načítám data...

Nový Volt vypadá jako Prius - čeká to všechna auta?

Nový Chevrolet Volt se poprvé představil veřejnosti. A vypadá skoro jako Prius. Bude to s ohledem na aerodynamiku nevyhnutelný tvar automobilů budoucnosti? Je všechno ostatní jen marketing?

zobrazit celou galeriiEditorial, Novinky: Nový Volt vypadá jako Prius - čeká to všechna auta?

Když se Chevrolet Volt a jeho koncernové dvojče Opel Ampera objevil v roce 2010 poprvé, představoval ve světě ekologických hybridů pro sluníčkové lidičky vítané osvěžení. Nevypadal sice zdaleka tak drsně jako jeho koncept s nepravděpodobně dlouhým čumákem a nízkou střechou, ale vedle Priusu pořád působil docela chlapácky. 

Teď ale přichází jeho druhá generace (více fotek na Gizmodu nebo Autoblogu). A vypadá to, že se inspirovala svým úspěšnějším japonským konkurentem. Když si totiž odmyslíte masku s "motýlkem" a pár dalších drobností, dostanete auto, které vlastně vypadá úplně stejně jako Prius. A skoro stejně jako minulá generace (taktéž hybridní) Hondy Insight.

Znamená to, že designéři hybridů začali trpět stejným typem lenosti a absence kreativity, který už dlouhá desetiletí sužuje návrháře v Porsche?

Ve skutečnosti ne. Jen se ocitli v poněkud nezáviděníhodné pozici. Pokud totiž chcete auto běžných rozměrů s běžným vnitřním prostorem udělat co nejaerodynamičtější, dojdete neustálým zjednodušováním a vyhlazováním tvarů postupně od něčeho, jako bylo tohle:

… k něčemu jako je tohle:

A i když proti tomu můžete protestovat, může se vám to nelíbit a můžete se to snažit zamaskovat chytrými designérskými triky, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat. Nejaerodynamičtější tvar, schopný ve rozměrech běžného osobního auta pojmout pět cestujících, jejich zavazadla a nějaké ty mechanické části, je přibližně tvar Toyoty Prius.

prius je aerodynamika. všechno ostatní je marketing

Všechno ostatní – dlouhé kapoty na čtyřválcových hatchbacích, ostré linie a hrany, nafouknuté blatníky a "masky chladiče" zvící velrybích tlam? To všechno ostatní, co dělá auta přitažlivými a libými na pohled, to je jen marketing. Způsob, jak auta udělat hezkými na pohled a lákavými pro naše ega.

Ekologické vehikly jako Prius, Volt nebo Insight, případně eko-koncepty jako Volkswagen XL1, jsou dnes jediná auta, která si mohou dovolit podřídit aerodynamice úplně všechno. To, že jsou ošklivá kvůli tomu, aby byla efektivnější, je totiž součástí jejich marketingového sdělení. 

Otázkou je, jak dlouho bude trvat, než se přizpůsobí i ta ostatní auta. Jednou dospěje trend zjednodušování tvarů do svého cíle a zaniknou oddělené kapoty, čelní a zadní skla i víka kufru. Vydupe si marketing alespoň nějakou marketingovou zajímavost? Nebo se dočkáme dokonale aerodynamických, ale také bezpohlavních blobů? Nebo dokonce vyhraje iracionalita a estetika na celé čáře a auta budou pořád členitá a zajímavá? Co myslíte?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

martin_100
05. ledna 2015, 21:28
0

Svět se v prdel obrací a nejen ten automobilní...
Podívejme se na film Demolition man. Tam je to co nás čeká krásně ukázaný. Bohužel. Dřív to byla akční komedie dneska je to pomalu se naplňující věštba.
Dělat se proti tomu nedá nic bo lidi trpí čim dál tim větší ovčí stádovitostí. Doufam že ta doba nastane až budu natolik stár abych nebyl schopen to vnímat ovšem svým vnoučatům a pravnoučatům tu dobu vážně nepřeju. A doufam že moje děti (až nějaký budou) tu dobu taky minou.

reagovat
BobAsh
05. ledna 2015, 21:47
0

To, že budou auta vypadat jako Priusy, mi nepřijde jako důkaz ničeho jinýho než logickýho uvažování. Tvary aut prostě směřujou od "máme nějaký věci, který nějak někam dáme a trochu to zakryjem plechem" k čím dál jednodušším a aerodynamičtějším tvarům. A třeba nakonec budou vypadat spíš jako koncept kosmoauta ze 60. let:
http://assets.hemmings.com/story_image/41006-500-0.jpg?rev=1

A nemá to víceméně nic společnýho s tím, jestli budou auta vypadat jako bloby nebo jako ornamentální okázalý monstra.

Mimochodem, Demolition Man nebyl nikdy "pouhá akční komedie". Demolition Man silně inspirovanej knihou "Brave New World" od Aldouse Huxleyho, která je významem srovnatelná s 1984 od Orwella.

Ho
Honza
06. ledna 2015, 09:00
0

Teda, tolik sentimentu "za dob mého mládí bylo líp" v jednom krátkém příspěvku... Auta jsou rychlejší, ovladatelnější, bezpečnější a úspornější než před lety. Podobně celá kvalita života a jeho délka se postupně zlepšují. Nadávání na ovčí stádovitost a dnešní dobu je už taky strašně ohrané klišé z diskuzí na serverech typu novinky nebo idnes, že to snad není možné. Lidi jsou "stádní" furt stejně (což je mimochodem problém - vývoj člověka nedokáže držet krok s vývojem sociálního uspořádání a s vývojem technologie).

Souhlasím s článkem v tom, že běžná auta budou optimalizovat aerodynamiku za současné snahy o praktickou použitelnost (prostor pro posádku a zavazadla). Tím se ale budou rozšiřovat tržní niky lidí, kteří se chtějí odlišit - takže mainstreamová produkce Priusů různých značek plus okrajové segmenty designově různorodějších aut pro zábavu a image. Plus další trend by snad mohl být rozšíření robotických aut, která jsou schopna se řídít sama (což by bylo super).

martin_100
07. ledna 2015, 22:55
0

Honzo píšeš - " Plus další trend by snad mohl být rozšíření robotických aut, která jsou schopna se řídít sama (což by bylo super)."
Co na tom je supr? Auto který se řídí samo se jmenuje v lepším případě taxík v horšim tramvaj nebo autobus. K čemu auto který se řídí samo?



,
,

Ho
Honza
08. ledna 2015, 07:28
0

Ty máš chuť řídit si auto za každých okolností? Na dálnici? V ranní koloně cestou do/z práce? Já bych teda v takových chvílích autopilota zapnul rád. Samozřejmě bych chtěl mít ten systém přepínací, tedy mít možnost řídit sám, když chci.
Navíc většina nehod je způsobena lidskou chybou - vyspělá samořídící auta by jejich počet mohla snížit. A ještě jedna výhoda: i kdybys ty osobně chtěl řídit auto vždycky sám, nebylo by fajn, kdyby lidi, kteří neřídí rádi a tudíž řídí špatně, jezdili na autopilota, a omezili by tak riziko, že budou brzdit na poslední chvíli, zmateně přejíždět z pruhu do pruhu, zdržovat provoz, zmatkovat na křižovatkách...

martin_100
08. ledna 2015, 11:04
0

Pokud někdo řídí nerad a neumí to nemá za volantem co dělat ;-) Řízení auta není nějaký automatický právo. Abys mohl řídit musíš splnit nějaký kritéria (bohužel dost benevolentní). Jinak cestou do práce mě opravdu řídit nebaví , protože bydlim od firmy na dohled a chodim pěšky :-D Ale v práci jsem za volantem z 90% času bo jsem řidičem z povolání. Upřímě s autopilotem by mě to vážně nebavilo. Autopilot jak už z názvu vyplývá je pro piloty kde je opravdu nezáživný několik hodin koukat do mraků a pokoušet se řídit. Nehledě na to že nějaký autonomní řízení vozidel považuju za dost nebezpečný. Vem si že to nemají ani vlaky. Tam má strojvůdce aktivní hlídání bdělosti a musí se furt věnovat řízení. Přitom ho vedou koleje na samostatnym oddělenym tělese. Samotná jízdní dráha má velmi dobrý zabezpečení rovněž jako lokomotiva. Do toho je cizí pohyb po dráze ze zákova zakázanej (ano moc se to nedodržuje). Ale přes to vše se strojvedoucí musí věnovat svojí činnosti a vlak řídit.
A pak tu máme silnice. Velkou hustotu provozu. Veřejnej prostor kam může kdykoli kdokoli vstoupit, chodci, cyklisti atd... Lemovaný chodníkama. Prostě řidič se má věnovat řízení. Pokud mu to nevyhovuje může ject MHD nebo taxíkem.

Ho
Honza
08. ledna 2015, 12:43
0

To s vlaky je zajímavé. Myslím, že technologie na to je, ale odbory na to nebudou koukat nadšeně. Tady http://www.wired.com/2013/04/why-arent-trains-autonomous/ píší, že problém může být v brzdné dráze vlaku, která je ve srovnání s autem mnohem menší, ale spekulují i o odporu odborů a malé pružnosti provozovatelů železnic.
Osobní auta jsou spotřebitelský trh - rozhodne užitek, který každý vnímá jinak, a cena (takže si dovedu představit minivozy do města a rodinné vozy s autonomním řízením zaměřené na lidi, kteří řídí neradi nebo si od řízení občas rádi odpočinou; stejně tak budou existovat dál klasická auta bez možnosti autonomního řízení zacílená na nadšence a na lidi s nižším příjmem).
Argument s právem mi přijde mimo. Jednak jsem nikde nenaznačoval, že chápu právo řídit jako automatické, jednak právo řídit a nadšení pro řízení jsou odlišné věci. Je naprosto nereálné, aby řídili jen lidi, které to baví, a ostatní jezdili taxíky nebo MHD. Respektive, představ si autonomní vozy prostě jako taxi a nijak to neodporuje tvému doporučení.
Jestli ti to přijde bezpečné, a jestli to bezpečné reálně je, jsou dvě různé otázky. První je záležitostí marketingové komunikace automobilek, které, pokud chtějí s autonomním řízením uspět, musí veřejnost o bezpečnosti přesvědčit (a taky vlády kvůli změně legislativy), druhá je záležitostí výzkumu a vývoje. Dosavadní testy, pokud vím, dopadaly zatím dobře.

BobAsh
09. ledna 2015, 15:50
0

martin_100: Máš pravdu v tom, že plně autonomní auta jsou ještě HODNĚ daleko. Aby se auto naučilo bezpečně zvládat městský ulice nebo neoznačený okresky, bude potřeba udělat ještě fakt hodně velkej krok.

Ale auto, který bude schopný jet autonomně po dálnici, už není sci-fi. Takový už existujou a omezuje je spíše to, že se zatím nikdo neodváží to nechat na počítači z právních důvodů, než že by to nešlo. Ostatně, všechnu potřebnou technologii už je možný objednat v aktuální generaci Octavie.

me
meky
06. ledna 2015, 02:05
0

Aerodynamický odpor je drtivě největší odpor v autě (tzn. to, co na cestování autem stojí peníze). A výdaje za palivo jsou pro průměrně vydělávající jeden z největších výdajů. Zkrátka to palivo stojí stovky tisíc korun, což může být pro chudé (nebo rozumné) lidi důvod, jezdit v lepším (aerodynamicky) autě. Očekávám, že bude "Priusů" čím dál víc, a zvykneme si, ani nám to nebude připadat divné. Srovnejte např. auta ze 30. let s auty z 80. lety - ty z 70. let působí jako vrchol aerodynamiky. Když srovnáme auta ze 70. let s auty z 90. let, tak je to taky vidět. A když srovnáme auta z 90. let s novými, taky je tam zásadní rozdíl. Všimněte si, jak se unifikuje např. zadní stěna aut. Má skoro stejný tvar napříč automobilkami, ať jde o SUV, combi nebo hatch. Podle mě už teď vypadá většina aut stejné kategorie tvarově dost podobně - doba, kdy byly v tvarech aut rozdíly, už je za námi. Když byste vedle sebe postavili pět nových hatchbacků různých značek, odstranili designové prvky jako je tvar světel a masky, případně mírné narovnali nerovnosti karoserie (zakulatili) a nastříkali všechny plničem, řekl bych, že zbyde 5 téměř stejných vajíček :-)

Ale neviděl bych to tak černě - na ty challengery se vždycky místo najde a aspoň budou vypadat mezi těmi vajíčky lépe.

reagovat
BobAsh
06. ledna 2015, 02:18
0

Já bych si dovolil oponovat v jedné věci. Sice dnešní hatchbacky vypadají všechny stejně, ale sedany ze 60. nebo 80. let taky vypadaly skoro stejně. A auta ze 30. let vypadala tak dokonale stejně, že i Ford Model A od Duesenbergu pozná člověk s trochou nadsázky jen podle velikosti...

Mírus
08. ledna 2015, 15:39
0

Nemám strach z unifikace vzhledu z důvodu směřování k úsporným a aerodynamickým modelům. Proč?
1. Aerodynamicky optimalizovaný neznamená nutně tvarově jednotný. Dnešní auta jsou ještě hodně daleko od nějakého kapkovitého ideálu, tak šikovní(!) aerodynamici a designéři mají spoustu prostoru pro odlišení od davu.
2. Tempo snižování jízdních odporů vozidel není dlouhodobě nijak zběsilé. Spíš naopak. Např. předobraz první Sierry, funkční prototyp Probe III z r. 1981 měl cx=0,22, dnes, po 34 letech se prodává jediný model se stejnou hodnotou cx: Mercedes-Benz CLA a to ještě platí jen pro speciální verzi Blue Efficiency. V tomto smyslu jsme se zkrátka od osmdesátých let moc neposunuli a někdy udělali i pár kroků vzad. Místo ladných nízkých a dlouhých karoserií sedanů a liftbacků (Audi 100, Ford Sierra, Renault 25,...) jsme se vyvinuli k vykynutým SUV, MPV a crossoverům se širokými koly a hmotností až o 10(!) metráků vyšší (Audi 100 vs. Q7). Pro ostatní typy karosérií platí totéž, jen v menší míře.

reagovat
martin_100
09. ledna 2015, 00:20
0

No jo ale vem si jak (ve většině případů) blbě řídí tak dokonalá věc jako je kozatá blondýna ... a teď si vem jak blbě asi bude řídit tak nedokonalá věc jako je počítač :-D

reagovat
martin_100
09. ledna 2015, 00:22
0

safra to měla bejt reakce na Honzu v naší diskuzi a já to blbě zadal ... radon ;-)

Ho
Honza
09. ledna 2015, 07:21
0

No právě že si ten rozdíl dovedu představit, a věřil bych spíš tomu PC :-) Nechme za ni řídit počítač, ať se slečna může věnovat důležitějším věcem

Ma
Marta
09. dubna 2015, 23:26
0

Naprosto souhlasím s autorem článku. Všecchna nová auta vypadají stejně, nanicovatě a hnusně, nemají osobnost, nerozeznám jednotlivé značky. Tvary se mi nelíbí a na nějakou aerodynamiku kašlu, k čemu mi je, když s autem nehodlám závodit? U nás bylo vždy autíčko členem rodiny, dostalo jméno a měli jsme ho rádi. Až nám doslouží současná červená beruška (Astra combi - máme 4 psy), nevíme, co koupit. Proč aspoň výrobci pro nás, milovníky starých tvarů, nevyrábějí aspoň jeden ze starších modelů nadále? Proč mi někdo nutí svoji představu dnešního auta? Nechci být in podle jejich měřítek, chci se jen na svoje auto dívat se zalíbením. Ale ono je to dneska se vším, stačí se podívat, co lidi provádějí s krásnými starými domy, které měly ducha - oplácají ho polystyrenem, vymění krásná špaletová okna za nejlevnější plastová bez příček a všechny domy pak vypadají jako kravín nebo prasečák, uniformní, bez nápadu, bez duše a navrch ještě s plísní. Fuj.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Ostatní Eskort 1988
Ford Ostatní Eskort

1988 rok výroby
56 koní výkon
1 350 ccm objem

Buick Skyhawk  1980
Buick Skyhawk

1980 rok výroby
85 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Mustang  2011
Ford Mustang

2011 rok výroby
310 koní výkon
4 ccm objem

Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion  2010
Volkswagen Passat TDI 125 kW DSG 4 motion

2010 rok výroby
125 koní výkon
1 998 ccm objem

Plymouth Fury Suburban Sport Wagon 1968
Plymouth Fury Suburban Sport Wagon

1968 rok výroby
216 koní výkon
6 288 ccm objem