načítám data...

Peugeot 308 GT: Řidiči moderních peugeotů, vítejte zpět

Podobně jako jistou britskou moderátorskou trojici mě běžné peugeoty dlouho nechávaly zcela chladným. Teď jsem ale dostal k testu jeden, který vypadá, že by mi mohl rozproudit krev.

zobrazit celou galeriiFoto:   Jaromír Soukup

Je tomu pár let, co se v nejmenovaném britském motoristickém magazínu objevila velmi zajímavá reportáž. Dva ze tří notoricky známých moderátorů v ní testovali tehdejší běžné peugeoty, jmenovitě typy 407 a 307 CC. Tedy auta, která byla určená ne automobilovým gurmánům, ale standardním spotřebitelům. Ke zhlédnutí v Angličtině zde:

Ve zkratce, v tomto videu se rozhodnou, že budou daná auta řídit jako typičtí řidiči moderních peugeotů, což znamená opravdu velmi špatně, neodborně a lajdácky. Celé je to postavené na premise, že produkty této značky řídí jen lidé, kterým je zábava za volantem zcela cizí. Svá auta mají jen pro prosté přesuny, a proto je neumí (a ani nechtějí umět) ovládat. A přesně taková nezáživná auta jim tento výrobce rád vyrábí. Proč se snažit, když to nikdo neocení?

foto: Peugeot

V reportáži je použitá značná nadsázka, ale to nevadí. I tak je to jedno z mých nejoblíbenějších videí z celé produkce této show (dodnes na některé řidiče okolo sebe občas ze srandy křičím MANIAC!). Výborně totiž ilustruje problém, který mám s prakticky všemi běžnými modely této značky vyráběnými řekněme plus mínus mezi roky 1998 – 2012. Když odmyslím specialitky jako 206 RC nebo třeba RCZ, v těchto letech nevznikl jediný peugeot, který by byl aspoň trochu řidičsky zajímavý. 

Mám je projeté skoro všechny, za svým tvrzením si stojím. Jsou to auta praktická, úsporná, často s poměrně útulnými interiéry, ale řídit je nepřináší absolutně žádné zážitky. Od zmíněného roku 2012 se ale zdá, že se tohoto dovtípili i inženýři značky, protože novější modely začaly být nějak zajímavější. Už druhá generace 308 naznačila blýskání na lepší časy (na svezení s 308 GTi dodnes vzpomínám, ale to není úplně běžný model). Následovala opravdu povedená dvojice SUV 3008 a 5008, které mají dodnes mnoho co nabídnout.

foto: Peugeot

Na druhou stranu, přestože byla lepší, o vyloženě řidičská auta se nejednalo, orientace na rodinu stále převládala. Až v roce 2018 přišel velký zlom. Peugeot zcela předělal model 508 a zákazníkům nabídl opravdu nádherné čtyřdvéřové kupé, které je navíc i schopné v zatáčkách.

foto: Peugeot

Toto auto mě donutilo se o danou značku zase zajímat. Je určené běžnému člověku, ale dokáže na silnici pobavit. Jenomže zrovna my v Evropě moc dobře víme, že zábava může být i v autě s karoserií hacthback, která je pro moderního řidiče jinak praktičtější než cokoli tříprostorového. To by bylo, kdyby se výrobce dokázal vytasit s jízdně zajímavým autem i v této třídě. 

A teď tu jedno nové je. Jmenuje se 308 a má být nosným pilířem nabídky na několik následujících let. To jsem tedy zvědavý, pomyslel jsem si. Dokáže mě jedna z vůbec nejběžnějších řad nadchnout? Dokáže ve mně způsobit pocit, že budu chtít stát se řidičem moderního peugeotu, i když se jim komunita často směje?

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Už při prvním kontaktu jsem si říkal, že minimálně vzhledově by to vyjít i mohlo. Auto je to opravdu atraktivní. Jasně, vnímání designu je věc subjektivní, ale tady máme nízkou, širokou a v rámci třídy i docela dlouhou karoserii, která je za mě už zdálky sexy. K vyvolání tohoto pocitu jí dopomáhá i naprosto dokonalá červená Elixir, doporučuji ji všem zájemcům. Atraktivní a dramatické jsou ale i detaily, třeba drápy předních denních světel, úzké hlavní matrix světlomety nebo sochařské zadní lampy.

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Je-li něco, čím si na vzhledu nejsem stoprocentně jistý, je to lízátko táhnoucí se přes vnější práh, které záhadně končí už v půlce zadních dveří. Ono je to dost vidět (hned si toho všiml i David, když jsem mu auto ukazoval), ale už není úplně vidět, proč tomu tak je. A pak mě taky stále úplně nepřesvědčilo nové logo, původní plastický lev byl podle mého hezčí. Ale zase se zdá, že nový štít značí nadějnou éru, protože kromě těchto dvou detailů nemám co vytknout. Takže mi vlastně asi nevadí.

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz 

V nastalém duchu pokračuje i interiér, v testovaném autě ještě vylepšený nejvyšší specifikací GT. Ta dodává atraktivní, jemně tkaný černý strop, kontrastní prošívání palubní desky a výplní dveří a dekor z pravého hliníku. Působí to opravdu velmi dynamicky. Ano, starofrancouzská barevnost a jakási obývákovost je pryč, to už jsme si vysvětlili v testu Berlinga, ale zrovna tady mi to nevadí.

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Součástí výbavy GT jsou také jízdní zážitky slibující sedačky. Jsou čalouněné sportovní kombinací kůže a alcantary a mají výrazné tuhé boční vedení. Navíc nabízejí poměrně solidní rozsah nastavení, což mi usnadnilo práci s hledáním správné pozice za volantem, která je, jak všichni dávno víme, u peugeotů s i-cockpitem vždy poněkud kompromisní.

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Na test jsem dostal model s přeplňovanou tříválcovou dvanáctistovkou. To není ta nejsilnější pohonná jednotka, 308 se nabízí i s plug-in hybridní jednašestkou, která ze sebe umí vydat až 225 koní. Jenomže ona s výkonem přidává i zbytečnou váhu baterií, což nepovažuji za nutné. Tuto variantu jsem tak bez pardonu oželel a jezdil s tou jednodušší. 

A nemám pocit, že bych udělal nějak špatně. Motor je totiž na svých 130 koní velmi čiperný. Nejsilněji táhne ve středních otáčkách, ale nevadí mu ani vytáčení k omezovači. Navíc jeho charakteristický tříválcový ryk dotváří poměrně sportovní atmosféru, kterou jednotka umí svou živostí přetavit ve skutečnou radost ze zrychlování. Jakože samozřejmě, asfalt auto netrhá, to ani náhodou. Ale to nevadí, svým projevem baví a o to jde především.

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Možná si vzpomenete, že František měl nedávno stejné auto s manuální převodovkou a napsal, že je díky ní pocitově vážně svižné, ale že její páka taky trochu v kulise drhne. Já měl osmistupňový automat. Ten sice není úplně špatný, ale tak živý jako zbytek třistaosmy není. Při zrychlování mu vždy trochu trvá, než si vybere ten nejvhodnější kvalt a nechá auto pohnout. Dá se tomu pomoct sportovním režimem, ale zdržení tam pořád je. Na druhou stranu s drhnutím voliče nemá žádné problémy.

Řízení je také bez zpětné vazby a přeposilované, ale to je daň za to, že zákazníci chtějí, aby auto samo parkovalo, drželo se v pruhu, atp., atd., což bez elektrického posilovače nejde. Mně ale nevadilo, ve sportovním módu ztuhne, je přesné a malý volant vytváří dojem řízení motokáry. Zatáčky se s ním, pakliže ho chytnete tak jak výrobce zamýšlel (tedy za deset dvě), trefují snadno. 

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Největší radost mi ale udělal podvozek. To byl u peugeotů z onoho období temna ten zdaleka největší problém. Vlnil se, hlavně od vlečené zadní nápravy neustále lomozil, třískal a často odskakoval, prostě všechno špatně. Zavěšení tohoto auta má vzadu taky jednoduché závislé řešení, ale funguje jak z jiného světa.

Jednak velmi pěkně tlumí nerovnosti. Ono je tedy nežehlí, o dírách víte. Ale jste o nich informováni takovým tím solidním, jistým dojmem. Není to ani třepotající se houba, ani vibrující prkno. Kolo okopíruje povrch a z hrbolu se s jediným pohybem vrátí zpět. A takhle to prosím umí obě nápravy, žádný nesoulad se nekoná. 

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Hlavně ale umí poskytnout oporu v zatáčkách. Jistě, majitelé i30 N mohou být v klidu, její podvozek je zase trochu někde jinde. Ale na poměry třídy běžných kompaktních hatchbacků snese vážně hodně. Poloměry vykružuje bez zaváhání, stopu drží i v rychlostech, které modré značky podél cest vážně nedoporučují, a pomoc od ESP potřebuje až při opravdu hrubém zacházení a ještě jen občas. Navíc poměrně funguje, i když jsou v zatáčce díry. To už musí být silnice skutečně jak ementál, aby ho to rozhodilo. 

Nicméně je bohužel faktem, že Peugeot si za novou 308 nechá dobře zaplatit. V základu sice startuje okolo 620 000 Kč, ale v této výbavě GT s automatem už stojí 835 000 Kč. Elixírová červená přihazuje 21 000 Kč a auto na fotkách s pár dalšími příplatky již koutkem oka pošilhává po sumě s číslem devět na začátku. To je dost. Zase je ale Peugeot znám tím, že ochotně dává slevy. Tak třeba by se vám povedlo něco usmlouvat. 

foto: Jarda Soukup, autíčkář.cz

Verdikt

Tak vám nevím z majitelů jaké značky si teď zmínění britští moderátoři budou dělat srandu. Oni si tedy jistě někoho najdou, ale tvrdím, že řidiči moderních peugeotů už to (alespoň oprávněně) nebudou. Pokud totiž zvládnou být i jiné běžné modely tak jízdně záživné jako nová 308, přichází radostná éra. Jestli nad ní přemýšlíte, určitě si ji běžte vyzkoušet, stojí to za to. A pakliže už ji snad doma máte, vítejte zpět mezi milovníky řízení.  

Technické údaje

Peugeot 308 1.2 PureTech GT 

Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1199 cm3
Výkon: 96 kW (130 k) v 5500 ot./min
Točivý moment: 230 Nm ve 1750 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Provozní hmotnost: 1364 kg 
Maximální rychlost: 210 km/h
0-100 km/h: 9,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,8 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Základní cena modelu: 620 000 Kč
Cena základní verze s daným motorem a výbavou: 835 000 Kč
Cena testovaného kusu: 862 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
18. června 2022, 13:07
2

Design se me libi, ale to "GT" si mohli u auta se 130k odpustit :-)

reagovat
Jaromír Soukup
18. června 2022, 14:09
0

Ona je to pro GT základní motorizace. Může mít až těch hybridních 225 koní. Ale chápu, jak to myslíš.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem