Pokud vám poslední dobou připadalo, že nabídka levných elektromobilů v Evropě připomíná listování Aliexspressem, máme dobrou zprávu: už brzy si budete moci koupit levný elektromobil, který není z Číny… ale z Turecka. Ano, do Evropy totiž oficiálně dorazil Togg, turecký národní automobilový startup, který se tváří, že zvládne to, co velké automobilky bez úspěchu řeší už deset let – postavit auto, které přiblíží elektromobilitu těm, kdo doteď kupovali obyčejná levná auta.
První vlaštovkou bude SUV T10X, následovat má sedan T10F. A protože Německo je pro EV tak trochu vstupní bránou do celé EU (a taky tam mají asi největší kupní sílu), Togg začne právě tam. Objednávky už se rozjíždí, takže až pojedete do Drážďan na nákupy, možná vedle obvyklých Tesel a Enyaqů zahlédnete něco, co bude vypadat jako kříženec Mercedesu, Kie a DS, jen s exotickým původem.
Kdo se teď uchechtl, že Turecko a auta nejdou dohromady, tomu připomínám: v Turecku se auta vyrábí už dávno. A hodně. Pokud jste seděli v posledním Transitu, vězte, že vyjel z továrny v Kocaeli. Volkswagen Transporter T7 se v tureckém závodě taky montuje. A co třeba Fiat Tipo? To je taky turecká práce.
Historicky se tu dělaly i modely jako Renault 12 (pamatujete si Dacii 1300? Ta měla tureckého bratránka pod značkou Oyak-Renault). A nesmíme zapomenout na Tofaş Şahin, legendu tureckých ulic – licenční Fiat 131, který byl tak nesmrtelný, že ho ještě v 90. letech prodávali jako nové auto. Prostě Turecko má v automobilovém průmyslu delší historii než leckterá „tradiční“ čínská značka.
Značka Togg se ráda prezentuje jako „národní hrdina“. V praxi to znamená, že jde o státem podporovaný projekt, který má dokázat, že Turecko umí víc než jen montovat cizí auta. T10X je středně velké SUV, které by mělo za málo peněz nabídnout hodně muziky. Má digitální kokpit, infotainment, všechny asistenty a pomocníčky, které vyžaduje legislativa a docela pohledný interiér.
Sedan T10F má být elegantnější alternativa – v Turecku totiž auta s tříprostorovou karoserií pořád platí za “něco víc”, na rozdíl od Evropy, kde tuhle roli už definitivně obsadila SUV. Oba modely budou mít několik verzí baterií, slušný dojezd (papírově samozřejmě, realitu necháme na testech) a design, který neurazí – i když z některých pohledů fakt dost připomíná starší Mercedesy, u sedanu zase vidím trochu Genesis.
Togg si pro začátek vybral Německo, ale pokud se jim povede prosadit, proč by to nedotáhli i k nám? Češi mají pořád rádi SUV, EV segment roste (i když u nás tak trochu z donucení) a cena by mohla být o něco příjemnější než u konkurence z Německa. A tak se dostáváme k pointě: pokud se vám příčí představa koupit si čínský elektromobil, který si na vás brousí zuby z každé druhé reklamy, nezoufejte. Brzy si budete moci pořídit auto, které je sice pořád mimoevropské a cenově dostupné, ale aspoň se nemusíte bát, že vám bude počítat sociální kredit. Teda možná.












Wakantanka
25. 9. 2025, 05:48Mno z toho čo som zatiaľ čítal inde, tak ten Kebab nie je ani lacný, ani kvalitne zmontovaný a smrdí v ňom ako v čínskej fabrike na lepidlo. No ale nechám sa prekvapiť.
st.paul
25. 9. 2025, 13:05Tento server evidentne nemá rád Čínsku automobilovú produkciu a rešpektujem to, ale toto Turci nemôžu myslieť vážne.
Bono_
29. 9. 2025, 07:37Taky jsem nepochopil jakej přesně má vliv dodání dělníků do montovny jiný automobilky na schopnost vyvinout vlastní auto...🧐😁
Ale taky - mimo spoustu jiných věcí - nechápu, jak kdokoliv kdo má rád auta jako auta může mít rád číňanskou produkci...?? Jestli je pravda že sem (a do světa celkově) posílají svoje nejlepší kusy(značky/modely), tak je to docela bída s další bídnou bídou. Jejich lokální auta by tady nikdo nekoupil ani jako povoz na zahradu.
A v podstatě monopol na sice reálně primitivní uhlí v krabičce, ale dle PR (nejen EU) high-tech baterie a občas dohánění mechanických nedostatků softwarem na tom moc nic nemění.
A to tady jsou na čautíčka ještě celkem mírný.