logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Novinky

První dojmy z Citroënu C3 Aircross: K českému rodinnému ideálu má velmi blízko a stojí rozumné peníze

Citroën C3 Aircross se v nové generaci stal takovou kombi karoserií Citroënu C3. Svým mixem vlastností má velmi blízko k tomu, co typická česká rodina považuje za ideální automobil.

Není tomu ani měsíc, co jsem vám napsal recenzi nejnovější generace Citroënu C3. K připomenutí je zde, ale v kostce jste se v ní dozvěděli, že i když se na současném provedení tohoto městského hatchbacku, potažmo dnes už spíš crossoveru, podíleli víc Indové než Francouzi, není to na něm zas tolik poznat. Jistě, proporčně je velmi jiný, ale jezdí vlastně podobně jako dřív.

Právě v těchto dnech nastupuje na trh jeho větší bráška jménem Citroën C3 Aircross. Vychází ze stejné platformy (logicky taktéž z Indie), ale je delší o třicet osm centimetrů. Vlastně je to taková nová C3 kombi. A já měl příležitost se s tímto autem krátce seznámit, takže vám nyní přináším první dojmy.

Ještě než začnu, dodám, že tentokrát přišla hora k Mohamedovi, nemusel jsem nikam jezdit, C3 Aircross mi dovezli až skoro domů v rámci zajímavé akce s názvem Citroën Experience Roadshow, ve které si každý zájemce může celou výrobní škálu automobilky důkladně prolézt i projet. Je to vlastně skoro novinářská prezentace bez novinářů. Tedy vyjma mě. :-D Pokud vás automobily s dvojitým šípem ve znaku zajímají, stavte se, právě probíhá v několika městech po celé ČR.

Foto: Jaromír Soukup, Autíčkář.cz

Teď už ale k onomu C3 Aircross, kterého jsem si rovnou vyzkoušel ve dvou verzích: spalovací s tříválcem o výkonu sto koní a elektrické se 113k, čili naprosto shodně jako v případě C3, abych měl srovnání čistě jen mezi karoseriemi. A k čemu jsem došel? Že nejen, že je C3 Aircross o něco lepší než výchozí malá krabička, ale že se opravdu významně blíží českému rodinnému ideálu za solidní porci peněz, což zní náramně lákavě.

Začnu jako vždy vzhledem, i když bych neměl, protože ten je samozřejmě záležitostí čistě subjektivní. Na mě osobně nicméně nový, hranatý, „à la Jeep“ design zde funguje líp než u C3. Ta je moc malá na to, abych jí věřil, že je teréňákem nebo alespoň SUV. Dnes popisovaný Citroën je však proporčně a množstvím hmoty výraznější, takže tady už outdoorovost působí víc uvěřitelně. 

V interiéru je to stejné jako u menšího modelu, tedy podélně prostorné, ale příčně skromné (což by však české rodině zvyklé na dlouhé a úzké Fabie a Octavie, případně Logany a Joggery nemuselo vadit) a takové…materiálově úsporné. Přejdu tedy rovnou ke kufru, jehož sice normálně v Autíčkáři neřešíme, ale dnes ho, jakožto hlavní rozdíl, zmínit musím. 

Foto: Jaromír Soukup, Autíčkář.cz

Zavazadlový prostor nového C3 Aircross je schopný pojmout bagáž o celkovém objemu 460 litrů, což je stopadesátilitrový přírůstek oproti C3. Jistě, toto číslo asi zrovna majitele Octavie nezaujme, ale takový člověk smutnící po zrušené Fabii kombi už nejspíš zpozorní. Prostor má navíc docela pravidelný tvar, netrpí na nízkou výšku jako třeba volva ani není moc krátký jako u městských crossoverů a nabízí dvojitou podlahu. Věřím, že na Chorvatsko nebo aspoň Mácháč to vystačí.

Jen musím zmínit jednu věc: jsem vážně zvědavý, kam se sem vejdou další dvě sedadla, protože, ano, C3 Aircross na trh brzy přijde i v sedmimístném provedení. Kufr je v pohodě na třídu, ale že by se tam vešli další dva lidé? Hmm. No, každopádně pak za nimi už určitě nebude prostor vůbec žádný a jediný povolený posez bude v meditační poloze, s nohama pod zadnicí. Ale to stejně nevadí, tito cestující totiž nemají ani okna, jen takové malé střílny za hlavou, a obklopuje je jen čerň plastů. Zde bude meditace potřeba.

A i když platí, že na pořádné odzkoušení bude jistojistě nutný redakční test, už na těch prvních několika desítkách kilometrů se mi potvrdilo, že v diskutovaném autě by česká rodina mohla být spokojená i jízdně. C3 Aircross je oproti C3 o osmdesát šest kilo těžší a má větší kola s vyšším profilovým číslem, takže jede sice v obou zkoušených verzích o něco málo pomaleji, ale také plavněji. 

Foto: Jaromír Soukup, Autíčkář.cz

Takto, pořád to není limuzína, avšak zatímco C3 na našem milovaném českém tankodromu v případě spalovací verze trochu (ale ne nepříjemně) a v případě elektrické verze značně (už ne zcela příjemně) drncá, tady se pružiny a tlumiče s hydraulickými dorazy můžou opřít o víc „masa“ a v obou verzích díry uhladit dost na to, aby byli všichni vevnitř spokojení.

Když si uvědomíme, že Citroën vůz s těmito vlastnostmi prodává po slevě už za 435 000 Kč a ani nejdražší varianty nepřekročí v případě spalováku 630 000 Kč a v případě elektriky 760 000 Kč, což jsou podobné peníze jako v případě Joggera nebo Dustera, tak si musíme přiznat, že se bavíme o poměrně solidním mixu, který má vážně potenciál české rodiny zaujmout. Nevím jak vy, ale já si myslím, že C3 Aircross u nás budeme potkávat často.

Co říkáte na Citroën C3 Aircross vy? I vám přijde smysluplný nebo ani jemu nedokážete odpustit indický původ a proporce? A jak by se vám líbilo meditovat v kufru malého SUV? Dejte vědět v diskuzi.

Omlouvám se za sníženou kvalitu fotografií, původně měly sloužit jen pro potřeby interní redakční diskuze, ale pak mi přišlo škoda o C3 Aircross nic nenapsat.

 

Technické údaje

Citroën C3 Aircross 1.2 Turbo 100k Plus

Motor: turbem přeplňovaný zážehový tříválec 1199 cm3
Nejvyšší výkon: 74 kW (101k) při 5500 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 205 Nm při 1750 ot/min
Převodovka: manuální šestistupňová
Provozní hmotnost: 1312 kg 
Maximální rychlost: 179 km/h
0-100 km/h: 11 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 6,0 l/100 km
Základní cena: 470 000 Kč, po slevě na skladové vozy 435 000 Kč (Citroën C3 Aircross 1.2 Turbo 100k You)

Citroën ë-C3 Aircross 113k Max

Motor: elektromotor
Nejvyšší výkon: 83 kW (113k)
Nejvyšší točivý moment: 124,5 Nm
Provozní hmotnost: 1579 kg 
Maximální rychlost: 143 km/h
0-100 km/h: 11,7 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 18,3 kWh/100 km
Základní cena: 690 000 Kč, po slevě na skladové vozy 629 000 Kč (Citroën ë-C3 Aircross 1.2 Turbo 100k You)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
ransom
6. 6. 2025, 11:38

Za mě dobrý. Nicméně o malinko víc mi sednul jeho koncernový brácha (Frontera).

1
Jaromír Soukup
6. 6. 2025, 14:35

Tu už jsem chvíli řídil také a ano, je na ní znát, že jí bylo dovoleno, aby působila trochu míň...lowcostově. Jezdí skoro stejně, maximálně má možná maličko tužší odpružení, ale vevnitř i zvenku je o něco propracovanější. Jenže se zase minimálně teď nenabízí s manuálem a v okleštěné základní výbavě, což její úvodní cenu žene o dost výš, začíná na půl milionu. I když pravda, pak můžeme vést polemiku nad tím, kdo dnes ještě kupuje auta za cenu již od.

0
ransom
6. 6. 2025, 16:31

No tak kdo chce holej spalovák s manuálem, vezme Citroen. To se asi nic nestane, že jo. Já šel po výkonnější verzi hybrida v automatu, k tomu nějaký věci okolo. No a Opla mám hned za rohem. I se servisem a dobrý vztahy tam už od dob korejského Chevroletu.
Jinak za mě, pokud na to koukám očima běžného nenáročného spotřebitele, tak ani jedno nebude úplně marná volba. Nechápu spíš ty sedmimístné verze, a taky prezentaci Opla, kde furt ukazujou ten stan na střeše. Proboha, ani ne 120 cm široký nepohodlí pro dva lidi za nějakých 70 tisic... To jako chtěj lidem nakecat, že kupujou "již od 500k" expediční offroad???
Citroen zatím na tuhle notu nebrnká, ne?

1 reagovat
rock
7. 6. 2025, 10:00

Pokud někdo nutně potřebuje baťoh a výšku > 1,60...
Ale pokud ne, tak si Citroen sám konkuruje modelem C4, který je srovnatelný cenově i v pofaceliftové verzi (ve stejném výbavovém stupni), ale hlavně je ještě k dispozici dost skladovek předfacelit, který začínají těsně nad 400 t. a i základní výbava je lepší než druhý stupeň tady té C3.
A celé to vypadá tak nějak přjatelněji.

1
ransom
7. 6. 2025, 20:27

Jenomže C4, je co, Halík? Nižší. Nižší!

0
rock
8. 6. 2025, 04:51

No... je. A je to negativum nebo pozitivum?

-1
ransom
8. 6. 2025, 12:29

Tady se nosí, že vyšší je špatně. Ale lidi to kupujou jako vzteklí, protože to je prostě pohodlnější. Pro mě třeba je auto pod 160cm o ničem. A vždycky jako první zkoumám jak se mi nasedá. Kdybych tedy musel volit mezi C3 Aircross a C4, pak C4 rovnou vynechám.

1
rock
8. 6. 2025, 14:37

Mně to právě bylo a pořád je divný, protože vyšší auta (>160) jsem si vyzkoušel a žádný benefit jsem v tom nenašel. Včetně toho nastupování a vystupování, pro mne je prostě byl maximální snesitelný ústupek Volvo XC70 3.gen., se kterým jsem asi rok žil (ta má právě ten 1,60, ale se sedačkou na doraz dole se to dalo přežít). U čehokoliv vyššího už mám pocit, jak kdybych se sápal do kabiny osmsetpatnácky.

1 reagovat
ransom
8. 6. 2025, 15:34

To je individuální. Mně (a řadě dalších, pokud vím) vadí nasedat směrem dolů. Do Fabie se sápu za mohutného nadávání. Stejně do Oktávky. Do Clia. Do Superba. Holka měla pár let hezounkou a opečovávanou Fiestu. U tý jsem se pokaždý jebnul při nastupování do hlavy. Při vystupování zase - to ale z opačný strany, tak se to vlastně vynulovalo. Aktuálně jsem se před týdnem znovu praštil o futra v Golfu. K tomu mi hrozně vadí nutnost přelézat boční vedení některých sedaček a zalejzat za B-sloupek. Nejsem přitom žádnej XXXL, mám 185cm a 85 kilo. Ale už pětatřicet let makám rukama, prolejzám lešení, konstrukce, výkopy, díry, kolektory a vnitřky strojů. Často je to hodně vyčerpávající. Nemám pak vůbec zájem provádět další akrobacii ještě v autě. Takže chrochtám blahem, když můžu nastoupit prostým ukročením a vystoupit tak, že položím hnáty na zem. K tomu nádavkem manželka se špatnými kyčlemi.
To je samozřejmě ryze moje osobní preference. Respektuju, že to zase spousta dalších má jinak. Mně konkrétně ale současná nabídka SUV a zvednutých crossoverů přesně hraje do not, bez problémů si vyberu. Vím, že se tohle blbě vysvětluje někomu, kdo stejnou věc neřeší. Možná ale spíš zatím neřeší. Může se stát, že se časem ozvou záda nebo klouby, člověk opotřebením trochu ztuhne a každopádně zleniví. Zleniví ne v tom smyslu, že by fyzicky nezvládal, ale že se nechce namáhat když to zrovna není nezbytné. No a připočtěmež k tomu ježdění kolem komína. S nadsázkou říkám, že auto používám víc k nastupování a vystupování než k ježdění. Ty vyšší auta spoustu autíčkářů dráždí, co si budem povídat. To vidím úplně všude. Jenomže prodejnost rozhodujou ti, kdo nová auta kupují. A to jsou často lidi ve vyšším středním věku, kteří řeší přesně totéž co já. Těm je ukradený, jak auto sedí na okresce, zajímá je jestli nastoupí bez pomoci a hekání.
V seniorském věku zase asi budou preference jiné. To si uvědomuju kdykoli vezu panímámu Outlanderem. Je ve svých třiaosmdesáti čiperná. Ale jak už se věkem zmenšuje a hrbí, je to už zase pro ni moc vysoko.
Dokud si může každej vybrat co mu nejlíp vyhovuje, je to v pořádku. Prostě co mi sedí, z toho vybírám. A co mi nesedí, z toho si vybere někdo jinej. Ne?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte