načítám data...

Pět motorů na věky: Mercedes OM615,616,617

14. listopadu 2011, 11:50 11 komentářů Vojtěch Kubiš Historie

Taky Vám připadá, že na to jak jsou motory neodmyslitelnou součástí aut, se čistě jim věnuje jen málo textů na našem internetu? Přitom jsou zde technické skvosty, které si pozornost rozhodně...

Zobrazit galerii

Taky Vám připadá, že na to jak jsou motory neodmyslitelnou součástí aut, se čistě jim věnuje jen málo textů na našem internetu? Přitom jsou zde technické skvosty, které si pozornost rozhodně zaslouží.

V historii automobilového průmyslu se takových motorů urodilo poměrně dost, proto se nebudu snažit najít ten nejlepší – ostatně to dost možná ani nejde. Namísto toho se pokusím zaměřit na určitou kategorii a z ní vybrat několik motorů, které bychom mohli považovat za opravdové legendy. Dnes začínáme seriálem o motorech, které nemají žádné závratné výkony, točí spíše nízké obrátky a obvykle ani neoplývají výjimečně nízkou spotřebou. Tušíte? Ano, půjde o motory, které si vysloužily označení nezničitelné.

Mercedes OM615, 616 a 617
Piáno, alias Mercedes-Benz W123 – jedno z mála aut, které uznává skutečně každý petrolhead. Bylo pohodlné, prostorné, mnohdy dobře vybavené a hlavně spolehlivé. Na tom posledním přívlastku mají velkou zásluhu také naftové motory s označením OM615, 616 a 617. První dva ze zmíněných jsou čtyřválcové konstrukce, třetí pak pětiválec, který se v pozdějších letech nabízel také v provedení s turbem. Litinový motor s rozvody hnanými řetězem, pracující v nízkých  otáčkách, bývá obvykle sám o sobě zárukou dlouhé životnosti. Tady se k tomu navíc přidává jednoduchá a spolehlivá dodávka paliva komůrkovým čerpadlem. Motor je tak naprosto primitivní a dokonce dokáže běžet i s odpojenou baterií.

Jedinou potíž může pro OM61X představovat zima. Motory byly navrženy na hustý olej (15W-40), který při studených startech špatně maže. Z toho plyne, že tam, kde bývá zima, tam často najdete motory bez kompresních tlaků. Na druhou stranu, v teplých krajích je Piáno nezničitelné téměř dokonale – stačí se podívat na nejběžnější taxík v mnoha afrických zemích..

A i když přijdete o tlaky ve válcích, ještě to neznamená, že musíte začít chodit pěšky a střádat na nový motor. Při měření  ukáže motor ve výborném stavu hodnotu přibližně 24 barů, tedy asi tolik co vyběhaný naftový motor moderního typu. Jsou známy případy, kdy bylo piáno pojízdné i s tlaky okolo 13 barů, což se už velmi blíží benzínovým motorům. A pokud by Vám náhodou 500 tisíc najetých kilometrů nestačilo, je možné udělat generálku za pár korun, jelikož IFA při stavbě Multikáry zkopírovala starší motor z 180D Pontonu a OM61X z něj ještě vychází. Ve výsledku však původní životnosti nedosáhnete ani zdaleka, protože kvalita materiálu použitého v Multikáře se s originálními díly od Mercedesu nedá příliš srovnávat. Pokud ale investujete do originálních dílů, měli byste doufat, že i vaši vnuci budou mít dostatečné zásoby nafty nebo řepkového oleje – OM61x v dobrém stavu nejspíše přežije i je…

Zatím nemůžeme s jistotou říct, jestli jsou právě tohle nejspolehlivější naftové motory v historii Mercedesu, protože jejich nástupci ještě nejsou ve výrobě dostatečně dlouho na to, aby prokázali svou životnost při velkých porcích kilometrů. Ale vzhledem ke složitosti moderních agregátů a ústupu automobilky od snahy dělat všechno za každou cenu co nejkvalitnější, se už OM616 a jeho sourozencům nejspíš žádný moderní motor nevyrovná…

Na další díl seriálu a další dva motory se můžete těšit opět příští pondělí…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Co
Colombo
14. listopadu 2011, 20:25
0

Vskutku hezké čtení o mechanickém klenotu z dob, kdy se prý vozy Mercedes kuli z jednoho kusu ingotu, motor musil zvládnout milion kilometrů a šasi dva motory. Počteme si příště o Fordím Kentu?

reagovat
Ne
Nedy
15. listopadu 2011, 09:23
0

Pěkné čtení. Osobně si nejsem jist, jestli v běžných autech existuje (existovalo) něco odolnějšího... Doufám, že se v seriálu objeví i něco z čehož se rozechvěje srdce každému milovníku sportovní jizdy. Např. teď hodně omílaný V12 Lamborghini, nebo něco toho druhu...

reagovat
Gr
Greeny
15. listopadu 2011, 12:03
0

Colombo: Na Kent bohužel nezbylo místo, příznivce Fordů potěším až později v plánovaném seriálu "hodně koní za málo peněz".

Nedy: jestli existuje odolnější motor nebo ne, těžko říct, ale rozhodně existují motory podobně slavné pro svou výdrž, aneb, počkejte si na další díly :)
motory z Lamba a podobně zatím v plánu nejsou, chtěl bych se spíš zaměřit na neméně zajímavé motory, co jsou ale mnohem dostupnější běžným smrtelníkům.

reagovat
ri
riderhenry
15. listopadu 2011, 12:47
0

Pekny clanek ;) Ja bych tu zase rad videl Wankel - vzdycky si rad o tomhle klenotu poctu :)

reagovat
Ma
Malfis
17. listopadu 2011, 17:08
0

Prosím taktéž Kenta :)

reagovat
Va
Vajtus
20. listopadu 2011, 12:56
0

Super nápad psát o motorech! Navíc cením zaměření na dostupné motory. Já bych prosil překvapivě něco o Bussu :D (V6 od Alfy), spolehlivé je, dostupné taky a charakteru má na rozdávání...

reagovat
Gr
Greeny
20. listopadu 2011, 14:17
0

riderhenry: Wankel bude, je natolik výjimečný, že si ho nemůžu dovolit nezmínit.

Vajtus: Busso je moje srdcovka, bude stoprocentně, ale ještě si na něj počkáte :)

reagovat
Me
Merc124
21. listopadu 2011, 20:17
0

Jenom drobná připomínka, tyto motory, OM615,616,617 neměly "komůrková čerpadla" ale pístková řadová, která umějí zpracovat bez poškození nejenom naftu :-)

reagovat
Bo
BobAsh
21. listopadu 2011, 22:45
0

Merc124: Mea culpa, za to můžu já, komůrkový čerpadlo se tam dostalo v průběhu editování, takže za to můžu já a ne Greeny... sypu si popel na hlavu...

reagovat
Kryton2X4B-523P
31. prosince 2016, 13:44
0

Tenhle motor měl kamarád kdysi dávno v pracovním autě (Piáno v kombíku). Najeto přes 350k když to kupoval, prodáno při 560k a auto umřelo, když ho pozdější majitel přeložil cementem a v zatáčce zlomil. Motor natočeno přes 700k a pořád běžel :D. Tohle je prostě nezmar :D. A jelo to fakt na všechno, vykonán i pokus se zhořklou slivovicí na vyhození. Stačilo míchnout s trochou nafty a jelo to taky, jen smrděl jak pojízná palírna :D

reagovat
Ja
Jafar
28. září 2017, 23:35
0

Bóóóóže teď jsi potěšil mý starý srdce :- ) . W 115 2.5 D s s celým agregátem (motor pětiválec a převodovka) z W124 Plasťáku už s odpruženým setrvákem, W123 2.4 D sedan v originále a konečně můj ukradenej miláček W 123 2.5 D opět s celým agregátem (motor pětiválec a převodovka) opět z W124 Plasťáku zase s odpruženým setrvákem - to byly káry kár. Kadly, kadly, kadly furt kopec nekopec, náklad nenáklad a pohled skrz zaměřovač na svět. Ale já si tu W114/115 zase jednou kopupím (bo Piáno je mi úzký :- ( ) a zase si ho nastrojím. Teda jestli dřív neumřu ... :- ) Dík za článek a vzpomínku :- )

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem