímco Mazda svým vzezřením a naladěním oslovuje spíše zákazníky z řad mladších řidičů, elegantně vypadající, ležérní Fiat bude více vyhovovat zralejším řidičům, kteří vyhledávají věci vkusné a elegantní. 

Neměl by správně prémiovější italský vůz dělat věci nejen jinak, ale mnohem lépe, než jeho jednostranně zaměřený příbuzný ?

Zpátky k jízdním vlastnostem. Podvozek je skvěle odpružen a jízda je tak sice plavná, ale zároveň se neztratila jiskra a delikátní chování. Výsledný dojem připomíná auto, které svým charakterem nežadoní o hrubé zacházení, ale upřednostňuje svižnou, čistou jízdu.

Berk vidí i jistá negativa malého roadsteru. Motor prý zcela neodpovídá celkovému charakteru auta a je trochu humpolácký, aniž by ovšem působil rychleji nebo zněl nějak lépe, než Mazda. Nakonec nechybí jistá polemika o tom, zda bude Fiatu pro úspěch na americkém trhu stačit skutečnost, že 124 Spider dělá věci jinak, než Miata, ale ne nutně lépe, tím více v době, kdy automobilce Fiat jako jedné z mála klesají v USA prodeje. V současné podobě nenabízí 124 Spider dostatek věcí navíc, proto mu Berk neprorokuje výrazné úspěchy, i když by si to očividně sám velmi přál.

Autoblog

Všechny články popisující první dojmy se zabývají srovnáním MX-5 a Fiatu 124 Spider. Je to totiž logické. Alex Kierstein z Autoblogu měl to štěstí, že řídil obě auta těsně po sobě a tak měl velmi dobré předpoklady pro to, aby našel odpověď na otázku, kolik italského stylu a charakteru se Fiatu podařilo dát svému nejnovějšímu přírůstku. A hned zkraje se nebrání mírnému zklamání stran vzhledu. Stěžuje si, že tohle měla být původně Alfa, a že výsledek vypadá trochu jakoby na přeměnu japonce na itala neměli u Fiatu dost času. 

Pozitivně byl ale opět ohodnocen podvozek, který je dostatečně čitelný, komfortnější, ale pohodlnější než u Mazdy. Všechna podvozková technika kromě odpružení je však stejná jako u originálu. Výborné jsou prý i brzdy, skvělé dávkovatelné a silné, u Abarthu mají mít trochu příliš agresivní nástup. O motoru se zde nepíše o mnoho více, než v ostatních magazínech a poznatky jsou shodné. Díky vyššímu točivému momentu pak není vše tolik nezávisí na správném zařazení jako u atmosférické Mazdy.

Závěrečný verdikt se odehrává ve znamení hledání toho správného využití pro Fiat. Ten se totiž chová jako pravý cestovatel. Oproti Mazdě je tišší, a má řízení vhodné na cestování po dálnici, což pomáhá snižovat únavu řidiče. To spolu s jemněji naladěným podvozkem a motorem s dostatkem točivého momentu dělá ze 124 Spider civilizovaný a komfortní vůz, který exceluje i tam, kde Miata ztrácí, což jsou ty části vaší cesty mezi zatáčkovitými pasážemi. Na trackday nebo okreskové hrátky by si však Kierstein vybral MX-5. Současně ale přiznává, že z krátké jízdy s Abarthem byl nadšený a těší na možnost vyzkoušet jej důkladněji.

Car & Driver

Článek přinášející první dojmy z nového Fiatu začíná Car & Driver krátkým připomenutím původního modelu, který se vyráběl od konce 60.let. Také zmiňuje nejpodstatnější rozdíly mezi specifikacemi Fiatu a Mazdy. Zmíněna je i zajímavost z výroby Fiatu, kdy se motory sestavují v Itálii a přepravují se do japonské Hirošimy na finální montáž. Potenciální kupci zájemci o Fiat tak mohou být v klidu, pokud jde o kvalitu provedení a montáže, bude totiž vpravdě japonská.

Někomu může chybět nervozita Mazdy, my oceňujeme, že si Fiat odpustil těch pár espress navíc.

Italský motor podle C&D hezky nabírá na síle od 2000 tisíc otáček, poslední část od 5500 otáček do omezovače však prý nedává mnoho důvodů k návstěvě, narozdíl od Mazdy. Uvolněnější strojovna Fiatu také nepůsobí rychleji, než její atmosferický protějšek a nevolá tolik po zběsilém točení a ždímání v oblasti těsně před omezovačem. Výborně však spolupracuje s přesnou převodovkou a navzdory svému turbocharakteru a přítomnosti určité vrozené prodlevy nebrání řidiči v meziplynech při podřazování.

Opět nechybí hodnocení dospělejší osobnosti Fiatu, spočívající v lepším odhlučněním interiéru, pohodlném ale přesném podvozku a absenci nervózního řízení Mazdy. Oproti recenzi z Autoblogu se zde říká, že Fiat poskytl nejen vlastní tlumiče a pružiny, ale i odlišné stabilizátory, než jakými disponuje Mazda. Celkově hodnotí C&D Fiat opět jako vyspělější verzi Mazdy, s motorem, který sice není nejeví dostatečné nadšení pro aplikaci v roadsteru, ale je přístupnější se svým točivým momentem navíc.

Motor Trend

Cyničtí pochybovači budou o 124 Spideru asi vždy říkat, že se jedná jenom o přeznačkovanou Mazdu. Jonny Liebermann z největšího amerického magazínu o autech si však myslí, že cyničtí pochybovači se nemohou více mýlit. Čeho si také všímá je zvětšený zavazadlový prostor, což je dáno nárůstem auta do délky. Nebo jak dobře odhlučněný jen interiér, protože i kolem 140 km/h si mohou oba lidé v autě nerušeně povídat, střech totiž nese nějaké to odhlučnění navíc. Překvapením jsou od Mazdy odlišné sedačky, ty ve Fiatu sice využívají stejnou základní konstrukci, ale jsou měkčí a pohodlnější na cestování. To vše odpovídá celkovém ladění auta více do cestovního stylu, nebo malého GT.

Kdybychom postavili Mazdu a Fiat vedle sebe, myslím, že si vyberu Fiat. Jezdí lépe, dospěleji, více po evropsku.

Pokud v Jalopniku zmínili turbolag nové pohonné jednotky, v Motor Trendu se mu věnují o něco více. Aby si člověk užil briskní odezvu na plyn, musí pracovat s motorem nad 3000 otáček a můžete vesele točit až do 7000 tisíc. Pro příznivce točivého momentu to bude ‘jen’ 6250 otáček. Malým zklamáním pro Motor Trend byl zvuk, který je příliš utlumený a zasloužil by otočit knoflíkem hlasitosti trochu doprava. A abych nezapomněl, doporučují jednoznačně manuál, protože je to prý ten nejlepší manuál v současných autech.

Liebermann dokonce přichází s téměř kacířským tvrzením. Myslí si totiž, že ve skutečném světě bude Fiata (tak se teď prostě 124 Spideru kvůli technické příbuznosti s Mazdou říká) pro většinu lidí lepším autem. Opět je zmiňováno řízení, které je klidnější na dálnici, ale na zakroucených okreskách poskytne tolik potřebnou přesnost a ovladatelnost. Totéž platí pro podvozek, který je přístupnější a prý snad čitelnější, bez přehnaných náklonů a přece pohodlnější. Jako celek tak Fiat působí dospělějším dojmem. Ach ano, tohle je přesně, co jsem potřeboval vědět!

 

Závěrem si tedy můžeme udělat docela dobrou představu, jaký asi Fiat 124 Spider bude. Dobrá zpráva je jednoznačně ta, že Fiat nepokazil Miatu, jenom jí propůjčil něco z důstojnosti a vytříbenosti větších automobilů kategorie GT. Zda je to špatně či dobře říct nelze. Je totiž zcela evidentní, že obě auta míří na trochu jiný druh zákazníků. Miatu v mládí, Fiat 124 Spider pro střední věk? Těžko říct, zatím to tak vypadá, ale definitivní obrázek si budeme muset udělat sami.

A že jste ještě neměli ani příležitost si přečíst, jaká je nová Mazda MX-5 ND? Něco mi říká, že už se to od nás brzo dozvíte. Zůstaňte na příjmu!

 

Pro zvídavé čtenáře uvádíme originální znění článků představených v souhrnu:

http://jalopnik.com/the-2017-fiat-124-spider-really-is-better-than-the-miat-1781392740

http://www.thedrive.com/new-cars/3907/the-fiat-124-spider-is-wildly-different-than-its-miata-sibling

http://www.autoblog.com/2016/06/10/2017-fiat-124-spider-first-drive/

http://www.caranddriver.com/reviews/2017-fiat-124-spider-first-drive-review

http://www.motortrend.com/news/2017-fiat-124-spider-first-drive-review/

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
12. června 2016, 09:54
0

Me zajímá, kdy půjde koupit, prodejce Fiatu vo mám u domu to neví, nebo se stydí rict

reagovat
Matěj Podhorský
12. června 2016, 10:19
0

Taky jsem zkoušel dealera, od kterého mám pětistovku, a řekli mi, že je jich pro ČR zatím objednaných jen pár, takže zdaleka ne všichni dealeři je budou nyní mít. Prý se dá objednat dopředu, ale dělej to, když nevíš, kolik bude stát, a neřekne ti to ani dealer :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
14. června 2016, 15:08
0

Tohle auto je vzhledově fakt hodně povedené. Nová MX-5 podle mně vypadá jako "ropucha obecná, sražená na D1 kamionem". Fiatu se povedl zázrak, přetvořit žabáka na takovéhle elegantní auto. Klobouk dolů.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Grand Prix 1966 1966
Pontiac Grand Prix 1966

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck 1923
Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck

1923 rok výroby
122 koní výkon
18 100 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem