načítám data...

Pontiac Solstice GXP: Kapesní Corvette nebo Miata s koulema?

Jsou dobrá auta, o kterých to všichni vědí. A potom jsou zapomenuté klenoty. Skvělá a zajímavá auta, na které se zapomnělo nebo se o nich nikdy nevědělo. Pontiac Solstice GXP je jeden z nich.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Pontiac Solstice GXP: Kapesní Corvette nebo Miata s koulema?

 Příběh Pontiaku Solstice GXP v sobě obsahuje všechno, co je špatně na koncernu General Motors – a přesto je výsledkem nečekaně dobré auto. Jste zmatení? Nedivím se. Abyste tuto větu pochopili, musíme se pustit o něco hlouběji do historie korporátního molochu jménem GM a podívat se na některé z jeho předchozích přešlapů a omylů.

Za téměř století své historie postavil koncern General Motors spoustu úžasných aut a mnohokrát posunul hranice automobilismu zase o něco dál. Však také býval nejen největší automobilkou, ale vůbec největší společností na světě. Existuje ale jedna věc, na kterou mají u GM snad ještě větší talent než na vyrábění skvělých aut – a tou je navrhování aut, která se skvělými téměř stala, ale chyběl ten jediný, poslední kousek skládačky.

Příklady této nemoci by se našly u všech značek koncernu – za všechny jmenujme Chevrolet Corvair, který se z jízdně zákeřného konkurenta pro VW Brouk stal „americkou 911“, načež byla jeho výroba ukončena – ale největší talent (nebo spíše smůlu) na tyto situace měla značka Pontiac.

Začalo to už v 60. letech projektem dvoumístného sporťáku Banshee. Měl být menší, lehčí a obratnější než Corvette, a s možností volby mezi moderním řadovým DOHC šestiválcem nebo klasickými V8 by nejspíš byl i mnohem lepším sportovním autem. Jenomže překonat Corvette něčím, co není Corvette, bylo u GM nepřípustné. Projekt Banshee byl ukončen a jen část jeho designu přežila v podobě Corvette C3.

Fiero se mohlo stát supersportem chudého muže, ale nebylo mu to dopřáno

Pokračovalo to v 80. letech Pontiakem Fiero, malým sportovním kupé s motorem uprostřed, které je dnes známo především jako levný základ pro nejrůznější více či méně příšerné repliky supersportů. Jeho první generace si ostatně ani nezasloužila být známá ničím jiným – jenomže potom přišla postupná vylepšení, přepracovaný podvozek, atraktivnější design, a z Fiera začalo být opravdu schopné auto. A kdyby došlo i na připravované modernější motory, mohlo se stát skutečným „supersportem chudého muže“. Jenomže mezi tím byla výroba ukončena na základě mizerných výsledků prvního modelu.

Další v řadě byl Pontiac Aztek, který začal jako originální a přitažlivý koncept, který se však při přerodu v sériový produkt stal naprosto ohyzdným – byl tak ošklivý, že dodnes dominuje snad všem žebříčkům nejošklivějších aut v historii. Jenomže korporátní kultura pozitivního myšlení a potírání jakékoliv negativity hlavounům z GM zabránila uvědomit si, že vlastně chystají hnusné auto. Všichni to možná věděli, ale nikdo se neodvážil to říct nahlas.

Verze GXP už byla něčím víc než jen americkým pokusem o Miatu

A potom přišly vůbec poslední zajímavé Pontiaky. Sedan G8, postavený na základě australského Holdenu, byl fantastický a jeho vrcholná verze G8 GXP byla srovnávána s BMW M5 (E39). A také sportovní roadster Solstice, postavený na stejné platformě jako Saturn Vue alias Opel GT – svým způsobem takový americký pokus postavit Miatu a zároveň nástupce Fiera i Banshee. Zpočátku prý také jako nepříliš povedený americký pokus o Miatu působil. Později však přišly úpravy, vylepšení a především vrcholná verze GXP, která udělala z autíčka pro kadeřníky spíše kapesní Corvette.

Stačilo už jen zapracovat na „obyčejných“ modelech, které tvořily z větší části přeznačené a nepříliš přesvědčivě zamaskované Chevrolety, využít Solstice a G8 k nalákání zákazníků do showroomů a z Pontiaku mohla být poměrně úspěšná „sportovní“ značka koncernu. Jenomže v tu chvíli přišla ekonomická krize a bylo potřeba počet značek poněkud zredukovat. Chevrolet a Cadillac musely zůstat, Oldsmobile už byl několik let mrtvý a rozhodovalo se mezi Pontiakem a Buickem. Pontiac měl nejasnou image a dva vynikající modely pro nadšené řidiče, Buicky se skvěle prodávaly seniorům a byly hitem na čínském trhu. Důchodců a Číňanů je hodně, zatímco motoristických nadšenců málo. Takže Pontiac musel jít.

Solstice a G8 v nejvyšších verzích GXP se tak staly Posledními Mohykány slavné značky s indiánem ve znaku a do budoucna dost možná sběratelskými záležitostmi. Nicméně nás v tuto chvíli nezajímá, jak moc uctívaný Solstice GXP bude nebo nebude za dvacet let. Nás zajímá, jak dobré auto dokázali u Pontiaku vytvořit, než je koncernová politika utnula. A díky laskavému majiteli jsme měli tu příležitost.

Na první pohled vypadá Solstice jako taková trošku obtloustlá, amerikanizovaná Miata a bylo by snadné ho zavrhnout jako další malý, milý roadster pro sekretářky, kadeřníky a turisty na dovolené. Když se ale zadíváte o kousek déle, začnou probleskovat náznaky trochu jiného charakteru. Nafouknuté, svalnaté blatníky, dlouhý čumák a napřímené čelní sklo, „přikrčené“ prosklení kabiny. Vypadá to trochu jako kdyby Miata minulé generace prožila vášnivou noc s Corvette C3 a celé se to navíc odehrálo v komiksovém světě. Černý Solstice s černými koly by klidně mohl být víkendovou hračkou Batmana Jr.

A když se nasoukáte dovnitř, jsou dojmy podobné. Jednoduché, oblé tvary interiéru vypadají trochu jako nějaký koncept z minulého desetiletí, s jemným náznakem charakteru moderních TVR a občasným probleskem klasiky šedesátých let – zejména pokud jde o pohled přes svalnaté přední blatníky, nebo nečekaně velký volant. Pokud jste někdy seděli v Corvette C3, budete se za volantem Solstice cítít zvláštním způsobem jako doma, přestože interiér samotný se staré Corvette nepodobá téměř v ničem.

Nečechrá vás jako v bavlnce a má v sobě něco z charakteru sporťáků 60. let 

Když otáčím klíčkem v zapalování, překvapuje mě mocné zabublání z výfuku – s osmiválcem si to samozřejmě nespletete, ale trochu to připomíná nejostřejší varianty Mini Cooperu, které se za svůj zvuk rozhodně nikdy stydět nemusely. Za působivý zvuk ale tentokrát nemohou inženýři Pontiaku – je dílem specialistů od firmy Magnaflow, jejíž laděné výfuky jsou na tomto kusu nainstalovány.

Vyrážíme najít nějakou vhodnou okresku a už cestou je jasné, že GXP není autíčko pro holčičky. Tohle je stroj pro velké kluky a holky – nehýčká vás a nečechrá vás jako v bavlnce. Podvozek vám dává pocítit, že jeho doménou je rychlost v zatáčkách a nikoliv komfort, a otáčení velkým volantem vyžaduje trošku síly. Opět to vyvolává dojem starého sporťáku ze šedesátých let. Jako by se do Solstice přenesly nějaké geny nakonec nerealizovaného Banshee.

Jakmile se ale dostanete na klikatou silnici, stopy Ameriky šedesátých let rychle mizí. Solstice není ani trochu těžkopádný nebo neohrabaný – naopak působí jako taková nepatrně větší, trošku dospělejší Miata. Jeden rozdíl tu však je. Zatímco MX-5 je i v generaci NC velmi přístupné, krotké autíčko, které vás už na první projížďce pustí na své limity a za týden si s ní budete rozumět, jako byste spolu byli celé měsíce, na Solstice musíte pomaleji.

Solstice vám nabídne spoustu zábavy, ale nejdřív si jí budete muset zasloužit. Propracovat se k ní

Spousta výkonu, široké pneumatiky a bohaté zásoby přilnavosti, krátký rozvor a motor, který přistupuje k přeplňování ještě „postaru“. Narozdíl od moderních downsizovaných čtyřválců jeho turbo netáhne už od volnoběhu, ale dá o sobě vědět citelnou prodlevou, než vám na zadní nápravu foukne pořádné stádo koní. A to jsme ani nejezdili se zapnutým chipem od firmy BSR (podobná věc se dodávala i jako příslušenství od dealera), který zvýší výkon na více než 300 koní.

Na „první schůzce“ si s GXP určitě užijete spoustu zábavy. Je to rychlé auto s působivým zvukovým projevem, které vám dá příležitost zasnažit se a užít si plodů své šikovnosti. Ale napoprvé pojedete možná na 70%. Jak se Solstice chová na hraně přilnavosti nebo dokonce za ní, to možná zjistíte časem – a podle slov majitele i recenzí v amerických časopisech by to mohlo být zajímavé. Ale bude vám trvat, než se k tomu propracujete.

Solstice je totiž něco jako Miata na steroidech. Tam, kde Miata nabízí jednoduchou zábavu, přístupné limity a možnost snadno začít s „ostřejším“ ježděním a rychle se zlepšovat, Solstice představuje „vyšší dívčí“. To, co odhalila krátká svižnější projížďka dává tušit, jaké další obzory se před vámi otevřou, až si na GXP začnete zvykat. Postupem času získáte odhad pro to, kdy „vám to tam foukne“, začnete mít cit pro zbývající přilnavost a naučíte se dostat z malého Pontiaku maximum. Nejspíš (pokud nejste opravdu přirozený talent) to nebude za týden a pravděpodobně ani za měsíc. I za rok budete mít nejspíš pořád co objevovat. A navíc budete mít výjimečné, raritní auto a kus historie.

Zaujalo vás to? Kupte s přímo testovaný kus, který najdete v tomto inzerátu. A jako bonus dostanete úžasný hardtop, který z malého roadsteru udělá komiksový shooting brake. Což je o důvod víc si tuto americkou bláznivinu pořídit!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ri
riprex
11. srpna 2015, 11:03
0

Zajímavé... ani jsem netušil, že něco takového existuje :) Vypadá to i celkem pěkně... až na tu palubku ze Scanie.

reagovat
Bufik
11. srpna 2015, 13:25
0

Jen kdyby to nebylo tááák moc ošklivý :D Já bych sáhnul po zmiňováném opelu gt :)

reagovat
VoFi
11. srpna 2015, 21:04
0

Ikdyž jsem to auto neznal, pořád mi přišlo jaksi povědomé a po chvíli mi i došlo odkud - první díl Transformers.

Jinak se to zdá být velice schopným vozidlem, ale zvyknout si na ten vzhled by asi chvilku trvalo..

reagovat
martin_100
12. srpna 2015, 23:26
0

Teda s hardtopem je to vošklivý ale bez něj se mě to moc libí!

reagovat
Dz
Dzyn
24. října 2015, 22:49
0

Právě naopak, ten hardtop je naprosto dokonalý.

Bi
BigBang
07. února 2016, 15:15
0

mě to teda spíš evokuje palubku ze Supry Mk4 ;)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem