načítám data...

Po stopách posledního atmosférického BMW

Hordy pravověrných autařů jsou skálopevně přesvědčeny, že Svatý grál, ze kterého pil Ježíš při poslední večeři, nabírá podoby šestiválcového bloku z BMW.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Je trochu smutným faktem, že jediný atmosférický motor, který do auta od BMW aktuálně koupíte, je prodlužovač dojezdu u elektromobilu i3. A je to dvouválec z motorky. Přitom atmosféricky plněná řadová šestka od modrobílé vrtule byla vždy nesmírným pojmem, který se v novodobé historii zrodil již v roce 1968.

Dodnes je nicméně trochu hokej v tom, který atmosférický šestiválec od BMW byl tím úplně posledním, než si emisní limity vybraly svou daň a BMW definitivně přešlo z atmosférických motorů na turbené. Takže si držte klobouky, bude tady hodně čísel a výsledek může být značně překvapující.

Poslední motor…

Pro mnoho lidí je tím posledním správným šestiválcem generace motorů M54, která je bezpodmínečně spjata s trojkovou řadou generace E46 – to je pro mnoho lidí zase poslední „správná trojka“. Je pravda, že M54 je motorem nezpochybnitelných kvalit, nicméně poslední není ani zdaleka.

V roce 2004 se totiž na trhu objevil nový motor, označený interně N52. Jednalo se o velmi pokrokový agregát, vybavený systémem variabilního zdvihu ventilů Valvetronic, elektrickou vodní pumpou nebo lehčím blokem ze slitiny, osazeným hliníkovými vložkami. Prostě velmi pokroková jednotka se spoustou nových hraček, která – jak si za chvíli řekneme – byla tím vůbec posledním atmosférickým šestiválcem od BMW.

N52 nicméně musela přežít ještě svého mladšího sourozence, kterým se v roce 2007 stal agregát N53. Ten se oproti N52 rozloužil s Valvetronicem a naopak poprvé přivítal přímé vstřikování. V některých částech světa však nejmodernější šestiválec nebyl vůbec nabídnut. Třeba v USA, Austrálii nebo Malajsii se motor neobjevil kvůli vyššímu obsahu síry ve zdejších palivech a zůstalo se proto u koncepčně staršího N52, který se tak vyráběl ve výsledku úplně nejdéle.

Takže která generace motoru byla ta poslední, to bychom měli. Motor nás však pochopitelně zajímá teprve tehdy, když je namontován v autě, takže je třeba přepnout klávesnici do detektivního režimu a podívat se, ve kterém motorovém prostoru se šestiválec N52 objevil úplně naposledy.

…v posledním autě

Mnoho lidí se domnívá, že se jedná o trojkovou řadu generace E90, případně o dvoumístný roadster/kupé Z4 generace E89. To jsou sice slušné tipy, ovšem v obou případech chybné. V obou vozidlech skončil atmosférický šestiválec ve chvíli, kdy byla trojková řada nahrazena aktuální generací F30 – tedy v roce 2011. Nová trojka (a Z4 pozdějších ročníků) už se spolehla výhradně na přeplňované jednotky.

V jiných modelových řadách však život motoru pokračoval zvesela dál a tak se logicky nabízí varianta, že atmosférická šestka nejdéle sloužila v pětkové řadě (F10) vyráběné ještě začátkem letošního roku. Ani tady se však netrefíme, neboť poslední 530i s atmosférickým motorem byla vyrobená ještě před faceliftem v červnu 2013.

Teď už se ale dostáváme do finále a zároveň k vozu, u kterého by samolepku „poslední s atmosférickým šestiválcem“, hledal asi jenom málokdo. Vůbec posledním vozem s třílitrovým motorem N52B30 o výkonu 258 koní je totiž sedmičková řada generace F01. Její existence trvala až do roku 2015 a podle katalogu autodílů RealOEM vznikl poslední vůz s atmosférickým motorem v květnu. Rozhodně se přitom nejednalo o žádnou výsadu pro nadšence. 730i potažmo prodloužená verze 730Li byla prostě vůbec nejslabší a nejlevnější sedmičkou toho času a asi jen málokdo si v danou chvíli uvědomoval, že se vážně jedná o vůbec poslední atmosférické BMW.

Ani přes nelichotivá označení „nejslabší“ a „nejlevnější“ ovšem nešlo o nijak nedůstojný vůz. I v posledním tažení uměl atmosférický třílitr rozhýbat velkou sedmičku z nuly na sto za 7.4 sekundy a slušného točivého momentu 310 Nm dosahoval již v 2600 otáčkách.

Dost možná jedinou zmínku o posledním vyráběném šestiválci přinesl v roce 2015 automobilový blog YouWheel. Zde se vyvrací obecně hodně přijímaná nepravda, že poslední atmosférické BMW byla osmiválcová M3 E90 a hovoří se právě o velké limuzíně. Zároveň je zde zmíněn fakt, že základní verze 730i/Li byla nabízena pouze na některých trzích zejména v Asii a Evropě.

Čímž se mimochodem dostávám i ke klíčovému problému. Když jsem se totiž snažil nějakou 730i z posledních měsíců výroby najít v inzerátu u nás nebo v Evropě, pohořel jsem.  Famózní atmosférický šestiválec totiž neodešel s pompou, kterou by si zasloužil, ale místo toho se v konečné fázi svého života stal rozpočtovou variantou pro rozvojové trhy. A to je trochu škoda.

Jedno je nicméně jisté. Atmosférický šestiválec od BMW bude do příštích let hodně ceněnou komoditou, takže nákupem co nejnovějšího modelu v nějaké zajímavé konfiguraci rozhodně nic nezkazíte. Dostanete parádní kus relativně nového auta, jehož cena by do budoucna nemusela klesat hluboko a naopak by mohla brzy začít lézt směrem vzhůru. Můj tip? Z4 30i sDrive s manuální převodovkou.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Da
Danes
20. července 2017, 07:36
1

Sakra chlapi, to musi by v temer kazdem clanku zmineno auto jako investice? Nejde to bez toho? Nevim zda je to zrovna "petrolhead friendly" pristup

reagovat
krab
20. července 2017, 07:52
0

Vidíte, o N52 jsem psal nedávno v blogu o srovnání Z3 a Z4 Coupe. V lehkém (relativně) autě jako je Z4 Coupe je tenhle motor boží. Vývoj jde ale kupředu, přeci jen přímé srovnání s charakterem stařičkého M52v mé Z3 Coupe je neúprosný. Možná u těch starších atmosferických šestech nalézáme víc charakteru, ale zrovna tady v tomto případě vyšlo plně najevo jak skvělý ten N52 motor je. V čem ale ty staré šestky od BMW řad M50 / M52 excelovaly vždycky je spolehlivost. V tomhle ohledu jsou to bezkonkurenční motory.

Když se pak svezete v přeplňovaných šestiválcích od BMW , nakonec taky musíte uznat, že vývoj jde dopředu a že ty motory neskutečně skvěle fungují. Maličko tupější výkonová špička je na druhou stranu vyvážena famózní akcelerací z lehce nižších středních otáček. Zvuk je ale pochopitelně jiný.

Za mě to vyhrává taky atmosféra. Jsem děsně zvědav, co napíše Vavris o nové 330i :)

reagovat
Wa
Waclosh
20. července 2017, 16:20
0

Koukal jsem kolik stojí 630i coupé. První kusy po Vánocích šly pod deset tisíc a láká mě to. Jenže ten přímovstřik mi nevoní.

hh
hh
20. července 2017, 16:54
0

Az do roku 2007 byl v 630i neprimovstrikovy N52 (pozdeji take, ale ne v evrope). Ale do 6er je urcite lepsi volba N62..

se
severja
20. července 2017, 19:18
0

Když už 6 tak jedině 650i s motorem N62B48.V e63 nebo e60 jede skvěle a na to že má 270kw tak se s ním po městě dá jezdit za 12-13l a mimo město za 9l. Navíc je to spolehlivá jednotka a dá se při troše štěstí sehnat i s manuálem :)

Radek Chlud
21. července 2017, 11:21
0

Vavroch měl 340i :)

krab
21. července 2017, 11:27
1

Jo, to já jsem furt ještě v těch starejch označeních.... jasně 340i , píšu 330, protože vím, že je to 3litr šestiválec.. dneska to označují jinak. 340i je pro mě "tuning/drift" speciál, E36tka s přikovaným 4.4 M62 V8 , he, he....

M P
21. července 2017, 12:40
0


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem