Japonská automobilka Nissan neprožívá v poslední době zrovna nejpovedenější období. Možná jste v médiích zaregistrovali zprávy o tom, jak sháněli novou nevěstu do svazku, kterou měla být Honda, což však nakonec nevyšlo. Výsledky Nissanu nejsou úplně radostné a vyhlídky na tom v tuto chvíli nebudou o moc lepší. Za mě je to poněkud škoda. Nikdy jsem nebyl žádným velkým fanouškem značky, ale aktuální nabídka, čítající výhradně crossovery, SUV a osobní dodávku, mi nepřijde úplně mimo. Malý Juke je docela fajn vozítko. Kompaktní Qashqai mě loni na podzim velmi příjemně překvapil v testu. Elektromobil Ariya také docela funguje a Townstar se základem v Renaultu má též co nabídnout. Že jsem zapomněl na X-Trail? Právě na ten se dnes podíváme trochu blíže.
Nissan X-Trail je jedním z nejdůležitějších modelů značky již 25 let. První generace tohoto středně velkého SUV přijela už v roce 2000 a zaznamenala poměrně velký úspěch. Osobně ještě čas od času potkávám na silnicích (především na těch horských) tuhle „krabičku na kolech“ a vypadá to, že svým majitelům věrně slouží celé čtvrtstoletí. Druhá generace volně navazovala na svého předchůdce a na trhu vydržela celých 6 let. Třetí generace pak trochu opustila přísně hranaté tvary a minimálně designově se vydala trochu jiným směrem. Nissan ji ponechal ve výrobě dokonce 8 let. Čtvrtá, zatím poslední generace pak brázdí silnice od roku 2021. Opět pootočila kormidlem jiným směrem a například se zcela vzdala vznětových motorů ve prospěch hybridizace. Jak funguje toto hybridní japonské SUV po třech letech na trhu, to jsme zjišťovali přímo v redakčním testu.
Vnější design X-Trailu je poměrně specifický a určitě nesedne každému. Velká čelní maska a dělené přední světlomety jsou sice v dnešní době čím dál častějším poznávacím znamením mnoha modelů, Nissan nevyjímaje. X-Trail by asi jen málokdo považoval za přímo krásný, avšak jistou dávku zajímavosti a charisma mu upřít nelze. V mých očích se snaží přidat na drsnosti, tím spíše v nové výbavě Trek s výraznějším tvarováním nárazníků. A rozhodně to není marná snaha. X-Trailu tento terénní nádech vcelku sluší. Nárazníky, spodní lišty a kola Autech dodávají středně velkému Nissanu jistou dávku testosteronu. Snad jen barvu by to chtělo trochu zajímavější. Tahle šedo-stříbrná, kterou vidíte na fotkách, je taková až zbytečně konzervativní. Zase na druhou stranu, docela slušně zakrývá nečistoty z provozu.
Jestli něco v poslední době Nissan opravdu umí, jsou to interiéry. Dříve slabina prakticky všech japonských značek, dnes velmi silná stránka. Již u Qashqaie jsem byl vnitřek velmi příjemně překvapen, až skoro nadšen. A u X-Trailu to není jiné. Ztvárnění vnitřku je opravdu pěkné a ergonomicky v pořádku. Centrální displej infotainmentu nabízí spoustu funkcí, včetně online přístupu, konektivita je bezchybná. Přístrojový štít se pak může pochlubit opravdu vkusnou grafikou a pěkným rozlišením. Na nejpoužívanější funkce, jako je ovládání klimatizace a topení, tu máte samostatná tlačítka. Otravné (a povinné) asistenty utlumíte na dvě kliknutí na volantu. Tohle je opravdu dobré místo k životu. A pokud máte rodinu s malými dětmi, jistě oceníte výbavu Trek, která se vyznačuje voděodolnými potahy sedaček a výplní dveří. Pokud se někde něco vylije, vysype, upatlá, jednoduše to setřete a nic neřešíte. Super fíčura pro rodinný život. X-Trail též obstojí, co se vnitřní prostornosti týče. Je tu dost místa jak na šířku, tak i v podélném směru. Variabilitu vnitřku můžete navíc upravovat i skrze zadní posuvnou lavici, takže hádám, že tady si ideální nastavení brzo najde opravdu každý. Pokud je vaše rodina opravdu početná, můžete si dokonce připlatit i za třetí řadu sedaček. Snad jen kufr by mohl být o trochu objemnější, jeho 485 litrů asi nikoho u nás moc nenadchne. To se však dá řešit tím, že si neobjednáte čtyřkolku – rázem budete mít 90 litrů navíc.
Jak jsme si pověděli hned na začátku, čtvrtá generace Nissanu X-Trail opustila definitivně vznětové motory a vsadila na zážehové a hybridní varianty. My jsme k testu dostali technicky zajímavý hybrid s přídomkem e-4orce, který označuje pohon všech kol. Technologii e-Power (potažmo e-4orce) popisuje Nissan jako sériový hybrid. Spalovací motor, kterým je benzínový tříválec o výkonu 158 koní, není vůbec připojen na kola a funguje jako generátor elektřiny. O pohon se stará výhradně elektromotor o výkonu 213 koní. Celé toto soukolí navíc obsahuje akumulátor o kapacitě 1,73 kWh, který vykrývá výkonový deficit spalovacího motoru. Zní to sice trochu složitě, ale není. Nemusíte řešit žádné dobíjecí kabely, nemusíte nic nikde plánovat, prostě jen nalijete benzín a jedete. A jako benefit si užíváte okamžitou reakci elektromotorů, která se především v městském provozu opravdu hodí a rychle se na to zvyká. X-Trail umí být v nižších rychlostech až překvapivě hbitý. V těch vyšších už se jeho výhody trochu smazávají a byť samozřejmě mu nedělá nejmenší problém dálniční cestování, cítíte, že to není úplně jeho parketa. Důležitou otázkou však zůstává, co za to. U menšího Qashqaie jsem byl efektivitou hybridního systému velmi potěšen. U X-Trailu už tolik ne. Výsledná spotřeba 7,2 litru mi nepřišla nikterak zázračná. Ne, že by byla špatná, stále tu mluvíme o dvoutunovém SUV, co má přes 200 koní a pohon všech kol. Ale rozhodně se nedá mluvit o nějaké snové spotřebě. Pro srovnání, nejbližší hybridní konkurent z Japonska, RAV4, umí být v tomto režimu zhruba o ¾ litru úspornější.
Samotná jízda je pak v X-Trailu velmi příjemný a především pohodový zážitek. Nissan naladil své SUV na velmi komfortní notu a to vůbec není špatné. Napomáhají tomu delší zdvihy tlumičů a rozumně zvolená kola. Podvozek X-Trailu pohltí bez sebemenšího zaváhání i velké nerovnosti, což se na našich cestách opravdu hodí. Zvyknout si budete muset jen na citelnější pohupování, což si myslím, že v tomto typu auta rozhodně není na škodu. Sportovat s tím asi těžko někdo bude chtít. Pochválit musím i akustický komfort, kdy k vašim uším nepronikají žádné nevyžádané vnější zvuky. Osobně mě zajímalo i chování elektrické čtyřkolky, takže jsem Nissan vytáhl i na zasněžené cesty. Výsledkem jsem byl mile překvapen, X-Trail nezklamal ani tam. Ať už zvolíte jemný přístup, nebo naopak na hulváta sešlápnete pravý pedál až na zem, X-Trail pokaždé najde trakci a vyhrabe vás jak z hlubokého, tak i uježděného podkladu. Velmi dobrá práce.
Verdikt
Nissan X-Trail to nemá na trhu úplně jednoduché. Pohybuje se ve třídě, kde ještě do nedávna byl standardem vznětový motor a ten v Nissanu už nenajdete. Místo toho nabízí poměrně specifický hybrid, proti jehož fungování však nelze mít větších námitek. Zároveň se jedná o prostorný automobil s opravdu promyšleným interiérem. Nejlepší na tom všem je však cena. Nissan vám toto hybridní SUV s pohonem všech kol prodá již za rovný milion korun. To věru není špatná nabídka.
Technické údaje
Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem + zážehový tříválec 1497 ccm
Výkon: 157 kW (118 kW spalovací motor)
Točivý moment: 330 Nm (195 Nm spalovací motor)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,2 s
Photovostní hmotnost: 1886 – 1949 kg
Průměrná spotřeba (v testu): 7,2 l/100 km
Cena testovaného vozu (Trek e-4orce): 999 990 Kč































high_fish
24. 2. 2025, 11:24Ten design je tak specifický, že vypadá z boku naprosto stejně jako současná RAV4. Určitě ale bude mít signifikantní světelný podpis nebo jiný zásadní a převratný designový prvek jako každá z těchto krabic.
PanHAJZL
24. 2. 2025, 11:53Nepropojit mechanicky motor a nápravu, byť ve vysokém "převodovém" stupni je zásadní chyba. Ztráty v přeměně motor/elektřina/elektromotor jsou nemalé a pak je z toho ten superúsporný pohon, z kterého si všichni v němém úžasu sednou na prdel